Zlango kuvakieli tekstareihin

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

http://www.zlango.com/

Vahanko vituttaa, nyt ne lyo rahoiks ja ma keksin ton koko homman jo 2003. Kommunikatze:

http://lo-y.domainepublic.net/kommunikatze/index

No ei auta ruikutus. eipa mulla ollukkaan oikein rahkeita koodata sita kannykoihin, eika nokia ollu aikoinaan kiinnostunu. Nyt kyl ovat.

Kommentit (6)

Vierailija

Se on varmaa, että joku kielestä riippumaton symbolinen kieli tullaan kehittämään, mutta toi on vielä siitä kaukana. Itse olen sellaista symbolinguaa ajatellut jo useita vuosia sitten. 6 miljardia ihmistä varmistaa sen, että niin on moni muukin ajatellut. Mutta vaan murto-osa alkaa toteuttaa näitä uusia ideoitaan.

Vierailija

Aivan tieteellisillekin kuvasympoleille olisi käyttöä keskustelupalstoilla selventämään asiaa.
Nuo mielialoja kuvaavat hymiöt eivät asiaan sovi, mutta periaate voisi olla sama. Tietenkin niiden ryhmittely ja asemointi vaatisi muokkausominaisuuksia.

Vierailija

No joo, totta.
Oon kuitenkin ollu aika perinpohjanen tossa omassa jutussani, tekniset taidot tuli vaan esteeks kannykkoihin siirtymisessa. Kuitenkin noi Zlango kielen symboolit on hyvin pitkalle just samoja mita mulla. En tosin voi vaittaa kopioiks koska ne on stailattu hymio tyylisiks.
Eika mulla tietenkaan oo mitaan perusteita vaittaa etta ne olis mun kuva chatin perusteella saanut ideansa.

Harmittaa vaan kun 2003 yritin lahestya nokiaa, niin ei ne oikein ottaneet tosissaan. Ja nyt ne on ostamassa samaa palvelua jostain Israelista ; (

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Mielenkiintoista. Minäkin suunnittelin tekeväni tuollaisen kirjoitusjärjestelmän, mutta teinkin sitten vain jonkinlaisen sekamuodon joka vastasi lähinnä kiinan tai japanin kielen kirjoitusjärjestelmää suomen kieleen sovellettuna.

Sittemmin olen luonnostellut toisenlaista kirjoitusjärjestelmää, joka ei olisi noin ikoninen kuin tuo linkin takaa löytyvä, mutta perustuisi kuitenkin tunnistettaville symboleille.

Tavukirjoitusjärjestelmiä olen kehitellyt ainakin kolme, ja yhtä niistä jopa käytän silloin tällöin muistiinpanojen tekemiseen.

Ehkä joskus teen itse kattavan symbolikielen, ei kaupallisiin tarkoituksiin vaan vain omaksi huvikseni. Kuinkahan pienellä merkkimäärällä se onnistuisi?

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005
Armitage
Kiinaa "osaa", jos muistaa n. 5000 merkkiä. Eli eiköhän se suunnilleen siinä ole se määrä.

Niin mutta ne eivät ole kielirajat ylittäviä ymmärrettäviä symboleja vaan arbitraarisia merkkejä jotka on vain lätkäisty eri käsitteille.

Kiinan kaltaisessa järjestelmässä voidaan mikä tahansa vaikea käsite kuvata yhdellä symbolilla, mutta tällaisessa hakemassani kielessä sille pitäisi löytää looginen ja ymmärrettävä ilmaisutapa.

Esimerkiksi "palkka" voitaisiin kuvata symbolien "tehdä", "saada" ja "raha" avulla. Vähempi kuin kolme symbolia olisi jo vaikea ymmärtää, esim. "tehdä"+"raha" voisi tarkoittaa rahan painamista tai väärentämistäkin.

Itse asiassa, ei olisi tarkoitus löytää tarpeeksi suurta tai pientä merkkimäärää, vaan optimimäärä joka ei olisi liian suuri eikä liian pieni.

Tällaisen kielen voisi auttavasti kehittää ilman graafisia symbolejakin, käyttäen suomen kielen sanoja tai sanallisia kuvauksia merkkien sisällöstä. Symbolit voisi viimeistellä lopussa. Pitäisiköhän joskus avata tänne ketju tällaisen kielen yhteiseen kehittämiseen, tai peräti oma Wiki.

Uusimmat

Suosituimmat