Luu kaivon pohjalta

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tervehdys!

Kaivomme huollon yhteydessä löytyi kaivon pohjalta, tai sen alta luu, tai osa isompaa luuta. Haluaisin tietää minkä eläimen luusta on kyse. Sain siitä viimein (löydöstä yli kaksi vuotta) aikaiseksi muutaman valokuvan ja laitoin ne nähtäväksi kotisivulleni, osoitteeseen:
http://www.kivipakari.net/blogi/01_2007/300107.jpg

Uskoisin että pala on hirvestä... miten mahtaa olla?

edit: kotisivuni osoite muuttui. Linkki korjattu

Kommentit (11)

Vierailija
Jorma Lindqvist
Tervehdys!

Kaivomme huollon yhteydessä löytyi kaivon pohjalta, tai sen alta luu, tai osa isompaa luuta. Haluaisin tietää minkä eläimen luusta on kyse. Sain siitä viimein (löydöstä yli kaksi vuotta) aikaiseksi muutaman valokuvan ja laitoin ne nähtäväksi kotisivulleni, osoitteeseen:
http://mediapakari.com/blogi/luu/default.html

Uskoisin että pala on hirvestä... miten mahtaa olla?

En usko asian selviävän ilman tarkempaa tutkimista. Tarkat mitat pitäisi tietää. Noin 30 senttiä on sen verran epäselvä määre, että siihen mahtuu lähes kaikki lampaasta hirveen. Ihmisen lapa se ei näyttäisi olevan. Veikkaisin nautaa, siis lehmää.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Sopii ainakin hirveen.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

Luu näyttää järsityltä. Ilmeisesti suuren sorkka-eläimen luu, joka on koiran tai lapsen toimesta joutunut kaivoon.
Se vaihtoehto että se olisi jääkautta edeltävältä ajalta on hyvin pieni, vaikkei mahdoton.

Olen nähnyt soramontussa sorapatjan alla kerroksen suota puufossiileineen.

Vierailija

Minun simmuun näyttää lehmän lapaluulta(lat skapula ; ei ole vitsi)
Tosin elukasta ei voi tosiaan olla varma(tosi samanlaisia rakenteita on ainakin niillä kaikilla nisäkkäillä, joita kouluun liittyen teurastin about vuosi sitten..) Mutta lapaluu se taitaa ihan selvästi olla.

Vierailija

Sen voi tietysti lähettää Helsinkiin Eläintieteelliseen museoon ja kysyä, josko osaisivat vastata. Itse tein näin viitisen vuotta sitten, kun koira kaivoi pihalta palan jonkun eläimen leukaluuta. Tai itse asiassa laitoin vain kuvia siitä sähköpostin liitteenä. Vastaus oli sika, johon olin itsekin kallistunut tutkittuani netissä joltain sivustolta eläinten kallojen kuvia.

Vierailija

Kiitos vastauksista. Google-kuvahaku sanalla scapula antaa paljon lapaluun malleja.

Lisäsin kuvasivulle pari kuvaa, jossa mitat.

ps. kaivon putsaus, sorastus ja uudelleensaumaus maksoi muistaakseni noin 600 euroa. Sen teki firma nimeltä vesikaivohuolto Vipe (suosittelen).

Vierailija

Nautaeläimen lapaluu. Löysimme samanlaisen viime kesänä ikivanhasta tulipesästä jonka maakuntamuseo kävi tutkimassa.
Lapaluuta on käytetty muinoin mm. keittiövälineenä ns. hämmentimenä. Turun linnasta löytyy myös yksi lapaluu vitriinistä. Tekstinä alla lukee: "Hämmennin".

Vierailija

Nauta, lehmähän se siinä, siis lapaluunsa.

Olen kaivaellut maasta, navetan takaa samanlaisia joskus. Aiemmin kun keskenkuolleita lehmiä haudattiin takaniityille ja navetantauksille niin tuollaisiahan sieltä vuosien jälkeen nousi pintaan, auralla tai lapiolla.

Hirvenä en pitäisi, joskin tietysti mahdollinen sekin voi olla.

Uusimmat

Suosituimmat