Universumi on typerää

Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Katsokaa nyt. Universumi on todella väkisinväännetty ja naurettava juttu. Siis se jatkuu äärettömiin, mutta on äärellinen. Se oli heti syntymänsä jälkeen ääretön, mutta laajenee silti. Eikä se laajene mihinkään vaan laajenee vaan, mikä ei edes tarkoita mitään.. Mistä voimat ovat peräisin? Mistä koko tämä typerä maailmankaikkeus on peräisin? Ja miksi? Miksi täytyy olla jotain? Miksi ulottuvuuksia on vallalla 3? Miksei 2? Koska se on niin, tyhmää. Miksi tämä olemassa olo täytyy edes havaita? Minä en usko olemassaoloon, se on ihan tyhmä juttu. Tämä mitä koen ei ole. Luulen vaan..

Miksi se on nyt tässä vaiheessa, mikä se maailmankaikkeuden ikä taas olikaan, jotain 15 miljardia vuotta, vai oliko se aurinkokunnan vai minkä.. sama se, mutta miettikääs. Miksi on mennyt vasta se 15 miljardia vuotta? Jos maailmankaikkeus syntyi alkuräjähdyksestä, niin miksi alkuräjähdys tapahtui 15 milajrdia vuotta sitten? Eihän se odottanut mitään, missään, koska sitä ennen ei ollut mitään. Vaikea selittää, mitä tarkoitan.. Miksei se alkuräjähdys tapahtunut esimerkiksi 10 miljardia vuotta aikaisemmin, niin että se olisi nyt 25 miljardia vuotias? Miksi se on nyt tämän ikäinen..
Itse olen tullut siihen johtopäätökseen ettei tämä voi olla tuon takia ensimmäinen kerta kun se räjähtää.. maailmankaikkeus luhistuu ja räjähtää uudelleen ja uudelleen, ties kuinka kauan jo jatkunut sitä. Oikeastaan aika ahdistava ajatus. Elämme kenties jopa täsmälleen saman elämän uudestaan ja uudestaan...

Miksi täällä pätee sellaiset luonnonlait, jotka mahdollistavat itsejärjestäytymisen niin että loppujen lopuksi jossain tallustaa ihmisiä? Miten se voi olla niin... tai miksi? Eikö maailma vaikutakin vähän epäilyttävän "suunnitellulta"? Kun miettii että ihan yhtä hyvin ei tarvitsisi olla mitään luonnonlakeja, ehkä ainoastaan joku "paska-voima" joka pyrkii sekoittamaan kaiken... miksi juuri tällaiset luonnonlait?

Miksi täällä ylipäätään on ketään kokemassa tätä.. miksei tämä kaikki voi tapahtua salaa kenenkään näkemättä sitä? :p

Onko muuten avaruuden kaareutuminen pelkkä malli, vai "kaareutuuko" se oikeasti? Aina kun puhutaan mustien aukkojen madonreiästä joka johtuu avaruuden kaareutumisesta, ajatellaan että avaruus oikeasti kaareutuisi jotenkin.. miksi se tekisi niin?

Todistan tähän vielä että me emme elä vain kerran vaan synnymme uudestaan ja uudestaan. Jos eläisimme vain kerran, niin miksi olisit juuri nyt elossa? Kun miettii koko maailmankaikkeuden ikää, jos se nyt on se 15 miljardia vuotta, ja suhteuttaa siihen oman elämäsi, joka kestää noin 100 vuotta, niin aika pienenltä näyttää. Kuvitteleppa se aikajanana. Sattumalta "nykyhetki" menee juuri täsmälleen siinä äärettömän pienessä kohdassa jossa on sinun elämäsi. Miksei se olisi jo mennyt sen ohi? Tätäkin on vaikea selittää, mutta itse olen ihan hämilläni siitä..

くそっ!

Sivut

Kommentit (92)

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005

No niin, rauhoitutaanpa ja lakaistaan nuo kysymykset maton alle antrooppisella periaatteella.

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Vierailija

Kuule ronron
Käväise vaikka kaljalla tai parilla ja eläkä suuremmin mieti tuollaisia.
Anna niitten mietti joilla on suurempi pää, esim. hevoset
Mulle ainakin tulis noin suurista mietteistä pää kipeeksi, vielä enemmä

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
Ronron
Katsokaa nyt. Universumi on todella väkisinväännetty ja naurettava juttu. Siis se jatkuu äärettömiin, mutta on äärellinen. Se oli heti syntymänsä jälkeen ääretön, mutta laajenee silti.

??

Ronron
Miksi täällä ylipäätään on ketään kokemassa tätä.. miksei tämä kaikki voi tapahtua salaa kenenkään näkemättä sitä? :p

Toki voi.

Vierailija
Ryynänen
Kuule ronron
Käväise vaikka kaljalla tai parilla ja eläkä suuremmin mieti tuollaisia.
Anna niitten mietti joilla on suurempi pää, esim. hevoset
Mulle ainakin tulis noin suurista mietteistä pää kipeeksi, vielä enemmä

itseasiassa juuri ronron omaa sen suuremman pään.

Vierailija

Eihän tuossa Ronronin paatoksessa ollut järkeviä ajatuksia, vaan lähinnä kysymyksiä.

Mutta joka tapauksessa, rauhoitu hyvä ihminen. Haluatko hukata sen uskomattoman lyhyen sinulle sallitun ajanjakson, jota elämäksikin kutsutaan - pähkäilemällä pääsi puhki kysymyksillä, joihin emme luultavasti koskaan saa vastausta?

Kaverini mukaan hänen tätinsä sekosi mietittyään tarpeeksi kauan tuon kaltaisia asioita... Ei sekään mikään mukava kohtalo, ellei sitten välttämättä halua päätään turraksi mömmöillä ja valkoisten sisarten hoivattavaksi.

Muuten, tänään on perjantai.

Vierailija
Teje
Eihän tuossa Ronronin paatoksessa ollut järkeviä ajatuksia, vaan lähinnä kysymyksiä.

Mutta joka tapauksessa, rauhoitu hyvä ihminen. Haluatko hukata sen uskomattoman lyhyen sinulle sallitun ajanjakson, jota elämäksikin kutsutaan - pähkäilemällä pääsi puhki kysymyksillä, joihin emme luultavasti koskaan saa vastausta?

Kaverini mukaan hänen tätinsä sekosi mietittyään tarpeeksi kauan tuon kaltaisia asioita... Ei sekään mikään mukava kohtalo, ellei sitten välttämättä halua päätään turraksi mömmöillä ja valkoisten sisarten hoivattavaksi.

Muuten, tänään on perjantai.

Erittäin järkeviä kysymyksiä, imho.
Ei sillä pää sekaisin mene, ohjaa vain ajatuksia loogisempiin ratkaisuihin.

Vierailija
Ronron
Miksi ulottuvuuksia on vallalla 3? Miksei 2? Koska se on niin, tyhmää.

Näillä voimilla mitä on olemassa me emme voisi elää 2d universumissa, tai 4d tai missään muussakaan. Esim gravitaatio menisi 2d universumissa 1/r mukaan ja tällöin ei vakaita kiertoratoja olisi kuin juuri eksakti ympyrärata. Tässä tulee se perinteinen antrooppinen periaate. Tämä ei kuitenkaan vastaa kysymykseen "miksi nämä voimat" vaan ainoastaan siihen miksi ulottuvuuksien määrä on 3 näillä voimilla.

derz
Seuraa 
Viestejä2431
Liittynyt11.4.2005

Tuollaisiin kysymyksiin on aika yksinkertainen vastaus:
säieteorian 10- tai 11-ulotteinen hyperavaruus, joka sisältää kaikki mahdolliset olemassaolon muodot... myös 5-ulotteisen multiversumin, joka sisältää kaikki mahdolliset 4-ulotteiset aika-avaruudet.
Kokemamme universumi on 5-ulotteisen multiversumin 4-ulotteinen projektio, joka sisältää kaiken informaation 5-ulotteisesta multiversumista (eli rinnakkaisista universumeista)... näin siis säieteorian hyperavaruusmallin mukaan.
Kaiken lisäksi aivomme rakentavat tästä 4-ulotteisesta universumista vain 3-ulotteisen projektion, ja neljännen ulottuvuuden koemme muutoksena.

Ks. Imagining the Tenth Dimension
ja
http://www.crystalinks.com/holouniverse1.html

Huom: kaikki on tietysti vain teoriaa... valitettavasti vielä sellaista teoriaa, jota ei voi havainnoin falsifioida.

∞ = ω^(1/Ω)

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
SAMAEL
Ronron
Miksi täytyy olla jotain?

Ehkä tämä kaikki on vaikka sen ei täydykään olla. Muuten vain. Why not?

Tuo on se vastaus jonka aina saan: "miksi ei olisi?" eikä se tyydytä alkuunkaan. Siksi ei, koska miksi? Ollakseen täytyy olla joku syy, olemattomuuteen ei. Vai hmm. Miksi ei olisi... niinpä.. se ei silti ole mikään vastaus tuohon kysymykseen, se on vaan vastakysymys. Yhtä hyvä kysymys, melkein, mutta ei silti vastaa kysymykseen "miksi?"...

くそっ!

Vierailija

Olemassaolon peruskysymys siis, miksi olen olemassa, ja miksi kaikki muu on olemassa?

Oletko koskaan ajatellut, kuka esittää tuon kysymyksen, mikä on se minä joka kysyy tuota?

Elämä kaikkineen on suuri mysteeri, tutkimme sitä kuinka hyvänsä, teemme eri teorioita, laskemme tai kaavoitamme, emme kuitenkaan voi sitä selvittää.

Minä itse, mieli on tämän elämänkokemuksen tulos, se ei siis voi sitä koskaan selvittää.
Voit sensijaan selvittää itsellesi, kuka on tuo kysyjä.

derz
Seuraa 
Viestejä2431
Liittynyt11.4.2005
henkka
Olemassaolon peruskysymys siis, miksi olen olemassa, ja miksi kaikki muu on olemassa?

Oletko koskaan ajatellut, kuka esittää tuon kysymyksen, mikä on se minä joka kysyy tuota?

Elämä kaikkineen on suuri mysteeri, tutkimme sitä kuinka hyvänsä, teemme eri teorioita, laskemme tai kaavoitamme, emme kuitenkaan voi sitä selvittää.

Minä itse, mieli on tämän elämänkokemuksen tulos, se ei siis voi sitä koskaan selvittää.
Voit sensijaan selvittää itsellesi, kuka on tuo kysyjä.

Näin. Lisää asiasta allekirjoituksessani. Mielenrauhaa kaikille.

∞ = ω^(1/Ω)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat