Lentokoneella itään ja takaisin

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Miten vaikuttaa maan pyöriminen matka-aikaan, onko lentoaika enempi kiinni vallitsivista tuulista, tms. ?

Kommentit (6)

Vierailija

Tuulet vaikuttavat eniten, mutta voittaahan periaatteessa aikaa, matkaamalla länteen.

Esim. Concordella pystyi olemaan perillä New Yorkissa ennen kuin kone edes lähti Lontoon Heathrowlta. Tämä tietenkin kellosta luettuna paikallisina aikoina. Kun lento lähti Lontoosta aamu yhdeksältä, oli se New Yorkissa perillä aamu seitsemältä. Matka LHR-JFK on noin 5600km ja Concorden matkanopeus oli 2000 km/h. Matkaan meni aikaa suunnilleen kolme tuntia. Maapallo pyörähtää saman matkan 4h 50 minuutissa.

Paluumatkalla aikaa sitten hävisi, mutta se tuskin bisnesmiehiä haittasi, kun illallahan koneessa voi jo ottaa nokosia.

Vierailija

Matka pyörimis suuntaa vasten on lyhempi, määränpää tulee vastaan. toisinpäin tietysti pitempi.Japaniin muistaakseni tunnin parin ero.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Ilmakehä pyörii pallomme mukana, joten matka-aika on periaatteessa sama molempiin suuntiin. Aikavyöhykkeiden vuoksi paikallinen aika kuitenkin vääristää tilannetta.

Matka-aikaan vaikuttavat kuitenkin suihkuvirtaukset merkittävästi - jopa 300 km/h lisää maanopeutta tai sitä pois. Suihkuvirtaukset liikkuvat taas usein samoja reittejä, jolloin jos lentoreitti osuus suihkuvirtaukseen, joka liikkuu idästä-länteen (kuten Japanista USA:han), niin matka-aikaan voi olla merkittäväkin vaikutus.

Kerran lensin Zürichistä Helsinkiin ja lento lähti noin 40 min myöhässä. Matkalle sattui kuitenkin oiva suihkuvirtaus ja koneen maanopeus oli tavanomaisen 900 km/h sijaan yli 1200 km/h! Helsinkiin sitten saavuttiinkin aikataulusta etuajassa. Kapteenikin ilmoitti kyseessä olevan harvinaisen nopea suihkuvirtaus. Silti luukutettiin täyskaasulla - ilmeisesti haluttiin saada jonkinlainen ennätys aikaiseksi.

Vierailija

http://koti.welho.com/mlappete/ilmailuhuumoria.htm
"Nämä ovat USA:n ilmavoimien lentäjien tekemiä
vikailmoituksia, sekä huoltomiesten kuittauksia vikaraportteihin:

Vika: Vasemman laskutelineen sisempi rengas melkeinpä tarvitsee vaihtaa.
Huolto: Vasemman laskutelineen sisempi rengas melkeinpä vaihdettu.

Vika: Koelento OK, mutta autopilotti erittäin holtiton.
Huolto: Tähän malliin ei ole asennettu autopilottia.

Vika: Potkuri 2 laakeri vuotaa nestettä.
Huolto: Potkuri 2 nestevuoto normaali.
Vika 2: Potkureista 1, 3 ja 4 puuttuu normaali
nestevuoto.

Vika: Kojetaulussa jotakin löysällä.
Huolto: Jotakin kiristetty kojelaudassa.

Vika: Laskutelineessä jälkiä hydrauliikkanesteen vuodosta.
Huolto: Jäljet poistettu.

Vika: Moottori 3 puuttuu.
Huolto: Lyhyen etsinnän jälkeen moottori 3 paikallistettu oikean siiven alta.

Vika: Kuolleita ötököitä tuulilasissa.
Huolto: Tilattu eläviä ötököitä.

Vika: Autopilotti menettää korkeutta 60 metriä minuutissa.
Huolto: Vikaa ei havaittu maan pinnalla.

Vika: Suunnistusjärjestelmä ei toimi.
Huolto: Suunnistusjärjestelmä ei toimi, jos on kytketty pois päältä.

Vika: Jarrut hidastavat koneen vauhtia.
Huolto: Sitä varten ne ovat olemassa.

Vika: Radion äänenvoimakkuus uskomattoman suuri.
Huolto: Äänenvoimakkuus säädetty uskottavammalle
tasolle.

Lentomatka Estonian Airilla:

-tervetuloa estonian airin koneeseen!
-tere tulemas temab ilmalaev eestilinje!

-toivomme kaikille onnistunutta lentoa
-toivoma kaigil hubasa ilmasroikkuma

-aurinkoista säätäkin on luvassa
-selleperäst hikielu vannottu teitil

-aiomme lentää kahdeksan kilometrin korkeudessa
-riibuma tän ilmaroikkuma ajan kasise kinttupolku korges

-tuulisuus matkan aikana saattaa aiheuttaa ilmakuoppia
-tukeva myräkäntynkä reisin varrel saattab ohjata nupi eel suppilomottui

-perille saavumme noin kello neljä
-tulemast nupibaigal visarin olles nelgusen kohal>

-tarjoilemme matkan aikana virvokkeita, lounaan ja alkoholia
-serveeram ilmasroikkuma välil kostugeit, paksumpi eines et
nupihimmennyslitgui

-alkoholin suhteen toivomme varovaisuutta ettei tulisi rähinöitä
-kok nupihimmennyslitgui tulema, toivoma et vahtima toveri tarpeeton
turbakäräjä esto

-elektroniset laitteet on suljettava, tai keskusteltava lentoemännän
kanssa saako niitä käyttää
-kaig voltiperäse kabula umbes tai räägitte reissuemol mihi se kähvellät

-nousun ja laskun aikana sekä paikallanne istuessa turvavyö on pidettävä
kiinni
-kohotukses et myöhemäs multa lähestymises segä perspaiga olles pitämä
mahasolgi tiugas

-laittakaa laukkunne istuimen alle tai hattuhyllylle
-gantamugse aset perspehmige al taig pipolangul

-wc:t ovat koneen takaosassa
-helpotuskobbi ol ilmalaeva häntäpääs

-turvaohjeet ovat jokaisen istuimen alla
-apulabbu jokisess persis ligi

-koneessa on ainoastaan yksi varauloskäytävä, se on merkitty kahdella
valolla
-ilmalaevas ol yksistes et pakoaukko jok ol kaksisel tuikul viisattu

-pakkolaskussa kattoluukut aukeavat ja sieltä laskeutuu muovikassi
-ko ilmalaeva motori laga rähinoimä vägipakol, avautub tirkistysläpi, et
putkahtab plastiikkass

-laittakaa pussi kasvoillenne hengittämisen helpottamiseksi
-pange vuoan kass piähä, kyll se siit...

-tarvittaessa ottakaa yhteys lentoemäntään, joka aina välillä kyselee
vointianne
-ko oma älli ei mingälaist hyöty, ottage kontakti reissuemo, ko alinoma
kysele kus sugune tauti sus o

-hyvää matkaa> -head reisi."

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10596
Liittynyt16.3.2005

Minäpä olen matkustanut Amerikkaan ja käyttänyt yhden vuorokauden
aikana 27 h, ja selvisin hengissä.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005
Volitans
Ilmakehä pyörii pallomme mukana, joten matka-aika on periaatteessa sama molempiin suuntiin. Aikavyöhykkeiden vuoksi paikallinen aika kuitenkin vääristää tilannetta.

Nimenomaan periaatteessa. Käytännössä meidän leveysasteilla vallitsee kuitenkin - nimenomaan pyörimisestä johtuen - jatkuva virtaus lännestä itäänpäin. Vastaavasti päiväntasaajan seudulla ilmamassalla on taipumus virrata idästä länteenpäin. Jotta asia ei olisi aivan liian yksinkertainen, tilanne riippuu vieläpä korkeudesta. Nämät omituiset virtaussuunnat johtuvat pohjois-etelä-suunnassa liikkuvan ilmamassan liikemäärän säilymisestä maapallon pyöriessä.

Havainnollinen kuva löytyy esimerkiksi wikipediasta.

Uusimmat

Suosituimmat