Tienkäyttömaksut tulevat Suomeen?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015
Tienkäyttömaksut tulevat?
25.1.2007 07:36

Liikenneministeriö valmistelee selvitystä tienkäyttömaksujen käyttöönotosta Suomessa, Helsingin Sanomat kertoo.

Lehden mukaan tarkastelussa on neljä mahdollista maksumallia, joista kaksi koskee raskasta liikennettä ja kaksi henkilöauto- ja työmatkaliikennettä.

Malleissa laskutusperusteena ovat joko alueelliset ruuhkamaksut tai kilometriverotus. Maksuilla haluttaisiin muun muassa vähentää ympäristöhaittoja ja ruuhkia.

Ministeriön selvityksessä pyritään saamaan käsitys siitä, millaisia vaikutuksia tienkäyttömaksujen käyttöönotolla olisi Suomessa. Selvityksen pitäisi valmistua maaliskuussa.

IS-STT

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=1307478

Pistää melkein ellei jopa aivan vihaksi. Eikö niillä ole muuta tekemistä?

Jos Suomeen, pitkien matkojen maahan, tulee tienkäyttömaksu, se saa minun mielestäni koskea vain Helsingin ydinkeskustaa ja kehä 1:stä lahdentieltä Espooseen.

Kohdentaisivat perhana ensin niitä autoilijoilta kerättyjä verorahoja surkeiden ja vaarallisten teiden ylläpitoon ja parannukseen.

Sivut

Kommentit (40)

Vierailija

Ensin rakennetaan teitä isolla rahalla ruuhkien vähentämikseksi ja sitten koitetaan ohjata liikenne muualle näiltä teiltä tietulleilla. Rahastusautomaattejahan nämä olisivat, eivät mitään muuta.
Kuitenkin näillä onnistuttaisiin tukkimaan pikkutiet tehokkaasti ihmisten kiertäessä maksupisteitä.

Vierailija

Leuka kirjoitti:

Jos Suomeen, pitkien matkojen maahan, tulee tienkäyttömaksu, se saa minun mielestäni koskea vain Helsingin ydinkeskustaa ja kehä 1:stä lahdentieltä Espooseen.

Samaa mieltä. Paitsi että ainakin täällä Tampereella on jo ydinkeskustaa koskeva tienkäyttömaksu. Sitä kutsutaan pysäköintimaksuksi.

Vierailija

Kyllä Helsingin keskustakin aika hyvin rahastaa yksityisautoilijoita pysäköintimaksuilla. Siksi siellä kannattaakin käydä esim. metrolla.

Todellinen ongelma ruuhka-aikana on Kehä I välillä Lahdentie-Espoo. Huonoa tiesuunnittelua ja kaavoitusta, alimitoitettuja pääväyliä.

Jos rakennettaisiin kunnon moottoritiet ja maksut olisivat Italian tyyliin, maksaisin ilomielin muutaman euron kunnon moottoritiepätkästä Heinolasta Ouluun.

Entisessä taloyhtiössäni oli liian vähän parkkipaikkoja. Asia ratkaistiin järjettömällä tavalla: palkkaamalla yksityinen pysäköinninvalvontafirma lätkimään laskuja tuulilaseihin. Kumma, ettei kukaan älynnyt, ettei asukkaiden pysäköintitarve vähene sakottamalla Onneksi muutin pois.

Äly hoi, älä jätä!

Vierailija

Ajatuksenahan on kai korvata auton könttäverotus(könttäsumma) kilometrien verotuksella niin, että kokonaiskulut autoilijalle eivät nousisi.

Hyvä ajatus, koska se vähentäisi ajoa ja siten hiilidioksidipäästöjä. Toisaalta mielestäni ei pitäisi verottaa ajettuja kilometrejä, vaan TUOTETTUA hiilidioksidia, ELI auton bensankulutusta.

Olisi todelal epäoikeudenmukaista verottaa Hummer-citymaasturia ja toyota aygoa saman verran yhdestä ajokilometristä. Eikä päästökään vähenisi, koska ei kannattaisi vaihtaa vähempikulutuksiseen autoon verotuksen takia.

Eli jos ajamisen verotus oli tällaista, mitä minä ajattelen, niin kannattaisin. Kilometrien verotusta tai tiemaksuja EN.

Vierailija

Liikenneministeriö viisaudessaan ottaa tuon tietysti huomioon, eli hybridi- ja ekoautot tietysti alemmilla maksuilla, sähköautot täysin ilman maksua.

Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen tuntenee nämä asiat, kuin omat taskunsa

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Kyllä on taas aivan älyvapaa ehdotus. Ja tästäkin ilmeisesti joillekin vielä maksetaan palkkaakin.

Byrokratiaa byrokratian päälle. Tarvittaisiin suuria investointeja tekniikkaan ja henkilöstöön.

Suomi on suurehko maa ja etäisyydet pitkiä. Polttoaineverotuksessa kerätään jo nyt suuria summia, joilla oli tarkoitus pitää yllä tieverkostoa. Tieverkosta kuitenkin vain rappeutuu ja sitäkautta lisää kustannuksia. Itsekin olen lähes yksinomaan huonon tieosuuden vuoksi joutunut ostamaan uudet iskunvaimentimet (heilahduksenvaimentimet oikeammin).

Vierailija

Suomi on pinta-alaltaan suuri maa, mutta väkimäärältään tosi pieni. Nokian liikevaihto ylitti juuri Suomen valtion budjetin.

Tällainen vihervouhotus on lapsellista Suomessa Järkevää se olisi suurien väki- ja automäärien maissa, kuten keskieuroopassa.

Vierailija
Volitans

uudet iskunvaimentimet (heilahduksenvaimentimet oikeammin).

Pakko kommentoida tuota oikeaoppista nimitystä. Ansaitset oikein papukaijamerkin (kymmenen pistettä olisit saanut jos iskunvaimentimentimet olisivat olleet suluissa). Hienoa, luulin nimityksen jo ihmisiltä unohtuneen.

Niin kun kulutusta jo verotetaan bensaverolla, niin jostain on toki saatava lisää...

Vierailija

Panos/tuotos suhde ei Suomessa kannata. Muutenkin idea on hanurista. Helsingin ydinkeskustaa suunnitellaan muutenkin autottomaksi.

Niin, bensan hinnassa on ~80% jo veroa, eli se on käytön verotusta.

Vierailija
Leuka
Panos/tuotos suhde ei Suomessa kannata. Muutenkin idea on hanurista. Helsingin ydinkeskustaa suunnitellaan muutenkin autottomaksi.

Niin, bensan hinnassa on ~80% jo veroa, eli se on käytön verotusta.

Yksinkertainen ratkaisu: muut autoverot pois, bensan veroa saman verran ylemmäs!

Vierailija

Suomeen ei todellakaan tarvita uusia veroja - puhumattakaan siitä, mitä byrokratia maksaisi. Asukastiheys on pieni, joten on yrityksille ja ihmisille hyväksi, jos kuljetus on halpaa.

Vierailija
meikämie
Leuka
Panos/tuotos suhde ei Suomessa kannata. Muutenkin idea on hanurista. Helsingin ydinkeskustaa suunnitellaan muutenkin autottomaksi.

Niin, bensan hinnassa on ~80% jo veroa, eli se on käytön verotusta.




Yksinkertainen ratkaisu: muut autoverot pois, bensan veroa saman verran ylemmäs!

Kuinkahan paljon kalliimpaa bensa silloin olisi?

Ruokatarvikkeiden kuljetus olisi kalliimpaa. Täten ruoan hinta myös nousisi ja siitä kärsisivät tavalliset ihmiset. Taksit olisivat kalliimpia, mistä kärsisivät esimerkiksi ravintolat ja sen myötä tavalliset ihmiset.

Kuljetus on oleellinen osa talouttamme. Sen kallistaminen on kuin kaataisi siirappia talouden rattaisiin.

Vierailija

Pääkaupunkiseudulle esim. tietullit olisi hyvä saada. On aivan uskomatonta, miten ihmiset autoilevat täällä - yksin, tottakai - työmatkoja jotka voisi aivan kulkea julkisilla. Osalle eivät julkisetkaan ole sen parempi vaihtoehto, mutta joku raja tuossakin touhussa saisi olla. Sooloautoilijat omassa laiskuudessaan ja mukavuudenhalussaan ovat vastuussa pääkaupunkiseudun aamu- ja iltapäiväruuhkista. Sitten kun suurin osa ihmisistä ei osaa edes pyhittää bussikaistaa busseille niin ruuhkautuu bussiliikennekin. Samasta toiminnasta saamme kiittää kaupungin korkeita pysäköintimaksuja, toki tonttien hinnatkin vaikuttavat.

Kyseinen toiminta on aivan käsittämätöntä ja ongelmaa pitäisi purkaa joko sooloautoilijoiden korvien välistä tai kaikkia koskettavalla taloudellisella näpäytyksellä.

Vierailija
zat
meikämie
Leuka
Panos/tuotos suhde ei Suomessa kannata. Muutenkin idea on hanurista. Helsingin ydinkeskustaa suunnitellaan muutenkin autottomaksi.

Niin, bensan hinnassa on ~80% jo veroa, eli se on käytön verotusta.




Yksinkertainen ratkaisu: muut autoverot pois, bensan veroa saman verran ylemmäs!



Kuinkahan paljon kalliimpaa bensa silloin olisi?

Ruokatarvikkeiden kuljetus olisi kalliimpaa. Täten ruoan hinta myös nousisi ja siitä kärsisivät tavalliset ihmiset. Taksit olisivat kalliimpia, mistä kärsisivät esimerkiksi ravintolat ja sen myötä tavalliset ihmiset.

Kuljetus on oleellinen osa talouttamme. Sen kallistaminen on kuin kaataisi siirappia talouden rattaisiin.

Tyhmä. Jos bensaveroa korotettaisiin nykyisen autoveron verran(eli autonmyynti verottomaksi, eikä sitä vuotuista veromaksua), niin kokonaiskustannukset kuljetuksesta tai ajamisesta eivät nousisi.

Se vaan merkitsisi bensankulutuksen(eikä auton olemassaolon) verotusta, ja siten ohjaisi ihmisiä ostamaan vähemmän kuluttavia autoja ja ajamaan vain tarpeelliset matkat. Sama logiikka pätisi kuljetusyhtiöihin, jotka ostaisivat ehkä biokaasulla liikkuvia rekkoja tai erikoistekniikan vähäkulutuksisia autoja , jotka päästöjä päästävät vähiten.

Kaiken kaikkiaan tämä suosisi vähän hiilidioksidia tuottavia autoja ja tekniikan edistämistä ja uusien polttoaineiden käyttöönottoa, jos ne vaan ovat vähemmän päästöjä tuottavai kuin nykyiset.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat