CD-soittimen äänenlaatu

Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006

Kyselin hieman paremman tasoisesta äänentoistoon keskittyneestä puodista miten he perustelevat lähes tonnin maksavan CD-soittimen hintaa, eli saako siitä parempaa ääntä kuin viereisen hyllyn 200e soittimesta. Luonnollisesti analogista lähtöä käytettäessä eroja on, mutta nyt kyselin miten on digitaalisen lähdön äänenlaadun kanssa. Myyjä tietenkin oli lähes viisi kertaa kalliimman tuotteen kannalla perustellen erilliskomponenttien parempaa tasoa ja että eron voi kuulla. Sokkotestiä en nyt kuitenkaan vaatinut, mutta kun perusteluina alkoi tulemaan parempaa lukupäätä, päätin antaa asian olla ja antaa myyjän myydä mielikuvia ilman teknisiä perusteluita.

Miten on, jos lukupää on puhdas, niin eikö periaatteessa anttilan kympin lelu tuo digitaalisesti vahvistimeen liitettynä samantasoisen äänen kuin tonnin huippusoitin?

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Sivut

Kommentit (127)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
vihertaapero

Miten on, jos lukupää on puhdas, niin eikö periaatteessa anttilan kympin lelu tuo digitaalisesti vahvistimeen liitettynä samantasoisen äänen kuin tonnin huippusoitin?

Kyllä, ja käytännössä myös. Paremman soittimen mekaniikka voi olla laadultaa parempaa ja pitkäikäisempää, mutta ei 1000 E:n soitin kestä viittä kertaa sitä mitä 200 E:n soitin kestää. Mekaniikankaan paremmuus ei ole varmaa, koska tuollaisia laitteita ostavat laiteharrastajat uusivat jatkuvasti laitteistoaan.

Nuo hifiharrastajien väitteet tiettyjen laitteiden paremmasta äänenlaadusta ovat lähes poikkeuksetta puhtaan psykologisia. Yleensä he eivät edes sokkotestejä harrasta. Jos et itse tiedä miksi kannattaa maksaa tonni CD-soittimesta, ei se ole sinulle hintansa väärtti.

Vierailija

Tonnilla saa hienomman soittimen, jossa napitkin toimivat jämäkästi. Halvat ovat sitten muovisia rimpuloita. Äänenlaadussa on tuskin kuultavia eroja.

Vierailija

Parempaa äänen laatua haluttaessa pitää katsoa kokonaisuutta. Pelkistettynä vahvistin, kaiuttimet, ja CD-soitin.
Pelkkä CDn "upgrade" ei tuota eroa anttilan 200e CD soittimeen verrattuna.

Jos haluat parempaa äänen laatua mielestäni parempaan tulokseen pääset näin:
1. Päivitä kaiuttimet, osta niin hyvät kuin pystyt.
2. Tutki erilaisia vahvistimia ja osta se mikä täytää hinta/laatu suhteen omassa budjetissa.
3. Jos tarvetta päivitä CD soitin, mutta tällä ei ole niin suurta merkitystä kuin kahdella edellä mainitulla.

Jos haluat siirtyä aktiivi kaiuttimiin niin siinä tapauksessa et tarvitse päätevahvistinta vain etu-vahvistin riittää. Esimerkkinä hyvistä aktiivikaiuttimista on kotimainen Genelec http://www.genelec.fi/tuotteet/tuotteet.php
Itse suunittelen Genelec:in 8020 mallia PC:n äänen toistoon.

Vierailija

Jep. Järjestyksessä kaiuttimet, vahvistin, soitin, piuhat ym. menee tuo äänenlaadun parantamisketju. Jos on aktiivikaiuttimet, niin vahvistinosa jää tietenkin pois. Aktiivikaiuttimet ovat ehkä parasta mitä on keksitty.
Toki kalliissa soittimessa voi olla muita parempia ominaisuuksia kuin halpismalleissa.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
Mouhi
Jep. Järjestyksessä kaiuttimet, vahvistin, soitin, piuhat ym. menee tuo äänenlaadun parantamisketju. Jos on aktiivikaiuttimet, niin vahvistinosa jää tietenkin pois. Aktiivikaiuttimet ovat ehkä parasta mitä on keksitty.
Toki kalliissa soittimessa voi olla muita parempia ominaisuuksia kuin halpismalleissa.

Miksi se on autuaaksitekevää, jos vahvistin ympätään samaan laatikkoon ämyrin kanssa kuin että se olisi omissa kuorissaan? Joustavampaa se minusta on, että kunkin komponentin saa vapaasti valita mieleisekseen.

Vierailija
Mouhi
Jep. Järjestyksessä kaiuttimet, vahvistin, soitin, piuhat ym. menee tuo äänenlaadun parantamisketju.

Järjestyksessä kaiuttimet, bändi (soittajat), parempi musiikki (Zappa)...

Sorry muut, inside joke!

Olbe
Seuraa 
Viestejä1447
Liittynyt16.3.2005

Oletetaan, että digitaalinen syöttö levyltä kaiutinkaapeleihin onnistuu, niin eroja periaatteessa ei ole. Lukupää tähän tietysti tietysti voi hieman vaikuttaaa; esim. jotkin hypertriplalaserlukupäät sietävät enemmän naarmuja.

Kuten täällä jo mainittiinkin, niin kokonaisuus on asiassa tärkeä, CD-soittimen laadun ollessa usein vähien kriittisin tekijä.

Oli miten oli, vaikka ääni digitaalisesti CD-soittimessa kulkisikin, voi laitteessa olla muita hyviä ominaisuuksia. Osa soittimista osaa parantaa Mp3-tiedostojen sekä CD-levyjen äänenlaatua koodaamalla takaisin matalia ja korkeita taajuuksia. Mitä kalliimpi laite, sitä kalliimman algoritmin voisi olettaa tämän sisältävän. Muitakin etuja usein löytyy, liittyen yleiseen käytettävyyteen, lukunopeuteen, monipuolisiin liitäntöihin, eri formaattien tukemiseen (lähinnä DVD-soittimissa) yms...

---
Seuraa 
Viestejä3395
Liittynyt6.9.2006
tiäremiäs
parhaat kaiuttimet saa ostamalla komponentit itse ja rakentamalla kotelon itse.

Tällehän on olemassa liene jokin viisas perustelukin?

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005
tiäremiäs

Tuota en niele, vaikka uskonkin, että ainakin valmiista ohjeista tehtäessä lopputulos voi olla ihan hyvä.

Nimimerkillä: Olohuoneessa pari itse koottuja kaiuttimia, mallia legendaarinen HIFI 12/2.

Itse suunnitelluissa kaiuttimissa taitaa enemmänkin ratkaista puhdas tuuri, tai paljon rahaa ja vaivaa käytettävissä onnistuneen lopputuloksen saamiseksi. En uskaltaisi väittää, että kaupalliset tuotteet ovat yleisesti ottaen kotoisin poropeukaloilta, jotka kuka tahansa päihittää...

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
tiäremiäs

Jatketaanpa lausetta: ... , jos omaa ammattitaitoa ja kokemusta kautinsuunnittelussa ja puusepäntöissä.

Ellei niitä taitoja ole, onnistuminen on hyvin kyseenalaista. Toki voi ostaa elementin ja katsoa sen mukana tulevasta taulukosta kopan tilavuuden ja väsätä itse, mutta en sitten tiedä miten lopputulos eroaa käytännössä edukseen kaupallisista tuotteista. Oikeastikin alaa voi oppia tutustumalla teoriaan ja tekemällä kaiuttimia, mutta kukaan ei tee ensimmäiseksi työkseen huippukaiuttimia, se on varmaa.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
tiäremiäs

Osittain tottakin. Parhaiden kaiuttimien määre, kun voi olla joillekin jotain aivan muuta, kuin äänentoisto. Jotkut tuntuvat haluavan vain isot ja näyttävät, jotkut taas mahdollisimman huomaamattomat.

Itse tehden, jos käden taidot ovat hallussa, saa toki ainakin sen näköiset ja kokoiset kaiuttimet kuin haluaa.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
bosoni

Itse suunnitelluissa kaiuttimissa taitaa enemmänkin ratkaista puhdas tuuri

Kyllä silloin on jokin vialla, jos tuurilla on noin suuri rooli lopputuloksessa. Jotenkin tuntuu, että silloin skipataan suunnittelu ja aloitetaan suoraan tekovaiheesta.

En uskaltaisi väittää, että kaupalliset tuotteet ovat yleisesti ottaen kotoisin poropeukaloilta, jotka kuka tahansa päihittää...

Eivät suunnittelijat poropeukaloilta ole, mutta jos ammattimiehelle sanoo että suunnittele halpa kaiutin, hän suunnittelee kaiuttimen optimoiden tuotantokustannuksia äänenlaadun kustannuksella. Kyllä halpakauttimien veroisia tekee helposti itse, jos viitsii nähdä hieman vaivaa akustiikkaan perehtymiseen ja omaa käyttömahdollisuuden puusepänkoneisiin.

Toki keskihintaluokassa alkaa tökeröt virheet olla harvinaisia, ja siihen laatuun pääsemiseksi pitää jo osata. Laadukkaat kaiutinelementit ja materiaalit eivät nekään ole aivan ilmaisia. Omalle työlleen voi olla vaikea saada taloudellista vastinetta, mutta harrastuksena se on ihan hyvä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat