isoveli yhdysvalloissa

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

"Uhkaava ukkeli

Turhan terhakkana lain koura puolestaan esiintyi Yhdysvaltain Pennsylvaniassa, missä salaisen palvelun agentit vierailivat Dan Tillin luona pelätessään hänen uhkaavan presidentti George W. Bushin henkeä. Tilli oli kirjoittanut paikallislehteen mielipidekirjoituksen, jossa hän kritisoi Saddam Husseinin hirttäjäisiä. Teksti päättyi: "Olen edelleen sitä mieltä, että he hirttivät väärän miehen." Nähtyään hra Tillin agentit tulivat siihen tulokseen, ettei hän ole mikään uhka - onhan papparainen jo 81-vuotias. Agenttien asennetta lämmitti myös viriilin vanhuksen esittelemä leikekirja, josta löytyi yli 200 hänen vuosien varrella kirjoittamaansa poliittista mielipidekirjoitusta."

Kyseessä siis iltalehden "hassuista" uutisista (hullu maailma)

Agentit saapuvat koputtelemaan ovea vain mielipidekirjoituksen vuoksi?

Tälläista siis tapahtui ainakin seuraavien herrojen toimesta:
eräs itävaltalainen korpraali, chileläinen herrasmies ynnä muita päämiehiä, joita ei tunnettu kovinkaan pehmeistä käsistä.
Ja nyt siis myös maassa, joka on vapauden ja demokratian tyyssija.

(freedom and demo... siitä puhe mistä puute)

Sivut

Kommentit (37)

Vierailija

Tapaus ei ole ainoa laatuaan. Näitä on sattunut viimeaikoina enemmänkin.

Eräskin keski-ikäinen perusamerikkalainen arvosteli koripallo harkkojen jälkeen pukuhuoneessa Irakin sotaa ja seuraavana päivänä oli agentit ovella.

Vierailija

Entäs jos kaveri olisikin ollut nuori ja kommunistisia aatteita omaava, vaikka kuuban lippu seinällä? Olisi lähtenyt Kuubaan, vaan ei Kuuban valtioon pitkälle lomalle...

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Ihan normaalia se on että jos joku julkisesti toivoo jonkun maanmiehensä tappamista, käy poliisi tarkistamassa että onko tyyppi oikeasti vaarallinen. Ei siinä tarvi edes presidentti olla, kyllä tavallisen rivikansalaisenkin tappamista suositteleva ihminen voi joutua ongelmiin. Varmaan Suomessakin on näin.

Vierailija

Tuon todellinen viesti oli:
Tehokas, valpas vahtikoira nuuskii pienimmätkin rotankolot, mutta on niin reilu ettei pure päätä pois yhdeltä hassahtaneelta rotalta, joka höperyyksissään vahingoittaa koiran isännän taloa.

Siis puhdasoppinen mitätöinti, joka puettiin kritiikin kaapuun.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005
Ding Ding
Ihan normaalia se on että jos joku julkisesti toivoo jonkun maanmiehensä tappamista, käy poliisi tarkistamassa että onko tyyppi oikeasti vaarallinen. Ei siinä tarvi edes presidentti olla, kyllä tavallisen rivikansalaisenkin tappamista suositteleva ihminen voi joutua ongelmiin. Varmaan Suomessakin on näin.

Siis missä julkisesti toivottuiin maanmiehensä tappamista? Jos lause :
"Olen edelleen sitä mieltä, että he hirttivät väärän miehen." herättää sinussa mielleyhtymiä johonkin henkilöön, kyse on vilkkaasta mielikuvituksesta. Eihän tuo kohdistu keneenkään nimettyyn.

Lierikki Riikonen

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005
lierik
Ding Ding

Siis missä julkisesti toivottuiin maanmiehensä tappamista? Jos lause :
"Olen edelleen sitä mieltä, että he hirttivät väärän miehen." herättää sinussa mielleyhtymiä johonkin henkilöön, kyse on vilkkaasta mielikuvituksesta. Eihän tuo kohdistu keneenkään nimettyyn.

Kontekstista selvinnee, onko "oikea mies" Bush vai väittääkö kirjoittaja että hirtetty mies olikin Saddamin kaksoisolento. Peitellyt uhkaukset otetaan myös vakavasti. USA:ssa presidentin hengen uhkaaminen on muistaakseni määritelty aika vakavaksi rikokseksi, varmaan siksi että siellä on aika moni presidentti joutunut murhatuksi.

Joka tapauksessa, poliisin tehtävä on suojella ihmisiä, etenkin presidenttiä, joten tällaisten asioiden tarkistaminen on ihan normaalia ja hyväksyttävää. Eihän tuolle kirjoittajalle mitenkään käynyt. Mutta joskus tuollaisilta tyypeiltä löytyy räjähteitä ja aseita.

Vierailija

On myös niinkin, että Bushin aina uudelleen ja uudelleen toistamat puheet terroristiuhasta ja kansakunnan olemisesta sotatilassa vaikuttavat. Hallinto toimii tämän doktriinin mukaan, riippuen tietysti paikallisten agenttien innokkuudesta. Sehän on selvä, että sotatilan aikana myös kansalaisvapaudet ovat erilaiset kuin rauhan vallitessa.

Kepin kanssa kulkeva pappa näki kotikaupungissaan ihmisjoukon ja kameramiehiä ja meni uteliaana katsomaan. Varapresicentti Cheneyhän se siellä. Pappa tunki lähelle ja sanoi: "Olette saattaneet meidät helvetilliseen kuseen Irakissa." Niin lähti papparainen niiltä sijoiltaan putkaan ja kuulusteluihin. - Jenkkien tapaan oikeusjuttu vireillä vapaan puheoikeuden loukkaamisesta.

Pari kuukautta sitten oli juttu Time-lehdessä.

Nythän siellä jo myönnetään viranomaisten puhelinkuuntelun olleen lainvastaista. Eli presidentti rikkoi lakia antaessaan luvan kuunnella ilman oikeuden päätöstä. Odottelen tässä, kuinka käy "kevytkidutuspykälän kanssa.

Vierailija

ding ding:" ...on ihan normaalia ja hyväksyttävää."

yhdysvalloissa yli puolet kansasta näkisi mieluumin istuvan presidentin mieluummin pulkkamäessä laskettelemassa kuin tekemässä koko maailmaa muuttavia säädöksiä.

eli he ovat erimieltä ja tästä syystä sinun mielestäsi on normaalia ja hyväksyttävää tehdä varmuuden vuoksi heille kotietsintä.
ja joskus heiltä löytyy aseita ja ammuksia. (jenkkilässä yli puolet kotitalouksista omistaa aseita)

"Eihän tuolle kirjoittajalle mitenkään käynyt."
eli jäi henkiin kuten suurin osa guantanamon asukkaistakin.

Minäkin olen sitä mieltä, että hirttivät väärän henkilön (katsoo ding dingin avatarta)
= peitelty uhkaus?
=> kotietsintä meille "ihan normaalia ja hyväksyttävää"
=> räjähteitä (jäi yli uudenvuoden yöstä)
käynkö itse ilmottautumassa poliisille vai teetkö ilmiannon.

"suomi on vapaa maa" vai oliko se ddr ?

Vierailija
Sigmund

Kepin kanssa kulkeva pappa näki kotikaupungissaan ihmisjoukon ja kameramiehiä ja meni uteliaana katsomaan. Varapresicentti Cheneyhän se siellä. Pappa tunki lähelle ja sanoi: "Olette saattaneet meidät helvetilliseen kuseen Irakissa." Niin lähti papparainen niiltä sijoiltaan putkaan ja kuulusteluihin. - Jenkkien tapaan oikeusjuttu vireillä vapaan puheoikeuden loukkaamisesta.

Pari kuukautta sitten oli juttu Time-lehdessä.
.

Näin sen jutun toisessa lehdessä, taisi olla New York Times. Minusta on todella huolestuttavaa, että ihmisiä pidätetään poliittisten mielipiteiden esittämisestä. Minulle on aivan sama onko seuraava presidetti nimeltään Clinton vai McBain, mutta sen täytyy olla jotain aivan muuta kuin nykyinen hallinto, joka on yksi huonoimmista sataan vuoteen.

USA:n nykyinen poliittinen ilmapiiri alkaa muistuttaa liikaa demokratialle vihamielisiä tiettyjä malleja. Viimeksi USA:ssa käydessäni jopa sitä, että minulla oli passissani aikaisempia leimoja maahantulosta, alettiin pitämään huolestuttavana asiana. Se, että kerroin vain rakastavani New Yorkia, jossa olen käynyt useasti, vain vaikeutti asioita. Kyseltiin mistä kohteista olen erityisen kiinnostunut. He käyttivät termiä "targets".

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Kuvaa USA:n mielipiteenvapautta, että siellä lehdet julkaisevat tuollaisia kirjoituksia. Suomessa jos joku yrittää kirjoittaa lehteen mielipidekirjoituksen, joka päättyy vihjaukseen että Tarja Halonen pitäisi hirttää, ei sitä kirjoitusta lainkaan julkaistaisi.

Uskoisin että USA on monessa suhteessa vapaampi kuin Suomi, mutta siellä tekojen seuraukset ovat sitten vakavampia kuin täällä.

Vierailija
Ding Ding
No ei takuulla ole Suomessa noin! Ja hänhän oli vain sitä mieltä että ne hirttivät väärän miehen...

Ding Ding
Kuvaa USA:n mielipiteenvapautta, että siellä lehdet julkaisevat tuollaisia kirjoituksia. Suomessa jos joku yrittää kirjoittaa lehteen mielipidekirjoituksen, joka päättyy vihjaukseen että Tarja Halonen pitäisi hirttää, ei sitä kirjoitusta lainkaan julkaistaisi.

Uskoisin että USA on monessa suhteessa vapaampi kuin Suomi, mutta siellä tekojen seuraukset ovat sitten vakavampia kuin täällä.

Uskoisin että jos joku Suomessa kirjoittelee esim. tällä palstalla vastaavaa ja pahempaakin maamme istuvasta presidentistä niin SUPO ei ole heti ovella kolkuttelemassa.

Vierailija
Bomt Kneder

USA:n nykyinen poliittinen ilmapiiri alkaa muistuttaa liikaa demokratialle vihamielisiä tiettyjä malleja. Viimeksi USA:ssa käydessäni jopa sitä, että minulla oli passissani aikaisempia leimoja maahantulosta, alettiin pitämään huolestuttavana asiana. Se, että kerroin vain rakastavani New Yorkia, jossa olen käynyt useasti, vain vaikeutti asioita. Kyseltiin mistä kohteista olen erityisen kiinnostunut. He käyttivät termiä "targets".

Tuttu juttu. Jouduin itse kuulusteltavaksi pieneen takahuoneeseen lentokentällä muutaman muun henkilön kanssa (yksi kolmilapsinen perhe ja kaksi suunnilleen saman ikäistä naista), koska olin käynyt USAssa kolme kertaa aiemmin. Asia selvisi sillä, että paikallinen kihlattuni vahvisti tarinani, mutta ilkeää se silti oli. Rajaviranomainen otti passini, lippuni ja muut paperini tunniksi, ja tarkisti niitä ties minkä varalta. Nyt olen käynyt maassa useaan otteeseen ilman sen kummempia, ja tuosta tapahtuneesta on jo kolme vuotta. Tyhmiä kysymyksiä siellä aina esitetään, mutta se nyt on maan tapa. Jos ja kun ei ole mitään peiteltävää kysymyksethän ovat lasten leikkiä.

Vierailija
Ding Ding

En usko, pikemmin USA:n poliittinen ilmapiiri on niin kärjistynyt, että lehdissä tuollaisetkin jutut menevät läpi. Kysymys ei nimenomaan ole mielipiteiden rajoittamisesta vaan lehtien omista suuntauksista.

Ding Ding

Sinulla on vasin auvoinen kuva tuosta "maanpäälisestä paratiisesta".

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005
Nemo
Ding Ding

Sinusta sitten USA ei ole monessa suhteessa vapaampi kuin Suomi?

Kyllähän Suomessa ihmistä rajoitetaan ja valvotaan monella tavalla paljon enemmän kuin USA:ssa. USA:ssahan ei edes ole maanpuolustusvelvollisuutta kuten Suomessa.

Vierailija
Ding Ding
Nemo
Ding Ding

Sinusta sitten USA ei ole monessa suhteessa vapaampi kuin Suomi?

Kyllähän Suomessa ihmistä rajoitetaan ja valvotaan monella tavalla paljon enemmän kuin USA:ssa. USA:ssahan ei edes ole maanpuolustusvelvollisuutta kuten Suomessa.

Ihmisen elämä ei ole ikinä vapaata eikä täydellisessä vapaudessa ole mitään mieltä. Ikäänkuin kokisit vapauden lähes anarkiaan asti jotenkin absoluuttisen hyvänä tai itseisarvoisena. Vapaus vaikka haukkua, loukata ja uhkailla lehdessä. Mutta en tosiaankaan usko että USA olisi jotenkin absoluuttisesti ideologiansa takia vapaampi kuin Suomi suurimmat erot johtuu geopoliittisista sijainneista ja historiasta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat