Puolesta puolet?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Paljonko on puolesta puolet?
Ja miksi?

Itse sain kuulla parikin eri vastausta, joten kysyn sitä täällä.

Sivut

Kommentit (32)

Vierailija

Tuon täytyy liittyä murtolukuihin ja vanhoihin mitta-astioihin, eli jostain tilavuusmitasta oli puolikas, joka merkittiin 1/2.
Käytettiin siis puolikasmittaa ja annosteltiin sillä puolet sen tilavuudesta.

Vierailija

Minäkin sanoin ensin neljännes...

ja joku valisti, että se on 1.

Itse sitten ajattelin että paljonko on yhdestä yksi on yksi
tai kahdesta kaksi on yksi jne.

Mutta edelleen olen sitä mieltä että se on tuo neljännes, kuten MaKo sanoi...

Osaako kukaan selittää, miten tuo ykkönen on tuonne vastaukseen joillakin päässyt?

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18367
Liittynyt16.3.2005
MaKo71
1/4, koska 0.5*0.5 = 0.25.

sama murtoluvuilla

1/2:2= 1/2x1/2=1/4 (tuo 2 on sama kuin 2/1, ja koska jakolasku muuntuu murtoluvuilla laskettaessa kertolaskuksi, niin..)

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

MaKo71
Seuraa 
Viestejä1467
Liittynyt15.11.2006

Siis eihän tähän voi vastata kuin 1/4, jollei sitten ala saivartelemaan jollain sanamuodoilla (ja silloin se ei kyllä ole enää matemaattinen ongelma).

Eli "Puolesta puolet" tarkoittaa tietääkseni auki kirjoitettuna: "Ota yksi kappale jotain. Ota siitä puolet (ts. jaa kahteen osaan ja heitä toinen menemään). Ota tästä jäävästä osasta puolet (ts. jaa kahteen osaan ja heitä toinen osa menemään)." - 1 * 1/2 * 1/2 = 1/4.

Jos se jollain kummallisella sanaväännöksellä saadaan tarkoittamaan jotain muuta, niin sitten siitä saadaan vastaukseksi vaikka 42.

Vierailija
Martin
Paljonko on puolesta puolet?
Ja miksi?

Itse sain kuulla parikin eri vastausta, joten kysyn sitä täällä.

Puolesta puolet on PUOLET. Köysi, jonka katkaiset on puolikkaat, jos edelleen katkaiset puolikkaat, sinulla on taas enemmän puolikkaita. Alkuperäinen mitta ei vaikuta kokoon.

Tästä seuraa että puolesta puolet on YKSI, voi perskuta mä tajusin mut en osaa selittää.

Kuinka voit päätellä köydenpätkästä paljonko se on?? Se on mikä se on!!! Kuin JUMALA vastasi Moosekselle.

Alunperin köysi on ollut 1000 metriä pitkä. Edelleen jokainen pätkä on oma kokonaisuutensa eli täysi!!!!! VASTAUS on 1

Vierailija

Se on kuten jo todettu 1/2*1/2 = 1/4

Joku nokkela kaveri tosin voi yrittää huijata ja kirjoittaa seuraavasti
Jos me haluamme yhdestä puolet niin jaamme sen kahdella. Näin 1/2. Sitten jos haluamme siitä puolet niin mitä tehdään? No tietysti jaetaan vielä kerran kahdella! Eli 1/2/2, ja katos kun 2/2 = 1 niin siitä tulee 1/1 joten puolesta puolet on 1!

Virheen etsiminen jää mielenkiintoiseksi kotitehtäväksi muille palstalaisille.

EDIT
Unohtui laittaa pyyntö että älkää spoilatko. Jää muillekkin jotain kivaa.

Vierailija

Jos se jollain kummallisella sanaväännöksellä saadaan tarkoittamaan jotain muuta, niin sitten siitä saadaan vastaukseksi vaikka 42.[/quote]

KLL vastaus on 42 elämän tarkoitukseen, mutta jos sinulla on puolikas markka ja jaat sen kahtia, heität toisen possuun, sinulla ei ole puolikasta markkaa taskussa , vaan KOKONAINEN 50 penninen.

Vierailija
Raivomielen Unet
Se on kuten jo todettu 1/2*1/2 = 1/4

Joku nokkela kaveri tosin voi yrittää huijata ja kirjoittaa seuraavasti
Jos me haluamme yhdestä puolet niin jaamme sen kahdella. Näin 1/2. Sitten jos haluamme siitä puolet niin mitä tehdään? No tietysti jaetaan vielä kerran kahdella! Eli 1/2/2, ja katos kun 2/2 = 1 niin siitä tulee 1/1 joten puolesta puolet on 1!

Virheen etsiminen jää mielenkiintoiseksi kotitehtäväksi muille palstalaisille.

Sulut alkuun ja/tai laskujärjestys edelleen vasemmalta oikealle!

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18367
Liittynyt16.3.2005

ehe ehe - vastaus on jo esitettu muutama ruutu ylöspäin

risat. miten toi sun markkajuttus oikein meni

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

kytoann
Seuraa 
Viestejä1906
Liittynyt16.3.2005

Miten ihmeessä se markan neljännes muuttuu 50-penniseksi?

Mutta jos katkaistaan se markka puoliksi ja sitten otetaan puolet niin siinähän on yksi kokonainen markka.

Tyhmyydelle minä olen vihainen kuin rakkikoira; mutta viisaus ei ole kaikille suotu.

MaKo71
Seuraa 
Viestejä1467
Liittynyt15.11.2006
risat

Jos se jollain kummallisella sanaväännöksellä saadaan tarkoittamaan jotain muuta, niin sitten siitä saadaan vastaukseksi vaikka 42.

KLL vastaus on 42 elämän tarkoitukseen...

Ei, ei se ole vastaus elämän tarkoitukseen, vaan perimmäiseen kysymykseen elämästä, maailmankaikkeudesta ja muusta - kukaan vaan ei tiedä tuota perimmäistä kysymystä.

risat
...mutta jos sinulla on puolikas markka ja jaat sen kahtia, heität toisen possuun, sinulla ei ole puolikasta markkaa taskussa , vaan KOKONAINEN 50 penninen.

?!? Häh? Siis jos mulla on puolikas markka taskussa ja jaan sen kahtia, niin mulla on kaksi neljäsosamarkkaa, ei todellakaan 50-pennistä. Enintään 25-penninen, mutta oikeasti 1 neljäsosamarkka.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat