Ilokaasun ruiskutus moottoriin

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Otsikko on mitä on, mutta Fast&Furious leffoja katseltuani jäin miettimään, että miten noita ilokaasumoottoreita pitää käyttää. Kaasun toiminta on melko tuttua eli nestemäistä ilokaasua ja lisäbensaa imusarjaan ja hoppa hyökkää.
Mutta, miten käytännössä.. pitääkö moottoria ajaa suurimmalla vaihteella lähes huippunopeutta ennen seoksen syöttöä vai käykö mikä tahansa vaihde? Voiko vaihtaa vaihdetta kesken ruiskutuksen vai ryntääkö moottori?
Jos kierrokset pienemmällä vaihteella ovat valmiikisi ylärajalla napsahtaako punaisen alueen tappiin ja konerikkoon? Kaasu pitää kai olla pohjassa ruikutuksen ajan ettei seos mene liian laihaksi?

Tämä puoli on jäänyt täysin epäselväksi itselleni, joten jos jollain on kokemusta tai tietoa niin..

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

http://www.kolumbus.fi/kimmo_jarvinen/n2o.htm
teoriaa.

http://ffp-motorsport.com/tuning/nos.php
"Miten ilokaasujärjestelmä toimii?

Ilokaasu eli N2O koostuu kahdesta osasta typpeä sekä yhdestä osasta happea. (36% happea jos katsotaan painona). Kun ilokaasu puristuu palotilassa hajoaa se osiin ja happi vapautuu. Tehonlisäys muodostuu siitä, että ylimääräisen hapen avulla voidaan polttaa enemmän bensaa. Tästä päästäänkin siihen tosiasiaan ettei ilokaasun itse pala vain lisäksi pitää palotilaan saada myös sopivasti lisää polttoainetta.

On hyvä ymmärtää, että paineistettu ilokaasu on nestemmäistä ja purkautuessaan suuttimesta kiehuu se muuttuen kaasuksi. Kiehuessaan typen lämpötila tipahtaa noin -52 asteiseksi, samalla jäähdyttäen todella tehokkaasti imusarjaa, samalla myös tätä kautta lisäten moottorin antamaa tehoa. Typpi toimii eräänlaisena pehmentäjänä sylinterin paineen suhteen, auttaen palamisprosessia tasaisemmaksi.

Ilokaasujärjestelmä voidaan asentaa melkeinpä minkälaiseen moottoriin tahansa, oli moottori sitten kaasuttimella tai ruiskulla ja vapari tai turbo. Lisäksi ilokaasuseteissä on se mukava puoli, että sellainen voidaan asentaa jopa muuten täysin vakioon moottoriin. Luonnollisesti ilokaasun käyttäminen kuormittaa esimerkiksi mäntiä sekä kiertokankia enemmän, mutta valitsemalla sopivan kokoisen paketin, esimerkiksi noin 50 heppasen 4-sylinteriselle tai 75-100 heppasen 6-sylinteriselle moottorille, voidaan olla melko varmoja ettei ylimääräiset tehot vielä riko paikkoja - tosin tämä on myös käyttäjästä kiinni."

Vierailija

Melko tyhjentävä linkki. Tosi se jäi vielä hieman epäselväksi katkeaako ruiskutus, jos nostaa kaasun ylös. Jos ei niin imusarja täyttynee kai melko äkkiä bensan ja ilokaasun seoksesta. Mahtaneeko aiheuttaa ongelmia? Kaasupolkimen asentotunnistuksesta voisi tietysti välittää signaalin suuttimia ohjaavalle järjestelmälle.

Vierailija

Tietää kirjoitti:

Ilokaasu eli N2O koostuu kahdesta osasta typpeä sekä yhdestä osasta happea. (36% happea jos katsotaan painona). Kun ilokaasu puristuu palotilassa hajoaa se osiin ja happi vapautuu. Tehonlisäys muodostuu siitä, että ylimääräisen hapen avulla voidaan polttaa enemmän bensaa. Tästä päästäänkin siihen tosiasiaan ettei ilokaasun itse pala vain lisäksi pitää palotilaan saada myös sopivasti lisää polttoainetta.

Miksei moottoriin ruiskuteta puhdasta happea ? Ilokaasun typpi vie kuitenkin tilaa palavilta aineilta.

Vierailija
Ertsu
Tietää kirjoitti:
Ilokaasu eli N2O koostuu kahdesta osasta typpeä sekä yhdestä osasta happea. (36% happea jos katsotaan painona). Kun ilokaasu puristuu palotilassa hajoaa se osiin ja happi vapautuu. Tehonlisäys muodostuu siitä, että ylimääräisen hapen avulla voidaan polttaa enemmän bensaa. Tästä päästäänkin siihen tosiasiaan ettei ilokaasun itse pala vain lisäksi pitää palotilaan saada myös sopivasti lisää polttoainetta.

Miksei moottoriin ruiskuteta puhdasta happea ? Ilokaasun typpi vie kuitenkin tilaa palavilta aineilta.

Eikö se käynyt selväksi tästä:

"On hyvä ymmärtää, että paineistettu ilokaasu on nestemmäistä ja purkautuessaan suuttimesta kiehuu se muuttuen kaasuksi. Kiehuessaan typen lämpötila tipahtaa noin -52 asteiseksi, samalla jäähdyttäen todella tehokkaasti imusarjaa, samalla myös tätä kautta lisäten moottorin antamaa tehoa. Typpi toimii eräänlaisena pehmentäjänä sylinterin paineen suhteen, auttaen palamisprosessia tasaisemmaksi."

Vierailija
Ertsu
Miksei moottoriin ruiskuteta puhdasta happea ? Ilokaasun typpi vie kuitenkin tilaa palavilta aineilta.

Typpi vahentää moottorin taipumusta nakuttaa.

Vierailija
MalcomX
Melko tyhjentävä linkki. Tosi se jäi vielä hieman epäselväksi katkeaako ruiskutus, jos nostaa kaasun ylös. Jos ei niin imusarja täyttynee kai melko äkkiä bensan ja ilokaasun seoksesta. Mahtaneeko aiheuttaa ongelmia? Kaasupolkimen asentotunnistuksesta voisi tietysti välittää signaalin suuttimia ohjaavalle järjestelmälle.

Kaasuläppä potentiometri informoi ohjainlaitteelle tietoa kaasuläpän asennosta muuttaen sen jännitesignaaliksi, joten ohjainlaite pystyy annostelemaan seoksen. Tietysti suihkutuksen määrään vaikuttaa myös muutkin seikat. Vastaus kysymykseen: Suihkutus katkeaa täydellisesti vain silloin kun auto on moottorijarrutuksessa.

Vierailija
juusotil
MalcomX
Melko tyhjentävä linkki. Tosi se jäi vielä hieman epäselväksi katkeaako ruiskutus, jos nostaa kaasun ylös. Jos ei niin imusarja täyttynee kai melko äkkiä bensan ja ilokaasun seoksesta. Mahtaneeko aiheuttaa ongelmia? Kaasupolkimen asentotunnistuksesta voisi tietysti välittää signaalin suuttimia ohjaavalle järjestelmälle.



Kaasuläppä potentiometri informoi ohjainlaitteelle tietoa kaasuläpän asennosta muuttaen sen jännitesignaaliksi, joten ohjainlaite pystyy annostelemaan seoksen. Tietysti suihkutuksen määrään vaikuttaa myös muutkin seikat. Vastaus kysymykseen: Suihkutus katkeaa täydellisesti vain silloin kun auto on moottorijarrutuksessa.

Kyselen vielä kun en ymmärrä:)
Siis normaali polttoaineenruiskutus moottorin omista suuttimista toki katkeaa, kun mennään moottorijarrutuksen puolelle. Mutta ilokaasujärjestelmässä, ainakin port-järjestelmässä, on lisäksi erillinen bensanruiskutus omista suuttimista. Moottoria ahdettaessa syötetään ilokaasun lisäksi myös lisää bensaa lisäsuuttimista. Jos oletetaan, että ruiskutusajaksi on valittu esim. 10s niin mitä tapahtuu, jos tulee tarve vaihtaa vaihdetta? Lykkääkö systeemi kaasua ja bensaa imusarjaan edelleen täydellä paineella vaikka kaasupoljin on nostettu ylös ja kytkin painettu pohjaan, jos niin mitä sitten tapahtuu?

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Saa ostaa vaikka AGA:lta, mutta tarvitsee olla kiihdytysautoilu-lisenssi.

Kerran kyselin. En muista hintoja. Itse aine ei ole kallista, mutta pullosta sai maksaa muistaakseni lähemmäs satasen kuussa.

Vierailija

Höh, eikö ilman sitä saa sitten mistään? Woikoskelta? En minä sitä välttämättä autoon laittaisi, vaan suuhuni.

Vierailija

lainaus ''Kyselen vielä kun en ymmärrä:)
Siis normaali polttoaineenruiskutus moottorin omista suuttimista toki katkeaa, kun mennään moottorijarrutuksen puolelle. Mutta ilokaasujärjestelmässä, ainakin port-järjestelmässä, on lisäksi erillinen bensanruiskutus omista suuttimista. Moottoria ahdettaessa syötetään ilokaasun lisäksi myös lisää bensaa lisäsuuttimista. Jos oletetaan, että ruiskutusajaksi on valittu esim. 10s niin mitä tapahtuu, jos tulee tarve vaihtaa vaihdetta? Lykkääkö systeemi kaasua ja bensaa imusarjaan edelleen täydellä paineella vaikka kaasupoljin on nostettu ylös ja kytkin painettu pohjaan, jos niin mitä sitten tapahtuu?[/quote]''

Itse en ole varma ilokaasujärjestelmän toiminnasta, mutta luulisin että kaasuläppäpotentiometri ohjaa ilokaasun annostelua.

Oletko Volitans varma, että tarvitsee olla kiihdytysautoilu lisenssi, jotta saa käyttöönsä ilokaasua? Mielestäni sitä saa ilman lisenssejäkin.

Vierailija
Armitage
Mistäs tuota ilokaasua saa ostaa ja mitä Suomen laki sanoo sen ostamisesta? Paljonko muuten maksaa?

Ilokaasu on täysin laillinen tuote suomessa. Olen nauttinut ilokaasua ihan poliisinkin silmien alla Ostaa voi nettikaupoista.
Tuo autoiluissa käytettävä kaasu tosin ei ole puhdasta joten sitä ei ole syytä nauttia. Tarvitaan joko lääketieteelliseen tarkoitukseen tarkoitettu pullo joita ei myydä kenelle tahansa tai sitten se yleisempi muoto eli kerman vaahdottamiseen tarkoitettu pieni kapseli jonka voi nauttia sifonilla.

Onhan noita useita satoja kapseleita tullut kokeiltua. Eräs tuttava sattui olemaan maahantuoja
Iskee tajunnan hetkeksi aikalailla uusiin ulottuvuuksiin.
Vaikutuksia on vaikea kuvailla. Hyvinkin voimakas dissosiatiivi. Imet keuhkot täyteen ilokaasua ja pidätät hengitystäsi. 5-10 sekunnin kuluttua alkaa tuntua outoa tykytystä. Äänet alkavat naksuttamaan ja kaikumaan omituisesti. Vajoaa omiin ajatuksiinsa jotka junnaavat yleensä hyvinkin paikallaan. Jos ottaa lisää kun vielä kykenee niin ajastaan motoriikka katoaa ja eksyy täysin oman päänsä sisään. Oikeastaan äärimmäisen voimakas aine. Minuutin sisällä tulee taas takaisin tajuihinsa jostain mielensä syövereistä. Tavallaan kuin heräisi unesta jota ei voi muistaa kokonaan. Minuutissa tai parissa on taas selvinpäin.

Ei ole oikein minun juttuni. Onhan se hauskaa mutta ilokaasuissa olevat ihmiset eivät ole yleensä läsnä tai sosiaalisia. Se on monilla sitä että otetaan kaasua, otetaan lisää kaasua, otetaan lisää kaasua, otetaan lisää kaasua... no nyt ne kaasut loppui... mistähän saisi lisää.
Lisäksi puhtaan ilokaasun nauttiminen hengittämällä voi olla vaarallista sillä kun saa helposti itselleen happivajauksen. Lääketieteelliseen käyttöön tarkoitettuun ilokaasuun sekotetaankin aina happea mukaan.

Kannattaa maistaa jos vastaan joskus tulee mutta varovasti ja kohtuus mielessä pitäen...

Ilokaasun käytöstä auton moottoreissa en sitten tiedäkkään oikein mitään. Hukkaan menee iloinen kaasu

Vierailija

Perinteinen systeemi taitaa olla ihan nappi kaasupolkimen alle, tai vastaavaan paikkaan, joka avaa suuttimet kun poljin on pohjassa

Vierailija
Cosmic-Fairy

Kannattaa maistaa jos vastaan joskus tulee mutta varovasti ja kohtuus mielessä pitäen...
Tulihan tuota nautittua synnytyssalista vaimon letkuista. Kätilö ei kyllä maininnut mistään kohtuudesta tai varovaisuudesta kaasun kanssa, vaan päinvastoin, kehotti vaimoani hengittämään sitä syvään aina kun siltä tuntuu supistusten aikana. Minä hönkäilin tietysti messissä, antaumuksella. Eipä kummoinen juttu mielestäni. Hieman kuin poppers. Miellyttävämpi tosin nauttia, ei haise.

Vierailija
h&h
Cosmic-Fairy

Kannattaa maistaa jos vastaan joskus tulee mutta varovasti ja kohtuus mielessä pitäen...
Tulihan tuota nautittua synnytyssalista vaimon letkuista. Kätilö ei kyllä maininnut mistään kohtuudesta tai varovaisuudesta kaasun kanssa, vaan päinvastoin, kehotti vaimoani hengittämään sitä syvään aina kun siltä tuntuu supistusten aikana. Minä hönkäilin tietysti messissä, antaumuksella. Eipä kummoinen juttu mielestäni. Hieman kuin poppers. Miellyttävämpi tosin nauttia, ei haise.

Synnytyksessä on hyvä sauma päästä maistamaan kyseistä kaasua. Mutta kuten aikaisemminkin totesin niin lääkekäytössä mukaan sekotetaan happea. Eli siis voi pitää maskia kasvoillaan ja hengitellä normaalisti tai ihan miten lystää. Kätilö tiesi tämän ja ei siksi varoitellut asiasta.
Puhdas ilokaasu on sitten se vaarallisempi muoto. Jos pistät itsellesi maskin josta hengittelet puhdasta ilokaasua niin kuoleman todennäköisyys on hyvinkin suuri. Tukehtuu siis hapenpuutteeseen koska pian ei tajua enää mistään mitään vaan tuupertuu maskin jäädessä kasvoille. Myöskään ei kannata sulkeutua liian pieneen suljettuun tilaan nauttimaan puhdasta ilokaasua.
Eli eli... varovasti tämän ilokaasun kanssa. Makuuasento ja oikea annostelu niin ei tule ongelmia.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat