Pidentääkö nauru ikää?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Aforismi väittää, että nauru pidentää ikää. Klassisia esimerkkejäkin löytyy monia. Kaikki palstalaiset varmaankin muistavat piirtäjä/tuottajakaksikon Hanna/Barberan, jonka käsialaa ovat m.m. animaatioklassikot Tom & Jerry, Kiviset ja Soraset ym.
William Hanna eli 90-vuotiaaksi, Joseph Barbera kuoli kuukausi sitten 95-vuotiaana; Barberan mottona oli kertoa vähintään yksi vitsi joka päivä.
Itse olen yrittänyt tsempata jokapäiväistä taaperrustani huumorin avulla, vaikka oma elämäni on useimpina kuukauden päivinä sellaista, että vitsit ovat vähissä. Silti koen, että kaskun murjaiseminen huononakin hetkenä parantaa jollakin tavalla motivaatiota.
Miten te muut koette huumorin omassa elämässänne, onko siitä apua?

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

ilman huumoria en kestäisi...
vaan tappasin itteni...

kivun kanssa tulee edes jotenkin
toimeen...
kun nauraa...

kunnon nauru kohtaus on yhtä rentouttava
kun... hmm...
orgasmi...

tieteellistä... joo totta kai... *hymyilee*

Vierailija
Tarkkailija
Aforismi väittää, että nauru pidentää ikää. Klassisia esimerkkejäkin löytyy monia. Kaikki palstalaiset varmaankin muistavat piirtäjä/tuottajakaksikon Hanna/Barberan, jonka käsialaa ovat m.m. animaatioklassikot Tom & Jerry, Kiviset ja Soraset ym.
William Hanna eli 90-vuotiaaksi, Joseph Barbera kuoli kuukausi sitten 95-vuotiaana; Barberan mottona oli kertoa vähintään yksi vitsi joka päivä.
Itse olen yrittänyt tsempata jokapäiväistä taaperrustani huumorin avulla, vaikka oma elämäni on useimpina kuukauden päivinä sellaista, että vitsit ovat vähissä. Silti koen, että kaskun murjaiseminen huononakin hetkenä parantaa jollakin tavalla motivaatiota.
Miten te muut koette huumorin omassa elämässänne, onko siitä apua?

Pitäskö tarkistaa palstalaisten keski-ikä?
Luulempa että saat vielä teksteilläsi syytökset eläkepommista....

Vierailija

KYLLÄ,nauru pidentää ikää,se poistaa stressiä. 2min nauru vastaa 45 min rentoutumista.Se minkälaisessa kasvuympäristössä olemme kasvaneet vaikuttaa nauruherkkyyteemme.Nauru kuuluu jokapäiväiseen elämääni,en kans jaksais ilman sitä.Usein nauran myös paikoissa ,joissa se ei olisi sopivaa

Vierailija
HUMAN
KYLLÄ,nauru pidentää ikää,se poistaa stressiä. 2min nauru vastaa 45 min rentoutumista.
Onko naurun laadulla merkitystä? Väsyneenä nauraa usein melkein mille jutulle tahansa ja naurua voi ruokkia kestämään vaikka kuinka kauan. Onko pirteänä naurettu nauru parempi?

Vierailija

Pidentääkö nauru ikää?

Sellainen sanonta ainakin on. Ja kai se osittain pitää paikkansa. Nauru tekee hyvää ihmiselle. Ei mikään tekonauru tai pieni kikakatus/hohotus. Täytyy nauraa oikein todella, nauraa ilman estoja niin että kyyneleet valuu poskille ja vatsassa tuntuu. Nauraa siis sellaista naurua jota ei pysty kontrolloimaan.

Sellainen nauru tekee jälkeenpäin olon keveäksi ja mielen iloiseksi. Olen kerran ollut sellaisella naurukussilla/nauruterapiassa uteliaisuuttani. Meitä oli noin 150, kokoonnuttiin yhdessä isossa puistossa. Johtaja alkoi naurattamaan meitä, nauroi itse, ei kauaakaan kestänyt kun me kaikki 150 nauroimme hohotimme. Aaah mikä tunne. Se tuntui hyvältä. Kannattaa kokeilla. Minä nauran aika usein tuolla tavoin, siis ilman kontrollia, estottomasti. Olen kylläkin aina tehnyt niin. Mutta jos ei osaa, niin voi opetella.

Vierailija

En usko naurun laadulla olevan mitään merkitystä,nauratti sitten väsyneenä tai muuten,.Yövuorossa ollessani ei tarvinnut kyllä suuri asia olla kun piti livahtaa nurkan taa nauramaan.Samoin kun ihmistä pelottaa,alkaa usein naurattamaan samoin surullisissa tilanteissa,kai se on joku elimistön oma keino vapauttaa enforiineja kehoon. Auttaa ahdistukseen ja pahaan oloon.Miten muuten nauratte,käkätättekö,hihitättekö,hohotatteko,hingutteko,räkätättekö,Itse hingun pitkään ja sit käkätän

Vierailija

Nuorena nauroin paljon ja ilosesti, niin että valkoiset hampaat loistivat.
Se oli tosiaan vapauttavaa.
Nytemmin elämän pyörteissä ja paineissa on naurukin kadonnut lähes olemattomiin.
Välillä kyllä lähtee mutta ei samalla tavoin kuin ennen.
Täytyis harjoitella vapautumista.
Kannon poisto ketju kyllä sai minut nauramaan usei niin että nauroin todellakin maha kipeänä ja kyllä siitä mieli piristyi.
Kyllä suomalaiset osaavat olla huumori kansaa niin halutessaan

Vierailija

Ayla kirjoitti m.m: "Olen kerran ollut sellaisella naurukurssilla / nauruterapiassa uteliaisuuttani."
Joo. Näin pari vuotta sitten lyhyen pätkän tv-ohjelmasta, jossa näytettiin USA-laista nauruterapiaa masentuneille: Kurssilaiset (parikymmentä) istuivat ympyrässä salin lattialla ja ohjaaja (naurattaja) heidän keskellään. Tunnin kurssilla ei tehty mitään muuta, kuin nauraa hohotettiin. Monet osallistujat sanoivat, että nauru todella "tarttui".
Kaikkein masentuneimmat eivät ehkä ihan aluksi nauraneet, mutta useimmat kehuivat nauramisen vapauttavaa ja helpottavaa jälkivaikutusta.
Kumma juttu, että yksin nauraminen ei yrittämällä onnistu, vaikka Vesa-Matti Loiri niin tekikin legendaarisella Naurava kulkuri-kappaleellaan.

Vierailija

Olin torstai-iltana tutustumassa Lahden Lyseoon, koska ajattelin pyrkiä kyseisen koulun matemaattis-luonnontieteelliselle linjalle. Siellä sitten jaeltiin sitä sun tätä oheismateriaalia ja krääsää, näiden joukossa Tiede -lehden hauskimmat kysymykset -vihkonen. Sieltä löytyi tämmöinen:

Voiko liiasta naurusta olla haittaa?
Naurun vaikutukset ovat pääasiassa myönteisiä. Se laskee verenpainetta, vähentää lihasjännitystä, parantaa vatsan toimintaa ja pyyhkii ikävät ajatukset mielestä. Arvioiden mukaan nauru pidentää ikää noin kuusi minuuttia.
Äärimmäisessä tapauksessa raju naurunremakka voi aiheuttaa sydämen rytmihäiriön. Harvinaista unihäiriötä narkolepsiaa potevilla äkillinen mielenliikutus, kuten nauru, voi viedä jalat alta. Ilmiön syytä ei tunneta.

Vierailija
Tarkkailija
Ayla kirjoitti m.m: "Olen kerran ollut sellaisella naurukurssilla / nauruterapiassa uteliaisuuttani."
Joo. Näin pari vuotta sitten lyhyen pätkän tv-ohjelmasta, jossa näytettiin USA-laista nauruterapiaa masentuneille: Kurssilaiset (parikymmentä) istuivat ympyrässä salin lattialla ja ohjaaja (naurattaja) heidän keskellään. Tunnin kurssilla ei tehty mitään muuta, kuin nauraa hohotettiin. Monet osallistujat sanoivat, että nauru todella "tarttui".
Kaikkein masentuneimmat eivät ehkä ihan aluksi nauraneet, mutta useimmat kehuivat nauramisen vapauttavaa ja helpottavaa jälkivaikutusta.
Kumma juttu, että yksin nauraminen ei yrittämällä onnistu, vaikka Vesa-Matti Loiri niin tekikin legendaarisella Naurava kulkuri-kappaleellaan.

Juu, se oli valtavan hauskaa ja virkistävää nauraa toisten kanssa. Ei naurettu millekkään erikoiselle. Naurettiin vain. Jos on hankala nauraa, niin kehoitan aina sitä henkilöä menemään nauruklubiin vierailulle.

En tiedä miten on Suomessa, mutta meillä Ruotsissa on joka puolella maata nauruklubeja.

Naurussa on hyvät puolensa, nauru vaikuttaa positiivisesti terveyteemme.

Såhär bra mår din kropp av att garva
Vetenskapliga studier har visat att skratt har en positiv inverkan på kroppen:
* Stärker immunförsvaret.
* Löser spänningar och stress.
* Minskar risken för utbrändhet.
* Ökar kreativiteten.
* Skratt ökar den sociala samhörigheten.
* Ökar lungkapaciteten.
Den internationella världsskrattdagen infaller första söndagen i maj varje år.
Källa: http://www.skrattaforlivet.se

Ja tässä laitan mukaa muutavan ihmisen naurun. Kuunnelkaa ja naurakaa mukana
ps. täytyy olla Real Player. että voi kuunnella
http://www.skrattaforlivet.se/skrattljud/skratt1.ram
http://www.skrattaforlivet.se/skrattljud/skratt2.ram
http://www.skrattaforlivet.se/skrattljud/skratt3.ram
http://www.skrattaforlivet.se/skrattljud/skratt4.ram
http://www.skrattaforlivet.se/skrattljud/skratt5.ram

Minä en kylläkään tarvitse nauruklubeja. Minulla on aina ollut nauru herkässä, nauran usein niin paljon että en voi kontrollerata nauruani. ja sitte alkaa ympäristökin nauramaan...

Vierailija

"Räkänokastakin mies tulee, vaan ei tyhjän naurajasta".

Tätä suomalaista kansanviisautta tässä on yrittety noudattaa. Olin lapsena kova nauramaan ja sain kuulla siitä usein huomautuksia. Opettelin vakavan suhtautumisen elämään. "Miehet nauraa vain, kun jotain hauskoja juttuja (vahingoniloisia) kerrotaan". "Niin räkättää kuin vareksen poika" ynnä muuta, ynnä muuta.

Nyt kun tiedostaa naurun positiivisen merkityksen, eipä ole paljon asioita joille nauraisi; suomalainen kasvatus vei ilon. Onneksi naisystäväni on herkkä nauramaan ja voi keskittyä huvittamaan häntä. Toisen ilo ja nauru tarttuu onneksi.
No, kyllä toisinaan nauran pidättelemättä, mutta niitä lapsuuden tyhjännauruja kaipaan.

Vierailija

K.K. kirjoitti m.m: "Räkänokastakin mies tulee, vaan ei tyhjän naurajasta". Ja: "Suomalainen kasvatus vei ilon."

Ymmärrän sinua oikein hyvin K.K. On paljon muitakin suomalaisia aforismeja, jotka tappavat naurun: "Itku pitkästä ilosta", ja "Joka vitsaa säästää, se lastaan vihaa!" Tällaisessa kasvatuskulttuurissa vanhempamme ja me - valitettavasti - olemme kasvaneet.

Lisäksi pitää muistaa se tosiasia, että kansakuntana meissä suomalaisissa vieläkin vaikuttaa käydyt sodat; vanhempamme ja isovanhempamme ovat kärsineet sodan kauhuja vuosikaudet. Ei niissä olosuhteissa paljon huumoria viljellä.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Tarkkailija: salli minun olla eri mieltä. Usein nimenomaan kurjissa oloissa hirsipuuhuumori kukoistaa, vaikka sitä ei niin kovasti jälkeenpäin mainostettaisikaan. Ainakin työpaikkojen suhteen olen huomannut, että mitä kurjempi, rasittavampi, ikävämpi, kettumaisempi etc. työpaikka on, sitä hirtehisempää huumori on että työpäivästä selviää edes jossakin määrin täyspäisenä.

Kuka tekisi tutkimuksen sodanaikaisesta hirsipuuhuumorista?

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija

Pikku Gen kirjoitti m.m: "Kuka tekisi tutkimuksen sodanaikaisesta hirsipuuhuumorista?"
Olet varmasti ainakin osittain oikeassa, Pikku Gen, sillä tutkimusten mukaan sodanaikaiset itsemurhat ovat aina olleet minimissään. Mutta se varmaankin johtuu puolestaan siitä, että ihmisillä ei ollut sodassa "vapaa-ajan ongelmia", vaan oli tärkempääkin tekemistä.
Siitä huolimatta sodista on kirjoitettu kaskukirjoja kautta-aikojen; tuskin on aihepiiriä, josta ei leikkiä voisi laskea (poisluettuna islam).

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat