Valokimppu käsissä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Selittäiskö joku, miksei valokimppua voi pitää kädessä. Olen tietämätön lukiolainen, vaikka tiedänkin jotain Einsteinistä ja suhteellisuusteoriasta. Tätä en kuitenkaan pysty käsittämään!

Kommentit (6)

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005

Yksinkertaisesti siksi, että kätesi ei ole täydellisesti heijastava peili, vaan valo absorboituu tai karkaa ulos käsistäsi.

Edit: tai jos toisella tavalla ajattelee, niin tilanne on suunnilleen sama kuin yrittäisi pitää vesisuihkua käsissään.

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Vierailija

Tämä ei liity edes suhteellisuusteoriaan. Vaan ihan klassista fysiikkaa.

Ajattele ensin miksi et voi pitää ääntä kädessäsi. Jos ymmärrät miksi et voi pitää ääntä kädessäsi niin ymmärrät miksi et voi pitää valoa.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Protonih
Selittäiskö joku, miksei valokimppua voi pitää kädessä. Olen tietämätön lukiolainen, vaikka tiedänkin jotain Einsteinistä ja suhteellisuusteoriasta. Tätä en kuitenkaan pysty käsittämään!

Miten niin ei voi? Kyllä voi.

Valokuituja koura täyteen ja valoa toiseen päähän kuituja, niin valoa on koko kimpullinen kädessäsi.

slam
Seuraa 
Viestejä2127
Liittynyt11.5.2006

Voitko syödä oman varjosi? In feriteil it's bossi.biple

Käytännöllisen mahdottomuuden ja teoriassa toteen tekemisen ristiriita? Spesiaali tietyssä aineessa paikalleen jäävä kosketeltava valo? Olkoon ihminen myös tässä paineensa tilassa, kuin tyhmä valolyhty, joka saattaisi hajota palasiksi toisessa paineessa.

Hyvin polkee.

Vierailija

Sikäli kun valoa käsitellään aaltoliikkeenä, sitä ei voi vangita mihinkään pysyvästi. Se on sama kuin yrittäisit kauhaista järvestä aallon kämmeneesi.

Toisaalta taas aalto-hiukkas dualismin ansiosta valo voidaan jäädyttää bose-einstein kondensaattiin. Selittäisikö joku tarkemmin mistä tässä on kysymys?

Vierailija

Tarkoitan mitä tarkoittaa, ettei valoa voi saada kiinni? Siis vaikka itse kuljet valon perässä kuinka lujaa, niin valo karkaa aina valonnopeutta poispäin.

Uusimmat

Suosituimmat