Kaavaeditori

Seuraa 
Viestejä2295
Liittynyt14.9.2006

Helppokäyttöistä kaavaeditoria tarvitaan. Mathtype on ollut ja sekin käy jos sen voi asentaa uudestaan 30 päiväksi. Joku oikein helppokäyttöinen olisi hyvä. Se voisi olla freewarekin.

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

Kommentit (3)

pöhl
Seuraa 
Viestejä878
Liittynyt19.3.2005

Mä käytän teTeXiä, joka tosin on ladontaohjelma, ei kaavaeditori. Mutta se on helppo ja nopea käyttää, joskin alussa pitää opetella käskyjä, joille merkkejä saa aikaan.

Vierailija

Jos kaavoja tarvitsee hyvin harvoin, ja silloinkin vain muutaman per dokumentti, tekstinkäsittelyohjelmien kankeat kaavaeditorit on aikaa säästävin vaihtoehto. Mutta jos kaavoja tarvitsee kymmenittäin per dokumentti, tai haluaa nättiä jälkeä, maksaa LaTeXin opettelu vaivansa pian takaisin.

LaTeXissa (joka on TeXin päälle rakennettu, tehokkaampi järjestelmä) kirjoitetaan dokumentti tekstitiedostoksi (jos olet joskus esim. tehnyt nettisivuja html:llä, periaate on sama) ja ajetaan tiedosto sitten LaTeX-ohjelman läpi (komentorivillä tai editorin painikkeella, jos sellainen on). Kaavojen syöttämiseen on helposti opittava syntaksi, voit kokeilla esimerkiksi syöttää seuraavan koodin sivulle http://www.tlhiv.org/cgi-bin/LaTeXpreviewer/index.cgi ja ihastella jälkeä:
[code:37v6953e]\[
\Psi_k = \int_0^\infty \frac{1}{e^{\beta}+1} \: dx
\]
Hip hip hip
\[
\vec r \in \mathbb{R}^3, \textrm{ ainakin joskus}
\][/code:37v6953e]

Kaavojen syöttö Wikipediaankin tapahtuu muuten hyvin samanlaisella syntaksilla.

TeX/LaTeX-järjestelmiä löytyy kaikille yleisille alustoille, niin Windowsille (esim. MikTeX), Linuxille (teTeX) kuin Macillekin (en muista nimeä). Jotkut ovat kehuneet TeXLiveä helpoksi tavaksi aloittaa, itse aloitin Windows-puolella asentamalla MikTeXin, jonka seurana olen mieltynyt käyttämään TeXnicCenteriä. Nykyään tosin tulee enemmän kirjoitettua dokumentteja Linux-puolella, jossa editorina tulee käytettyä milloin mitäkin (kun useimmat tuntuvat osaavan värjätä koodin nätisti).

Edit: Lisätään vielä yksi linkki, jossa voi ihastella TeXin mahdollisuuksia: TeX showcase

Uusimmat

Suosituimmat