KYSYMYKSIÄ. Vastatkaa...

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Näihin kysymyksiin voisi sitten aikansa kuluksi vastata ihan kuka vaan.

1.) Kuinka monta ulkolaista tunnet oikein hyvin? Ja minkä maalaisia he on?

2.) Onko sinulla yhtään hyvää kaveria, joka on ulkolainen?

3.) Oletkos koskaan seurustellut ulkolais tytön/pojan kanssa? Miten meni?

4.) Voitko ajatella että joskus tulevaisuudessa rakastuisit ulkolais tyttöön/poikaan?

5.) Oletko matkustellut vieraissa maissa? Missä maissa? Sinua kohdeltiin siellä hyvin, eikö vain?

6.) Kykenetkö itse sulautumaan uuden/toisen kulttuurin sisään vieraillessasi ulkomailla? Vai käyttäydytkö samalla tavoin kuin Suomessakin?

7.) Kuinka vanha/nuori olet?

8.) Missä asut? Viihdytkö?

9.) Oletko töissä/työtön/eläkeläinen/sairas/opiskelija tai jotain muuta?

10.) Mitä toivot elämässasi tapahtuvan tulevaisuudessa?

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

Moi

Saisiko pikkaisen tarkennuksia mm. siihen, että luetaanko Venäjän karjalaiset, jotka on pakkoulkoistettu, niin ulkomaalaisiksi?

Toinen on se, että jos on syntynyt Suomessa, mutta muuttanut esim Kanadaan ja ottanut siellä Kanadan kansalaisuuden, niin miten on.

Sama tarkennus koskee mm. euroopan maita, että jos on alunperin suomalainen, mutta asunut suurimman osan elämästään esim Saksassa ja/tai Mallorcalla niin miten tähän vastaat.
Hehän ovat vuosien mittaan sisäistäneet sikäläisen kulttuurin. Tunnetko itsesi Ruotsissa asuvana olevasi suomalainen vai ruotsalainen?

J-P

Pseudohippi
Seuraa 
Viestejä13828
Liittynyt27.11.2006
Ayla

Mikä nyt on "oikein hyvin"? Oikein hyvin en tunne kun pari ihmistä koko maailmassa. Ulkomailla asuvana tunnen joitakin samassa maassa asuvia kohtalaisesti.

On yksi.

Olen. Hyvin meni. Suhde tosin päättyi aikanaan mutta henkilökohtaisiin syihin ja olen edelleen hyvissä väliessä ko. henkilön kanssa. Lisäksi on ollut nuorempana pari lomaromanssia.

4.) Voitko ajatella että joskus tulevaisuudessa rakastuisit ulkolais tyttöön/poikaan?

Tuskinpa enää. Mutta silläkään ei ole tekemistä ulkomaalaisuuden kanssa.

5.) Oletko matkustellut vieraissa maissa? Missä maissa? Sinua kohdeltiin siellä hyvin, eikö vain?

Olen. Kaikilla muilla mantereilla paitsi Etelä-Amerikassa ja Australiassa. Pääosin kohtelu on ollut hyvää, mutta toki suomalaisena harmittaa tietynlainen perusepärehellisyys suhteessa turisteihin tai yleisemminkin.

Esimerkki: olen nyt puolisen vuotta asunut Keski-Euroopassa. Tänä aikana olen saanut väärin takaisin maksaessani useammin kun edeltävänä muutamana vuosikymmenenä Suomessa (viimeksi eilen), enkä usko että tämä ainakaan täysin on sattumaa. Olenkin siirtynyt mahdollisimman pitkälle kortin käyttöön maksuvälineenä.

Suomalaisen on vaikea tottua siihen että monissa kulttuureissa muukalaisten kusettaminen on suorastaan kunniakasta.

6.) Kykenetkö itse sulautumaan uuden/toisen kulttuurin sisään vieraillessasi ulkomailla? Vai käyttäydytkö samalla tavoin kuin Suomessakin?

Osittain. Pyrin pitämään itselläni ne puolet suomalaisuudesta jotka koen hyviksi ja toisaalta omaksumaan niitä puolia, jotka toisen maan kulttuurista koen hyviksi.

Vanha...

Vuokra-asunnossa. Vanha talo keskikaupungilla miljoonakaupungissa. Viihdyn aivan kohtalaisesti, joskain aika ajoin kaipaa esim. suomalaista LVI-tekniikkaa.

Olen yrittäjä. Nyt melko matalalla intensiteetillä tosin.

Seikkailuja, jännitystä ja romantiikka .

Ihmiset tekevät tulevaisuuden.

Vierailija
Lassi
Moi

Saisiko pikkaisen tarkennuksia mm. siihen, että luetaanko Venäjän karjalaiset, jotka on pakkoulkoistettu, niin ulkomaalaisiksi?

Toinen on se, että jos on syntynyt Suomessa, mutta muuttanut esim Kanadaan ja ottanut siellä Kanadan kansalaisuuden, niin miten on.

Sama tarkennus koskee mm. euroopan maita, että jos on alunperin suomalainen, mutta asunut suurimman osan elämästään esim Saksassa ja/tai Mallorcalla niin miten tähän vastaat.
Hehän ovat vuosien mittaan sisäistäneet sikäläisen kulttuurin. Tunnetko itsesi Ruotsissa asuvana olevasi suomalainen vai ruotsalainen?

J-P

Ei noihin kysymyksiin vaikea ole vastata. Jokainen vastatkoon niin kuin parhaaksi näkevät. Itse kukin tietää kuka/mikä on.

Minä? Minä tunnen kaikkein eniten olevani suomalainen ja lisäksi tunnen olevani myös ruotsalainen ja arabi. ja se johtuu syntyperästäni. Olen kaikkea kolmea, olen ottanut kaikesta kolmesta kultuurista osia itselleni ihan ikiomaksi sekakultuurikseni. Ja hyvin olen toimeen tullut, missä sitten olen asunutkin.

Vierailija

tunnen 5-6, olen tuntenut kymmeniä. saksa,GB, USA, Hollanti, Canada, Japani... siinä kai ne...

määrittele kaveri... ulkomaalaista ystävää ei ole mutta kavereita on... voisi ihan hyvin olla ystäväkin... mitä väliä sillä olisi?

en ole mutta voisin jos olisin vapaa moista harrastamaan...

KYLLÄ! mutta edelleen tarkoitus ei olisi enää rakastua uudestaan keneenkään nykyinen rakkaus on enemmän kuin tyydyttävä ;D

Ruotsi, Venäjä, Englanti, Espanja
kyllä vain... oikein hyvin...

käyttäydyn samoin kuin suomessakin... joka taas ei tarkoita että käyttäytyisin kuin juntti...

27

Jyväskylä, ja viihdyn aivan välttävästi... vika ei ole ympäristössä vaan ihmisissä... ja ihmiset taas ei muutu...

Töissä

toivon että yllätyn positiivisesti ja opin katsomaan ihmisiä vähän positiivisemmassa valossa...
ja tietysti maailman rauhaa XD

Vierailija
Pseudohippi
[/quote][quote author="Ayla"]

Seikkailuja, jännitystä ja romantiikka .

Romantiikka, juu sitä pitää olla elämässä, ei rakkautta/romantiikkaa ilman voi elää

Vierailija

Ayla
Kun kysyy noin henkilökohtaisia, olisi kohteliasta kertoa itse samat asiat. Näin syntyy luottamus.
Arvaa mitä tein kaavakkeelle, missä kysyttiin lähes kaikkea. Olivat niin hölmöjä että lähettivät kaksi samanlaista.

Lyhyesti: tunnen muutaman ulkomaalaisen. Yksi talossa asuva on taas tuntematon (kerran apua pyytänyt ja saanut).
Olen jotenkin jopa "seurusellut" ulkomaalaisen kanssa, mutten osaa määritellä sitä suhdetta, koska he ovat minun ja eivät ole, riippumatta kansallisuudesta. Heitä on hyvin erillaisia.
Monet ulkomaalaiset saavat minulta saman arvovarauksen kuin samanarvoiset täällä.
Olen ollut "kaikkialla" maailmassa.
Asun nyt täällä ja kesällä jossain muualla?
Tulevaisuus tulee, halusin tai en (neutraalisti).

Vierailija

Toistakymmentä Venäjän Karjalan kansalaista, neljä Saksasta, yhden Mallorcalta, Ruotsista muutaman, samoin Norjasta

Ei varsinaisesti.

Työni puitteissa taisin seurustellakin venäläisen naisen kanssa. Tosin salaa ex-vaimoltani

En. Ei tällä iällä enää rakastuta.

Jaahas. Joitain jää kyllä pois, mutta muistellaan. Ruotsi, Norja, Tanska. Venäjä, Viro, Latvia ja Liettua. Saksa, Hollanti, Englanti. Italia, Kreikka, Turkki. Espanja.
Kreikan Kreetan vuoristoasukkaat ovat olleet kaikkein ystävällisempiä. Outzo

Tietenkin maassa maan tavalla. Eihän sitä kuitenkaan omaa kultturiperimäänsä voi enää muuttaa. Kohteliaan huomaavaisesti pitää olla kaikkialla. Suomessakin.

54 v.

Eteläinen Keski-Suomi. Viihdyn erinomaisesti. Johtunee myös noin 40 km päässä sijaitsevista kesäpaikoistani, niin ja lapseni asuvat myös täällä lähistöllä.

ATK-alan yrittäjä. Tosin jäähdyttelen jo

10.) Mitä toivot elämässasi tapahtuvan tulevaisuudessa?[/quote]
Lyhyen tähtäimen suunnitelma on kesäpaikkojen kunnostus. Keskipitkän ajan suunnitelma; Edelleen sama. Pitkän tähtäimen suunnitelma; Että pysyisin työkykyisenä ja energisenä pitkän loppu elämäni. Niin ja haluan käydä vielä Egyptissä. Kuninkaitten laaksossa.

Vierailija
tietää
Ayla
Kun kysyy noin henkilökohtaisia, olisi kohteliasta kertoa itse samat asiat. Näin syntyy luottamus.

Minäpä ajattelin että itse vastaan myöhemmin tai sitten jos joku alkaa vastauksiani kaipaamaan. Ja olenhan jo itsestäni täällä aika paljon paljastanut.

En osaa sanoa kuinka monta. Tunnen hyvin paljon ulkolaisia, sekä täällä Ruotsissa että Libanonissa ja USAssa.

On, totta kai on. Monen maalaisia.

Kyllä olen.

Kyllä.

Olen ollut turistina monessakin eri maassa. Mutta olen myös asunut lapsena Libanonissa ja käyn siellä edelleenkin niin usein kuin vain on mahdollisuus. Ja asuin myös vanhempieni kanssa lapsena ollessani jonkin aikaa USAssa ja Saudi Arabiassa. ja Suomessa asuin monta vuotta ja nyt asun Ruotsissa.

Kyllä. Olen tehnyt parhaani että joten kuten sulautuisin muitten joukkoon. Sopeutuminen helpottaa kaikin puolin elämää.

Alle kolmenkympin.

Asun Ruotsissa, Tukholman seuduilla. Viihdyn hyvin.

Olen töissä, puolipäivä töissä. Sosiaalinen ala.

Että planeettamme kehittyisi kansoineen niin paljon että ei enää sodittaisi ja että kaikkialla olisi ihmisillä ruokaa mitä syödä ja että uskonnot jäisi unholaan.

Ps.
viimeiseksi sanoisin että olen itse ulkolainen, menin minä mihin maahan tahansa, niin joka maassa minut klassataan ulkolaiseksi. mutta en kärsi siitä yhtään. Olen se mikä olen. Jokaisen tulisi opetella rakastamaan itseään, niin eiköhän siitä sitten pikku hiljaa ehkä kykene tykkäämään vähän muistakin, kuin vain itsestään.

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä7160
Liittynyt9.9.2005
Ayla

1.) Kuinka monta ulkolaista tunnet oikein hyvin? Ja minkä maalaisia he on? kymmeniä, kiinalaisia, intialaisia, pakistanilaisia, venäläisiä, saksalaisia....
2.) Onko sinulla yhtään hyvää kaveria, joka on ulkolainen? kyllä, moniakin...
3.) Oletkos koskaan seurustellut ulkolais tytön/pojan kanssa? Miten meni? En

5.) Oletko matkustellut vieraissa maissa? Missä maissa? Sinua kohdeltiin siellä hyvin, eikö vain? Kyllä, lähes aina hyvin, AAsia, Amerikka, Afrikka, Eurooppa jne... kaikki miltei täysin ok.
6.) Kykenetkö itse sulautumaan uuden/toisen kulttuurin sisään vieraillessasi ulkomailla? Vai käyttäydytkö samalla tavoin kuin Suomessakin? Ei ongelmia

7.) Kuinka vanha/nuori olet? 49
8.) Missä asut? Viihdytkö? Espoo, kyllä

9.) Oletko töissä/työtön/eläkeläinen/sairas/opiskelija tai jotain muuta? yrittäjä ja työnantaja

Uteliaisuuden mukanaan tuomaa yllätystä

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Vierailija

En yhtään.

Eip.

En.

Hmm.... En.

Saudi-Arabiassa. Joo mc donaldsin myyjä oli mukava.

Samalla tavalla kuin suomessa. Siististi tietenkin.

18 vuotta.

Keski-Suomessa Äänekoskella. en viihdy.

Opiskelija.

Jos sais duunii ja hyvää palkkaa.

Vierailija
Ilkka Luoma

1.) Kuinka monta ulkolaista tunnet oikein hyvin? Ja minkä maalaisia he on? kymmeniä, kiinalaisia, intialaisia, pakistanilaisia, venäläisiä, saksalaisia....
2.) Onko sinulla yhtään hyvää kaveria, joka on ulkolainen? kyllä, moniakin...
3.) Oletkos koskaan seurustellut ulkolais tytön/pojan kanssa? Miten meni? En

5.) Oletko matkustellut vieraissa maissa? Missä maissa? Sinua kohdeltiinsiellä hyvin, eikö vain? Kyllä, lähes aina hyvin, AAsia, Amerikka, Afrikka, Eurooppa jne... kaikki miltei täysin ok.
6.) Kykenetkö itse sulautumaan uuden/toisen kulttuurin sisään vieraillessasi ulkomailla? Vai käyttäydytkö samalla tavoin kuin Suomessakin? Ei ongelmia

7.) Kuinka vanha/nuori olet? 49
8.) Missä asut? Viihdytkö? Espoo, kyllä

9.) Oletko töissä/työtön/eläkeläinen/sairas/opiskelija tai jotain muuta? yrittäjä ja työnantaja

Uteliaisuuden mukanaan tuomaa yllätystä

Uskalsit vastata, hyvä. No etpäs vastannut kysymykseen 4.

Aika harva näkyy kehtaavan vastata tällaisiin henkilökohtaisiin kysymyksiin. Odottelin että jos vaikka nuo ulkolaisvastaiset pojat olisi vastanneet, mutta eivät uskaltaneet.

Kysymyksiä voisi tässä harkita tehdä enemmänkin, mutta ehkä seuraavan kerran hieman vähemmän henkilökohtaisia kysymyksiä. Itse olen muualla vastaillut hyvinkin henkilökohtaisiin kysymyksiin. Minusta se on jännää kuinka paljon uskaltaa paljastaa itsestään ja miten sen paljastuksen tekee. Vai onko hiljaa.

Vierailija

Kysymys 4. on mielenkiintoinen.
Rakastuminen On tahdonvastainen tapahtuma ja kokemukseni mukaan se retuuttaa varsin pontevasti kun se iskee.
Todenäköisyys että se herää johonkuhun tavoitettavissa olevaan, on varsin suuri. Siis kotikulmilla tapaa todennäköisimmin ihmisiä.
Varsinkin kun suhde edellyttää vastarakkautta. Siihen siis ei kelpaa joku viihdetähti, vaikka into syttyisikin. Robotin allekirjoittamat PR-kuvat eivät kelpaa vastarakkaudeksi.
Ulkomaalaisuus voi sekin olla epämääräinen käsite. Siirtolaisuutta on ollut hyvin paljon.
En menisi vannomaan mitään koska olen havainnut että varsinkin ihmissuhdeasiat iskevät yllättäen kulman takaa, juuri silloin kun olo tuntuu varsin itseriittoiselta ja hinkua ei tunnu mhinkään suuntaan. "Tyyntä myrskyn edellä".

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26832
Liittynyt16.3.2005
Ayla

En tiedä mikä on oikein hyvin, mutta jotenkin parisenkymmentä varmaan, eri puolilta maailmaa. Afrikkalaisia ei ole joukossa.

Ei, työkavereita ulkomaalaiset ovat.

En.

Tuskin, arvostan eniten arjen sujuvuutta, minkä eri kulttuurit tekisivät hyvin hankalaksi.

Pohjoismaissa ja Virossa, kohtelu on ollut asiallista, lähinnä asiakkaana oloa minun puolelta.

En sulaudu. Yritän kyllä olla tekemättä asioita, joita kyseisessä kulttuurissa pidetään hyvin epäsopivina.

Reilun kolmenkymmenen.

Etelä-Suomen maaseudulla, viihdyn mainiosti.

Jatko-opiskelija vielä hetken. Sitten jonkin aikaa koti-isänä.

Toki perheen terveys ja tuollaiset perusjutut ovat oleellisimpia. Tapahtumista toivelistalla on mukavan työpaikan saanti, mielellään läheltä.

Vierailija

En yhtään.

Ei ole

En ole.

Jaa-a ei sitä tiedä. Neekeriin ei, mutta ehkä johonkin pohjoismaalaiseen tyttöön ehkä.

Olen ollut Kreikas, Turkis ja Bulgariassa. Turkissa ja Bulgariassa oli tympeää porukkaa

Kyllä sitä ollaan suomalainen ja käyttäydytään niin vaikka ollaan ulkomailla

18v.

Lapissa

Opiskelija

Hyvä palkkainen työ ja hyvä terveys

Vierailija

1. Monta. Pääasiassa Euroopasta ja Etelä-Amerikasta.

2. Muutamia

3.Olen. Meni oikein hyvin, mutta vaihtariaika loppui ja piti tulla takaisin Suomeen

4. Helposti!

5. On tullut matkusteltua ja asuttuakin. Hyvästä kohtelusta en tiedä, mutta eipä mitään ihmeellisen huonoakaan.

6. Ulkomailla koitan aina elää paikallisten tapojen mukaisesti.

7. 24

8. Turussa. Hyvin viihdyn.

9. Opiskelija

10. Sitä vaihtariaikojen tyttöä voisi mennä katsomaan. Ehkäpä edessä on maan vaihto. Toivottavasti löytäisin työn joka mahdollistaisi tämän.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat