Lämpimin talviturkki/vaate

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mikä on lämpimin talviturkki/vaate?
Lampaanvillaa ovat kehuneet ja niitä käytti lentäjät maailmojen sodissa 1&2.

Kommentit (15)

Vierailija

Kerrospukeutuminen.
Urhelukerrasto tai muuta tekokuitua.
Fleeseväliasu.Kerroksia tarpeen mukaan.
Tuulen ja sateenpitävää tai vettähylkivää. Väljyyttä.
Pää ja muut ulokkeet on suojattava hyvin.

Toppavaatteet vain jos ei tarvitse liikkua ja hikoilla. Helppo varavaate matkoille.
Turkikset painaa, muuten hyviä.

Vierailija
Joker
Mikä on lämpimin talviturkki/vaate?
Lampaanvillaa ovat kehuneet ja niitä käytti lentäjät maailmojen sodissa 1&2.

Minulla ei ole lämpimämmästä tietoa kuin untuvatakista/makuupussista. Mitä enemmän eristävää ilmaa ihon ja kylmyyden välissä sen lämpimämpää. Kerrospukeutuminen.

Tai miten sittenkin olisi sukeltajan märkäpuku?

Vierailija
Nukkumatti

Ei...ei ei, mutta huomasin nuotion auttavan tehokkaasti, kun kylmäsi vähän.
Mutta onkohan se epäterveellistä, kun on samaan aikaan tosi kuuma ja tosi kylmä? Varpaita ainakin lomotti.

Vierailija
Nukkumatti

Sukelluksessa käytetään märkäpukua vain suhteellisen lämpimässä vedessä siksi että se on huomattavasti kätevämpi käyttää kuin kuivapuku. Kylmässä se ei lämmitä käytännössä lainkaan (nimimerkillä 8 asteisessa vedessä 10min märkäpuvussa = tunnin horkka), ja siksi kylmässä vedessä käytetään kuivapukua.

Eiköhän se tuo edellä mainittu kerrossysteemi ole paras. Nykyiset lämpöasut taitavat olla jo parempia eristeitä kuin turkikset?

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006

Nasa tuntuu käyttävän avaruuspuvuissaan mm. haahkanuntuvaa joka kuulemma olisi suurinpiirtein parasta. Tiedä häntä sitten mikä totuus on kun asiaa aikansa tutkitaan. Jotenkin jos saisi ihon ja ulkoilman väliin tyhjiön niin jopa loppuisi lämmön johtuminen. Lämpösäteilykin saataisiin melko hyvin kuriin kun ulkoseinän sisäpinta olisi jotain heijastavaa materiaalia.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18367
Liittynyt16.3.2005

Itsellä on perinnöksi saatu lammasturkki vuosimallia 1932 ja se on kokeiltu kelissä -20 C ja tuulta liki saman verran. Toimii ku tauti.
Turkit ovat pitkäikäisiä ja säilyttävät ominaisuutensa hyvin, sano kettutytsät mitä haluaa.

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Vierailija

Märkäpuvusta lisää.

Olen sitten varmaan jo niin ikäloppu, mutta olen ollut talvella avustamassa eräässä pitkäaikaisessa sukelluksessa matalassa vedessä sukeltajaa jolla oli märkäpuku.

Sukeltajalla oli märkäpuku, jossa oli lämminvesikierto. Vesi tuli letkua myöden lämpimänä puvun sisälle ja poistui viilentyneenä. Ilma pumpattiin sukelluskypärään samalla periaatteella. Työskentelyaikaa saatiin näin pidennettyä. Kyseessä ei ollut mikään pelastussukellus, vaan vedenalainen rakennustyö 1970-luvulla.

Nyt olen epätietoinen, pettääkö vanhan muisti vai oliko tuollaisia pukuja olemassakaan kun kaksi noin varmasti asian edellä tietää. Nyt on pakko huutaa palstan muita "vanhuksia" apuun... joko minut voi kärrätä mereen ja käyttää vihdoinkin vanhoja myllynkiviä jotenkin hyödyksi.

No, vitsinähän tuon märkäpuvun heitin, mutta tämä oli kuitenkin mielessäni.

Vierailija

En ole sukeltaja, mutta pakko pitää olla jos märkäpuvussa töissä päivän likoaa. Suolainen vesi ei taida olla niin paha liottamaan.

Vierailija

Eskimot käyttävät karibun taljasta tehtyjä vaatteita. Alusvaatteita ei tarvitse ollenkaan ja talja hengittää niin hyvin, ettei käyttäjä hikoa.

Franklinin retkikunnasta kertovassa dokumentissa kanadalaiset tutkijat tutkivat tuota karibunnahkaa ja totesivat sen karvojen olevan onttoja.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Supiturkki on kuulemma eriomaisen hyvä ja lämmin. Siksi sitä arvostettiinkin etenkin Venäjällä, jossa supikoiran nahasta sai kuulemma kesmimääräisen vuoden ansiotulot.

Vierailija

Olihan se joku napatutkija saanut väläyksen: Laskea jääkarhuja lämpökameralla. Muuten hyvä mutta sen turkki eristää niin hyvin ettei ne näy kauempaa lämpökamerassa.

Vierailija

Nukkumatti
Normaali nykyaikainen märkäpuku koostuu vain irtonaisesta neopreenipuvusta, jossa ei ole mitään yhteyksiä minnekään muualle kuin sen sisällä olevaan sukeltajaan. Vesi menee puvun läpi sukeltajan iholle, ja ihmisen oma lämpö lämmittää veden mukavan lämpimäksi jonkin ajan kuluessa. Vesi jää jumiin ihon ja puvun väliin, jolloin muodostuu lämmittävä eristekerros. Jos on liian kylmä, niin sitten sukeltajan lämpö ei meinaa riittää. Sitäpaitsi kylmän veden ottaminen kokonaisvalataisesti ihokontaktiin on pirun epämukavaa.

Kaskisukelluksessa voidaan toki tehdä vaikka mitä viritelmiä, jollaisesta sinäkin mainitsit. Ilman lämminvesikiertoa kukaan tuskin olisi ryhtynyt moiseen. Toisaalta kun kerran kypärästä menee happiletku pinnalle, niin miksi ei samalla vetäisi lämmitysletkuakin. Normaalisti kaskisukelluksessa käytetään kuivapukua, mutta sen kanssa työnteko on aikamoista varomista. Sitäpaitsi sukelluksien jälkeen sukellusporukka jakaantuu nätisti kahtia: kuivapukujujen omistajat jäävät rannalle pukujaan paikkailemaan ja märkäpukujen omistajat menevät nuotiolle grillailemaan makkaraa ja kertomaan tarinoita. Tosin kylmällä kelillä märkäpukuilijat jäävät kotiin.

Vierailija
Tetrafuran
...

Kiitos. En ole koskaan itse sukeltanut (paitsi laiturilta pääni pohjaan -9 tikkiä ja tiukka kauluri - viikoiksi, ja sehän selittääkin jo paljon) sukelluspuvulla, joten asiasta en todellakaan mitään tiedä!

Kunhan nyt heitin, lämpimistä vaatteista.

Ja tarkoitin nimenomaan sellaista kaksinkertaista systeemiä, jossa alinna oli luonnollisesti kokovartalokerrasto (kuiva), sen päällä kaksikerroksinen sukelluspuku, jonka kerrosten välissä kiersi lämmin vesi. Tämä komeus loppui kiinniruuvattavaan kypärään (ihan kuin Tintissä). Pukuun pumpattiin lämmintä vettä ja kypärään pumpattiin ilmaa.

Mitä muuten tarkoitat "kaskisukelluksella"? Tämä sukellus, jossa olin mukana tehtiin merellä, joskin matalassa vedessä.

Vierailija

Kaskisukellus tarkoittaa tätä:

Se on sitä vanhanaikaista sukellustekniikkaa, joka edellyttää pitkiä letkuja ja vahvoja pumpun pyörittäjiä pinnan yläpuolella. Itsekin olen kerran nähnyt moista tehtävän. En vain muista olinko itse pyörittämässä pumpun kampea vai en. Itse sukeltaja siis sai letkusta nomraalia ilmaa kypärään ja pukuun. Ylipaine tasattiin kypärässä olevalla venttiilillä, jota voitiin painaa päällä. Kuulema vanhan kaskisukeltajan tunnistaa siitä, että hänen päänsä nykii oikealle säännöllisin väliajoin kuin refleksin omaisesti. Ilmaa täynnä oleva puku tietysti luo valtavan nosteen, joka kumotaan ottamalla tolkuttomasti painolastia mukaan. Suleltajan kengät painavat 50 kg/kpl ja vyölle lyötiin lyijyä ihan sikana.

Vierailija
DedMoroz
Itsellä on perinnöksi saatu lammasturkki vuosimallia 1932 ja se on kokeiltu kelissä -20 C ja tuulta liki saman verran. Toimii ku tauti.
Turkit ovat pitkäikäisiä ja säilyttävät ominaisuutensa hyvin, sano kettutytsät mitä haluaa.

Minullakin on kohtalaisen tuore lammasturkki, sitäpaitsi hyvännäköinen, harmaansininen. Pakkasella paras. Ei ole sen voittanutta, jos joutuu talvella johonkin tilaisuuteen, jossa on oltava pukeutuneena juhlallisempiin vaatteisiin ja joutuu seisomaan ulkosalla. Olen monta kertaa kiittänyt turkkiani esim. talvihautajaisissa, kun toiset ovat hytisseet omissa vetimissään.

Uusimmat

Suosituimmat