Uusi Suomen lippu, ehdotuksia?

Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Onko foorumilaisilla ehdotuksia uudeksi Suomen lipuksi? Se voi olla puolivakava ehdotus, tai miksei ihan tosissaankin tehty.

Suomen lippu on monella tavalla hieno ja myös perinteikäs. Mutta historiaa tuntevat tietävät, että liput vaihtuvat kun maailma muuttuu. Suomen lippukaan ei ole ollut tällainen kuin verrattain lyhyen aikaa, ja vuosittain maailmalta tulee uutisia että vanhoja lippuja korvataan uusilla. USA:n lippukin muuttuu aina kun uusia osavaltioita liittyy unioniin. Itänaapuri laittoi lippunsa uusiksi viime vuosikymmenellä, ja Afrikassa lipun muuttaminen on varsin yleistä.

Suomen lippu perustuu kristinuskon ristiin. Se oli hyvä symboli silloin kun maamme oli tiukasti kristillinen maa, mutta nyt yritämme olla moniarvoisia. Siksi yhtä uskontoa tunnustava lippu on hiukan vanhanaikainen. Suomen lipun pitäisi olla läheinen myös meille ateisteille.

Lippuahan ei voi noin vain suunnitella kauniin väriseksi, vaan sen pitää symbolisoidakin jotain.

Minä voin yrittää toteuttaa joitain ehdotuksia, ja esitellä omianikin jos tämä ketju herättää kiinnostusta.

Sivut

Kommentit (140)

kytoann
Seuraa 
Viestejä1906
Liittynyt16.3.2005

Sininen ja valkoinen ovat ihan hyvät värit kyllä. Miten olisi kaksi sinistä poikkiraitaa, valkoinen välissä. Vihreä männynoksa keskellä.
Tai kännykkä, jos haluatte.

Tyhmyydelle minä olen vihainen kuin rakkikoira; mutta viisaus ei ole kaikille suotu.

Vierailija

Jokaista lääniä kohtaan yksi risti...eikun tähti eli 5 tähteä. Raitoja vaikka yli 13 ja Marimekkotyyliin. Kapitalismin kunniaksi.

Vierailija

Miten olisi vanha kapinalippu?

Eli vähän niinkuin Venäjän trikolori, mutta ilman punaista raitaa. Tosin se kyllä saattaisi ärsyttää venäläisiä, joku kun saattaa keksiä mikä se on, ja tietää miten se on alunperin tehty.

Vierailija

Itse kannatan sellasta perustaltaan valkosta lippuu, josson keskell ruskee läiskä ja sen alla lukee pienell, ett "spruit... Lipponen". Siel alalaidass oikeell vois olla pieni amerikan lippu, jonka pääll teksti "koalitio". Jotain tollasta.

Eikun oikeesti tykkään Suomen lipust; monesti oon sitä kattelless ihan vaistomaisest lyöny kantapäät yhteen ja vetäny lippaan. Ja sanonu, ett "on hienoo tuntee olevansa isänmaallikko. Viel ku tajuis nää rituaalit suuremmas mittakaavas, ni sitt vast fiksu oiski..."

Ja ryssii oon ain muistanu kirota. Mun isoisoäiteeki kuoli jatkosodass lintuinfarktiin, ku sen kaks kanarialintuu rupes pöllyttään ja sitt se sai slaagin... oli luullu molempii naaraiks tai jotain.

Ei mull muuta.

Vierailija

Lippu kuin lippu. Mitäs väliä sillä on? Suomi on kristitty maa, on ainakin ollut. Jotta antaa lipun olla muistona menneistä ajoista.

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005

Suomen lippu on yksi maailman kauneimmista esineistä. Eikä tämä ole pelkästään suomalainen mielipide. Sitä ei pidä minusta mennä vaihtamaan... mutta jos niin tehdään niin tehdään sitten kunnolla.

Arr.

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005

Niinpä, oltaisiin edes jossain ruotsalaisia edellä. Vähän kateudenaihetta niille hannuhanhille...

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26868
Liittynyt16.3.2005

Suomen lippu on tavattoman aneeminen olemukseltaan. No, ehkä se kuvastaa aneemista maatamme ja kansaamme, mutta silti lipun soisi olevan hieman rehvakkaanpi.

Joskus itsenäistymisen aikoihin käsittääkseni ehdotettiin punaista lippua, jossa on iso keltainen vaakunaleijona. Se olisi hieno, mutta toisaalta puna/kelta -väriyhdistelmä on kieltämättä ryvettynyt sen jälkeisissä historiallisissa tapahtumissa. Itse en tuollaisesta lähihistorian symboliikasta piittaisi, mutta luultavasti yleinen mielipide vaatisi värien vaihtoa. Ehkä musta tai punainen leijona sopisi keltaiselle pohjalla.

Maltillisempi, mutta mielestäni myös erinomainen, muutos olisi ottaa sotalippu yleiseen käyttöön. Siinä on ristin keskellä leijona ja lovettu ulkoreuna.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Lipun suunnittelussa voisi ensin ajatella, mitä haluamme lipun symboloivan.

Suomen luontoa? Meillä on enemmän metsää, enemmän järviä ja enemmän lunta kuin melkein millään muulla maalla, ja nuo kaikki luonnon elementit ovat aina olleet meidän elämässämme tärkeitä ja määrääviä. Metsän väri on vihreä, järvien sininen ja lumen valkoinen.

Punainen assosioituu liikaa kommunismiin, ja punainen ei minusta oikein kuvaa suomalaista luonteenlaatua. Kiihkeä punainen sopii paremmin etelämaalaisten kuten Ranskan, Italian, Espanjan ja Portugalin lippuun.

Keltainen tai oranssi ei myöskään yhdisty Suomeen kovin hyvin minusta. Musta on aika neutraali, joten sitä voisi ehkä olla.

Jokaisella värillä on tietysti eri sävyjä ja kirkkausasteita. Sinisiäkin on useita erilaisia.

Lunta, metsää ja järviä voisi symboloida värien lisäksi myös jokin kuvio. Lumihiutaletta ei ole minkään maan lipussa, ja se on kaunis kuvio. Puu löytyy ainakin Libanonin lipusta. Kuusi olisi kaunis, ja se yhdistyisi joulupuuhun, sillä Joulupukkihan asuu Suomessa.

Jos lipussa on raitoja, ne voisivat olla pikemmin vaakaraitoja kuin pystyraitoja, sillä suomalaiset ovat luonteeltaan rauhallisia pikemmin kuin dynaamisia.

Lipun pitäisi olla erilainen kuin muilla mailla, eikä liian yksinkertainen tai liian monimutkainen.

Jos siinä on jokin symboli, sen pitäisi olla ajaton. Suosittelen ehkä lumihiutaletta tai kuusta. Myös pohjoisuuttamme kuvaava pohjantähti olisi hyvä ajatus. Jos siinä olisi eläin, olisi joutsen tai karhu parempi kuin leijona.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat