Luonnossa kuvattu pallosalama video

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

kenties vaikkapa pallosalama?, kuvattu luonnossa.

http://www.kraateripiru.net/

http://www.tiede.fi/uutiset/uutinen.php?id=2835

Maasta tulee, tai järvestä.

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Videot on niin s aatanan epäselviä.

Olen kerran nähnyt pallosalaman, puiden yläpuolella, vesakkoa, pysyi paikallaan muutaman kymmenen sekuntia ja hävisi. Ei tullut rikin hajua eikä mitään ääntäkään.

Vierailija
crusaron uusi tuleminen
Videot on niin s aatanan epäselviä.
Olen kerran nähnyt pallosalaman, puiden yläpuolella, vesakkoa, pysyi paikallaan muutaman kymmenen sekuntia ja hävisi. Ei tullut rikin hajua eikä mitään ääntäkään.

Minäkin olen ihmetellyt pitkään, että eikö noita saa kuvattua oikein kunnon vehkeillä rannasta ja jalustalta, kun niin yleisiä vaikuttavat olevan.

Tuosta ensimäisestä on myös väriversio, mutta sitäkin on käsitelty niin monta kertaa EI ammattilaislaitteilla, että laatu on vieläkin heikompaa.

Vierailija
Lassi

Minäkin olen ihmetellyt pitkään, että eikö noita saa kuvattua oikein kunnon vehkeillä rannasta ja jalustalta, kun niin yleisiä vaikuttavat olevan.

Itse asiassa pallosalama on ilmasähköilmiöistä se kaikkein harvinaisin. On erittäin epätodennäköistä, että jollakin sattuisi olemaan kamera jalustoineen kuvausvalmiina niinä muutamina sekunteina kun ilmiö on päällä. Jos toisaalta alat odottamaan mainittua ilmiötä kaislikon reunassa kamera valmiina, niin odotusaika voi venyä vuosikymmeniksi.

Vierailija
Snaut
Itse asiassa pallosalama on ilmasähköilmiöistä se kaikkein harvinaisin. On erittäin epätodennäköistä, että jollakin sattuisi olemaan kamera jalustoineen kuvausvalmiina niinä muutamina sekunteina kun ilmiö on päällä. Jos toisaalta alat odottamaan mainittua ilmiötä kaislikon reunassa kamera valmiina, niin odotusaika voi venyä vuosikymmeniksi.

Tuota, tuota. Olen seurannut tuota homma jo puoltoista vuotta. Joka kesä noita siellä ilmenee. Mökkiläiset niitä ovat siellä kuvanneet.
Täälläkin palsoilla on siitä tieremiähen aloitteesta kirjoiteltu paljonkin. Etsikööt omat viestiketjunsa Silloin oli kait aiheena joku Ufo-juttu.

Terveisin: Kraateripiru
ps. noi sivustot ovat mun palvelimilla. Leikkeet webhotellissa, jossa on järeämmät linjat.

Vierailija
Lassi
Snaut

Tuota, tuota. Olen seurannut tuota homma jo puoltoista vuotta. Joka kesä noita siellä ilmenee. Mökkiläiset niitä ovat siellä kuvanneet.
Täälläkin palsoilla on siitä tieremiähen aloitteesta kirjoiteltu paljonkin. Etsikööt omat viestiketjunsa :) Silloin oli kait aiheena joku Ufo-juttu.

Terveisin: Kraateripiru
ps. noi sivustot ovat mun palvelimilla. Leikkeet webhotellissa, jossa on järeämmät linjat.

Jos pallosalamia tosiaankin alueella esiintyy noinkin yleisesti, niin ei muuta kuin passiin hyvän kaluston kanssa ja kuvia ottamaan. Jos kuvat ovat hyviä, niin niillä voi vaikkapa tienata jonkun taalan myymällä ne vaikkapa NG:lle. Nimittäin yleisesti ottaen pallosalamat ovat niin harvinaisia, että ensimmäistäkään kunnollista kuvaa niistä ei ole saatu.

Vierailija
tiäremiäs
kenties vaikkapa pallosalama?, kuvattu luonnossa.

http://www.kraateripiru.net/

Maasta tulee, tai järvestä.

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Ei tuo ole pallosalama ollenkaan, vaan joku muu valoilmiö?

Pallosalama tulee pilvestä maata kohti hiljaaa leijaillen, mutta ei ilmiö kestä noin kauan,
Itse olen nhnyt pallosalaman vuonna 1961. kun olin pieni poika ja meitä oli siinä mökin ikkunasta katsomassa sitä pallosalamaa useita poikia ja äitini
Tapaus oli seuraavanlainen.

Naapurin poika Olli tuli meille kylään ja nousi ukonilma jolloin menimme meidän mökkiin sisälle.
Ollilla oli uudet kumesaappaat ja hän nosti jalkansa kenkinen ikkunalaudalle ja sanoi: tulis nyt pallosalama ja löois niin ei se mahtaisi mitään kun minulla on uudet kumikengät.

Samanaikaisesti ilmestyi taivaalle pyöreä 50.n metrin päästä katsottuna noin 30 cm halkaisijaltaan oleva kirkas pallo ukkospilvestä.
Pallo leijaili hitaasti kiemurrrellen alas maata kohti ja se näytti aivakuin olisi pyörinyt myötäpäivään .
Pallosalama laskeutui 50:n metrin päässä olevan koivun latvaan, Aukealla ei ollut muita puita.
Koivussa se pallo pomppi oksalta toiselle ja pysähtyi aina hetkeksi ja pyöri hehkurn aivan kirkkaan valon näköisenä pallona.
Aikansa pompittuaan koivun olsilla alaspäin se hävisi lähellä maata yllättäen .
Menimme porukalla katsomaan myöhemmin kyseistä koivua, mutta ei siinä ollut mitään kummempia jälkiä.
Olli hiukan säikähti sitä tapausta.

Kyllä se pallosalama näkyi ainakin 1,5. minuuttia. Se pallosalama tuli pilvestä leijaillen ja pyörien kuin akselinsa ympäri ja ei se kulkenut noin virtaviivaisen suoraan , vaan kiemurteli laskeutuessaan koivun latvaan jne.

Lisään tähän vielä että ehkä tuo 1,5-minuuttia on liian pitkä aika sille pallosalamalle jonka minä /me näimme mutta pitkään se näkyi arvio olisi tarkempi jos laittaisin 30- sekuntia- alle minuutti.

Vierailija

http://www.weatherstock.com/lightningcat3.html

http://www.etigazette.com/Top-News-Sear ... htning.php
"Ball lightning is described as a floating, illuminated ball that occurs during thunderstorms. They can be fast moving, slow moving or nearly stationary. Some make hissing or crackling noises or no noise at all. Some have been known to pass through windows and even dissipate with a bang. Ball lightning has been described by eyewitnesses but rarely, if ever, recorded by meteorologists.

The engineer Nikola Tesla wrote "I have succeeded in determining the mode of their formation and producing them artificially" (Electrical World and Engineer, 5 March 1904). There is some speculation that electrical breakdown and arcing of cotton and gutta-percha wire insulation used by Tesla may have been a contributing factor, since some theories of ball lightning require the involvement of carbonaceous materials. Some later experimenters have been able to briefly produce small luminous balls by igniting carbon-containing materials atop sparking Tesla Coils.

Several theories have been advanced to describe ball lightning with none being universally accepted. Any complete theory of ball lightning must be able to describe the wide range of reported properties, such as those described in Singer's book "The Nature of Ball Lightning" and also more contemporary research. Japanese research shows that ball lightning has been seen several times without any connection to stormy weather or lightning.

Ball lightning field properties are more extensive than realised by many scientists not working in this field. The typical fireball diameter is usually standardised as 20-30 cm, but ball lightning with a several meters in diameter have been reported [Singer]. A recent photograph by a Queensland ranger, Brett Porter was estimated to be 100 meters diameter. The photograph has appeared in the scientific journal Transactions of the Royal Society. The object was a glowing globular zone (the breakdown zone?) with a long twisting rope-like projection (the funnel?).

Fireballs have been seen in tornadoes and they have also split apart into two or more separate balls and recombined. Fireballs have carved trenches in the peat swamps in Ireland. Vertically-linked fireballs have been reported. One theory that may account for this wider spectrum of observational evidence is the idea of combustion inside the low-velocity region of axisymmetric (spherical) vortex breakdown of a natural vortex. The scientist Coleman was the first to propose this theory in 1993 in Weather, a publication of the Royal Meteorological Society.

Ball lightning is hardly ever seen. In fact, there are only a few pictures of it.
St Elmo's fire is related to Ball Lightning."

Sukulaiset olivat nähneet pallosalaman talossaan. Seinästä oli tullut sisään ja uunista mennyt ulos. Kovin tarkkaa kuvausta lapsena kuullusta tarinasta en muista.

Vierailija

Tuota. Noilla oli selvästi massaa, koska ne liikkuivat siten ehkä kaltevalla tasolla ka kuvaaja ehti tarkentaa niihin.
Veikkaan jotain magnesiuminpaloja ja märkää laatoitusta.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
tietää
Tuota. Noilla oli selvästi massaa, koska ne liikkuivat siten ehkä kaltevalla tasolla ka kuvaaja ehti tarkentaa niihin.
Veikkaan jotain magnesiuminpaloja ja märkää laatoitusta.

Tuo on sama video, kuin tässä uutisessa:

Kaksikon mukaan tulipallo saa alkunsa, kun salamanisku erottaa piikaasua maaperästä. Jäähtyessään kaasu tiivistyy millin miljoonasosan kokoisiksi nanohiukkasiksi. Kuumuudessa syntyvä sähkövaraus ympäröi ilmassa leijuvat piihiukkaset ja sitoo ne palloksi. Kuuma pii roihahtaa, jolloin paikalle sattunut näkee pallosalaman.

New Scientist -lehti kertoo, että Antônio Pavão ja Gerson Paiva Pernambucon yliopistosta testasivat tätä teoriaa johtamalla ohuisiin piilevyihin 140 ampeerin virran. Kokeessa syntynyt tulipallo vahvistaa, että Abrahamson ja Dinniss ovat oikeilla jäljillä, ja pallosalama todella pullahtaa maasta.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Mikäli nuo piikaasuiset pallosalamat olisivat suurempia, niin kuuma ilma kenties jaksaa nostaa koko komeuden ilmaan. Nuo esimerkin pallotkin pomppivat jo siihen malliin, että lentohaluja olisi kovastikin.

Piiteoria on siitäkin mielenkiintoinen, että joskus on väitetty pallosalaman pystyvän lentämään ikkunalasin läpi. Lasissa on piitä ja kuuma pallosalama voisi höyrystää piitä toiselta puolen lasia ja näin ollen jatkaa matkaansa lasin läpi.

Vierailija
Sukulaiset olivat nähneet pallosalaman talossaan. Seinästä oli tullut sisään ja uunista mennyt ulos. Kovin tarkkaa kuvausta lapsena kuullusta tarinasta en muista.

Olen kuullut tuon josus itsekin, mutta kyllä se kummalta kuulostaa. Tietenkään en voi sitä tyrmätä sitä. Sähkölähteestä tai laitteesta toiseen on usein kerrottu lentävän pallosalamoita.

Vierailija

Oon itse nähnyt pallosalaman kuljeksivan sähkörasiasta tullen ja raitisilmaluukusta mennen mökin tuvan läpi.

Kuljeksia on minusta aika hyvä määritelmä, sillä sen leiunta oli aikailevaa ja hitaan oloista. Koskettaan sitä en kuitenkaan halunnut rohjeta.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Rotta
Oon itse nähnyt pallosalaman kuljeksivan sähkörasiasta tullen ja raitisilmaluukusta mennen mökin tuvan läpi.

Kuljeksia on minusta aika hyvä määritelmä, sillä sen leiunta oli aikailevaa ja hitaan oloista. Koskettaan sitä en kuitenkaan halunnut rohjeta.

Mielenkiintoisia nuo pallosalamat - olisi kiva nähdä tuollainen joskus.

Jäikö sähkörasiaan millaiset jäljet? Entä kuinka iso tuo oli? Väri?

Vierailija

Nyt rotan muisti töihin, duodanoin...

muistaakseni pallon koko oli noin kymmenisen senttiä, hyvin pyöreämuotoinen, mutta ei teräpiirteinen, pinta oli hieman häilyvänoloinen. Jätti mielestäni pienen vanan perässään, kuin pyrstötähti ikään. Lämpimän keltainen oli väriltään, syvänkeltainen.

Pistorasia musteni, mutta ei hajonnut tai palanut, tosin meni kyllä vaihtoon äidin käskystä, isä oli eri mieltä, hävisi silläkin kertaa.

Hormista kun pallo poistui kuului eräänlainen "humpsahdus" siis sellainen imuääni.

Jännä tilanne, muistan että kaikki vaikenivat ja seurasivat hartaasti salaman kulkua tuvan poikki, matkaa kertyi noin 4-5 metriä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat