Extreme saunominen, välineet ja tuunaus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tuolla yhdessä ketjussa jo olikin puhetta löylyveden lämmöstä mutta tänne voi oikeestaan laittaa kaiken saunomisesta.

Mitä välineitä saunomiseesi kuuluu? Sen hyvät ja huonot puolet?

Täältä löytyy saunatyyny ja pipo. Pipoa testasin ensimmäisen kerran eilen. Mahtava kokemus! Vettä sai nakella kiukaan märäksi eikä tuntunut vielä liian kuumalta! Suosittelen pipoa kaikille jotka haluavat viedä saunomis kokemukset uusiin ulottuvuuksiin Pipon miinuksena on tietenkin se ettei kuumuus tunnu päässä mutta jokainen voi itse kokeilla onko se sitten loppujen lopuksi miinus vai plussa. Saunatyyny on hyvä jos menee vaikka saunomaan täydellä mahalla tai muuten vaan väsyneenä esim lenkin jälkeen. Miinuksena on että hikeä saattaa mennä helpommin silmiin ja nukahtamisen vaarakin on! Kerran nukahdin lenkin jälkeen saunaan juurikin saunatyynyn takia.

Tänne myös juttua esim. valaistuksesta ja isommistakin muutostöistä kuten uudesta ikkunasta näyttöä varten, kaiuttimista, löylyveden "heiton" automatisoinnista, yms. yms.

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

Itselleni riittää ihan vihta. Tosin ostin jokin aika sitten sellaisen sähkökiukaan kivien ja vastuksien väliin asetettavan Saunasydämen. Se osoittautui vallan mainioksi vehkeeksi vaikka kovasti ensiksi epäilin sen toimivuutta. Laitteessa on siis rosarinen sylinteri ja sen päässä vuolkivinen kuppi jossa pienen pieniä "kiuaskiviä". Idea on siis, että metallisylinteri täytetään vedellä höystettynä vaikkapa minttutipoilla, niin kummasti pienen sähkösaunan ilmankosteus nousee 10-20 prosenttiyksiköllä ja vieläpä mukavien hajujen kera.

Vierailija

Minusta olisi sangen kätevää asentaa suihku saunaan.
ei tarvitsisi mennä koko ajan suihkuun ja takaisin.
ihme, ettei kukaan aikaisemmin ole oivaltanut.

Vierailija
Snaut
Itselleni riittää ihan vihta. Tosin ostin jokin aika sitten sellaisen sähkökiukaan kivien ja vastuksien väliin asetettavan Saunasydämen. Se osoittautui vallan mainioksi vehkeeksi vaikka kovasti ensiksi epäilin sen toimivuutta. Laitteessa on siis rosarinen sylinteri ja sen päässä vuolkivinen kuppi jossa pienen pieniä "kiuaskiviä". Idea on siis, että metallisylinteri täytetään vedellä höystettynä vaikkapa minttutipoilla, niin kummasti pienen sähkösaunan ilmankosteus nousee 10-20 prosenttiyksiköllä ja vieläpä mukavien hajujen kera.
Vaikuttaako tuommonen muka noin suuresti ilman kosteuteen? Täytyypä hommata kun tuntuu tosi kuivalta tuo sähkösaunan ilma.

Vierailija
N.E.R.O

Eilen mietin jotain pienois suihkua saunan kattoon mutta esteeksi tulee ainakin se että saattaa hieman kuumaa vettä tulla sieltä aina aluksi kun se siellä putkessa saunan katossa lämpenee..

Vierailija
aleksialeksi
Snaut
Vaikuttaako tuommonen muka noin suuresti ilman kosteuteen? Täytyypä hommata kun tuntuu tosi kuivalta tuo sähkösaunan ilma.

Kyllä vain, ainakin pienessä max. kolmen hengen rivarisaunassani toimii. Tämän olen todennut ihan kosteusmittarilla (jonka olen kalibroinut). Tosin mitä kuumempana saunan pitä sitä vahemmän vehje nostaa suhteellista kosteutta prosenttiyksiköissä mitattuna. Itse pidän eniten noin 70-80 asteen saunomislämpötilasta.

Laitteen huono puoli on melko pieni vesitila, vain noin 0,7 litraa joka riittää noin puoleksi tunniksi. Hyviä puolia on sitten sen kostutuksen lisäksi, että sillä saa vaikkapa sellaisen "köyhänmiehen" turkkilaisyrttisaunan tunnelman (ainakin melkein). Vehje kustantaa jotakin 25 euroa.

Vierailija

reikä seinään pihalle, puutarhaletku tms. siitä ulos -> voit hengittää raikasta ja viileää ilmaa koko ajan. ja sitten vain rrkeleesti löylyä.

Vierailija
tavu
reikä seinään pihalle, puutarhaletku tms. siitä ulos -> voit hengittää raikasta ja viileää ilmaa koko ajan. ja sitten vain rrkeleesti löylyä.
Yksinkertaisuudessaan äärettömän nerokas idea! Tosin se letku olisi ehkä fiksumpi laittaa vaikka ikkunan kautta Tuota täytyy testata! Tosin kiukaasta loppuu tehot..

Vierailija
aleksialeksi
tavu
Yksinkertaisuudessaan äärettömän nerokas idea! Tosin se letku olisi ehkä fiksumpi laittaa vaikka ikkunan kautta Tuota täytyy testata! Tosin kiukaasta loppuu tehot..

saunamyssy vielä päähän niin ei löylyillä rajaa.
tehokkaampaa tilalle.

EDIT: sitten vain vieraita löylykilpailuihin

Vierailija

Huomaa, että ulkoilmaputki ei saa olla snorkkelia pidempi, ettet hengitä omia kaasujasi edestakaisin ja pyörry. Ehkä sukelluspullo ja regulaattori olisivat pipon kanssa kova sana

Vierailija
aleksialeksi
Mitä välineitä saunomiseesi kuuluu?

Hyvää seuraa, selänpesijä.

aleksialeksi
Sen hyvät ja huonot puolet?

En kommentoi.

salai
Seuraa 
Viestejä7264
Liittynyt17.3.2005

Extreme-saunomiseen kuuluu ainakin kerran elämässä kiukaan päälle kaatuminen (kokemusta on). Oikein kovat kaverit tietysti kaataa kiuaskivet niskaansa à la Veli puolikuu. Katajavasta tekee kyllä kaupunkioloissa eetvarttia naisväellekin.

Kotona oli saunassa kyllä suihku, ja siitä vielä sivuputki kiukaan päälle löylyvettä varten. Sille oli kraana, johon yletti lauteelta.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Vierailija
N.E.R.O

Onhan noita mökkisaunoissa. Ei ole itsestä ainakaan yhtään mukava kuumassa saunassa peseytyä Ja sitäpaitsi eihän sinne pesuhuoneen suihkuun yleensä niin kovin montaa askelta saunan ovelta ole, samalla vaivalla sinne asti kävelee kun kerran on lauteilta alas könynnyt

Tuosta ilmaletkusta itse olen semmoista miettinyt että luukulliset lokerot saunan kattoon josta voisi kylpijät halutessaan ottaa naamarin jonne virtaisi kylmää ilmaa

Vierailija

Kylmästä suihkusta on mukava mennä saunaan Ulkonakin on mukava pistäytyä saunomisen välissä - varsinkin kun lähimmät naapurit ovat kaukana Välineistä en osaa sanoa mitään, kun lähinnä vain istun ja nautin saunan lämmöstä.

Vierailija

Minulla on itseni kehittelemä löylynheittojärjestelmä, jonka jokainen saa vapaasti kopioida tarpeen mukaan ilman pelkoa tekijänoikeuksista. Eli ideani perustuu mukavuudenhaluuni maata selälläni lauteilla löylytellessä. Koska selällään on hankala heittää löylyä, olen rakentanut alas laskeutuvan vesikourun pääni vierestä seinää pitkin ensin toiselle seinälle taipuvaan ränniin ja siitä kiukaan päällä katosta riippuvalle alumiinilautaselle, johon olen porannut parikymmentä pientä reikää jotka tiputtavat löylyveden tasaisesti kiukaan eri osiin.
Lautasen halkaisija, samoin kuin sen reikien määrä ja läpimitta/mm pitää testata kokeilemalla. Riippuu siitä, millaisista löylyistä pitää.
Tämä keksintö palvelee (makaavan löylyttelijän lisäksi) erityisesti sellaista saunaa, jossa vedenheiton etäisyys kiukaaseen on suuri, tai suoraan heittäminen on jostain muusta syystä vaikeaa (kuten esim. lapsilla tai vanhuksilla).

Vierailija
Tarkkailija
Minulla on itseni kehittelemä löylynheittojärjestelmä, jonka jokainen saa vapaasti kopioida tarpeen mukaan ilman pelkoa tekijänoikeuksista. Eli ideani perustuu mukavuudenhaluuni maata selälläni lauteilla löylytellessä. Koska selällään on hankala heittää löylyä, olen rakentanut alas laskeutuvan vesikourun pääni vierestä seinää pitkin ensin toiselle seinälle taipuvaan ränniin ja siitä kiukaan päällä katosta riippuvalle alumiinilautaselle, johon olen porannut parikymmentä pientä reikää jotka tiputtavat löylyveden tasaisesti kiukaan eri osiin.
Lautasen halkaisija, samoin kuin sen reikien määrä ja läpimitta/mm pitää testata kokeilemalla. Riippuu siitä, millaisista löylyistä pitää.
Tämä keksintö palvelee (makaavan löylyttelijän lisäksi) erityisesti sellaista saunaa, jossa vedenheiton etäisyys kiukaaseen on suuri, tai suoraan heittäminen on jostain muusta syystä vaikeaa (kuten esim. lapsilla tai vanhuksilla).

Ei taida muuten olla sinulla "keksijäinoikeudet":) Olen aikoinaan nimittäin nähnyt samantapaisen löylyvesikourusysteemiin Pispalan Rajaportin yleisessä saunassa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat