MRI-LAUSUNNON TULKINTAAN APUA

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Hei.

Minulta MRI-kuvattiin ristinivelet.
Osaisiko joku selittää mitä tarkoittaa, mistä johtuu ja seuraako tuosta jotain??
-subchondraalisen luun rasvoittuminen

Lisäksi lausunnossa mainitaan:
- ristinivelet ovat molemmin puolin keski- ja alaosistaan madaltuneet
- löydös sopii sacroiliitin jälkitilaan
Mitähän noistakin pitäisi ajatella tai siis lähinnä mitä seuraa madaltumista - muuta kuin kipua.
Tokihan tässä minun tapauksessani jäljitetään kipujen aiheuttajan lisäksi sairautta.

Mutta, jos joku osaa selittää tai kertoa omakohtaisia kokemuksia samanlaisista lausunnoista, niin kiitos vastauksestasi.

Eliiza

Kommentit (7)

Vierailija
Eliiza

- löydös sopii sacroiliitin jälkitilaan

Niin siis tulehduksen jälkitilaanko? Mutta että vain sopii siihen, ei ole varmuutta... onko siinä ollut tulehduskipua? Polttavan viiltävää kipua?

kirstiina1
Eli tuon mukaan voisi liittyä kyllä johonkin selkärankareuma tyyppiseen oireistoon tuo sakroiliitti

Niin tai vain siihen nivelen virheasentoon, jonka voi korjata. Selkärankareumaa se harvemmin on. Ja moni selkärankareumadiagnoosi on osoittautunut lopulta virhediagnoosiksi... Kuten myös moni muukin selkäkivun syyksi annettu diagnoosi:
"Selkäkipupotilaista 80% jää diagnosoimatta tai saa virheellisen diagnoosin." - Bo Christer Bertilson, Suomen Selkäliitto, Nikama 1/2005.

Vierailija

Taasko sä parantunut parantumaton alotat saman laulun, eikö kukaan saa mitään kysyä /kirjoittaa ilman että alat noita omia teorioitasi tunkee joka ikiseen ketjuun ???

Ne teoriat ollaan kyl aika monella foorumilla moneen kertaan nähty, tämäkin varmasti, joten kyllä varmasti osattas löytää ihan siun omalle foorumilles asioist kysymään, jos kiinnostaisi sinun vastauksesi ja teoriasi

Etkö saa omilla sivuillasi tarpeeksi tuota asiaa paasata??? Vai eikö siel kukaan enää usko kun alat sitä mainostaa taas....

Vierailija
kirstiina1
joten kyllä varmasti osattas löytää ihan siun omalle foorumilles asioist kysymään, jos kiinnostaisi sinun vastauksesi ja teoriasi

Jos sinä osaat, niin se ei tarkoita, että kaikki osaa... ja kuinka he osaisivatkaan, kun heille ei ole kukaan kertonut missä vika voisi olla?

kirstiina1
Etkö saa omilla sivuillasi tarpeeksi tuota asiaa paasata??? Vai eikö siel kukaan enää usko kun alat sitä mainostaa taas....

Eikä mulla ole omaa foorumia. Mutta tuolla Kipufoorumilla on kyllä monia, jotka on samaa miltä asioista mun kanssa, eli potilaita joilla on aivan samoja kokemuksia kuin mullakin. Heillekään ei ole lääkärit mitään vikaa lantiosta löytäneet ja satuja vain ovat kertoneet. No joillekin on joku sentään oikeansuuntaista kertonut...

Vierailija
Eliiza

Mitähän noistakin pitäisi ajatella tai siis lähinnä mitä seuraa madaltumista - muuta kuin kipua.
Tokihan tässä minun tapauksessani jäljitetään kipujen aiheuttajan lisäksi sairautta.

Hei uudestaan.

Selostin tilanteeni puutteellisesti, mutta toisaalta hain tietoa tuohon

Minulta MRI-kuvattiin ristinivelet.
Osaisiko joku selittää mitä tarkoittaa, mistä johtuu ja seuraako tuosta jotain??
-subchondraalisen luun rasvoittuminen

Tilanteeni on sellainen, että sairautta minulta etsitään veriarvojen muutosten sekä kipujeni takia. Selkärankareuma on hyvinkin yksi vaihtoehto.
Useampaan otteeseen elämäni aikana ovat tumavasta-aineet, tulehdusarvot, lihastulehdusarvot...mitähän muita niitä oli, mutta nuo nyt ainakin olleet reippaasti viitearvoista poikkeavat.
Lisäksi minulla on ollut nk. makkarasormet ja -varpaat eli nivelet niin turvoksissa, ettei ole saanut sormiakaan koukistettua.
Mutta toistaiseksi vaivat ovat hävinneet muutaman vuoden kuluessa, kunnes taas palanneet joksikin aikaa. Nyt kipuni ja veriarvojen heittelyt on jatkunut viitisen vuotta yhtämittaisesti. Viime kesänä tavallaan jäätiin odottamaan, että mihin suuntaan tautini kallistuu eli tapahtuuko veriarvoissani tai nivelissäni muutoksia. Olen jatkuvassa tarkkailussa veriarvojeni sekä kuvausten avulla nivelteni osalta.

Eliiza

Uusimmat

Suosituimmat