Löydä rasismia itsestäsi

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Rasistisen ajatteluun johtavia syitä on monenlaisia.
Pidin itseäni ei rasistisena, kunnes löysin itsestäni rasistisia ajatuksia saksalaisista.

Syy tuohon rasistisuuteen löytyy tapaamieni saksalaisten käyttäytymisestä.
Joutuin usein työmailla tekemisiin heidän kanssaan ja lähes poikkeuksetta heidän käyttäytymisensä oli ala-arvoista.
Olen sen verran ikäihminen, että kyseessä olevat saksalaiset olivat sota-ajan ja sen jälkeisen ajan tuotteita.

Tämä siinä minua ihmetyttää, että kuitenkin olen saksalaisen kulttuurin ystävä.
Muun muassa mielelläni kuuntelen klassisen ajan saksalaisten säveltäjien sävellyksiä

Tällaista rasistisuutta minä olen itsetykönäni usein miettinyt.

Löydätkö itsestäsi samanlaisia tuntoja?

Sivut

Kommentit (50)

Vierailija

Tuskin täällä kukaan myöntää rasisti olevansa.

Itse olen asunut ulkomailla lähes koko aikuisikäni ja tehnyt työtä etupäässä ulkomaalaisten kanssa.

Kukaan ei tällä taustalla voi olla tekemättä yhteenvetoja ja johtopäätöksiä eri kansallisuuksien "erityispiirteistä".

Kirjoittamaton laki myös on ettei tietyn uskontoisa kaikkiin tehtäviin kannata edes palkata, mikäli pitää taloudelliset näkökohdat mielessä.

Joillain alueilla tietyt kansallisuudet taas ovat suomalaisia parempia.
Eroja siis löytyy kulttuurista, taloudellisesta asemmasta, kasvatuksesta jne. johtuen.

Itellä on negatiivisia ajatuksia joistain kuttuureista enempi kuin toisista. Tietystä kultuurista taas paljon positiivista sanottavaa.

Kaikki myös riippu minkälaisten yksilöiden kanssa joudut tekemisiin.

Realismia ei pidä käsittää rasismiksi.

Nykyisen suomalaisen "avoimen" käsityksen mukaan kai olisin hienoiseltaan rasisti.

Vierailija

Eräs Punaisen Ristin työntekijä kertoi seuraavanlaisesta tapahtumasta.
Hänen tehtävänään oli mennä lentoasemalle vastaanottamaan Pekka ……, joka työskentelee ulkomailla jossain kehitysyhteistyöprojektissa, tai ainakin jotain siihen suuntaan.
Aikani odotellessa hänen eteen ilmestyi tummaihoinen mies, joka esittäytyi.
Hän oli Pekka ……
Pekka oli suomalainen ja puhui hyvää suomea.
!!?!!
Viisaana ihmisenä hän ei ollut huomaavinani hämmennystäni.

Punaisen Ristin työntekijä oli löytänyt itsestään uuden ominaisuuden

Vierailija
markent
Eräs Punaisen Ristin työntekijä kertoi seuraavanlaisesta tapahtumasta.
Hänen tehtävänään oli mennä lentoasemalle vastaanottamaan Pekka ……, joka työskentelee ulkomailla jossain kehitysyhteistyöprojektissa, tai ainakin jotain siihen suuntaan.
Hän oli Pekka ……
!!?!!

Jep, tiedän tunteen.
Olen tavanut kiinalaisen jonka nimi on Jussi. (Siis kaveri on valinnut itselleen ulkomaalaisen nimen)

EDIT: Kesti myös aikansa ennen kun Jussi nimi suusta luiskahti luontevasti. Tällä mun mielestä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä rasismin kanssa vaan se murtaa odotusarvoja.

Vierailija

Näin vähän arvelinkin. Kukaan ei löydä pienintäkään rasistista piirrettä itsestään. Humaania porukkaa tiedefoorumilla.

Vierailija

Kannattaa ottaa se huomioon, että ei ole rasismia olla pitämättä jostain tai joistain yksilöistä. Mikäli yleistää käsityksensä koskemaan kokonaista etnistä ihmisryhmää, ollaan lähempänä rasismia. Se etten pidä naapurin hollantilaisen meluamisesta ei mitenkään vaikuta käsitykseeni hollantilaisista. Se kertoo vain sen, että naapurini on vittumainen mekastelija.

Vierailija
markent
Hän oli Pekka ……
!!?!!

En tiedä tarkoititko sitä, mutta minä en ymmärrä miten tätä voidaan pitää rasismina? Jos kuulet nimen Pekka, oletat että kyseessä on suomalainen. Suomalaisista (varsinkin Pekaksi tms nimetyistä) vain pieni osa on muita kuin valkoihoisia. Muutaman (kymmenen)vuoden päästä näitä hämmästyksiä ei varmaan, ainakaan toivottavasti, enää tule.

Kyllä minusta on vieläkin tietyllä lailla hauskan kuuloista kun esim. mustaihoinen puhuu leveää kuopiota tai oulua. On se tosin hauskan kuuloista muutenkin, mutta kuitenkin.. you know..

Vierailija
Pikku Gen
Yhdellä kaverillani on loishtava rintanappi: "I'm not a racist, I hate everyone equally."

Kuten isoveljeni vuosia sitten minua hauskuutti: "En vihaa mitään muuta niin paljon kuin rasisteja ja mustalaisia."

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Kukaan ei varmaankaan ole kokonaan ennakkoluuloton. Voin kyllä rehellisesti myöntää, että vaikka en haluakaan luokitella ihmisiä rotujen mukaan, niin usein huomaan ajattelevani ennakkoluuloisesti tai rasistisesti tietynlaisissa tilanteissa. Esimerkiksi kun eräässä puistossa, jonka läpi kuljen päivittäin töihin, oli tapahtunut joukkoraiskaus ulkomaalaisten toimesta, oli todella suuri kiusaus päästää suustaan muutama rasistinen kommentti töissä. Lehdestä siis luin tämän uutisen. Haluan ensisijaisesti uskoa ihmisistä hyvää, mutta viimeaikojen ja -vuosien tapahtumat jotenkin ovat saaneet istutettua alitajuntaani suurempia ennakkoluuloja, kuin haluankaan myöntää. Yritän kuitenkin parhaani mukaan ajatella hyvää kanssaihmisistä, vaikka suvaitsevaisuuteni onkin nykyään heikentynyt verrattuna vaikka 10 vuotta aikaisempaan.

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

Vierailija
entinen
markent
Hän oli Pekka ……
!!?!!

En tiedä tarkoititko sitä, mutta minä en ymmärrä miten tätä voidaan pitää rasismina? Jos kuulet nimen Pekka, oletat että kyseessä on suomalainen. Suomalaisista (varsinkin Pekaksi tms nimetyistä) vain pieni osa on muita kuin valkoihoisia. Muutaman (kymmenen)vuoden päästä näitä hämmästyksiä ei varmaan, ainakaan toivottavasti, enää tule.

Kyllä minusta on vieläkin tietyllä lailla hauskan kuuloista kun esim. mustaihoinen puhuu leveää kuopiota tai oulua. On se tosin hauskan kuuloista muutenkin, mutta kuitenkin.. you know..

Homman pointti on tossa, että sinulla on odotusarvo. Odotat supisuomalaista kaveria ja mahdollisesti mietit mitä kesksutelet jne.
Vastaan käveleekin täysin musta mies ja kaikki taustasuunitelmat ja oletukset romuttuu. Vaikka kaveri osaakin suomea et pysty suhteuttamaan ja etenemään alkuperäisen plänin mukaisesti. Vaikka kaveri olisi supisuomalainen ja sinulla ei aikaisempaa kokemusta ole, se ei silti onnistu heti, ajan kanssa kylläkin.

Ei todellakaan kuitenkaan tarkoita rasistista suhtautumista.

Vierailija
Maukka Perusjatka
Olis kiva kuulla vaikka VAKAAN oma analyysi ITSESTÄÄN.

Tuskin vaivautuu edes lukemaan otsikkoa pidemmälle.

Mitä haluatte kuulla?

On hiukan voimaton olo tänään, kun moderaattori vieraili palstalla
vieden viisikymmentä vaivalla kirjoittamaani viestiä mennessään.

Perhanan posliinikaupassa riehuva norsu.

En usko Andúrillakaan olevan mielen kovin korkealla.
Sananvapauden riiston uhriksi hänkin joutui samalla kertaa.

Vierailija
Vakaa
Maukka Perusjatka
Tuskin vaivautuu edes lukemaan otsikkoa pidemmälle.

Mitä haluatte kuulla?

On hiukan voimaton olo tänään, kun moderaattori vieraili palstalla
vieden viisikymmentä vaivalla kirjoittamaani viestiä mennessään.

Perhanan posliinikaupassa riehuva norsu.

En usko Andúrillakaan olevan mielen kovin korkealla.
Sananvapauden riiston uhriksi hänkin joutui samalla kertaa.

Ei muuta ku sama alusta.

Mutta kyselen sulta analyysiä itsestäsi, suoraviivaista, rehellistä alkuperäisen kirjoittajan kysymykseen.

Ite kirjotin jo itsestäni. Jos syväluotaat paremmiin tai syvemmin niin oon valmis itsekkin siihen.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat