Puolustaa asein...?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olin ns. pikkulotta ja jouduin osaltani kokemaan ja näkemään sodan mielettömyyden.
Inhoan sotaa.
Kaataisin kaikki sotien kunniaksi pystytetyt patsaat.
Kieltäisin lailla sotaa ihannoivat tilaisuudet, puheet, kirjoitukset (vrt. natsien holokaustia väheksyvää kieltävä laki)
Suhtaudun kielteisesti yltiöisänmaallisuuteen, rasismiin ja kaikenlaiseen sellaiseen toimintaan, joka lietsoo vihaa kansojen välille.

Minimoituna koen sodan ja rauhan kysymyksen:
Puolustan asein omia tärkeinä pitämiä arvoja - en hyökkää asein muiden tärkeinä pitämiä arvoja vastaan.
Toivoisin ennen kaikkea totaaliselta aseistakieltäytyjältä vastausta seuraavaan kysymykseen.
Milloin ja missä tilanteessa olet valmis asein puolustamaan arvostamiasi asioita?

Sivut

Kommentit (147)

Vierailija
markent

Milloin ja missä tilanteessa olet valmis asein puolustamaan arvostamiasi asioita?

Hyvä kysymys.

Vastaus tuohon kysymykseen paljon varmaan riippuu puhutaanko aseeseen tarttumista yksilönä, omasta vain itseä koskettavasta syystä vai yhteiskunnan siunaamasta ja niinsanotusti yhteisestä hyvästä.

Vierailija
Yalmuk
Minä olisin valmis teloittamaan kaikki "suvaitsevaiset" ja muut multikultti hihhulit.

Oletkohan edes asetta pitänyt kädessä? Epäilen..
Armeijakin käymättä?

Sitten asiaan. Sota jos syttyisi ja kotimaa olisi uhattuna, niin silloin kyllä.

Vierailija
Camocar

Samat sävelet ja lisäksi vielä muutama ehto:
-jos kotimaa ei ole hyökkäävä osapuoli.
-jos sotaa käydään omien rajojen sisällä.

edit:
-jos kotimaa on valtiona demokraattisempi kuin vihollinen.

Jos nämä kaikki ehdot täyttyvät, niin sillon voisin puolustaa valtiota. Perheen puolustaminen on sitten asia erikseen.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26853
Liittynyt16.3.2005
Camocar
Yalmuk
Minä olisin valmis teloittamaan kaikki "suvaitsevaiset" ja muut multikultti hihhulit.

Oletkohan edes asetta pitänyt kädessä? Epäilen..
Armeijakin käymättä?

Tuollaisilla lausunnoilla pääsee kyllä helposti C-luokkaan. Tai ainakin siihen porukkaan, joka saa armosta kelpoisuuden kun sotahulluna sitä lääkäreiltä vaatii, mutta jolle järjestetän korvaavaa palvelusta kovapanosammuntojen ajaksi ja jonka päivystäessä PU ottaa päivystäjän pöydän laatikossa olevat kovat patruunat huostaan turvallisuussyistä.

Kyllä sitä sotaan pitäisi lähteä, jos Venäläiset hyökkäisivät. Suomen päättäjien omiin hullutuksiin en kyllä lähtisi, varmaan paljon ennen niin rajua ääriryhmävaltaa, jonka mieleen tosissan tulee sotaan lähtö, olisin muuttanut pois. Ja toki voisin puolustaa perhettä aseellisella omatoimiväkivallalla, jos joku ääritilanne sellaista vaatii.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Miks pitäis tappaa ihmisiä, kun kuitenkaan ne ei ole minulle henkilökohtasesti tehnyt mitään.

Nämä asevelvollisuuden kannattajat ovat aivopestyjä ja fanaatikkoja vain korkeentaan. Ennemmin ampuisi itseä otsaan kun tappaisi muita hölmöjä.

kaikki kusipäät sitten miktä on henkilökohtaisesti minun vihollisia ja ovat olleet haitaksi voisi vaikka kuristaa paljain käsin, tässä ihan ketkä vaan mitä vastaan tulee.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Vain äärimmäisen henkilökohtaisesta syystä, ja silloinkin "varttihulluuden" vallassa. Muuten en.

EDIT: Ja sittenkin luultavasti katuisin saman tien. Tappaminen ei ole hyväksyttävää. Ei yksilö- saati valtiotasolla.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26853
Liittynyt16.3.2005
tiäremiäs
Miks pitäis tappaa ihmisiä, kun kuitenkaan ne ei ole minulle henkilökohtasesti tehnyt mitään.

Perehdy nyt vaikka virolaisten kertomuksiin miehittäjän toimista. Tai irakilaisten. Ei maailmanhistoriassa liene ainuttakaan miehitystä, mihin ei liittyisi siviiliväestön mielivaltaista sortoa. Sitten on myöhäistä tehdä mitään, kun miehittäjän sotilaat pakkaavat aseettoman siviiliväestön tavaravaunuihin ja lähettävät Siperiaan kuolemaan.

Vierailija

Yalmuk kirjoitti:
”Minä olisin valmis teloittamaan kaikki "suvaitsevaiset" ja muut multikultti hihhulit.”

Kannanottosi sisältämä ajatus on painanut mieltäni vuosikymmeniä.
Onko oikein myöhemmällä iällä syyllistyttää itseään nuoruuden ajan moraalista.
En voi tuomita esimerkiksi hitler-Saksan SA joukkoihin kuuluvia teloittajia, tuomitsematta itseäni. Toisenlaisissa olosuhteissa minä olisin mahdollisesti ollut teloittaja.

Kerron omasta elämästäni esimerkin tällaisesta mahdollisuudesta.
Vuoden 1956 Unkarin kansannousun aikana näin lehdissä valokuvia Budapestissä hirtetyistä kommunisteista. Olin raivoissani.
Jos tuolloin olisi koottu kansainvälisiä joukkoja Unkarin työväenluokan tueksi, niin olisin ollut ensimmäisiä lähtijöitä vaikka olin nainen. Silloin olisin myös ollut valmis teloittamaan fasistisia ”vastavallankumouksellisia”
No totuus noista tapahtumista valkeni minulle myöhemmin.
Historia ei anna anteeksi. Minäkin olisin voinut olla toisenlaisessa historiallisessa tilanteessa ” oikean aatteen” puolesta toiminut teloittaja
Se rassaa minua.

Yalmuk, ihminen voi olla hyvin paha toiselle ihmiselle – myös sinulle

Vierailija
Syfilis
Camocar

Samat sävelet ja lisäksi vielä muutama ehto:
-jos kotimaa ei ole hyökkäävä osapuoli.
-jos sotaa käydään omien rajojen sisällä.

edit:
-jos kotimaa on valtiona demokraattisempi kuin vihollinen.

Jos nämä kaikki ehdot täyttyvät, niin sillon voisin puolustaa valtiota. Perheen puolustaminen on sitten asia erikseen.

Paljon samoilla linjoilla. Antti Eskolaa mukaillakseni "Isänmaata puolustetaan vain niiden sen edustamien itselle tärkeiden arvojen vuoksi, mitä se edustaa - ja vain niin kauan kuin se niitä edustaa"

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
Neutroni
tiäremiäs

Perehdy nyt vaikka virolaisten kertomuksiin miehittäjän toimista. Tai irakilaisten. Ei maailmanhistoriassa liene ainuttakaan miehitystä, mihin ei liittyisi siviiliväestön mielivaltaista sortoa. Sitten on myöhäistä tehdä mitään, kun miehittäjän sotilaat pakkaavat aseettoman siviiliväestön tavaravaunuihin ja lähettävät Siperiaan kuolemaan.

Niin mutta järjestelmä sortaa eikä ihmiset, ihmiset vain toimii pelinappuloina.

Vierailija
markent
Olin ns. pikkulotta ja jouduin osaltani kokemaan ja näkemään sodan mielettömyyden.
Inhoan sotaa.
Kaataisin kaikki sotien kunniaksi pystytetyt patsaat.
Kieltäisin lailla sotaa ihannoivat tilaisuudet, puheet, kirjoitukset (vrt. natsien holokaustia väheksyvää kieltävä laki)
Suhtaudun kielteisesti yltiöisänmaallisuuteen, rasismiin ja kaikenlaiseen sellaiseen toimintaan, joka lietsoo vihaa kansojen välille.

Minimoituna koen sodan ja rauhan kysymyksen:
Puolustan asein omia tärkeinä pitämiä arvoja - en hyökkää asein muiden tärkeinä pitämiä arvoja vastaan.
Toivoisin ennen kaikkea totaaliselta aseistakieltäytyjältä vastausta seuraavaan kysymykseen.

En ole totaalikieltäytyjä, mutta siis on olemassa ihmisiä, jotka arvostavat omaa väkivallattomuuttaan enemmän kuin omaa henkeään, eli eivät puolustaisi missään vaiheessa väkivaltaisesti itseään, koska silloin eivät olisi sillä henkisellä kehitystasolla, jolla muutoin ovat. Ihan sama kuin pedofiilit kysyisivät muilta, milloin muut olisivat valmiita raiskaamaan lapsia.

Samalla tavoin tuo kysymys on absurdi tämänkaltaisen maailmankuvan omaaville ihmisille, joiden mielestä väkivalta toista elollista olentoa kohtaan on sairasta ja sitä ei tulisi kenenkään missään tilanteessa harrastaa.

Ja näinhän se on, mutta ihmiset on paadutettu ja muokattu hyväksymään väkivaltaa. Jopa väkivaltaurheilua on olemassa, ja sitä arvostetaan.

Ihmiskunta on sairaampi kuin moni ymmärtää. Tappaminen ja väkivalta hyväksytään viihteeksi, ja seksuaalisia perversioita pidetään pahempina asioina. Se on erikoista. Seksuaaliset perversiot harvoin ketään tappavat kuitenkaan. Paitsi väkivaltaiset seksuaaliset perversiot.

Tissit telkussa on pahempi juttu kun pään mossauttaminen .44:lla.
Tai kiroilu. Sekin on kauheeta, mutta toisen hakkaaminen tohjoksi ihan ok.

Ymmärrättekö mitä ajan takaa? Kukaan tervejärkinen ei tartu aseeseen, vaikka itse sitten kuolisi sen päätöksen takia. Aivan kuten kukaan tervejärkinen ei raiskaa lastaankaan, vaan mielummin kuolee.

Varmaan hankalaa ymmärtää tuota ajattelua väkivallan kyllästämän länkkärin silmien takaa. Moni pitää varmaan halveksuttavana, mutta mielestäni tuollainen ihminen on rohkein ihminen, joka ei missään tilanteessa, vaikka itse kuolisi, anna pelolle valtaa ja ala tappaa muita.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26853
Liittynyt16.3.2005
tiäremiäs

Niin mutta järjestelmä sortaa eikä ihmiset, ihmiset vain toimii pelinappuloina.

Kyllä sen järjestelmän johtoportailta löytyy ihmisiä. Ei se mikään ulkoavaruudesta tullut koneisto ole. Se on tietysti totta, että ihmisten valtaosa on luonteeltaan sellaisia, että heidät on johtajien toimesta helppo psyykata käsittämättömiin väkivallantekoihin. Elukka mikä elukka, ei totuus ole ennenkään korulauseilla kaunistunut.

Vierailija

Samoin kuin nielee juomansa ettei tukehdu, niin myös pyrkii puolustautumaan tai puolustamaan.
Se että siihen on kehitetty yhä järeämpiä aseita, kasvattaen sen vaikutusta kohtuuttoman laajalle alueelle, muuttaa tilanteen moraalisesti epäilyttäväksi.
Toimin useinkin pakon edessä siten kuin en haluaisi. Se että koen sen mielettömäksi ja pitkällä aikavalillä vain haitalliseksi, ei vaikuta asiaan.

Koetan ennakoida niin kauas kuin pystyn ja siten koetan vähentää haittoja. Se että toimin siten kuin toimin on muille yleensä täysin käsittämätöntä ja se tulkitaan minua vastaan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat