Järjetön fyysis-psyykkinen jännitys

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

En ole mikään järjetön jännittäjä. Esiintymisjännitystä on, mutta normaalin rajoissa.

Tässä hiljattain jouduin kuitenkin erääseen kykytestiin (en nyt tunnistuksen pelossa aio mainita mihin), jossa minun täytyi todistaa hallitsevani erään taidon, jota en kovin hyvin hallitse. Taito on sellainen, että minulla ei ollut mahdollisuutta treenata sitä ja tulla harjoittelun kautta paremmaksi muuta kuin rajallisilla ohjatuilla kerroilla. Monille, jotka ks. taidossa ovat luontaisesti parempia, nämä harjoittelukerrat riittävät hyvin.

Ennen kykytestiä päässäni alkoi pyöriä 'et osaa, tästä ei tule mitään, kaikki menee pieleen, et osaa...' Yritin positiivistaa ajatuksiani, mutta en kyennyt. Sitten itse testissä jännitys oli niin järkyttävä, että tärisin melkein silminnähden, en pystynyt keskittymään, joka lihas oli jäykkänä ja päässä soi sama virsi 'et osaa...'. Se oli pikemminkin paniikkia kuin jännittämistä.

Kuten arvaatte, metsään meni. En voi vieläkään ymmärtää mitä oikein tapahtui. Onko se, että tiesin etten ole siinä jutussa hyvä syy järjettömään jännitykseen? Melkein kaikessa, mihin olen elämässäni ryhtynyt, kun olen onnistunut. Toisaalta, minussa ei ole perfektionistin vikaa eivätkä esim. huonot arvosanat tai se, että kaverilla menee paremmin, ole masentaneet minua. Käsittämätöntä. Olen niin hämmästynyt omasta käytöksestäni, että tuntuu kuin sisältäni olisi löytynyt pikku herra Hyde.

Testitilanteessa yritin rankasti psyykata itseäni tosiasioilla: testin epäonnistuminen ei ole elämän ja kuoleman kysymys, en ole saanut tarpeeksi harjoitusta joten se selittää jos epäonnistun, ei ole tarpeen jännittää... mutta mikään ei auttanut. Keho ja alitajunta (tms.) vaan itsepäisesti jännittivät minut äärimmilleen, kunnes olin niin paniikissa että taatusti mikään ei onnistu. En ole tottunut siihen, että kehoni ja joku psyyken elementti ylittävät järjen äänen.

Millä keinolla voi tuollaisessa tilanteessa saada pulssin rauhallisemmaksi? Mitä lohdutteluja mieli uskoo niin että rauhoittuu? Miten voi saada otteen itsestään silloin, kun järki sumentuu ja koko ihminen joutuu paniikkiin melko turhasta asiasta?

Se ilo tästä ainakin on, että vastedes ymmärrän kaikkia jännittäjiä huomattavasti paremmin enkä koskaan tahdo tuomita ketään jännittämisen perusteella.

Kommentit (11)

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
dinoflagellat

Millä keinolla voi tuollaisessa tilanteessa saada pulssin rauhallisemmaksi?

Beetasalpaajan avulla. Monet esiintyjät joutuvat turvautumaan siihen.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005

Kahvikuppineuroosin eräs muoto ilmeisesti?

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

Vierailija

Siinä esiintymistilanteessa joillain (oikeasti tosi yleistä) käynnistyy oravanpyörä, josta on tosi vaikea päästä ulos.

Kun jännität, erittyy adrenaliinia, pulssi kiihtyy, adrenaliinia erittyy entistä enemmän. Tavallaan taistele tai pakene -tilanne.

Beetasalpaaja on tuohon turvallinen apu, jos tilanne vaikeuttaa elämää. Pikkuhiljaa esiintymisiin tottuu ja beetasalpaajan voi jättää pois. Beetasalpaajahan hidastaa pulssia ja tavallaan estää/lieventää tuon oravanpyörän syntymistä.

Vierailija

Voi dino

Minulla kävi tuolla lailla ensimmäisessä inssiajossa. Väänsi ja väänsin starttiavainta, kunnes katsastusmies sanoi ystävällisellä äänellä :"Rouva, auto käy jo". Loppu on luettavissa ko. inssin sairauskertomuksesta. Viime viikolla oli kuulemma vapina jo vähentynyt.

Seuraavalla koekerralla olin ihan tyyni. Olin jo kerran repuuttanut, joten ei tässä sen kamalammin voi käydä. Läpitte meni. Toivottavasti saat yrittää uudelleen.

Vierailija

dinoflagellat
Tiedostamaton sisäinen ristiriita tavoitteen tietoisen pyrkimyksen ja alitajuisen näkemyksen kanssa saa tunteet solmuun.
Et ollut sisäistänyt tavoitetta niin että olisisit suhtautunut siihen neutraalisti, normaalin koejännityksen ryydittämänä.

Taustalla voi olla luontainen arkuus asiaa kohtaan tai siihen kytköksissä oleviin asioihin, ihmisiin tai ilmiöihin.

Sosiaaliset paineet ajavat joskus ihmisen tilanteeseen, johon hän ei taipumustensa, tottumustensa ja tavoitteidensa puolesta haluaisi olla. Koe-epäonnistuminen voi olla kasvot säästävä pakotie tilanteesta. Pakeminen voi olla toisaalta moraalisesti ylittämätön asia.
Ristiriita tuottaa tunnekuohunnan, jota adrealiinin eritys pahentaa ja syntyy kehä, josta ei pääse ulos, kuin vain menemällä jumiin.

Uuden asian herättämä ylireakointi voi myös lyödä lukkoon, silkkaa vierauttaan. Olen nähnyt ihmisen tärisevän pelon ja ristiriidan vallassa muille arkisen asian parissa, sen tullessa yllättäen eteen. Autokoulussa tuttu ilmiö. Sama ihminen kokeneena on tilanteessa täysin tyyni.

Tekeminen voi olla välivaihe johonkin tavoitteeseen pyrkiessä. Se voi olla jopa vastenmielinen suorittaa, mutta se tehdään tavoitteen vuoksi. Joskus tavoite ei palkitse tarpeeksi, jolloin syntyy tunnesolmu, jota ei saa auki.

Katsokaa telkusta niitä laulukoe-ehdokkaita tuosta vinkkelistä. Toisilla on taito, varmuus ja tavoite selvinä ja tulokset näkyvät.

Uusimmat

Suosituimmat