Seuraa 
Viestejä45973

Mitä mieltä olette liikenteen nopeuksien valvonnasta kameroiden avulla? Puolesta / vastaan?

Omat havaintoni:

- käytän paljon enemmän ajasta nopeusmittaria vilkuillen, sen sijaan että seuraisin liikennettä

- jonot / sumat kasaantuvat. kukaan (moni) ei uskalla lähteä ohittamaan esim. rekkaa sakkojen pelossa. joka paikassa eivät tiet ole niin pitkiä tai omaa hyvää näkyvyyttä että ohittaminen onnistuisi "sallituilla" nopeuksilla.

jonot kasvavat ja kaikki ajavat hyvin pienillä turvaväleillä.

Omat havaintonne?

Sivut

Kommentit (26)

Vastaaja_s24fi
Paljon lisää! Edes valekameroita! Kummaasti rauhoittuu liikeen aian ku semmosia näkyy!

mitä mieltä olet liikenteen tukkeutumisesta esim. rekkojen taakse?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
tavu
Vastaaja_s24fi
Paljon lisää! Edes valekameroita! Kummaasti rauhoittuu liikeen aian ku semmosia näkyy!



mitä mieltä olet liikenteen tukkeutumisesta esim. rekkojen taakse?
turha kiire pois

mielestäni häirikköyksilöiden liikennetörttöilyä yritetään paikkailla kameroilla jälkikäteen. kamerateilla ehkä ajavat muita vaarantamatta mutta kun kameran silmä välttää aletaan taas sikailemaan.

toisekseen nopeusrajoituksia voisi nostaa monilla hyväkuntosilla teillä.

Vastaaja_s24fi
tavu
Vastaaja_s24fi
Paljon lisää! Edes valekameroita! Kummaasti rauhoittuu liikeen aian ku semmosia näkyy!



mitä mieltä olet liikenteen tukkeutumisesta esim. rekkojen taakse?
turha kiire pois

ei toimi käytännössä. siinä se vitsi onkin.

tavu
mielestäni häirikköyksilöiden liikennetörttöilyä yritetään paikkailla kameroilla jälkikäteen. kamerateilla ehkä ajavat muita vaarantamatta mutta kun kameran silmä välttää aletaan taas sikailemaan.

toisekseen nopeusrajoituksia voisi nostaa monilla hyväkuntosilla teillä.

Ei ku yritetään estää törttöilyä - koska kameran näköinen pöntto ei välttämättä ole kamera

Vastasin kyllä ja ei, koska asiassa on puolensa. Ne kieltämättä ovat tehokkaita nopeuden alentajia käytännössä. Ongelma niissä vaan tuntuisi olevan, että niitä on kyllä mitä älyttömimmissä paikoissa. Fiksusti sijoiteltuna ne toimisivat paljon paremmin.

Niin ja tuo vastaajan "turha kiire pois" on ihan hyvä idea, mutta kun ei käytännössä näytä uppoavan kenenkään järjenkäyttöön.

tavu
Vastaaja_s24fi
tavu
Vastaaja_s24fi
Paljon lisää! Edes valekameroita! Kummaasti rauhoittuu liikeen aian ku semmosia näkyy!



mitä mieltä olet liikenteen tukkeutumisesta esim. rekkojen taakse?
turha kiire pois



ei toimi käytännössä. siinä se vitsi onkin.

siksi lisää valvontakameroita

Ongelmahan on juuri ohittamisessa, kun ohittaessakaan ei saisi ajaa ylinopeutta ---> pidempi ohitusaika ---> enemmän vaan vaaraa. Jos nopeusrajoitus on 100, ärsyttää ehkä joitakin ajella rekkojen perässä; jos 80, ainakin minulle silloin se on yksi ja sama (pidän tietysti sen verran turvaväliä rekkaan silloin että kiireisemmät pääsevät ohi minusta / rekasta niin halutessaan).

Minä olen ihmetellyt, että minkä ihmeen takia maanteillä ylipäätää on 100 km/h nopeusrajoitukset, kun suurimmat tientukot eivät saa ajaa kuin 90 km/h. Pahimmat kahdeksaakymppiä.

Kun ei voi ohittaa laillisesti, eikä lujempaa pääse kun se kaikkien kaveri on siinä edessä, niin eikö olisi sama laittaa suosiolla se 80 km/h lätkä tienviereen. 90% ajasta kun ei tätä lujempaa pääse, ellei aja pääsääntöisesti yöllä.

Kaksikaistaisilla taas saisi olla se vasen kaista merkitty että 110 km/h, kun siellä tuntuu ettei kaikilla ole täyttä ymmärrystä mitä varten se on olemassa, vaan pönötellään edelleen sitä 90 km/h "mittarisatasta". Näin nämä henkilöt ajaisivat edes sitä oikeanpuoleisen kaistan nopeusrajoitusta eivätkä jäisi tukkimaan liikennettä kun joku haluaa ohittaa sen rekan tai asuntovaunun.

Ajelen melko harvoin nykyisin, mutta silti lähes joka kerta kun täytyy moottoritielle mennä niin edessä on joku vajokki joka ei tajua että kiihdytysrampissa pitää kiihdyttää sillä autolla niin että se liikkuu samaa vauhtia kuin se liikenne mihin ollaan liittymässä, eikä 60 km/h ja jarrut pohjaan kun sattuu rinnakkain rekan kanssa.

Vastaaja_s24fi
tavu
Vastaaja_s24fi
tavu
Vastaaja_s24fi
Paljon lisää! Edes valekameroita! Kummaasti rauhoittuu liikeen aian ku semmosia näkyy!



mitä mieltä olet liikenteen tukkeutumisesta esim. rekkojen taakse?
turha kiire pois



ei toimi käytännössä. siinä se vitsi onkin.

siksi lisää valvontakameroita

mutta toisaalta kamerat lisäävät myös noita pitkiä jonoja joissa kaikki ajavat toistensa puskurissa kiinni. tätä ongelmaa ei taas kamerat poista eikä toiveajattelu.

Suomessakin on paljon hyväkuntoisia (moottori)teitä joilla nopeusrajoituksen voisi huoletta nostaa esim. 120 km/h asti. Ruotsissa 120km/h teitä riittää moninkertaisesti Suomeen verrattuna, lappia myöten.

tavu
Omat havaintoni:

- käytän paljon enemmän ajasta nopeusmittaria vilkuillen, sen sijaan että seuraisin liikennettä

Tärkeä pointti minunkin mielestäni. Varsinkin jos sitä rajoituksen ja sakotukseen johtavan ylityksen välillä olevaa (12km/h)? toleranssia ruvetaan pienentämään.

Siitä aiheutuu tuon huonon liikenteen havainnoinnin lisäksi turhaa haitariliikettä jonoihin ihmisten jarrutellessa kameratolppien kohdalla. Haitat ovat sitä suurempia, mitä pienemmäksi toleranssi kutistetaan.

Periaatteessa hyvä idea, mutta ainakin Oulu-Kokkola välillä kaikki kamerat ovat paikoissa joissa rajoitus on juuri muuttunut. Ainakin automaatilla saa jarrutella joka pöntön kohdalla. Jotkut ovat vielä alamäessä, niin tarkkana saa olla. Siirtäisivät pöntöt taajamiin.

vorrester
Seuraa 
Viestejä615

GPS-navigaattori valmistajilta löytyy jo ladattavaksi intresting point kohteet. Eli navigaattori vinkaisee aina 500m ennen pönttöä. Vielä kun saavat ohjelmat toimimaan vain ajosuunnan mukaistenn pönttöjen kohdalla. Siinä kelpaa katsella ja lasetella, keventää aina piippauksen kohdalla.
Sama point koordinaatisto on tehty alan harrastajien toimesta, saa imutettua netistä.
Tietysti voi tehdä taksimiehen ohituksen pöntön kohdalla!

Aivopierun tunnistaa rivin alun merkistä *

vorrester
GPS-navigaattori valmistajilta löytyy jo ladattavaksi intresting point kohteet. Eli navigaattori vinkaisee aina 500m ennen pönttöä. Vielä kun saavat ohjelmat toimimaan vain ajosuunnan mukaistenn pönttöjen kohdalla. Siinä kelpaa katsella ja lasetella, keventää aina piippauksen kohdalla.
Sama point koordinaatisto on tehty alan harrastajien toimesta, saa imutettua netistä.
Tietysti voi tehdä taksimiehen ohituksen pöntön kohdalla!

Joten jos kaikki ryhtyvät aina vaihtamaan kaistaa pöntön kohdalla. Silloinhan itseasiassa nämä kamerapöntöt heikentävät merkittävästi liikenneturvallisuutta. Milloinkahan uutisissa ruvetaan kertomaan selittämättömästä nokkakolarien lisääntymisestä kameravalvonnan alueella? Ja vieläpä siten, että nokkakolareissa olleissa autoissa on pääsääntöisesti gps navigaattori.

David
Seuraa 
Viestejä8877

Vähintäänkin noihin kameratolppiin pitäisi saada se nopeusrajoituksen merkki, jonka ylityksestä sakko tulee. Turhan usein joutuu ns. varmuuden vuoksi jarruttamaan, kun ei ole aivan varma siitä mikä nopeusrajoitus juuri ko. kohdassa vallitsee.

Nopeusrajoitushan tietysti pitäisi tietää, mutta kun koskaan ei voi olla aivan varma taajamaa lähestyttäessä, että joko se 60km/h mahdollisesti alkoi. Pitkällä matkalla nuo kameratolpat ovat tosi rasittavia, kävin juuri pohjoissuomessa ja rantatiellä kallisarvoista keskittymiskykyä kului kameratolppien kyttäämiseen, kun kaikki liikenevä energia pitäisi käyttää vain ja pelkästään liikenteen tarkkailuun.

Loppumatkasta tuo energian tuhlaus alkaa tuntua väsymyksenä ja liikenneturvallisuus heikkenee oleellisesti. Liikenteessäkin pitäisi pitkällä matkalla kyetä säilyttämään tietty rentous ja se ei onnistu kun pitää varoa kameroita koko matkan. (Paitsi jos ajaa alle 60km/h koko ajan.)

Pitkä matka-aika toisaalta rasittaa myös, joten myös hitaasti edeten liikenneturvallisuus heikkenee, toistuvat tauot taas lisäisivät matka-aikaa kohtuuttomasti.

Väitän, että jollain aikavälillä / kameramäärällä niiden vaikutus liikenneturvallisuuteen muuttuu sitä heikentäväksi.

tavu
Mitä mieltä olette liikenteen nopeuksien valvonnasta kameroiden avulla? Puolesta / vastaan?

Omat havaintoni:

- käytän paljon enemmän ajasta nopeusmittaria vilkuillen, sen sijaan että seuraisin liikennettä

- jonot / sumat kasaantuvat. kukaan (moni) ei uskalla lähteä ohittamaan esim. rekkaa sakkojen pelossa. joka paikassa eivät tiet ole niin pitkiä tai omaa hyvää näkyvyyttä että ohittaminen onnistuisi "sallituilla" nopeuksilla.

jonot kasvavat ja kaikki ajavat hyvin pienillä turvaväleillä.

Omat havaintonne?

Jos yleensä ajaa rajotusten mukaan, tai sen 5-10 yli, ei siihen mittariin tarvi vilkuilla. Se, että tarvii, kertoo jo sen, että ilman valvontaa sotkisit kovaa ylinopeutta, mikä ei ole suotavaa

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat