Talven sää ja Itämeri

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tänä talvena Itämerellä on ollut harvinaisen paljon myrskyjä. Jäitäkin on ollut normaalia vähemmän. Tanskan salmista on tulvinut runsaasti suolaista merivettä Itämereen.

Miten tämä vaikuttaa meren tilaan? Onko ensi kesänä pohjasedimentit niin myllerryksissä, että odotettavissa on ennätysmäinen leväpuuro? Parantaako vai pahentaako tavallista suurempi suolavesipulssi Itämeren tilaa?

Kommentit (10)

Vierailija
Mummo
Tänä talvena Itämerellä on ollut harvinaisen paljon myrskyjä. Jäitäkin on ollut normaalia vähemmän. Tanskan salmista on tulvinut runsaasti suolaista merivettä Itämereen.

Miten tämä vaikuttaa meren tilaan? Onko ensi kesänä pohjasedimentit niin myllerryksissä, että odotettavissa on ennätysmäinen leväpuuro? Parantaako vai pahentaako tavallista suurempi suolavesipulssi Itämeren tilaa?

Kyllä se parantaa. Nimittäin Pohjanmeren suolainen vesi on myös hyvin hapokasta. Välistähän on mennyt monta vuotta, ilman kunnollisia suolapulsseja Tanskan salmien kautta ja tämä on näkynyt Itämeren hapettomuutena. Tuo Tanskan salmien ruoppaaminen on myös ollut esillä Itämeren tilan parannuskeinona, siis lisättäisin suolapulssien taajuutta ja kokoa.

JeanS
Seuraa 
Viestejä1383
Liittynyt24.9.2006
Mummo
Tanskan salmista on tulvinut runsaasti suolaista merivettä Itämereen.

Olisiko linkkiä tähän tietoon? Kuten Snaut tuossa ylempänä totesi, tämä olisi erittäin positiivinen uutinen. Mikäli oikein muistan, oikein kunnon "suolapulssia" ei ole tullut sitten 80-luvun.

Vierailija

JeanS: Jostain lehdestä luin. Olisiko merentutkimuslaitoksen sivulla tarkemmin, nyt en aamupöpperöisenä jaksa kuukeloida.

Vierailija

Kyllä kunnon suolapulssi parantaisi nimenomaan noiden syvänteiden happitilannetta. Tanskan salmista tuleva suolavesi on happirikasta ja suolaisempi vesi myös raskaampaa, joten se painuisi noihin syvänteisiin jossa happipitoisuus on tällähetkellä lähes olematon.

EDIT: Tuo suolapulssin aiheuttama pohjavirtaus on hidasta, eikä siten aiheuta mitään äkillistä sedimenttimyrskyä.

Vierailija

Tänäisessä Hesarissa oli juttu aiheesta. Ei ole tullut suolapulssia Itämereen, joten olen lukenut harhoja. Anteeksi virheellinen viestini. Vaikka on lounaismyrskynnyt, niin pullottaan olevaan Itämereen ei ole mahtunut runsasuolaista ja -happista merivettä.

Sanoissa "kuollut merenpohja" on jotain äärettömän surullista.

Vierailija

Käsittääkseni suolapulssi vaatii syntyäkseen ainakin pitkäaikaisen (=monta päivää) ja voimakkaan lounaistuulen. Useinhan näitä suolapulsseja ei kuitenkaan tule. Itse muistelisin, että viimeisimmästä suolapulssista uutisoitiin 1-2 vuotta sitten. Olen minä kyllä saattanut missatakin jotain tässä välissä.

Onko tänä talvena muuten oikeasti myrskynnyt enemmän kuin tavallisesti? Tästä minä haluaisin linkin. Tammikuuhan on tilastollisesti myrskyisin kuukausi Suomessa.

Vierailija
Karppi
Käsittääkseni suolapulssi vaatii syntyäkseen ainakin pitkäaikaisen (=monta päivää) ja voimakkaan lounaistuulen. Useinhan näitä suolapulsseja ei kuitenkaan tule. Itse muistelisin, että viimeisimmästä suolapulssista uutisoitiin 1-2 vuotta sitten. Olen minä kyllä saattanut missatakin jotain tässä välissä.

Onko tänä talvena muuten oikeasti myrskynnyt enemmän kuin tavallisesti? Tästä minä haluaisin linkin. Tammikuuhan on tilastollisesti myrskyisin kuukausi Suomessa.

Merentutkimuslaitoksen sivujen
http://www.fimr.fi/fi/itamerikanta/sana ... ulssi.html
mukaan tammikuussa 2003 tuli jonkinlainen pulssi, kaippa ilmoittavat pulssin suuruuden jahka saavat selvitettyä. Sitä ennen pulssi tuli 1993, ja sitä aikaisemmat, vähän pienemmät, joskus -82 ja -83. 10 vuoden välein, näemmä.

Vierailija
qwertyui

Merentutkimuslaitoksen sivujen
http://www.fimr.fi/fi/itamerikanta/sana ... ulssi.html
mukaan tammikuussa 2003 tuli jonkinlainen pulssi, kaippa ilmoittavat pulssin suuruuden jahka saavat selvitettyä. Sitä ennen pulssi tuli 1993, ja sitä aikaisemmat, vähän pienemmät, joskus -82 ja -83. 10 vuoden välein, näemmä.

Joko minä alan olemaan niin vanha että neljä vuotta tuntuu 1-2 vuodelta?!

salai
Seuraa 
Viestejä7264
Liittynyt17.3.2005

Suolapulssit 2003:
Aranda lähti tutkimaan suolapulssin mahdollisia vaikutuksia Suomenlahdella

9.12.2003 / Maiju Koivula
Kuluneen vuoden aikana Itämereen on työntynyt useissa erissä yhteensä 200–250 km3 suolaista Pohjanmeren vettä. Vesimassojen hidas kulku Itämeren syvänteitä pitkin Gotlannin itäpuolella sijaitsevalle pääaltaalle kestää noin 6 kuukautta. Mikäli pääaltaalle saapuvan vesimassan voima on riittävä, se sysää liikkeelle altaalla olleen vanhan ja hapettoman veden, joka saattaa osittain työntyä Suomenlahdelle asti. Mikäli uutta vettä tulee runsaasti, myös sitä saattaa virrata Suomenlahdellekin.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Uusimmat

Suosituimmat