Tarve kieltää

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kertokaa viisaammat se minkä takia useimmat ihmiset eivät soisi muille ihmisille tehdä sitä, mitä he itse eivät tee. Hyvänä esimerkkinä nämä kannabiskeskustelut jotka eivät ole mitään rakentavaa vaan molempien osapuolten joustamattomaan mielipiteeseen perustuvaa propagandaa. Ja raittiit ihmiset, joiden mielestä alkoholi tulisi kieltää. Tai tupakoimattomat, jotka haluavat kieltää tupakan. Jne. Esimerkkejä piisaa. Mikä siis aiheuttaa ihmisellä sen ettei suo toiselle sitä mitä itse ei tarvitse/tee?

Kommentit (3)

Vierailija

Ihminen on itsekäs. Mutta ei sitä voi muuksi muuttaa. Monestihan ehdottomuuksien takaa paljastuu tietämättömyys.

Yleisestihän ollaan kieltämässä asioita ns. haittaperusteisesti kuitenkaan sen kummemmin perustelematta sitä, miksi ihminen ei saisi itselleen tehdä kuten haluaa. Näille voi sitten yrittää keksiä mukaälylliset perusteet, kuten se, että tupakoida ei baarissa saa, sillä tarjoilijalle saa syövän.

Voiko kaikenkieltäjien kohdalla puhua rajoittuneesta suvaitsevaisuudesta, vai haluavatko he vain ihan primäärisesti muille mielipahaa?

Vierailija

Asiat, jotka eivät omaa elämää kosketa, ja joilla on riski, oli se sitten kuinka pieni tahansa, haitata joskus omaa elämää, on hyvin helppo tuomita ja kieltää. Se on itsestäänselvää mielestäni että näin on. Varmistellaan omaa elämää ja sen pysymistä ennallaan poissulkemalla kaikki "uhkatekijät".

Vierailija
minkä takia useimmat ihmiset eivät soisi muille ihmisille tehdä sitä, mitä he itse eivät tee. Tai tupakoimattomat, jotka haluavat kieltää tupakan. Jne. Esimerkkejä piisaa. Mikä siis aiheuttaa ihmisellä sen ettei suo toiselle sitä mitä itse ei tarvitse/tee?

"Mitä he itse eivät tee", kyllä kieltäjä jotain vastaavaa tekee, mutta ei tiedosta tekemisen (juopottelu, syöpöttely, tupruttelu jne.) samankaltaisuutta. Jos kieltäjä nauhottaisi omaa puhettaan, hän ei voisi jonain hetkenä olla tajuamatta omaa kielteistä suhtautumistaan omaan esim. juopotteluun nähden.

Vanhemmat ovat tuossa "pelissä" oikein taitavia itsensä pettäjiä, he voivat sanoa lapselle: "älä tee kuten minä, vaan tee kuten minä sanon".

Lapset sitten aikuistuttuaan kierrättävät tätä kieltämiskultturia...

Uusimmat

Suosituimmat