Etusivu

Seuraa 
Viestejä1517
Liittynyt13.12.2006

"Miksi flunssaisena ei pitäisi mennä saunaan? (08.01.2007)

Pieni nuha ja kurkkukipu eivät ole esteitä saunomiselle. Sen sijaan saunaan ei pidä mennä, jos flunssaan liittyy kuumetta ja lihassärkyä. Tällöin potilaalla on taudin aiheuttaneita viruksia veressä, ja osa niistä voi kulkeutua sydänlihakseen. Siksi kuumeisen ei pidä juosta, kuntoilla tai saunoa eikä tehdä muutakaan sellaista, mikä vilkastuttaa verenkiertoa ja rasittaa sydäntä. Sellainen lisää sydänlihastulehduksen ja rytmihäiriöiden riskiä.

Pahimmassa tapauksessa potilaalle kehittyy pysyvä sydänvika, mikä saattaa johtaa kuolemaan tai sydämensiirron tarpeeseen.

Julkaistu Tiede-lehdessä 9/2006"

Onkohan vastauksen kirjoittaja miettinyt kysymystä, vai kunhan nyt jotain vastaa.

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
(Axel Oxenstierna)

Kommentit (3)

Stinger
Seuraa 
Viestejä4719
Liittynyt18.2.2006

Minä olen kyllä saunonut kuumeisenakin, koska se lämmittää ja auttaa hien erittymistä. Mutta koska viittä minuuttia pidempi aika saunassa aiheuttaa sydämentykytystä, niin olen tietyllä tavalla jakanut sitten sen ajan tiettyihin jaksoihin. Eli ensimmäiseksi pesen itseni perusteellisesti ja hiusten osalta sitten jätän hoitoaineen vaikuttamaan ensimmäisen saunaan menokerran ajaksi, joka kestää kolmesta viiteen minuuttiin. Tämän jälkeen huuhtelen hoitoaineen ja vähän vilvoittelen ja menen taas kolmesta viiden minuutin väliseksi jaksoksi löylyyn, jonka jälkeen käyn suihkussa ja omaan tahtiin sitten pukeudun ja vilvoittelen. Lieköhän sitten tämän takia kohta tuoni korjaa omansa hieman ennenaikaisesti?

”Tietämättömyys antaa ihmiselle paljon luultavaa.”
-George Eliot

Vierailija

Kokemus on, että jos flunssa on aluillaan ja menne saunaan, kuume yleensä nousee ja olo heikkenee. Flunssaisena myös haluttaa saunoa, koska on viluinen olo.

Uusimmat

Suosituimmat