Kierretty muutakin kuin tahkoa?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Pikkupoikana vaari pani Maukan kiertämään tahkoa, kun itse terotti kirvestä. Sen muistan, että oli raskasta puuha natiaiselle.

Mitä "entisaikojen" moottorittomia työkaluja oot käyttänyt?

Justeria ja pokashaa on veivattu.
Kirvestä, lekaa ja moskaa käytelty.

Ja paljon muutakin tietysti.

Sivut

Kommentit (104)

Vierailija
Wolfram
Enpä minä oikeastaan mitään moottoroituja työkaluja käytä jos jotain työstän.

Viikatetta oon joskus kakruna yrittäny käyttää. Jostain syystä en saanut silloin toimimaan. Tekniikkalaji ilmeisesti.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Itselläni on aikamoinen valikoima erilaisia sähkö- ja paineilmatyökaluja. Mutta jokaisesta on myös vähintään yksi perinteinenkin malli:

Sahoja, höyliä, talttoja, poria, hiomakiviä, ruuvimeisseleitä, vasaroita.

Monesti silti manuaalinen versio on paras. Esim. ruuvinväännintä ei saa joka paikkaan mahtumaan - myös kireyden hienosäätö on manuaalisessa hieman parempi.

Käsihöylä on ylivertainen sähköiseen verrattuna. Itselläni on sekä oiko-, että tasohöylä, mutta jos oikein hyvää jälkeä haluaa, niin pinta pitää höylätä täysin sileäksi käsin.

Sähköinen saha on kätevä. Löytyy sähköistä puukko-, pisto- ja vannesahaa sekä pöytä- ja jiirisirkkeliä. Silti sahaan lankun monesti käsisahalla. Käsisahaa tarvitaan myös monesti siksi, että sähköversiolla ei mahdu.

Hiomakoneet säästävät paljolta vaivalta, mutta jälleen tarkimmat hionnat on syytä tehdä pääsääntöisesti käsin.

Jyrsin on mainio keksintö, mutta silti on hyville taltoillekin löytyy käyttöä: Jyrsimellä kun ei saa neliskanttisia aukkoja. No sitten on tuo porataltta, mutta se sopii vain kappaleisiin, jotka saa poratalttaan työstettäväksi.

Paineilmaruiskulla saa hyvää jälkeä, mutta joskus se pensseli vaan on parempi.

salai
Seuraa 
Viestejä7264
Liittynyt17.3.2005

Käsin on tullut väännettyä ainakin separaattoria, tahkoa, olkisilppuria, jäätelökonetta, kaivosta vettä, vintilää (pora) ja vaihteella varustettua poraa, jääkairaa, kolmijalankaista nostotaljaa, autoa veivistä käyntiin. Lietsottukin on lapsena enon pajassa ja kokeiltu naapurin riihessä varstalla puintia. Justeeria tuli myös kokeiltua silloin, onneksi ei tarvinnut mennä jäidensahaukseen järvelle alamieheksi.

Tietysti melkein kaikkia muita sähköisiä käsityökaluja on käytetty myöhemmin, mutta valitettavasti oikohöylää ei ole kuten Volitansilla.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Vierailija

Vaikka mitä.

Isän kanssa yhdessä kaadettiin yksi koivu. Kirves lipesi ja teki haavan oikean käden peukalon tyveen. Vieläkin on arpi muistona. Kivaa oli.

Jäätyneen vasaran olen laittanut kieleeni, koska kiellettiin niin tekemästä. Oli nannaa..auts...en tee toisten.

Vasaralla olen kyllä lyönyt naulojakin. Sahannut puita. Kirveellä tehnyt klapeja.

Heiniä haravoinut pellolla, heinähangolla nostanut heiniä seipäälle.
Osaan ja olen minä viikatettakin käyttänyt.

Ajanut hevosta reellä, joskin lensin ojaan, kun hevonen äkisti kääntyi tienristeyksestä vasemmalle, minne oli tottunut kulkemaan. Minä en ollut varautunut. Oli tarkoitus mennä suoraan. Minä jatkoin suoraan ojaan.

Kerran yritin ratsastaa ravihevosella, mutta eipä se tykännyt. Nousi takajaloilleen ja pudotti minut alas.

Vierailija
Maukka Perusjatka
Wolfram
Enpä minä oikeastaan mitään moottoroituja työkaluja käytä jos jotain työstän.

Viikatetta oon joskus kakruna yrittäny käyttää. Jostain syystä en saanut silloin toimimaan. Tekniikkalaji ilmeisesti.

Viikatteen terän kunto ratkaisee, ja sen teroitus varmaan aika unohtunut taito.

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

Mikä son se viikate ? Ja mitä sillä viiikathan ?

Meillä ei semmosta viikkaus työkalua tunneta.
Son mankeli jonka läpä lakanat sun muut sentapaset
rätit ajethan , sitte se kyllä lakanat viikathan sievhin pinhoin
ja panhan kaaphin. Mutta se viikkamminen tapahtuu iliman konetta eli sitä viikatetta .

Pokasaha
Seuraa 
Viestejä1466
Liittynyt16.3.2005

Viikatteella niitetään heiniä, eikös lapissa tunneta viikatetta, tietääkseni jäkkisoita on kyseisellä kapineella sielläkin kaluttu. Viikkauskapine on taas koivusta tehty rulla, noin 10 cm halkaisija, ja 60 cm pitkä, sekä siihen kuuluva hammastettu karttu (kotitekoinen mankeli). Maalla kun olen syntynyt niin olen joutunut käyttämään kaikkia edellä mainittuja työkaluja ihan pienestä pitäen. Lisäisin tuohon vielä hevosella tukin ja pinotavaran ajon, niitto- ja haravakoneen ajon, sekä tietenkin sonnan ajo pellolle, sekä sen levitys. Myös hevosella kyntäminen ja "hankmous" luonnistuu vieläkin, kuin myös viikatteen oikeaoppinen teroitus.
No perhana, meinasipa unohtua puimakone + maamoottori + puhalluslamppu, sekä moottorisaha, verkkojen kutominen ja värjäys, karjan teurastukset ja tietenkin lehmän käyttäminen naapurin sonnilla.

Kansakunta joka kieltää historiansa, häviää maailmankartalta.
Pokasaha

Vierailija

Pokasaha kirjoitti:
"Viikatteella niitetään heiniä, eikös lapissa tunneta viikatetta, tietääkseni jäkkisoita on kyseisellä kapineella sielläkin kaluttu... "

Kyllä Lapissa viikate tunnettiin. Olen itsekin sellaisella heinää kaatanut.
Hyvät viikatesepät oli kysyttyjä.
Tultiin kaukaa maalikylitä asti hyvälle sepälle viikatteita kallitsemaan.
Vanhoissa Suoni-Filmi elokuvissa mm.näytetään usein miten viikatetta kivellä teroitetaan. Sekin on taitolaji.

Vierailija
Aslak

Opettele Suomea ja katso sanakirjasta niin kyllä se selviää.

Aslak

Teillä päin nyt ei tunneta muutenkaan paljon mitään. Ihmeen alkeellisia metsäläisiä, jotka elävät tukiaisten varassa etelän siivellä!

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Moon veivannut tahkon lisäksi unikkomyllyä. Siis sellainen veivattava mylly, jolla jauhetaan unikonsiemeniä mustan mullan näköiseksi muhjuksi, jota käytetään täytteenä unkarilaisissa unikkopullissa.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26832
Liittynyt16.3.2005
Aslak

Kuva puhukoon puolestaan. Eiköhän tuo ole Aslakillekin jollain toisella nimellä tuttu niittotyökalu.

Ei se viikatteella niitto tosiaan niin helposti käy kuin miltä se näyttää.

Vierailija
Neutroni
Aslak

Kuva puhukoon puolestaan. Eiköhän tuo ole Aslakillekin jollain toisella nimellä tuttu niittotyökalu.

Ei se viikatteella niitto tosiaan niin helposti käy kuin miltä se näyttää.

Toi lyhytvartinen on häijyn näkönen peli. Mitenhän tolla niitetään? Mahtaa "viikatemies" heilua.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat