Hybridiautot turhuutta

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Joskus tässä totesin, että hybridiautoissa ei ole järkeä ja nyt se on todistettu.

http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Tutkimus%20Hybridiauto%20onkin%20energ...

Täytynee siis todeta, että sähköauto ja polttomoottoriauto todella ovat teknisesti ylivertaisia hybridiin nähden.

Sivut

Kommentit (62)

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Minä kannatan edelleen siirtymävaiheessa hybridiä, jossa ladataan lisäakkuun ainakin auton käyttämä sähkö. Lisäakusta pukataan virtaa aina akku tyhjäksi ja vasta sitten käytetään polttoaineella tuotettavaa sähköä.

Tuossa on se hyvä puoli, että kaikki maailman autot voitasiin varustaa milloin vain noin. 1 kWh energiapaketti miljoonissa autoissa mukana on helpommin saavutetavissa kuin vastaavan energiasisällön sähköautokanta.

Akuksi kelpaavat myös huonot akut tuohon systeemiin. Voisi olla jopa niin, että käynnistykseen kelpaamaton akku saisi uuden elämän vielä pariksi vuodeksi. Se vasta olisikin ekoakku.

Tekninen järjestelmä olisi niin, että anturilla seurataan laturin tilaa. Lisäakusta tuupataan aina sen verran virtaa systeemiin että laturin ei tarvitse ladata. Näin tyhjenee sähkövarasto ajovaloille ja muulle sähkötarpeelle.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija
meikämie
Joskus tässä totesin, että hybridiautoissa ei ole järkeä ja nyt se on todistettu.



Ei aivan. Nimittäin ensinnäkin tuossakin jutussa on käytetty sanamuotoa "vielä", mikä ei nyt tietenkään välttämättä tarkoita yhtään mitään, mutta saattaa myös vihjailla sitä että kehitystä olisi saattanut jo tapahtuakin, mikä ei siis nykyhetkellä välttämättä riitä vielä, mutta mikäli kehitystä on tapahtunut, niin olisi melko kummallista jos se yht'äkkiä loppuisi kuin seinään. Lisäksi on hyvä huomata, että hybriditekniikka on vielä uutta, ja kehityspotentiaalia on varmaankin vähintäänkin jonkin verran enemmän kuin perinteisissä polttomoottoriautoissa. Ja vaikka sinänsä hybridin pääkomponentit ovatkin vanhaa ja koeteltua tekniikkaa, niin hybridissä voidaan varsinaista voimakonetta käyttää ihan eritavoilla kuin perinteisesti, minkä vuoksi myös voimakone voidaan optimoida entistä pitemmälle.

Akkutekniikan nopea kehitys toki auttaa myös sähköautoja, mutta kaikesta kehityksestä huolimatta sähköautojen ongelmat ovat pysyneet jotakuinkin samoina noin vuosisadan, joten nopeaa ratkaisua ei välttämättä kannata odotellakaan turhan toiveikkaana.

Ja voimakoneisiin palatakseni, voisin mainita, että yksi hybridin tuoma mahdollisuus piilee juuri siinä että se antaa ihan uusia vapauksia voimakoneen kehittelyyn, en pidä ollenkaan varmana sitä että Japanissa pidettäisiin perinteistä polttomoottoria minään lopullisena ratkaisuna. Mielenkiintoisena yksityiskohtana voisin mainita, että etsiessäni tietoa stirling-koneista oli huomattavan suuri osa sivustoista japanilaisia, mikä taaskaan ei tarkoita välttämättä yhtään mitään, mutta toisaalta antaa hyvän syyn uskoa että stirling kiinnostaa japanilaisia, syystä taikka toisesta.

Jos taas tämä ajatuskulku pitäisi paikkansa, eli Japanissa suunniteltaisiin stirling-hybridiä, niin se avaisi ihan uusia ovia mm. vaihtoehtoisten polttoaineiden kehittelylle, sillä stirlinghän ei vaadi polttoaineeltaan oikeastaan yhtään mitään, vaan se toimii pelkällä lämpöenergialla.

Lisäksi on huomattava, että ottomoottori on ollut autojen pääasiallinen voimanlähde melkein vuosisadan, ja sen kehittelyyn on panostettu valtavasti. Stirling-koneita sen sijaan ei ole oikeastaan koskaan käytetty läheskään yhtä laajalti kuin polttomoottoreita. Ja kun huomioidaan se tosiseikka, että stirling-koneen teoreettinen hyötysuhde tiedetään paremmaksi kuin polttomoottoreilla, niin voidaan pitää melko selvänä että stirling-koneissa on huomattavasti enemmän kehityspotentiaalia kuin perinteisissä vaihtoehdoissa.

Ne kuluttavat elinkaarensa aikana selvästi enemmän energiaa kuin moni jykevä katumaasturi.

Myös tämä kohta lienee tarkastelun arvoinen... Nimittäin tuossa puhutaan "energiasta", vaikka sinänsä energian kulutus onkin yleisesti ottaen huono asia, ja suurempi energiankulutus siten huonompi asia, niin tosimaailmassa asia ei ole ihan näin yksinkertainen, vaan pitää kysyä myös mitä energiaa kulutetaan. Pääsääntönä voitaneen pitää että polttomoottorit käyttävät puhtaasti fossiilisia polttoaineita, mutta esim. sähköverkossa tilanne ei ole näin selvä. Tokihan sähköntuotannossa on öljyäkin huonompia vaihtoehtoja, kuten esim. kivihiili ja maakaasu, mutta vastaavasti on myös parempia, kuten vaikkapa ydin- ja vesivoima.

Eli yhtäsuuruusmerkkien vetely ympäristövaikutusten ja energiankulutuksen välille on vähintäänkin hätiköityä, joskin samansuuntaisuuksia varmasti ilmeneekin.

Jyde
Seuraa 
Viestejä594
Liittynyt29.8.2005
Ympäristöystävällisyyttä tavoittelevat hybridiautot eivät ole vielä ekologisia, toteaa amerikkalainen CNW-tutkimuslaitos. Ne kuluttavat elinkaarensa aikana selvästi enemmän energiaa kuin moni jykevä katumaasturi.

Hybrideistä paras, Toyota Prius, kuluttaa ajettua kilometriä kohti yli kaksi kertaa niin paljon energiaa kuin katumaasturit Honda CR-V, Kia Sportage ja Kia Sorento.

Tutkimuksessa otettiin huomioon esimerkiksi valmistus, huolto, kierrätys ja polttoaineen kulutus.

Lisää aiheesta Helsingin Sanomien autoliitteessä lauantaina

Tuskin tuo amerikkalainen tutkimus ottaa huomioon että autoilun kehitysmaissa (ml. Suomi) autoilla ajetaan ihan oikeasti yli 160000 km.

Kunhan yritän joskus olla asiallinen...

Vierailija

Itse laskeskelin, niin sain sellaisen tuloksen, että sähkömoottorilla ajaa samalla rahalla 4x pitemmälle kuin dieselautolla ja 8x pitemmälle kuin bensiini autolla. Mitä mieltä olisitte siitä että pääsisitte kympillä 800 km?

Vierailija

Hybrideissä pitäisi unohtaa tuo energia. Se ei voi olla pääpointti, koska massan liikuttelu vaatii tietyn energian ja piste.

Jos se suhteutetaan auton käyttäytymiseen ja käyttöympäristöön, asia on toinen.
Autoilun pahimmat ongelmat ilmenevät ruuhka/kaupunkiajossa, jossa ne likaavat epätaloudellisen ajorytmin vuoksi. Pienhiukkaset ovat todettu vaarallisiksi ja käryt ovat sillään haitallisia ja ikäviä.

Jos siis saataisiin laajaan tuotantoon hybridit, joilla tuo muutoin likaava kaupunkiajo tehdään sähkön voimalla ja muutoin ajellaan hiilivedyillä. Tuloksena ova pienenemmät haitat.

Heitin jo aiemmin sen veden hydrolyysi/diesel-idean jossa kaasut välivarastoitaisiin säkkeihin. Se tosin sopii raskaisiin jakeluautoihin paremmin.

Autoilussa ajamaton kilometri voi olla se paras. Joukkoliikenne sopii paikoin korvaamaan sitä hyvin. Joku Manhattan olisi mahdoton jos sen koko logistiikka perustuisi autoiluun.

Vierailija
meikämie
Ranskalaiset kehittävät kuulemma dieselhybridiä. Se olisi ainakin tehokkaampi kuin nämä bensamallit.

Ja todennäköisesti myös kalliimpi.

Mikäli epäilykseni osuvat oikeaan, niin japanilaisten suunnitelmana olisi tehdä hybridien tekniikasta mahdollisimman arkipäiväistä, jolloin on täysin luonnollista ottaa lähtökohdaksi tavallisin auto mitä maailmasta löytyy, eli nelitahtisella bensakoneella varustettu henkilöauto. Kaikki ylimääräinen nostaa auton hintaa, ja hidastaa tekniikan yleistymistä.

Kun tekniikka arkipäiväistyy, voidaankin siirtyä toiseen vaiheeseen, ja silloin vaihtoehtoja on jo huomattavasti enemmän.

Vierailija
tietää
Hybrideissä pitäisi unohtaa tuo energia. Se ei voi olla pääpointti, koska massan liikuttelu vaatii tietyn energian ja piste.

Massan liikuttelu vaatii toki tietyn energian, mutta kysymys kuuluukin, että paljonko energiaa hukataan sitä energiaa tuotettaessa? Ja ihan oleellinen lisä tulee jo siitäkin että osa kiihdytyksessä kulutetusta energiasta voidaan ottaa takaisin, ja hyödyntää seuraavassa kiihdytyksessä.

Mutta jarrutuksista saatava energia ei tietenkään ole hybridin tärkein ominaisuus, vaan ehkäpä tärkeimmäksi tekijäksi muodostuu se, että hybriditekniikalla voidaan voimakonetta käyttää entistä kapeammalla kierrosalueella. Tätä ajatusta on hyödynnetty jo pitkään esim. dieselvetureissa, joissa ei "jarrutusenergiaa" ole edes yritetty hyödyntää, vaan se puhalletaan taivaalle vastuspatteriston ja puhaltimen avulla.

Mielenkiintoista on myös se, että hybridillä on mahdollista lähteä liikkeelle, ja ajaa ihan sujuvasti vaikka ilman sitä varsinaista voimakonetta. Etenkin kun ottaa huomioon, että 70-luvulla tehdyistä stirling kokeiluista suurimmaksi puutteeksi nostetaan usein käynnistys, joka kestää puolisen minuuttia, ja sittenkin tehoa riittää vain juuri ja juuri auton hitaaseen siirtelyyn, täyttä tehoa saadaan odotella sitten sitäkin pitempään. Hybridillä tämä ei ole ongelma, sillä ensimmäiset 30 sekuntia menee varmasti ihan hyvin pelkästään akkujen ja sähkömoottoreidenkin turvin, ja sen jälkeen aletaankin jo saamaan tehoa myös voimakoneelta (stirling-hybridissä siis).

Vierailija

Henkilökohtaisesti en ole ikinä voinut ymmärtää tota hybridihössötystä.
Muutaman prosentin suuremmilla tuotantokustannuksilla voidaan tehdä dieselmoottoreita, joiden hyötysuhde on oleellisesti bensamoottoria parempia!
Itseasiassa nykyinen samantehoinen diesel on yhtä taloudellinen/ympäristöystävällinen, kuin bensa hybridi!
Dieselin yhdistäminen sähkömoottoriin on myös meahdollista ja tälläisillä hybrideillä päästään jo todella muikeaan suorituskyvyn ja taloudellisuuden yhdistelmään.

WIKIPEDIA DIESEL ==>
* Edut
o hyvä hyötysuhde, myös osakuormilla
o voidaan käyttää edullisempaa polttoainetta kuin ottomoottorissa ja kaasuturbiinissa
o pakokaasut ovat kilpailijoita saasteettomampia
o sopii hyvin turboahdettavaksi
o vääntöominaisuudet verrattuna ottomoottoreihin

Ja tuo HYÖTYSUHDEHAN se on mikä maailmaa pelastaa!?

Nimim. volkswagen 1.9tdi 215 HV ja 5,2 L/100KM

Vierailija
meikämie
Joskus tässä totesin, että hybridiautoissa ei ole järkeä ja nyt se on todistettu.

http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Tutkimus%20Hybridiauto%20onkin%20energ...

Täytynee siis todeta, että sähköauto ja polttomoottoriauto todella ovat teknisesti ylivertaisia hybridiin nähden.

Mielenkiintoista olisi tietää kuka on tutkimuksen teettänyt amerikkalaisella CNW-tutkimuslaitoksella. Ettei vain olisi amerikkalainen autoteollisuus, joka nykyään vaikuttaisi olevan energiatehokkuuden kehittämisen suhteen jälkijunassa ja muutenkin pahassa talousjamassa koska eivät ole ennalta nähneet tulevaisuuden trendejä?

Yleensä, kun tutkimus teetetään, sillä pyritään saamaan esille se fakta mitä teettäjä haluaa, ja jos sitä ei saada, niin tutkimusta ei välttämättä julkaista.

Näin siis erityisesti vain silloin, jos rahoittajana on osapuoli jolla on intressejä asiassa, eli en todellakaan väitä, että kaikissa tutkimuksissa tätä voisi argumenttina käyttää, ja tosiaan - eihän sitä teettäjää ole missään mainittu.

Löytyi kuitenkin googlettamalla aika paljon vastakaikua tuolle :

http://www.motoring.co.za/index.php?fAr ... fSetId=381

http://www.thestandard.com.hk/news_deta ... r=20060405

Uskon myös itse, että hybridit ovat välivaihe, jonka läpi pitää mennä. Vaikka kuluttaisikin enemmän energiaa, säästettäisiin öljyn kulutuksessa sekä päästöissä.

Vierailija
Kape80
Henkilökohtaisesti en ole ikinä voinut ymmärtää tota hybridihössötystä.
Muutaman prosentin suuremmilla tuotantokustannuksilla voidaan tehdä dieselmoottoreita, joiden hyötysuhde on oleellisesti bensamoottoria parempia!
Itseasiassa nykyinen samantehoinen diesel on yhtä taloudellinen/ympäristöystävällinen, kuin bensa hybridi!

Epäilemättä tuo tiedetään myös Japanissa, mikä onkin yksi asia mikä saa epäilemään että siellä on ajateltu asiaa ainakin astetta pidemmälle, ja että bensa-hybridi on osa suurempaa suunnitelmaa.

Ja jos hybriditekniikkaa pitää verrata muihin "maailmanpelastustekniikoihin", niin mieleen tulevat ainakin vetykennot ja sähköautot. Vetykennoja on käytetty muistaakseni jo Nasan Gemini-lennoilla, mutta jostain syystä toistaiseksi kaikesta vety-hypetyksestä huolimatta kukaan ei ole tuonut markkinoille yhtäkään vetyautoa. Sähköautoja on sen sijaan ollut markkinoilla jo pitkään, tosin valitettavasti sähköautojen ongelmat ovat edelleen ihan samoja kuin 100 vuotta sitten.

Mutta hybridit ovat jo tuotannossa. Ja mikäli seuraavan sukupolven hybridiautoissa on edes vähän parempi voimakone, niin hybriditekniikan paremmuus alkaa jo näkymään.

Entä sitten kun japanilaiset tuovat markkinoille sen 2. sukupolven hybridin? Todennäköisesti euroopassa ja amerikoissa räpiköidään edelleenkin vety- ja sähköautojen ratkaisemattomien ongelmien kanssa.

Ehkäpä pitkässä juoksussa vety- ja akkutekniikat tuovat parempia ratkaisuja, mutta kuten sanottu, hybridit ovat jo tuotannossa.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Jatkan tuota omaa hybridiäni.

Sen tarvitsema sähkö olisi tuotettavissa polttoöljygeneraattorilla tai kiinteällä häkäpönttögeneraattorilla. Hukkalämpö tietenkin tulee johdattaa lämmityskäyttöön ja sehän onnistuu kotioloisa.

Jos teen puukattilan lämmityslaitteeksi kuten olen kaavaillut, kokeilen ottaa siitä hehkuvyöhykkeestä pienen sivuoton häkägeneraattorikäyttöön. Sillä latailen vanhoja akkuja ja nostan aina täyden akun tai jopa kaksi takakonttiin pienentämään polttoainekulua sähköntuoton osalta.

Kaksi akkua olisikin kätevä, koska 24 voltista saa aina hakkurilla pudotettua 13,8 V jännitteellä virtaa auton systeemeihin hyvällä hyötysuhteella. 12 V jännittteestä on käytettävä pientä hakkurinostoa, koska virta ei kulje ylämäkeen muuten. Vaikka ei tuokaan ole ongelma.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

Onko sellaisia hybridejä tällä hetkellä markkinoilla joissa voimansiirto olisi kokonaan sähköinen toisin kuin priuksessa. Eli vakiokierroksilla käytettävällä polttomoottorilla ladataan akkua ja pyöriä pyörittää sähkömoottori. Entä hyötysuhde verrattuna paraller hybridiin kuten prius?

Vierailija
jak
Onko sellaisia hybridejä tällä hetkellä markkinoilla joissa voimansiirto olisi kokonaan sähköinen toisin kuin priuksessa. Eli vakiokierroksilla käytettävällä polttomoottorilla ladataan akkua ja pyöriä pyörittää sähkömoottori. Entä hyötysuhde verrattuna paraller hybridiin kuten prius?

Lexus LX 400 taitaa olla kahdella erillisellä moottorilla. Bensa edessä ja sähkö takana.
Sellaisen voi muokata nelivedostakin. Idea by myself.

http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?suba ... cle=120288
"Hybridi-Lexuksessa on kolme voimanlähdettä: bensiinimoottori ja kaksi sähkömoottoria. Eteen sijoitetun 3,3 litran V6 VVT-i -moottorin teho on 155 kW/5 600 r/min ja vääntö 288 Nm/4 400 r/min. Niin ikään eteen sijoitetun toisen sähkömoottorin käyttöjännite on 650 V, mikä mahdollistaa jopa 12 400 r/min kierrosnopeuden. Sähkömoottorista saadaan 123 kW/4 500 r/min huipputeho ja 333 Nm/0–1 500 r/min maksimivääntömomentti.

Huipputeho 272 hevosvoimaa

Erillisen generaattorin tehtävänä on muuttaa bensiinimoottorin mekaanista tehoa sähköksi joko suoraan sähkömoottorille tai ajoakun varausta varten. Lisäksi se toimii bensiinimoottorin käynnistimenä.

Edessä vaihteistona toimii planeettapyörästöön perustuva voimanjakoyksikkö, joka yhdistää bensiinimoottorin, sähkömoottorin ja generaattorin. Näiden keskinäistä voimanjakoa ohjaamalla tietokone määrittää ajotilanteeseen sopivan välityssuhteen. Esimerkiksi kuluvia kytkimiä tai hihnoja ei voimansiirrossa tarvita lainkaan.

Vaikka RX 400 on nelivetoinen, siinä ei ole perinteistä kardaaniakselia, sillä takapyörät saavat voimansa suoraan akselin yhteyteen sijoitetusta toisesta sähkömoottorista. Sen teho on 50 kW/4 610–5 120 r/min, vääntö 130 Nm/0–610 r/min ja maksimikierrokset 10 752 r/min.

Sähkömoottorit saavuttavat maksimivääntönsä jo erittäin pienillä kierroksilla, minkä vuoksi ne soveltuvat mainiosti liikkeellelähdössä käytettäväksi. Suuret maksimikierrokset puolestaan mahdollistavat toiminnan laajalla nopeusalueella ilman moniportaista vaihteistoa. Lexuksen poltto- ja kahden sähkömoottorin yhteisteho on suurimmillaan 200 kW (272 hv)."

http://www.lexus.fi/about_lexus/news_an ... nkfurt.asp
GS 450h - jo toinen hybridi-Lexus

Keväällä esitelty huipputehokas nelivetoinen maasturi, RX 400h, toi hybriditekniikan Lexus-mallistoon. Nyt julkistettu GS 450h on puolestaan maailman ensimmäinen hybriditoiminen edustusauto. Se on myös ensimmäinen täyshybridi, jossa yhdistyvät eteen sijoitettu moottori ja urheilullisten ajo-ominaisuuksien vaatima takaveto.

Lexus GS 450h:n moottorit voivat toimia tehotarpeen mukaan joko täysin itsenäisesti tai yhdessä. 3,5 litran suorasuihkutuksella varustetun V6-polttomoottorin teho on 210 kW (286 hv). Suuritehoinen sähkömoottori tarjoaa 140 kW (190 hv), ja yhdessä moottorit tuottavat parhaimmillaan yli 250 kW:n (340 hv) tehon."

Rahalle haisevia vehkeitä mutta kehitystä se vie eteenpäin.

Vierailija

Hmm, mutta tuohan on periaatteessa sama kuin prius, moottoreita ei vaan ole yhdistetty voimansiirrossa?

Jos moottorit kytkettäisiin suoraan vetäviin pyöriin ilman alennusvaihteita tai mekaanista tasauspyörästöä (kai se niinkin toimisi?), niin häviöitä tulisi generaattorissa, akun latauksessa/purkamisessa, taajuusmuuttajassa ym. elektroniikassa ja moottoreissa. Kuinkahan pärjäisi vaikka normaalin manuaalivaihteisen auton voimansiirrolle?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat