Sivut

Kommentit (3109)

Tuulimylly olisi tekeillä ja ohjausta olen siihen miettinyt. Myllyksi tulee itsetehty n.2kW 3-vaihevirtaa pukkaava laitos pelkästään veden lämmitykseen. Ohjaukseen tulee joko logiikka tai avr prossu ja kuormaa ajetaan pwm:llä, jotta myllyn pyörintänopeus pysyisi likimain vakiona.

Nyt pitäisi selvittää miten mittaan myllyn pyörintänopeuden. Se on ilmeisesti aika simppeliä selvittää myllyn tuottaman virran taajuudesta. Jos osaa, minä en. Löysin netistä tämän kuvan jossa AC kuljetetaan optocouplerille, jonka toisesta päästä saadaan logiikkatason signaali. Tämä kävisi minulle täydellisesti, koska saisin pulssit edelleen prossulle ja laskettua rpm:n.

Mitä mieltä tuosta kytkennästä? Mikä olisi parempi keino? Miten oheiskomponenttien mitoitus, jos oletetaan että on kestettävä U=120VAC ja I=20A.

Muutkin keinot ovat erittäin tervetulleita.

Piirrä systeemikaavio kun nuo logiikatkin on tuttuja. Pelkästään kuormaa kasvattamalla ei jarruteta myllyä myrskyssä. Siihen tarvitaan mekaniinen tuulesta kääntö joka on hyvä tehdä itsenäiseksi. Jos kuorma tipahtaa ja säätöjärjestelmä sen mukana, ei voi ohjata. Mylly löytyy silloin tontilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Toki myllylle pitää olla suojaukset kunnossa jo henkilövahinkojenkin välttämiseksi.
Jos ohjaus tippuu kyydistä (sähkökatko, rikkoontuminen), niin siinä tilanteessa kontaktorit kytkee täyden kuorman tai pysäyttää myllyn. Tosin käsikäyttökin on tässä tilanteessa mahdollista.
Mekaaninen furling systeemi tulee myös, joten tässä vaiheessa on tuon pyörimisnopeuden mittaus se pääpointti.
Ja nimenomaan komponenttien mitoitukset. Vastus on tuossa ilmeisesti tärkein tekijä, jotta saan virran sopivalle alueelle? Mitä muut apitää huomioida?

Tässä vielä kokonaisuudessaan tuo kytkentä, josta kyselen.
kilkkaamalla aukeaa isommaksi

NdFeB, kirjoitit sivulla 176 rakentaneesi ilmeisesti saman sivuston ohjeilla tuon rpm mittauksen. Mylly oli ilmeisesti akun lataukseen ja näin jännitteet alemmat?
Onko mittaustapa ollut toimiva?

jjw
Seuraa 
Viestejä1066
punkero
Tuulimylly olisi tekeillä ja ohjausta olen siihen miettinyt. Myllyksi tulee itsetehty n.2kW 3-vaihevirtaa pukkaava laitos pelkästään veden lämmitykseen. Ohjaukseen tulee joko logiikka tai avr prossu ja kuormaa ajetaan pwm:llä, jotta myllyn pyörintänopeus pysyisi likimain vakiona.

Nyt pitäisi selvittää miten mittaan myllyn pyörintänopeuden. Se on ilmeisesti aika simppeliä selvittää myllyn tuottaman virran taajuudesta. Jos osaa, minä en. Löysin netistä tämän kuvan jossa AC kuljetetaan optocouplerille, jonka toisesta päästä saadaan logiikkatason signaali. Tämä kävisi minulle täydellisesti, koska saisin pulssit edelleen prossulle ja laskettua rpm:n.

Mitä mieltä tuosta kytkennästä? Mikä olisi parempi keino? Miten oheiskomponenttien mitoitus, jos oletetaan että on kestettävä U=120VAC ja I=20A.

Optoerotin PC817 on piirretty väärin
Lähdössä on NPN-transistori ( kuten yleisimmissä optoerottimissa ) ja kollektori täytyy kytkeä +5V:n
Myllyn virralla ei ole merkitystä, optolle menevä virta määräytyy jännitteestä ja 10K:n sarjavastuksesta.
Jos kolmen diodin sarjakytkennän tarkoituksena on suojautua jännitepiikeiltä ( onko niitä ? ) , niiden jälkeen voisi laittaa n. 1K sarjavastuksen.
Yksinkertaisimmillaan opton sisäänmenoon tuleva kytkentä voisi olla 10k:n sarjavastus ja diodi estosuunnassa rinnakkain opton diodin kanssa.

jjw
Seuraa 
Viestejä1066
punkero

http://aijaa.com/v.php?i=007759108366.jpg
Ajelin simulaattorissa tällaista kytkentää ja se toimii n.8 voltista ylöspäin.
Kolme diodia ja 100 ohmin vastus rajoittavat opton ledin virran n.8 mA:n.
15kohm / 1W vastuksen tehonkesto riittää juuri ja juuri 120V maksimijännitteellä.

Energiaa on saanut tuulesta marras ja joulukuussa ns ylenpalttisesti..

Muutaman päivän välein on tullut myrskyrintamia ja tuulet navakoita ja kovia jatkuen vuorokaudet läpeensä.

Tälläisellä pienehköllä 2kw tuulivoimalalla on saatu nyt lämmitykset
taloussähköt ja kaikki..
(Matala / nollaenergiatalo itse rakennettu 115m2 eläke talo kahdelle vanhalle
varikselle, kaikki valot Led tekniikkaa jne)

Vuorokausituotot 10-15, jopa 20kwh luokkaa.

Jos tämä ilmastonmuutos, mitä itse olen uumoillut, on sitä, että valtameret lämpiävät
ja sehän tietää juuri tätä, että tuulennopeudet nousevat ja rintama toisensa
perään pyyhkii yli.(Kosteutta ja sadettakin näyttää riittävän, kun meret
höyrystelevät..)

Onkos teillä lukijoilla muuten mitään välinettä, miten tuulesta muodostatte energiaa ? vai meneekö kohinalla ohi.. ns onko bensaletkussa reikä..
Kyselee Rantanen..

Antero

anteror
Energiaa on saanut tuulesta marras ja joulukuussa ns ylenpalttisesti..

Muutaman päivän välein on tullut myrskyrintamia ja tuulet navakoita ja kovia jatkuen vuorokaudet läpeensä.

Tälläisellä pienehköllä 2kw tuulivoimalalla on saatu nyt lämmitykset
taloussähköt ja kaikki..
(Matala / nollaenergiatalo itse rakennettu 115m2 eläke talo kahdelle vanhalle
varikselle, kaikki valot Led tekniikkaa jne)

Vuorokausituotot 10-15, jopa 20kwh luokkaa.

Jos tämä ilmastonmuutos, mitä itse olen uumoillut, on sitä, että valtameret lämpiävät
ja sehän tietää juuri tätä, että tuulennopeudet nousevat ja rintama toisensa
perään pyyhkii yli.(Kosteutta ja sadettakin näyttää riittävän, kun meret
höyrystelevät..)

Onkos teillä lukijoilla muuten mitään välinettä, miten tuulesta muodostatte energiaa ? vai meneekö kohinalla ohi.. ns onko bensaletkussa reikä..
Kyselee Rantanen..

Antero

Hyvä että niitäkin tulee välillä.

Itse olen huomannut että energiankäyttö on ollut lämpimästä säästä johtuen erittäin alhaista. Puhumattakaan siitä että hehkulamput on vaihdettu energiansäästölamppuihin. Sähköyhtiö muisti palauttamalla 5 kk sähkölaskut.

Norpalle;
No, jotain hyvää sentään löytyy tästä ajastamme..

Energiaa on tosiaan säästynyt.
Tuulet lisääntyneet.
Kaivoissa kyllä riittää vettä..
Vesivoimaa riittää yllinkyllin, jouluvaloihinkin jne

Mukavaa oli muuten Norppa, että vastailit..

Antero

anteror
Norpalle;
No, jotain hyvää sentään löytyy tästä ajastamme..

Energiaa on tosiaan säästynyt.
Tuulet lisääntyneet.
Kaivoissa kyllä riittää vettä..
Vesivoimaa riittää yllinkyllin, jouluvaloihinkin jne

Mukavaa oli muuten Norppa, että vastailit..

Antero

Minä aina lämpiän tuulivoimalle ja energiansäästölle. Kunhan se vain tapautuu omilla rahoilla.

No kattoos perskuta.., ylläpito oli hereillä..ja siirrettiin sitten äkkiä tänne,
kun ensin poistettiin kirjoitukseni ja kun kommentoin ko asiaa tuonne aloittamaani
Led valaistus osioon, joka on edelleen yksi luetuimmista täällä.

Täällä muuten toimii sensuuri tehokkaammin kuin Kiinan netissä, jos kirjoittaa
tuulivoimasta jutun

No, parannusta kuitenkin ylläpidolta, kun sentään siirsivät, eivätkä
poistaneet, kuten on monille kirjoituksilleni käynyt, joihin olen jonkunmoisenkin
vaivan nähnyt..teknisine yksityikohtineen ym jne

Homma etenee kyllä tavalla tai toisella.

Joulutunnelmaa toivottelen.. tuulen voimaa tavoitteleville ja käyttäville

Antero

anteror
Täällä muuten toimii sensuuri tehokkaammin kuin Kiinan netissä, jos kirjoittaa
tuulivoimasta jutun

Se, että kirjoitelmat siirretään oikeaan ketjuun, ei ole Sensuuria. Viestisihän ovat edelleen luettavissa. Nämä kaksi viestiä kyllä pitää poistaa, ovathan ne väärässä ketjussa.

Perhe on nukkumassa.
Joulua on vietetty perinteellä.
Mutta tuli tämä tietokone laitettua päälle..

Omassa mielessäni olen tätä asiaa pohtinut...jonkunverran.

Tuo asia, että koitetaan rajoittaa keskustelua ja rakentaa muuria..

Nythän asetettiin asiamies purkamaan "muureja" oman valtiovaltamme
taholta;

http://yle.fi/alueet/kymenlaakso/2011/1 ... 86044.html

Onko palstan ylläpito ottanut huomioon tämän suunnanmuutoksen asiassa

Vastausta ja kannanottoa asiaan olisi hyvä saada osaltanne.

Antero Rantanen

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845

Jos pistän Hokkarin 400Wattisen 1,5 metrin kehällä olevan ropelin saunatuvan päätykolmioon 6 metrin putkella niin, että yläpäästä pistän kiinni harjan kohdalta ottalautoihin ja alapään vaarnaan kallioon, niin miten paljon ääntä mahtaa antaa rakenteisiin se?

Oli joskus 5,5 metrin antennipiiska samassa paikassa ja se tosiaan piti melkoista jytinää tuulella.

- Ubi bene, ibi patria -

Pacanus Rusticanus
Jos pistän Hokkarin 400Wattisen 1,5 metrin kehällä olevan ropelin saunatuvan päätykolmioon 6 metrin putkella niin, että yläpäästä pistän kiinni harjan kohdalta ottalautoihin ja alapään vaarnaan kallioon, niin miten paljon ääntä mahtaa antaa rakenteisiin se?

Oli joskus 5,5 metrin antennipiiska samassa paikassa ja se tosiaan piti melkoista jytinää tuulella.

Kannattaisi ehkä tehdä kiinnitys niin että harjalta tuleva kiinnitin ei olisi suoraan kiinni mastoputkessa vaan siinä olisi kumivaimennus välissä. Esimerkiksi putkenpätkä joka olisi sisäreiältään senverran mastoputkea isompi että mahtuisi kumiholkki väliin.

Lueskellut tuossa juttuja netistä, miten pärjäiltiin, kun sähköt
katkesivat ennen vuodenvaihdetta.
Agregaatit myytiin loppuun hetkessä kaikista kaupoista.

Itse kun tänne syrjäseudulle aikoinaan muutin, päätin, että varavoimaa
pitää olla, kun linjan päässä ollaan.
Otin selvää kaikesta, kun eläkkeellä ollessa siihen oli aikaa.

Päädyin ratkaisuun, että etsin edullisen ja kestävän tuulivoimalan,
joka sitten tuottaa vuodet ympäri hyödykseni energiaa, verrattuna
tallin nurkassa seisovaan agregaattiin, joka ei tuota mitään ja
kun täällä linjan päässä ollaan, katkot olivat jo tuolloin pitkiä.
Nythän on lueskellut, että monella on mennyt viikon sisään
agregaatissa jo jokusiakin litroja..
Melko heppoiseksi ovat myös osoittauneet ko laitteet ja
hajoilleet jne
Sähkön laatu on myös varsinkin edullisimmissa, kyseenalaista ja
nykylaitteisiin soveltumatonta. Voi tulla lisää vahinkoa.

Sähköt kun olivat poikki täällä pitkään, isoin vahinko olisi
tullut, kun kaikki itse kerätyt luonnonaarteet pakastimissa
olisivat menneet pilalle.

Nyt tässä tilanteessa, kun tuulta oli ja melkoisen riittävästi..
Kaikki energiat runsaslukuisesti saatiin omasta tuulivoimalasta.

Vehkeet haukkuivat mielestäni laakista hintansa ja tiedä häntä,
mitä tuleman pitää.

Antero

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
anteror

Antero

Varmasti tuulivoimala on parempi varavoimala, kuin ei varavoimalaa lainkaan. Itseäni huolestuttaa eniten tilanne, että myrskyn jälkeen tulee poutasää, mikä talvella voi tarkoittaa -30C lämpötiloja pariksi viikoksi. Silloin on puuhella-aggregaatti-yhdistelmä aika lyömätön.
Aggregaatista saa huomattavasti paremman, kun asentaa siihen kiinteän palosuojatun pakoputken ja käyttää jäähdytyslämmön talon lämmittämiseen (ei suositella kiinalaismalleille). Silloin kilowattitunnin hintakin putoaa löpöaggregaatilla 30 sentistä noin 10c tasolle.

MLT
Seuraa 
Viestejä571

Olen 20 v ottanut vesijähdytteisien dieselagregaatin vedestä lämmönvaihtimella ja vesikierrolla hukkalämmön talon kellariin. On toiminut aika hyvin. Laskennallisesti n. puolittaa tuolta tulevan energian hinnan, muuten latailee akustoa, josta invertterillä sähkö taloon silloin kun ei verkko pelaa, 18v toimi pelkkänä sähköntuottajana nyt varana. Paneli latailee kesällä akkuja, tuuligenua en ole jotenkin saanut aikaiseksi vaikka pariin otteeseen on tuollainenkin tullut suunniteltua.

Oma tuulivoimalani täytti tammikuussa 3 vuotta.
Onnittelut !

Ei vikoja, eikä ole tarvinnut mastoa laskea minkään huollon takia.

Kova on peli, tämä valurautainen Kiinan mylly.

Tuotto tammikuussa 2012 528 Kwh.
Meikäläisen huushollin energiantarve 5-10Kwh vuorokaudessa taloussähköihin, vuositasolla.
Näin pakkasella on laskenut keskikulutus 1-3Kwh vuorokaudessa.
Jääkaappini ja kylmälaitteet vievät näin talvisaikaan todella vähän, hyödynnän ulkokylmää tähän energiaan, kun sitä löytyy "luonnostaan" ympäristöstä.
Lämmitykseen on saanut painopistettä siirrettyä.
Valaistus kaikkinensa muutamilla kymmenillä wateilla Led tekniikalla, ratkaistu jo aikoja sitten.
Nyt päivitetty uusia Led valaisimia ja entistä vähemmän energiaa ja enemmän valoa ulkona ja sisällä !
Polttopuita kulunut entistä vähemmän ja liiterissä on tilanne hyvä, riittää ensi vuodeksikin.
Puuhellaa käytetään lämmitykseen ja samalla on ruuan valmistus vienyt vähemmän energiaa.
Kesäaikaan vie yksivaiheiseksi kytketty liesi jonkun verran energiaa.., mutta onneksi aurinkopaneelit auttavat energiantuotossa.

Kevättä kohti mennään ja aurinkopaneeleillakin jo saatu tuottoa.

Pilkille.. ja hankkimaan jään alta D vitamiinia ja jään päältä myös !

Kuvia systeemistäni ja testauksistani näette;

http://kuvablogi.com/blog/34560/1/

Aurinkopaneeleita muuten löytyy n 1 Eur watti ja saa ilman tulleja, alveja;

http://www.photovoltaik-shop.com/index. ... c27483c9ce

Aurinkovoimasta ja uusista sovelluksista löytyy juttua;

http://www.konekansa.net/showthread.php ... ratkaisuja

Ihan asiasta toiseen.. autoilussa voi säästää ja pitkän pennin;

http://masinistit.com/viewtopic.php?t=4 ... eb63fd3d91

No siinähän sitä..
Hyvää kevään jatkoa;

Antero

Sivut