Kolesterolista

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Lääkärit ja asiantuntijat riitelevät kolesterolista ja sen merkityksestä.
A-talk tänään! - Video Yle:n sivuilla jo!
Kertovat (Antti Heikkilä ja Markky Myllykangas) kuinka ihmisiä huijataan kolesterolilääkkeillä... vai ovatko he väärässä? Kaikki tuntuu olevan eri mieltä. Ja kyseenalaistavat kilpaa toistensa tutkimustuloksia sekä väitettyjä faktoja.

Ja kansalainen Raimö Tölli: kolesteroli tippunut lääkkeillä 7,1->5,7.
"Miksi terveen miehen pitä syödä kalliita lääkkeitä?"

Hänkin on netistä tutkinut ja havainnut, että tutkimustulokset ovat täysin ristiriitaisia! Samaa sanoo myös Myllykangas: "98% ihmisistä syö aivan turhaan kolesterolilääkkeitä!"

Eikä nuo pillereitä puollustavat lääkärit tienny edes tuoreimmista tutkimuksista, joita mm. Lancetista löytyy. Esiteltiin ohjelmassa...

Esitettiin myös väitteitä, että lääketehtaat pyörittää potilasjärjestöjä pilleribisneksellä. Miljoonabisnes vaiko miljardibisnes? Medikalisaatiota kuitenkin...

Esille tuli myös se, että on tutkimuksia rasvattomista ruoista joista ei ollut mitään apua terveyteen...

Sivut

Kommentit (52)

Vierailija

Katsoin ohjelman ja hämmästyin, ettei kukaan "asiantuntijoista" lue tärkeintä yleislääketieteen lehteä Lancetia. Ainoastaan toimittaja Susanna Päivärinta vilautti tulostamaansa Daily Mailin uutista, josta kerroin aikaisemmin nettisivuilla. Sen mukaan statiinit ovat juur turhia primaariehkäisyssä kaikille naisille ja alle 69-vuotiaille miehille. Samoin vain toimittaja tiesi, ettei kolesteroli sinänsä suonia ahtauta, vaan pelkästään härskiintynyt (hapettunut) kolesteroli. Tänmänhän on tiedetty jo yli 20 vuotta, mutta se ei ollut vielä saavuttanut "asiantuntijoita". Keskustelun taso jäi siis kovin vaatimattomaksi riitelyineen 5-20 % riskeistä, joista kukaan ei saanut mitään tolkkua.
http://www.biovita.fi/suomi/uutiset_tie ... 07_01.html

Vierailija

Mainitsihan Heikkiläkin lukeneensa sen ja ihmetteli, kun alan asiantuntijat ei olleet kuulleetkaan siitä...

Miksi muuten ortopedi oli keskustelemassa kolesterolista?

No Heikkilä onkin kansan(parantajien) asialla...

Mutta muuten keskustelusta jäi varsin naurettava maku: Asiantuntijalääkärit ei ymmärrä yhtään mistään mitään. Tai kuka sen päättää kuka on oikeassa? Ainakin toimittajat antoi ymmärtää, että "viralliset" asiantuntijat on ihan pihalla asioista. Noh se on potilaan tehtävä valinta ketä uskoo, kun tulee kymmeneltä lääkäriltä kymmenen eri diagnoosia...

Onkohan tuo sama tilanne muillakin aloilla? Noh, kokemuksesta voin sanoa, että ainakin TULE-vaivojen kohdalla asia on juuri samoin. Vain muutama harva ymmärtää mikä kivut aiheuttaa...

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Haluaisin keskustella lisää kolesterolista. Kuinka moni loppujen lopuksi teistä uskoo median antamaan käsitykseen että kolesteroli on paha asia? Mitä laitatte leivän päälle? Itse en usko hevonpask**kaan koko kolesterolitouhuun. Luin erään kirjan ja tuntuu valaistuneelta. Olen varma että tämä kolesteroli-hössötys on pelkkää bisnestä. Kiva syöttää niinkun LAPSILLE LÄÄKKEITÄ jotka estää rasvojen imeytymistä suolesta ja samalla varmaan ties mitä muita tärkeitä rasvaliukoisia vitamiineja.. voita pistän leivän päälle se on hyvän makuista ja siinä on vitamiineja ja on muuten taatusti luonnollista, ei mitään kemikaaleja tai härskiintyneitä keinorasvoja, jotka ovat myrkyllisiä. Miksi kolesterolista hössötetään niin paljon, vaikkei mikään tutkimus ole kiistatta todistanut sitä millään tavalla vaaralliseksi?

くそっ!

Vierailija

Kysymys kolesterolin merkityksestä ei ole joko-tai. Totta kai liiallisella hapettuneella LDL-kolesterolilla (ox-LDL) on haittavaikutuksia valtimoissa. Mutta onko kukaan koskaan saanut mittautetuksi ox-LDL-arvoaan?

ox-LDL:n haitallinen merkitys valtimoille on tunnettu tutkijapiireissä jo yli 20 vuotta, mutta suomalaiset lääkärit eivät joko tiedä tai ymmärrä siitä vielä mitään, eivätkä etenkään osaa ehkäistä sen lisääntymistä veressä. Olen pohtinut näitä kysymyksiä katsauksessani
http://www.biovita.fi/suomi/terveyssivu ... asvat.html

Maailman suurin kalaöljytutkimus JELIS osoitti, ettei kokonais- ja LDL-kolesterolin alentaminen ole tärkeintä sydänkohtausten ja angina pectoriksen ehkäisyssä, vaan valtimoissa vallitsevan hiljaisen tulehduksen ehkäisy, vaimennus ja sammuttaminen. Ja siinä on tehokasta kalaöljyn EPA-rasvahappo, josta valtimon seinämässä muodostuu resolviini-nimisiä tulehdusta ehkäiseviä nanomolekyylejä. Sen lisäksi EPA tuottaa F3-isoprostaaneja, jotka torjuvat tulehdusta aiheuttavia F2- ja F4-isoprostaaneja (lisätietoa saat goolettamalla hakusanaksi isoprostaanit).
http://www.drtolonen.com/document.asp?id=159

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Entä onko kukaan osoittanut että kolesterolin saa nousemaan syömällä kolesterolia? En nyt välitä niistä tutkimuksista joissa on kusetettu ja johdettu harhaan, vaan oikeista, luotettavista kunnollisista tutkimuksista (sellaisia ei varmaan olekaan). Valio esitti joskus jotain tähän suuntaan, että elimistön kolesterolista elimistö itse valmistaa suurimman osan, olisiko ollut jotain 4/5, ja loppu tulee ruoasta, ja että syömällä enemmän kolesterolia elimistö tuottaa vähemmän kolesterolia, ja päinvastoin. Minun käsitykseni on, että kolesterolin korkea arvo johtuu jostain ihan muusta kuin liian kolesterolin syömisestä, esimerkiksi jostain sairaudesta tai vastaavasta, kuten kuumekin. Paraneeko ihminen sillä että hänen kuumeensa lasketaan kuumelääkkeillä normaalilämmöksi? Ei kuume ole itse sairaus, vaan kuume on oire sairaudesta, ehkä kolesterolikin. Ehkä kolesteroli nousee tietyillä ihmisillä nimenomaan suojaamaan elimistöä, kuten kuume. En tiedä, mutta tämä on minun mielipiteeni. Ja sen mukaan aion elää.

くそっ!

Vierailija

Yritin edellä sanoa, ettei kolesterolin merkitys sydän- ja verisuonitaudeissa välttämättä ole niin suuri kuin yleisesti annetaan ymmärtää.
Juuri julkaistu yli 300 000 tuhatta ihmistä käsittävä meta-analyyysi osoittaa kiistatta, että pelkästään ylipainoisuus lisää merkittävästi sepelvaltimotaudin riskiä itsenäisesti riippumatta henkilön kolesterolista ja verenpaineesta. Toisin sanoen, vaikka ylipainoisen henkilön kohonneet kolesteroli- ja verenpainelukemat saataisiin laskemaan normaaleiksi, hänellä on edelleen huomattava riski sairastua sydäntautiin. Suomalaisia oli mukana tässä usean eri maan kansanterveyslaitoksen tutkimuksessa.
http://archinte.ama-assn.org/cgi/conten ... 16/1720%20

Vierailija

Eikös suurin vaara ole sellaisilla henkilöillä,joilla on kalju pää sairastua verisuonitauteihin.Elikkä,hiljainen tulehdus elimistössä,Elikkä pitäisi mitata tarkka crp, jos<1 ei vaaraa, 1-2 kohtalainen vaara,>2 suuri vaara sairastua.Elikkä terveyden huollossa lopetettaisiin turha kolesterolin mttaus ja mitattaisiin tarkkaa crp:tä saataisiin parempi riskiryhmäkartoitus.Osaisiko joku sanoa millä tämä hiljainen tulehdus sammutetaan,Tolonen siihen on ehdottanut E-epaa ja karnosiinia,mutta onko muita hyviä konsteja,nimittäin mulla sattuu olemaan kalju pää ja tarkka crp 2.

rosewater
Seuraa 
Viestejä1231
Liittynyt1.4.2007
Tohtori Tolonen
Kysymys kolesterolin merkityksestä ei ole joko-tai. Totta kai liiallisella hapettuneella LDL-kolesterolilla (ox-LDL) on haittavaikutuksia valtimoissa. Mutta onko kukaan koskaan saanut mittautetuksi ox-LDL-arvoaan?

ox-LDL:n haitallinen merkitys valtimoille on tunnettu tutkijapiireissä jo yli 20 vuotta, mutta suomalaiset lääkärit eivät joko tiedä tai ymmärrä siitä vielä mitään, eivätkä etenkään osaa ehkäistä sen lisääntymistä veressä.

LDL:n hapettuminen ateroskleroosiplakeissa, oxLDL:n immunogeenisyys ja scavenger -reseptori pathway ovat olleet oppikirjatietoa jo toista kymmentä vuotta ja siten osa lääketieteellistä peruskoulutusta. Se, että tämä on sinulle tuntematonta, johtunee siitä, että tällainen peruskirjallisuus on sinulta lukematta.

Viimeksi se oli MPO, nyt sitten oxLDL.

Mitä oxLDL:n, MPO:n, hrCRP:n, fosfolipaasi A:n, homokysteiinin jne. mittaus sitten antaa lisää nykyiseen riskistratifikaatioon, joka sisältää mm. veren lipideiden mittauksen, nähden? Ei paljonkaan, jos mitään, löydetään ne valtimotaudin riskissä olevat, jotka löydettäisiin ilman tällaisia mittauksia. No olisiko niillä diagnostista käyttöä sitten valtimotaudin diagnostiikassa? Ei, koska minkään näiden mittaus ei ole itsessään tai yhdistettynä diagnostinen sen suhteen.

Mikä rooli, muuta kuin perustutkimuksen sinänsä täysin valideina välineinä, näillä sitten on? Maailman "Tohtori Tolosien" ja "antioksidanttipoliklinikoiden" mielestä ne mittaavat tarvetta käyttää heidän tuotteitaan. Eli niillä on liiketaloudellinen rooli. Ja oksidatiivista stressiähän kokeissa löytyy aina johtuen siitä, että ei niin yllättäen ihmisessä tapahtuu hapetus-pelkistys -reaktioita.

Ai niin, ja sitten vielä päälle näiden yksityisissä "mineraalilaboratorioissa" tehtävien, potilaalle hyödyttömien määritysten tuoma tulovirta, eipä unohdeta sitä.

Maailman suurin kalaöljytutkimus JELIS osoitti, ettei kokonais- ja LDL-kolesterolin alentaminen ole tärkeintä sydänkohtausten ja angina pectoriksen ehkäisyssä, vaan valtimoissa vallitsevan hiljaisen tulehduksen ehkäisy, vaimennus ja sammuttaminen.

JELIS on tyypiltään epidemiologinen tutkimus, joka ei jo tämän metodiikkansakaan vuoksi osoita minkään taudin patogeneesin mekanismeista mitään.

"between the click of the light; and the start; of a dream"

rosewater
Seuraa 
Viestejä1231
Liittynyt1.4.2007
Ronron
Minun käsitykseni on, että kolesterolin korkea arvo johtuu jostain ihan muusta kuin liian kolesterolin syömisestä, esimerkiksi jostain sairaudesta tai vastaavasta, kuten kuumekin. Paraneeko ihminen sillä että hänen kuumeensa lasketaan kuumelääkkeillä normaalilämmöksi? Ei kuume ole itse sairaus, vaan kuume on oire sairaudesta, ehkä kolesterolikin. Ehkä kolesteroli nousee tietyillä ihmisillä nimenomaan suojaamaan elimistöä, kuten kuume. En tiedä, mutta tämä on minun mielipiteeni. Ja sen mukaan aion elää.

Ei millään pahalla, mutta tuo ei ole tieteellistä tai muutoinkaan näyttöön perustuvaa mielipiteen muodostusta, vaan mielipiteesi perustuu jonkinlaiseen elämänkatsomukselliseen mystiikkaan. Mutta siitä vaan, ei tämä elämä kol-arvoon kaadu, ellei se nyt satu kaksinumeroisia lukuja olemaan.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
rosewater
Ronron
Minun käsitykseni on, että kolesterolin korkea arvo johtuu jostain ihan muusta kuin liian kolesterolin syömisestä, esimerkiksi jostain sairaudesta tai vastaavasta, kuten kuumekin. Paraneeko ihminen sillä että hänen kuumeensa lasketaan kuumelääkkeillä normaalilämmöksi? Ei kuume ole itse sairaus, vaan kuume on oire sairaudesta, ehkä kolesterolikin. Ehkä kolesteroli nousee tietyillä ihmisillä nimenomaan suojaamaan elimistöä, kuten kuume. En tiedä, mutta tämä on minun mielipiteeni. Ja sen mukaan aion elää.

Ei millään pahalla, mutta tuo ei ole tieteellistä tai muutoinkaan näyttöön perustuvaa mielipiteen muodostusta, vaan mielipiteesi perustuu jonkinlaiseen elämänkatsomukselliseen mystiikkaan. Mutta siitä vaan, ei tämä elämä kol-arvoon kaadu, ellei se nyt satu kaksinumeroisia lukuja olemaan.

Tiedän, en voi tuolla vakuuttaa ketään, ilman tutkimustuloksia tai näyttöä. Mutta omasta mielestäni tuo vaikuttaa todennäköiseltä sen perusteella mitä olen kolesterolista selvää ottanut. Siis ei välttämättä se että kolesteroli olisi nimenomaan jokin oire tai niinkuin kuume, mutta jotain saman kaltaista. Niin että kolesterolia ei kannattaisi lähteä tuijottamaan.

Mutta sinulle vielä sellainen huomautus, että kun itse lähdet muodostamaan kantaasi, älä sokeasti usko niihin tutkimustuloksiin, vaikka olisivat kuinka luotettavalta taholta. Oikeastaan ei ole mitään sellaista tahoa jonka tutkimuksiin kannattaa ehdottomasti uskoa. Olen suorastaan järkyttynyt, mitä ne voi väittää pokkana, siis ihan suoraan valehdella, tai vääristellä tuloksia. Kaikki. En tiedä kehen tässä voisi luottaa. Luotan niihin joilla ei voi olla pelissä vilppiä, esimerkiksi rahan takia. Sen perusteella tämänkin näkemykseni kolesterolista olen muodostanut.

くそっ!

rosewater
Seuraa 
Viestejä1231
Liittynyt1.4.2007
Ronron
Mutta sinulle vielä sellainen huomautus, että kun itse lähdet muodostamaan kantaasi, älä sokeasti usko niihin tutkimustuloksiin, vaikka olisivat kuinka luotettavalta taholta. Oikeastaan ei ole mitään sellaista tahoa jonka tutkimuksiin kannattaa ehdottomasti uskoa. Olen suorastaan järkyttynyt, mitä ne voi väittää pokkana, siis ihan suoraan valehdella, tai vääristellä tuloksia. Kaikki. En tiedä kehen tässä voisi luottaa. Luotan niihin joilla ei voi olla pelissä vilppiä, esimerkiksi rahan takia. Sen perusteella tämänkin näkemykseni kolesterolista olen muodostanut.

askolavi
Tieteeseen sokeasti uskominen on aika vaarallista.

Jään ihmettelemään, mitä tarkoittamanne "sokea usko tieteeseen" tarkoittaa. Tieteellinen metodi itsessään sulkee pois sokean uskon tutkimustuloksiin. Joten kritiikkinne ilmeisesti kohdistuu itse tieteelliseen metodiin. Mitä on tarjolla vaihtoehtona? Ironista kyllä oleellisesti juuri se usko, josta varoittelette. Nyt vain on niin, että tieteellinen metodi tuottaa tällä hetkellä parhaimman ymmärryksen ja kuvauksen ympärillämme olevista ilmiöistä. Ilman tieteellistä otetta jäämme juuri mm. big pharma -salaliittoparanoian ja "Tohtori Tolosien" armoille.

Vierailija

Rosewater kirjoitti, että tieto hapettuneen LDL-kolesterolin (o-LDL, ox-LDL, ox-LDL) merkityksestä valtimonkovettumaan on vihdoin ehtinyt jo lääkäreiden oppikirjoihinkin, tosin vasta lähes 15 vuotta sen jälkeen kun esitin asian julkisesti Suomessa. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Rohkenen vain epäillä, ettei suurin osa Suomen lääkärikunnasta vieläkään tunne asiaa eikä varsinkaan osaa ehkäistä ja hillitä oxLDL:n syntymistä valtimoissa.

LDL- kolesteroli on haitallista valtimoille paitsi hapettuneessa myös sokeroituneessa muodossaan. Kumpaakin voidaan ehkäistä E-EPAlla ja karnosiinilla ja useilla muillakin yhdisteillä, joita voidaan nauttia ravintolisinä. Diabeetikon ja sydänpotilaan ei kannata jättäytyä "rosewatereiden" armoille, vaan heidän on järkevää hoitaa itseään oma-aloitteisesti ottamalla käyvän hoidon täydennykseksi myös ravintolisät, kuten kollega Timo Kuusela esitti Suomen Lääkärilehdessä
http://www.laakarilehti.fi/files/nostot/nosto35_3.pdf

Valtimonkovetustaudin pääasiallinen syy ei ole suinkaan kolesteroli, ei ainakaan se kokonaiskolesteroli, mitä Suomen laboratorioissa ihmisistä mitataan, vaan hiljainen krooninen inflammaatio. Sen ehkäisyssä, vaimennuksessa ja sammuttamisessa tulisi soveltaa Kuuselan ehdottamaa ruokavaliota ja ravintolisiä.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
rosewater
Ronron

askolavi
Tieteeseen sokeasti uskominen on aika vaarallista.

Jään ihmettelemään, mitä tarkoittamanne "sokea usko tieteeseen" tarkoittaa. Tieteellinen metodi itsessään sulkee pois sokean uskon tutkimustuloksiin. Joten kritiikkinne ilmeisesti kohdistuu itse tieteelliseen metodiin. Mitä on tarjolla vaihtoehtona? Ironista kyllä oleellisesti juuri se usko, josta varoittelette. Nyt vain on niin, että tieteellinen metodi tuottaa tällä hetkellä parhaimman ymmärryksen ja kuvauksen ympärillämme olevista ilmiöistä. Ilman tieteellistä otetta jäämme juuri mm. big pharma -salaliittoparanoian ja "Tohtori Tolosien" armoille.

Minusta usko tieteeseen ei suinkaan ole sokeaa, sitä en tarkoittanut. Vaan usko niihin tahoihin jotka sitä tiedettä tekee, on useimmilla sokeaa, koska nuo tahot suoraan sanottuna kusettaa meitä. Väännetään rautalangasta: kolesterolista on huijattu, valehdeltu, johdettu harhaan. Kaikkein luotettavimmatkin tahot ovat näin tehneet, meille kaikille, rahan takia. Mene kysymään asiasta keneltä tahansa lääkäriltä tai muulta, hän ei tiedä siitä mitään koska heitä on yhtä lailla huijattu. Vasta alkuperäisiä tutkimuksia penkomalla tuo totuus selviää. Tieteeseen sopii uskoa, kunhan se olisi rehellistä tiedettä. Ihminen on se joka tässä vilppiä käyttää, ei tiede. Tarkoitin että kannattaa luottaa vain sellaisiin tahoihin jotka eivät itse hyödy saamastaan tutkimustuloksesta.

くそっ!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat