kaakaota ja muuta trooppista kasvia hyvään kotiin :)

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Eräs sukulaiseni kävi Afrikassa, Burkina Fason lähellä ja toi mulle eksoottisten kasvien siemeniä kun pyysin... harrastelen näet trooppisia kasveja ja eläimiä.
kaakaohedelmää kypsyttelin kuukauden päivät, ja kun avasin sen, siemenet oli itäneet jo hedelmässä. Minä sain suht liikaa kylvettäväksi Pippuriköynnöksen Piper nigrum (pippuriköynnöskasvi josta tehdään musta -valko ja viherpippurit) marjoja joissa siemenet sisällä, kaakaon siemeniä ja itämiskykyisiä sesamin siemeniä. Jos jollain huonekasviharrastalla on tarjota noille hyvä haussi, niin täältä pesee
Minusta olisi sääli heittää hukkaan tuollaisia trooppisia harvinaisuuksia...
ne sesaminsiemenet, joita suomessa saa kaupoista, ovat kuorittuja ja säteilytettyjä, eivät idä. Ja kaakao ja pippuriköynnös - niitä nyt ei löydy maustekaupasta elävänä.
Miksi muuten kaikki tai suurin osa eksoottisista maustesiemenistä sun muista kasvituotteista säteilytetään? Onko tarkoitus tappaa siemenet vai mikä? Sitä olen joskus ihmetellyt... Olen ollut huomaavinani, että huonekasvialan ja kukkakaupan floristit ainakin paheksuvat sitä joku kasvattelee itse trooppisia sun muita kasveja maustesiemenistä ja tuontihedelmistä. No, ei ole yllätys
Mulla on tähänasti ikkunalla ja huoneessa kasvamassa ananas, mango, guava, pitahaya-hedelmäkaktus, kahvi, bataatti, jamssi, etiopianbanaani ja kuusi -ja mäntybonsaita siemenistä.

Kommentit (13)

Vierailija

Hei, onko sulla vielä kaakaon, sesamin ja pippuriköynnöksen siemeniä?
Jos on, ottaisin mielelläni kasvatettavaksi muutaman!

Lethe

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Hiukan sivuun taas. Koska Suomessa on kuitenkin lämmitettävä pimeänä vuodenaikana, tulisi se tehdä voimakkaalla valolla osittain. Ja kasvattaa siinä valossa mausteita ja kaikenlaista eksoottista.

Maksaisiko tuo yhtään mitään energiamielessä? Olisi valoa, lämpöä ja tulisi purtavaa. Vai syökö viherkasvi energian valosta niin ettei siitä riitä lämmöksi?

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Paul M
Maksaisiko tuo yhtään mitään energiamielessä? Olisi valoa, lämpöä ja tulisi purtavaa. Vai syökö viherkasvi energian valosta niin ettei siitä riitä lämmöksi?

Itse kasvattelen mausteyrttejä. Yksi mausteyrttiruukku maksaa tyypillisesti 1,60 EUR. 10:nen 36 W:n loisteputken alle mahtuu hieman toista sataa yrttiruukkua kasvamaan. Monet lajit kasvavat korjuumittaan alle kahden kuukauden. Idätyksen voi tehdä hämärämmässäkin.

Kustannuksia tulee 12 h * 10 * 36 W = 4,32 kWh/vrk eli noin 35 cent/vrk. Tyypillisesti yrttejä kuluu pari ruukullista vuorokaudessa, joiden kaupan ostohinta olisi siis 3,20 EUR. Kustannuksia tulee kyllä lisäksi mullasta, ruukuista ja lannoitteista, mutta reilusti edullisempaa kuitenkin. Ja lisäksi laatu on parempaa - kaupan tuotteet kärsivät usein kuljetuksen aikana.

Lisäksi voi kasvatella lajeja, joita ei kaupasta yleensä löydy, kuten ranskalaista rakuunaa ja italialaista sileälehtistä persiljaa.

To do-listalla on vielä ohjaus, jolla luonnonvalon kasvaessa sammutetaan vastaavasti loisteputkia yksitellen. Himmennys olisi mukavampi, mutta himmentimet ovat aika tyyriitä noin suurelle lamppumäärälle.

10 loisteputkea toimii myös hyvänä kirkasvalohoitona.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Ähhh. Vieläkö noita siemeniä olisi saatavana? Kaiken huomaa aina liian myöhään... Kaakao etenkin kiinnostaisi, ja pippuri.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija
geena
Minä lähetin aleksialeksille australialaisten kasvien siemeniä. Oletko saanut siemenet itämään?

En Liian haastavia olivat. Isällekin siemeniä annoin muttei hänkään saanut kasvamaan. Vielä minulla niitä on joitakin, voisin vielä yrittää.
edit: tai siis toki itämään sain mutta mutta.. siihen se sitten jäikin..
edit2: isälläkin jotain oli sieltä kuulemma noussut mutta eivät olleet menestyneet.

Vierailija
taiteilijatyyppi

Miksi muuten kaikki tai suurin osa eksoottisista maustesiemenistä sun muista kasvituotteista säteilytetään? Onko tarkoitus tappaa siemenet vai mikä? Sitä olen joskus ihmetellyt... Olen ollut huomaavinani, että huonekasvialan ja kukkakaupan floristit ainakin paheksuvat sitä joku kasvattelee itse trooppisia sun muita kasveja maustesiemenistä ja tuontihedelmistä. No, ei ole yllätys

Siementen säteilytyksestä en varsinaisesti tiedä, mutta tarkoitus voisi olla tappaa Euroopan ulkopuolelta tulevien siemenien mukana mahdollisesti tulevat ötökät. Saattaa kuulostaa liioitellulta, mutta ilmeisesti aika ikäviäkin tuholaisia saattaa kulkeutua huomaamatta. Se, saako jonkin tietyn kasvin/siemen tuoda, riippuu tuontimaasta ja kasvilajista, katso esim. näitä linkkejä:

http://www.tulli.fi/fi/03_Yksityishenki ... /index.jsp
http://www.evira.fi/portal/fi/kasvintuo ... us/tuonti/

Ja tässä niitä ötyköitä: "Suomi on suoja-aluetta kuuden karanteenituhoojan suhteen: tulipolte, etelänjauhiainen, tomaatin pronssilaikkuvirus, juurikkaan nekroottinen keltasuonivirus, valkoperuna-ankeroinen ja koloradonkuoriainen."

Ja kasvilajeista Euroopan ulkopuolelta: "Ruukkukukkien, viher- ja akvaariokasvien sekä taimitarhakasvien tuonti vaatii terveystodistuksen. Luonnonvaraisten kasvien (paitsi siementen), tulipoltteen* isäntäkasvien, maa-aineksen ja perunan tuonti on kielletty.

Muu kasvien, kasvinosien ja kasvituotteiden tuonti edellyttää vientimaan kasvinsuojeluviranomaisen antamaa kasvien terveystodistusta ja kasvintarkastusta Suomen tullissa."

Kai siis siemenetkin tarkistetaan? Olisihan aika ikävää olla vastuussa inhan pöpön leviämisestä Suomeen, vaikka kasvinharrastaja olisikin? Riski on varmaan hyvin pieni, mutta silti... Varoittavia esimerkkejä aiheesta löytynee ainakin Australiasta ja Uudesta-Seelannista, missä alkuperäinen luonto on tosissaan joutunut nöyrtymään kaikenmaailman tuontieliöiden edessä. Mikään floristien pahantahtoisuus tuskin on kyseessä.

Vierailija

On noita jyviä vielä tallella. Nyt vaan tulipalopakkasten takia ei kannata postata noita eteenpäin. Kun taas lauhtuu nuoskakeleiksi, ainakin kaakaontaimia olisi jaossa.

Vierailija

Ostin siemenet ampulleissa. Ne oli nimenomaan tarkoitettu maastavientiin, joten mitään pöpöjä niiden mukana ei leviä. Ainoa vaara on, että australialainen kasvi riehaantuu Suomessa ja karkaa luontoon, jossa se syrjäyttää akuperäiskasvillisuuden

Suurempi vaara pöpöjen leviämiseen ovat maanosasta toiseen liikkuvat ihmiset. Ihminen voi tuoda ties mitä pöpöjä mahalaukussaan, keuhkoissaan, kengänpohjissaan jne...

Vierailija
taiteilijatyyppi
Eräs sukulaiseni kävi Afrikassa, Burkina Fason lähellä ja toi mulle eksoottisten kasvien siemeniä kun pyysin... harrastelen näet trooppisia kasveja ja eläimiä.
kaakaohedelmää kypsyttelin kuukauden päivät, ja kun avasin sen, siemenet oli itäneet jo hedelmässä. Minä sain suht liikaa kylvettäväksi Pippuriköynnöksen Piper nigrum (pippuriköynnöskasvi josta tehdään musta -valko ja viherpippurit) marjoja joissa siemenet sisällä, kaakaon siemeniä ja itämiskykyisiä sesamin siemeniä. Jos jollain huonekasviharrastalla on tarjota noille hyvä haussi, niin täältä pesee
Minusta olisi sääli heittää hukkaan tuollaisia trooppisia harvinaisuuksia...
ne sesaminsiemenet, joita suomessa saa kaupoista, ovat kuorittuja ja säteilytettyjä, eivät idä. Ja kaakao ja pippuriköynnös - niitä nyt ei löydy maustekaupasta elävänä.
Mulla on tähänasti ikkunalla ja huoneessa kasvamassa ananas, mango, guava, pitahaya-hedelmäkaktus, kahvi, bataatti, jamssi, etiopianbanaani ja kuusi -ja mäntybonsaita siemenistä.

Vieläkö siemeniä on jaossa? Ottaisin mielelläni pippuri, sesam ja kaakaosiemeniä, voin laittaa postimerkin ja kirjekuoren postitusta varten kunhan laitat postiosoitteen vaikka mailiini ana.shark@gmail.com

Vierailija

Jee..Tämä kuulostaa hyvältä. Olis kyllä mukava omistaa kaakaon ja pippuriköynnöksen siemeniä. Aijempaa kokemusta 'eksoottisista' kasveista sen verran, että tiedän ettei noita vissiin ihan vain ikkunalaudalla kasvateta, ainakaan koko kasvuaikaa. Mistäs päin taiteilijatyyppi on? Täällä ois koti sun kasveille.

Mepe
Seuraa 
Viestejä2
Liittynyt5.10.2014

Hei!

En tiedä, olenko myöhässä, mutta olisin erittäin kiinnostunut saamaan kaakaon ym. alkuja. Minulla saattaisi olla myös jotain eksoottista vaihdettavaa sinulle. Terveisin Mepe.

Uusimmat

Suosituimmat