Jäänestoaineen toiminta moottorissa?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mitä erilaista tuommoinen jäänestoaine tuo sytytykseen?

Pistin auton tankkiin pullollisen jäänestoa, kun vähän ongelmia käynnissä pysymisen kanssa (ja ollut jo pitempään), niin toimi yllättävän hyvin semmoisen 100km. Sitten jatkui ongelma. Uusi lisäys->ongelma poistui.

Miten tuo lisäaine sekoittuu bensiiniin? Käsittääkseni etanoli ja bensiini sekoittuvat, mutta mistä jostuu että 1l jäänestoa voi ajaa juuri sen 100km? Ilmiö on toistuva ja sattunut vaihtelevissa olosuhteissa, joten ei ole oma kuvitelmaa

Auto on volvo 440 -92 jos sillä nyt mitään väliä on

Kommentit (7)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26853
Liittynyt16.3.2005

Tuollaiset mömmöt liuottavat järjestelmään kondensoitunutta vettä bensan sekaan niin ettei se jäädy suodattimiin tai muihin polttoainelaitteisiin. Parempi on hankkiutua eroon itse ongelmasta kuin yrittää korjata sitä tuollaisilla liemillä. Kannattaa pitää pakkasilla tankki mahdollisimman täynnä, ettei sinne kondensoidu vettä. Polttoaineensuodatin on myös syytä vaihtaa vähintään valmistajan suosittelemin välein.

Vierailija

Teren!

Jääneston tarkoituksena on käsittääkseni polttoaineen (tässä tapauksessa bensiini*) joukossa olevan veden liuottaminen tähän aineeseen jolloin vesi häviää. Tämä tapahtuu kylläkin vain sulakelillä.

Jos ongema toistuu "lämpöisen" kelin jälkeen niin kysymys on ihan muusta.

Vierailija

Jäänestoaine taitaa olla pääasiassa etanolia, joka liuottaa itseensä vettä (joka on tässä tapauksessa kondensoitunut tankkiin), joten jääneston kanssa moottorin seos on todellisuudessa ilma-bensiini-etanoli-vesi seos, jolloin seoksessa oleva vesi höyrystyy ja poistuu pakokaasujen mukana. Tähän jäänestolla pyritäänkin.
Tässä tapauksessa näyttäisi kuitenkin että tankkiin on kertynyt huomattava määrää kosteutta, joten suositeltavaa olisi, (nykyinen bensan hinta huomioituna), ajella tankki mahdollisimman tyhjäksi lisäillen jäänestoa tarvittaessa. Sitten kun ei enää uskalla lähteä liikkeelle, tyhjentää tankki pohjapropusta. Ja sitten vain pohjaproppu kiinni ja uutta bensaa (etukäteen varatusta) kanisterista tankkiin ja baanalle

Tosin kannattaa samassa yhteydessä vaihtaa myös tuo suodatin.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Jos nyt pidät polttoainetankin suunnilleenkaan täynnä, niin ei sitä koko litraa tarvitse sinne lorottaa jäänestoainetta. 1/4 pullo riittää kevättalvella. Jos olisi entiset pakkaskelit ja saat kondenssiveden polttoainejärjestelmästä pois loskakeleillä, käytännössä minä en ole tarvinnut mitään lisukkeita. Onko autossasi suorasuihkutus vain kaasutinmoottori? Monesti loskakelit ovat pahempia tuon jäätymisen suhteen. Jos on kaasutinjärjestelmä, niin vettä kondensoituu myös kaasuttimen kurkulle, ilmanottoon. Jos alkaa hyytymään, niin seisauta auto joksikin aikaa, niin moottorin lämpö usein sulattaa hyytymiä.

Suikutinmottoreista ei ole kokemusta, mutta ilmaahan nekin jotain kautta ottaa.

Lierikki Riikonen

Vierailija
lierik
Onko autossasi suorasuihkutus vain kaasutinmoottori?

Ruiskumoottori on ja suodatin vaihdettu.

Kuinka paljon etanoliin voi sitten liuottaa vettä? Tyyliin x litraa y määrään etanolia.

Meinaan jos en tyhjennä tankkia kokonaan, vaan lisäilen jäänestoa (joka on siis paljon helpompaa näin laiskalle ihmiselle )

Diam
Seuraa 
Viestejä2295
Liittynyt14.9.2006

Tuommonen lainaus metanolista. Mä en kyllä tiedä mitä kahta faasia tuossa tarkotetaan mutta toisessa on enempi vettä ja alkomahoolia ja se menee läpi dieselissäkin.

"Ainakin kylmissä ja kosteissa olosuhteissa liukeneminen hiilivetyihin ei ole täydellistä, vaan esim. 1:1 seokseen muodostuu kaksi faasia. Ymmärtämättömät puhuvat "veden erottumisesta" tässä tapauksessa. "

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

Vierailija

Mulla oli aikanaan myös Volvo 440 -89:ssä käynnissäpysymisongelmia. Niistä pääsi eroon vaihtamalla auton Renaultiin. Ja Renaultin ongelmista pääsi eroon vaihtamalla Fordiin. Pitää miettiä taas mitä seuraavaksi...

Uusimmat

Suosituimmat