Armeijan merkitys kasvattajana ja kouluttajana

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Keskustelin erään Walesilaisen komennusmiehen kanssa.
Kaveri oli liittynyt UK:n armeijaan 15 vuoden iässä ja tehnyt yhdeksän vuoden sopimuksen heti kärkeen.

Mies oli kotoisin pikkukaupungista rannikolta jossa oli suuri työttömyys ja suurimmat työnantajat hiilikaivos ja terästehdas. Aikojan saatossa kuitenkin molemmat sulkeutuivat ja kylä lähes kuoli.

Hänellä oli positiivinen kertomus siitä mitä armeija on hänelle antanut. Viisitoistavuotiaana liityttyään, armeija oli antanut peruskoulutuksen, mutta myös koulutuksen radiotaajuustekniikasta ja mahdollisuuden siviiliammattiin. 17 vuotias kaveri näki ensimmäisen kerran maailmaa ja muita kulttuureja. Hän matkusteli eri puolilla maailmaa erilaisissa tehtävissä ja oli siviilissä haluttua materiaalia armeijauransa jälkeen.

Ainakin tuon ihmisen kertomus ja kokemukset armeijasta olivat positiivisia ja armeijan merkitys kasvattajana ja kouluttajana oli suuri. Armeija oli myös luonut mahdollisuuden päästä eteenpäin elämästä ja avannut oven ulos hiilikaivoksesta ja työttömyydestä.

Jos kysyt häneltä, mitä olet mieltä armeijasta? Hän vastaa: ” Jos oma poikani haluaa vastaavaa uraa, suosittelen sitä hänelle lämpimästi, mutta neuvon viivästämään perheen perustamista ”.

Miksi suomessa on niin negatiivinen suhtautuminen armeijaan?
Onko armeijan merkitystä kouluttajana ja kasvattajana väheksytty?
Voitaisiinko näitä asioita hyödyntää palvelusta muuttamalla?

Kannabishemmot ei varmaan ollenkaan tajua mistä puhun.

Sivut

Kommentit (55)

installer
Seuraa 
Viestejä9908
Liittynyt16.9.2005

Ei välttämättä olisi huono ajatus yhdistää armeijaa ja koulua,eli ns "sotilaskoulu".

Hyviä kokemuksia oli armeijasta,enemmänkin olisi voinut oppia jos olisi ollut pidempi aika.

"Kenet jumalat tahtovat tuhota, sen he lyövät ensiksi sokeudella. "

Vierailija

Noh, tuota tuossa nimenomaisessa tapauksessa on se ongelma, että elämänsä suurtyöttömyyden ja toivottomuuden keskellä elänyt englantilaisen työväenluokka kasvatti varmaan pitäisi mitä tahansa järjestystä ja mielekkyyttä elämänsä parannuksena.

Olen silti sitä mieltä, että nuorien vihaisten älykköjen armeijavihamielisyys Suomessa on perusteetonta ja käsittämätöntä. Omat kokemukseni armeijasta olivat pääosin positiivisia. Sitten oli tosin sitä ittiäänkin.

Vierailija

Mikäs siinä, niin kauan kun ei sotaan joudu. Varmasti yhtä pätevä tai ehkä jopa pätevämpi opettaja hyvän kurinsa vuoksi kuin muut. Mutta yleensä armeijassa ollessa juttu on se, että voit joutua sotaan. Silloin se muuttuukin paskaksi.

Vierailija
Maukka Perusjatka

Negatiivinen suhtautuminen? Muistaakseni armeijan käyneiden miesten prosenttuaalinen määrä on Suomessa euroopan korkein!

Vielä tänäkin päivänä yli 80% pojista/miehistä käy armeijan ja vain nimellistä korvausta vastaan. Joten ei voida puhua mistään negatiivisesta asenteesta.

Mikäköhän tilanne on siellä Walessissa?

installer
Seuraa 
Viestejä9908
Liittynyt16.9.2005

Suomessakin on paljon toivottomuuden ja harmaan tylsyyden parissa kasvaneita laitostuneita ihmisiä joille yhdistetyn armeijan/koulutuslaitoksen muodostama "perhe" voisi antaa suunnan elämään.

"Kenet jumalat tahtovat tuhota, sen he lyövät ensiksi sokeudella. "

Vierailija

Jos ei armeijasta mitään muuta opi, niin ainakin sen ettei asiat mene aina oman pillin mukaan. Tämähän se tuntuu niillä "nykynuorilla" olevan ongelmana.

Vierailija

Niin se on suurten maiden taktiikkaa houkutella köyhiä armeijaan sivistymään. Oppii ja näkee maailmaa.
Samahan se on vaikka siihen sisältyy riski että kuolee jossain, kun sen voi tehdä kotona jossain jengitappelussa, oltuaan sosiaaliselta tasoltaan pelkkä nolla.
Meillä ei vain ole perinteitä tuohon kombinaatioon: kolupoika/sotilas. Kyse on vain painotuksista. Miksi ei koulujen ja armeijan resursseja voisi täälläkin yhdistää. Synergiaa.

Se sitten että vaikuttaisiko se mentaliteettiin mitenkä on toinen juttu. Väkivallan normalisoiminen koulutettavaksi asiaksi ilman vastavuoroista humanismin opettamista sotisi koko sotilasajatusta vastaan. Kaikkien nuppi ei onnistu järjellistä synteesiä luomaan.

Vierailija
Abdul Az
Maukka Perusjatka

Negatiivinen suhtautuminen? Muistaakseni armeijan käyneiden miesten prosenttuaalinen määrä on Suomessa euroopan korkein!

Vielä tänäkin päivänä yli 80% pojista/miehistä käy armeijan ja vain nimellistä korvausta vastaan. Joten ei voida puhua mistään negatiivisesta asenteesta.

Mistähän Maukka on saanut käsityksen suomalaisten negatiivisesta käsityksestä armeijasta?
Armeijan käyneiden määrä ei kerro mistään armeijan suosiosta varsinkaan asevelvollisuusvaltiossa. Vasta kun armeija laitetaan vapaehtoiseksi, silloin nähdään sen suosio käytännön tasolla.

Vierailija
installer
Suomessakin on paljon toivottomuuden ja harmaan tylsyyden parissa kasvaneita laitostuneita ihmisiä joille yhdistetyn armeijan/koulutuslaitoksen muodostama "perhe" voisi antaa suunnan elämään.

Tällöin tämä armeijakoululaitos sopisi vain toivottomille. Normaalit pärjäisivät entiseen malliin.

Vierailija
Abamocho
Abdul Az
Maukka Perusjatka

Mistähän Maukka on saanut käsityksen suomalaisten negatiivisesta käsityksestä armeijasta?
Armeijan käyneiden määrä ei kerro mistään armeijan suosiosta varsinkaan asevelvollisuusvaltiossa. Vasta kun armeija laitetaan vapaehtoiseksi, silloin nähdään sen suosio käytännön tasolla.

Enemmistö lienee pitää tarpeellisena ja "välttämättömänä pakkona".
Onhan noita armeijan tarppeellisuuskeskusteluja tälläkin palstalla käyty.
Mielipteeni olen muodostanut lehtien artikkeleista ja yleisistä keskusteluista, kuin myös kesksuteluista täällä.
En väitä että yleinen suhtautuminen olisi armeijavastainen, mutta ei se ole armeijamyönteinenkään, enempikin neutraali.

Taas sivareiden lukumääriä kun katselee niin kyllä monet sitä vastustaakin.

Itse olisin sitä mieltä, että armeijasta voisi ottaa enempi hyötyä irti ja sen kolutusta tulis entisestään kehittää.

Vierailija

Armeeja on nykymuodossaan lestaadiolaisten arvojen kasvatusleiri, joten siinä lienee yksi syy heikkoon arvostukseen.

Vierailija
Maukka Perusjatka
Keskustelin erään Walesilaisen komennusmiehen kanssa.
Kaveri oli liittynyt UK:n armeijaan 15 vuoden iässä ja tehnyt yhdeksän vuoden sopimuksen heti kärkeen.

Mies oli kotoisin pikkukaupungista rannikolta jossa oli suuri työttömyys ja suurimmat työnantajat hiilikaivos ja terästehdas. Aikojan saatossa kuitenkin molemmat sulkeutuivat ja kylä lähes kuoli.

Hänellä oli positiivinen kertomus siitä mitä armeija on hänelle antanut. Viisitoistavuotiaana liityttyään, armeija oli antanut peruskoulutuksen, mutta myös koulutuksen radiotaajuustekniikasta ja mahdollisuuden siviiliammattiin. 17 vuotias kaveri näki ensimmäisen kerran maailmaa ja muita kulttuureja. Hän matkusteli eri puolilla maailmaa erilaisissa tehtävissä ja oli siviilissä haluttua materiaalia armeijauransa jälkeen.

Ainakin tuon ihmisen kertomus ja kokemukset armeijasta olivat positiivisia ja armeijan merkitys kasvattajana ja kouluttajana oli suuri. Armeija oli myös luonut mahdollisuuden päästä eteenpäin elämästä ja avannut oven ulos hiilikaivoksesta ja työttömyydestä.

Jos kysyt häneltä, mitä olet mieltä armeijasta? Hän vastaa: ” Jos oma poikani haluaa vastaavaa uraa, suosittelen sitä hänelle lämpimästi, mutta neuvon viivästämään perheen perustamista ”.

Onko armeijan merkitystä kouluttajana ja kasvattajana väheksytty?
Voitaisiinko näitä asioita hyödyntää palvelusta muuttamalla?

Kannabishemmot ei varmaan ollenkaan tajua mistä puhun.

Itse en tottapuhuen juuri luota armeijaan.

Mielestäni jokainen mies on vastuussa itsestään. Armeija pitäisi olla pakollinen esim kriisiaikana. Itse ymmärrän hyvin mitä veteraanit tekivät. Jos he eivät olisi toimineet niinkuin toimivat, niin Suomesta olisi tullut Baltia tyyliin Neuvostotasavalta. Tosin itseasiassa Suomi olisi nyt saattanut olla peräti paremmassa kunnossa kuin esim Baltia, mutta se on taas toinen juttu. Veteraanithan taistelivat Suomen vapauden puolesta. Tuskin kukaan heistä uskoi, että Neuvostoliitto mukanas tulisi hajoamaan rauhanomaisesti vailla laukausten laukausta. Varmaan enemmistö heistä uskoi kolmanteen maailmansotaan, joko heidän tai heidän lastensa elinaikana.

Mutta se on taas on toinen tarina se. Kunnia noille miehille! Sääli, että niin moni heistä kuihtui niin heikoiksi ja voimattomiksi jo ennen kuolemaansa. Kaikista pahitenhan nimen omaan kuihtuivat ne, joilla oli vielä vaimo elossa. Eihän mies kehtaa tehdä itsemurhaa, jos siinä jää vaimo suremaan, ja niin nämä oman aikansa sankarit sitten yhä naisvaltaisemmassa yhteiskunnassamme ovat kuihtuneet kaiken maailman sossutätien ja hoitajien kyrräämiksi, käytännössä eläviksi muumioiksi. Aika koomista, että hyvinvointi voi sillä lailla nöyryyttää, ja myöhemmin peräti tappaa ihmisen.

Tuota, älkää välittäkö tuosta aiemmasta! Minulla on henkilökohtaisesti hieman ongelmia vanhenemisen kanssa(vaikka ikää mittarissa vasta 25 )Ajatukset taas harhailivat liikaa...

No niin, siis ASIAAN! Minä ihan aidosti muuten kunnoitan VETERAANEJA! Siis huom! Minä EN kunnoita veteraanien lapsia! En kunnoita ketään sellaista ihmistä, jonka "isä teki sitä, ja isä teki tätä!" Minua ei voisi tottapuhuen paskaakaan kiinnostaa, jos sinun isäsi kaatoi rintamalla kymmenen kommaria. Kunnia siitä hänelle, mutta en minä sen takia SINUA kunnioita!

Eli siis, minä kunnoitan veteraaneja MIEHINÄ!(samoin kuin heidän vaimojaan rintamalinjojen takana)Mutta mitä heidän lapsiinsa tulee...no, se onkin sitten ihan toinen juttu Nämä ns "suuret ikäluokat" ovat tottapuhuen täysin pilallehemmoteltu sukupolvi. Eivät he edes tätä maata rakentaneet sodan jälkeen. Puhuvat vain täyttä PASKAA! Senkin teki mamma ja pappa. Mamma ja pappa tekivät töitä, että saatiin ns "hyvinvointiyhteiskunta" pystyyn, ja heidän sukupolvensa myös käytännössä loi sellaiset keksinnöt kuin esim transistorit ja ydinohjukset. Tämä Bush Juniorin sukupolvi voi sitten piileksiä kaiken maailman ydinhärveleidensä turvissa ja väittää, ettei kukaan uskalla vastustaa mua, kun mulla on kerta niin paljon ydäreitä! Ei noi Kinuskit mulle voi mitään, kun mul on ainaskin 5000-ydäriä enemmän kuin niil, eikä voi ryssäkään, kun mul on paremmat ydärit ja "early warning system"

No, tuudittaudu sinä Buskha junior vaan kavereinesi siihen ajatukseen. Vaan tiesitkös, että mm Los Alamosista on jo kadonnut tulenarkaa tietoa, jolla esim Amerikan omat ydinkärjet saadaan auki? Mitäs sinä Buskha teet, kun se mielipuoli jolla on se yksi ydäri räjäyttää sen Washigtonissa? Niin, mitäs teet ääliö, painatko nappia? Katsotaan onko pokkaa! Pommita sinä vaan Irania, Kiinaa ja Venäjää!! Ei helvetti, miten te jenkit voitte hallita koko maailmaa, kun oma etelärajannekin tulvii kuin seula, ja kaiken maailman orjat ja muu rosvokopla marssii kaupunkienne kaduilla. Mitäs aiot tehdä Bushka, kun vihollinen riehuu Los Angelesissa, New Yorkissa tai Washigtonissa. Painatko nappia ?

Vierailija
Syfilis
Armeeja on nykymuodossaan lestaadiolaisten arvojen kasvatusleiri, joten siinä lienee yksi syy heikkoon arvostukseen.

Minkähän suunnan lestadiolaisista on kyse? Onko rauhansanaa vai rauhanyhdistystä?

Vierailija

Arvostan armeijaa noin periaatteessa, joskin laitoksessa on yhtä ja toista paranneltavaa. Kävin armeijan 1978-1979, joten moni asia on saattanut muuttua. Yllätyin siitä, että armeijassa suojeltiin kantahenkilökunnan juoppoja. Minä olisin antanut heille potkut tai napin otsaan. Osa kantapeikoista tuntui myös olevan armeijassa lähinnä siviilimaailmaa paossa. Yksi yllätys oli myös se, ettei armeija arvostanut sotilaitaan. Eräs kapteeni sanoikin sen aivan suoraan. Kaduttaa vieläkin, että en haastanut sitä hyypiötä. Vielä yksi omituinen piirre on kristinuskon väkinäinen mukana kuljettelu. Minä jättäisin ne poppamenot kokonaan pois.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat