potkut tekosyyllä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen töissä baarimikkona turkulaisessa (nimeltä mainitsemattomassa) ravintolassa. Henkilöstöpäällikkö sanoi, että tarkisti henkilöstön profiilit ja joutuu antamaan minulle lopputilin, koska olen ainoa työntekijä, jolla ei ole "hygieniapassia". Minulla on toki anniskelupassi, ja olen käsittänyt tämän olevan riittävä baarimikon baaripuolella, jossa olen myös töissä. Onko hygieniapassittomuus mielestänne riittävä irtisanomisperuste? Ja jos on, missä passin voi suorittaa ja missä siihen voi valmentautua?

Kommentit (5)

Vierailija
justin_j
Olen töissä baarimikkona turkulaisessa (nimeltä mainitsemattomassa) ravintolassa. Henkilöstöpäällikkö sanoi, että tarkisti henkilöstön profiilit ja joutuu antamaan minulle lopputilin, koska olen ainoa työntekijä, jolla ei ole "hygieniapassia". Minulla on toki anniskelupassi, ja olen käsittänyt tämän olevan riittävä baarimikon baaripuolella, jossa olen myös töissä. Onko hygieniapassittomuus mielestänne riittävä irtisanomisperuste? Ja jos on, missä passin voi suorittaa ja missä siihen voi valmentautua?

Kyllä passi pitää olla. Minullakin pitää olla passi, vaikka en edes ole elintarvikealalla, mutta ohjaan aina välillä ruoanlaittoa.

Hygieniapassikokeeseen kuului muutaman tunnin koulutus ja koe. Ihan maalaisjärjelläkin kokeesta pääsee läpi ja sen suorittaminen (jollei työnantaja maksa) on halpaa. Päivän homma.

Vierailija

Jos et ole tekemisissä elintarvikkeiden kanssa, vaan ainoastaan anniskelupuolella, kysymyksessä on laiton irtisanominen. Mutta jos hygieniapassi voi työpaikkasi pelastaa, suosittelen suorittamaan sen. Kokeen voi suorittaa aikuiskoulutuskeskuksessa. Netistä löytyy treenimateriaalia kuten osoitteessa http://hygieniapassi.gene.fi .. eli tuolla voit harjoitella varsinaisiin koekysymyksiin. Toivotan sinulle menestystä asiassa, toivottavasti asia kääntyy parhain päin.

Vierailija

Irtisanomisperusteena tuo kuulostaa kieltämättä kyllä laittomalta, ellet sitten erikseen kieltäydy passin suorittamisesta (joka siis tosiaankin on helppo homma).

Elintarvikeasetus sanoo seuraavaa elintarvikehygieenisen osaamisen osoittamisesta:

Sosiaali- ja terveysministeriön asetus
elintarvikehuoneistossa työskentelevältä vaadittavasta elintarvikehygieenisestä osaamisesta ja osaamisen testaamisesta (hygieniaosaamisasetus)

Toiminnanharjoittajan on varmistettava, että elintarvikehuoneistossa työskentelevällä, pakkaamattomia helposti pilaantuvia elintarvikkeita käsittelevällä henkilöllä on 4 §:ssä tarkoitettu osaamistodistus. Todistus on oltava henkilöllä, joka on yhdessä tai useammassa elintarvikehuoneistossa työskennellyt pakkaamattomien helposti
pilaantuvien elintarvikkeiden käsittelyä edellyttävissä tehtävissä vähintään kolme kuukautta. Todistus on oltava myös toiminnanharjoittajalla, joka omassa elintarvikehuoneistossaan käsittelee pakkaamattomia helposti pilaantuvia elintarvikkeita.

Henkilöllä, joka työskentelee elintarvikehuoneistossa pelkästään
1) kassalla;
2) valmiiden annosten tarjoilijana;
3) rangaistusten täytäntöönpanosta annetun lain (39/1889) 3 luvun 5 §:n velvoittamana vankina;
4) asevelvollisuuslain (452/1950) nojalla varusmiespalvelussa tai aseettomassa palveluksessa, naisten vapaaehtoisesta asepalveluksesta annetun lain (194/1995) mukaisessa asepalvelussa, taikka siviilipalveluslaissa (1723/1991) tarkoitettuna siviilipalvelusmiehenä; tai
5) sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetun lain (812/2000) tarkoittamana asiakkaana
kehitysvammaisten erityishuollosta annetun lain (519/1977) mukaisessa työtoiminnassa taikka vammaisuuden
perusteella järjestettävistä palveluista ja tukitoimista annetun lain (380/1987) tarkoittamassa suojatyössä, ei kuitenkaan tarvitse olla osaamistodistusta.

Joten pelkästään anniskelupuolella toimiminen ei välttämättä ole peruste hygieniapassin hankkimiselle.

Uusimmat

Suosituimmat