Aurinko on alkemisti

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Niin, tähdet ovat alkemisteja. Voivat muuttaa vedyn ja heliumin melkein miksi tahansa muuksi. Kullaksikin. Siihen ei mikään muu taida pystyä kuin Herra Aurinko ja hänen lukuisat veljensä.

Minun on vaikea käsittää, minkä takia Aurinkoa ja Maata ei enää palvota, vaan jotain mielikuvitushahmoja.

Maahan meidät on synnyttänyt ja Aurinko siittänyt. Milloin palaamme aikaan, jolloin tätä asiaa kunnioitettiin sillä tasolla, jonka se ansaitsee?

Tällä hetkellä ihmiskunta sylkee ja paskaa äitinsä päälle, jolloin suututamme Isä Auringon. Se polttaa meidät elävältä tätä menoa.

Sivut

Kommentit (17)

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Miksi muuten ihmiset ovat luovuttaneet tässä kullan valmistus hommelissa? Vai ovatko?

Siirrytään siihen vanhaan hyvään aikaan sitten kun on väkisten pakko. Se ei kuitenkaan taida viivästyttää kärventymistämme... Helvetisää nähdään.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
CE-hyväksytty
Miksi muuten ihmiset ovat luovuttaneet tässä kullan valmistus hommelissa? Vai ovatko?

Koska ymmärrys alkuaineiden ominaisuuksista on lisääntynyt. Kultaa, ja lähes mitä tahansa muitakin alkuaineita, pystytään kyllä tuottamaan fuusioimalla kevyempiä alkuaineita. Määrät ovat mikroskooppisia ja hinta tähtitieteellinen verrattuna kaivosteollisuuden tuottamaan kultaan, siksi sitä ei tehdä. Eräitä radioaktiivisia isotooppeja valmistetaan kyllä keinotekoisesti.

Vierailija
Armitage
Minun on vaikea käsittää, minkä takia Aurinkoa ja Maata ei enää palvota, vaan jotain mielikuvitushahmoja.

Millä perusteella mielikuvitushahmoja?

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006
Protonih
Armitage

Sanoitko tuon vakavissasi?

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Vierailija
HaraldKaunotukka
Voisikohan fuusioreaktion ydinjäte olla kultaa?

Ei ainakaan "tavallisen" fuusion seurauksena.

Kullan tuottaminen vaatii runsaansi energiaa. Rautaa ja sitä kevyempiä tuotettaessa saadaan sen sijaan energiaa.

Edit:

Esimerkiksi fuusio sammuu tähdessä raudan kohdalle, koska silloin siitä ei enää saada energiaa. Jättitähden romataessa on sitten semmoiset voimat, että se sinkoilee ytimiä yhteen tuottaen rautaa raskaampia alkuaineita.

Vierailija

Olen lukenut jostakin, että tähden sisälle voi kehittyä valtava timantti

Tuo tähtitiede on kyllä kiintoisaa, mutta pelottavaa. Mua vallan hirvittää ajatella noita voimia, jotka maailmankaikkeudessa jyllää. On monesti tehnyt mieli kysyä joltakin tähtitieteilijältä, eikä heitäkin kammoksuta joskus kun tihrustelevat kaukaisiin galakseihin kaukoputkillaan, mutta kun en tunne ainuttakaan.

Vierailija
SininenKampiakseli

Tuo tähtitiede on kyllä kiintoisaa, mutta pelottavaa. Mua vallan hirvittää ajatella noita voimia, jotka maailmankaikkeudessa jyllää. On monesti tehnyt mieli kysyä joltakin tähtitieteilijältä, eikä heitäkin kammoksuta joskus kun tihrustelevat kaukaisiin galakseihin kaukoputkillaan, mutta kun en tunne ainuttakaan.

Muistan jostain, että isompi tähti voi luhistua suunnillee nopeudella 0.25c. Korjatkaa joku, jos on väärässä.

Aika valtavat voimat on silti kyseessä.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
SininenKampiakseli

Tuon arvellaan olevan mahdollista valkoisessa kääpiössä, tiheässä tähden jäännöksessä, jonka ydin on hiiltä. Toimivassa tähdessä lämpötila on niin korkea, ettei aine voi kitytyä minkäänlaiseen hilaan.

Valkean kääpiön timantti on kuitenkin varsin erilaista Maan päällisiin verrattuna, esimerkiksi sen tiheys on kertaluokkia suurempi. Mutta ilmeisesti on jotain perusteita arvioida, että hiili kiteytyy timantiksi sellaisessakin paineessa. Minusta se on kyllä hieman outoa, sillä timantti on tilan huonosti (atomeilla) täyttävä hila. Perstuntumalta luontevampaa olisi, että valtava paine pakottaisi hiiliatomit fcc- tai heksagonaaliseen kiteeseen, jotka edustavat suurinta mahdollista atomien pakkaustiheyttä.

Ei se ainakaan harrastajaa hirvitä. Sen verran poikamaisuutta on vielä, että kaikki tapahtumat missä suuria määriä energiaa vapautuu pienessä tilassa lyhyessä ajassa ovat hyvin mielenkiintoisia. Pikemminkin se harmittaa, että astronomiset tapahtumat ovat niin suunnattoman kaukana ja siten vaikeita tutkia.

Vierailija
vihertaapero
Protonih
Armitage

Sanoitko tuon vakavissasi?

Kyllä Zeus ja Thor ovat ihan todellisia.

Vierailija
Protonih
Armitage

Sillä perusteella, että Auringon säteilyn tunnen kasvoillani, ja maan jalkojeni alla. Jumala ei maailman uutisia seuratessa paljoa näytä mitään tekevän, josta seuraa kaksi vaihtoehtoa, mikäli kyseessä ei ole mielikuvitus:

A) Jumala onkin Saatana.

B) Jumalaa ei kiinnosta.

Kumpikin tapaus tekee minusta mieluisammaksi palvoa maata ja aurinkoa. Eli olivat uskonnolliset jumaluudet mielikuvitushahmoja tai ei, niin silti niiden läsnäoloa on välilla vaikea muuksi mieltää.

Ovatko intian jumalat mielikuvitushahmoja kristityille? Entä kristittyjen jumala buddhalaisille? Tai sintolaisten palvomat asiat ortodoksijuutalaisille?

Mihin itse uskot? Miten itse ajattelet muiden uskontojen jumaluuksista?

Minun Jumalaani ei tällä pallolla palvota, ikävä kyllä, koska se on se joka on.

Vierailija
HaraldKaunotukka

Kultaa syntyy supernovassa, jolloin olosuhteet ovat yhden kymmestuhannesosasekunnin ajan sellaiset räjähtävän tähden sisällä jossain kohdassa, että muut alkuaineet (en muista mitkä) yhdistyvät kullaksi. Siksi sitä on niin vähän.

Eli tarvitset tähden kuolonkorinan kaltaisen loitsun siihen, fuusio on miljardien vuosien keskittymisvaihe siihen lopulliseen alkemialoitsujen latomiseen tiskiin, ja onkin melko mahtava näytelmä.

Vierailija

Tässä asiassa olen kyllä samaa mieltä Armitagen kanssa. Jos meidän jotain jumaluutta tulisi palvoa, se on luonto.

Ja palvomisella tarkoitan sitä, että ihmiskunnan tulisi tehdä yhteistyötä, jotta pääsisimme tasapainoon luonnon kanssa. Tällä hetkellähän me kuljemme vain yksisuuntaista tietä, jonka suunnan jokainen kyllä tulee huomaamaan ennen pitkää.

Noh, omaa hautaansahan ihmiskunta kaivaa. Me tulemme häviämään täältä, luonto kyllä selviää.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
Armitage
HaraldKaunotukka

Kultaa syntyy supernovassa, jolloin olosuhteet ovat yhden kymmestuhannesosasekunnin ajan sellaiset räjähtävän tähden sisällä jossain kohdassa, että muut alkuaineet (en muista mitkä) yhdistyvät kullaksi. Siksi sitä on niin vähän.

Raskaat alkuaineet muodostuvat pääasiassa neutronisieppausten kautta. Neutronirikkaassa ympäristössä ytimet absorboivat neutroneja. Ne muuttuvat epästabiileiksi ja kasvattavat järjestyslukuaan betahajoamisilla (ytimen neutroni muuttuu protoniksi). Alkuaineiden yleisyys määräytyy neutronivuon suuruudesta ja ydinten ominaisuuksista. Mitä epätodennäköisempi neutronisieppaus on jollekin ytimelle, sitä enemmän niitä muodostuu.

Tuo aikaskaala kuulostaa kovin lyhyeltä. Käsittääkseni supernovissa puhutaan lyhimmilläänkin sekunnin luokkaa olevista ajoista. Ison tähden ydin on valtavan suuri ja massiivinen, mikä aiheuttaa hitautta. Mutta voin olla väärässä, jos tuo on joku perusteltu arvio, en ala sitä tyrmätä.

Eli tarvitset tähden kuolonkorinan kaltaisen loitsun siihen, fuusio on miljardien vuosien keskittymisvaihe siihen lopulliseen alkemialoitsujen latomiseen tiskiin, ja onkin melko mahtava näytelmä.

Supernovina räjähtävät massiiviset tähdet voivat olla hyvinkin lyhytikäisiä (astronomisessa mielessä). 100 Auringon massan tähden (mikä toki on ääriesimerkki joita on vain muutama galaksissa) eliniäksi arvioidaan (muistaakseni) vain noin kolme miljoonaa vuotta. Sellaisen kirkkaus voi olla jo pääsarjavaiheessa Aurinkoon verrattuna miljoonakertainen.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat