Pöytäkone - kannettava kone

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tarkoitukseni on Vistan tulon myötä vaihtaa tämä nykyinen koneeni uuteen.
Minulla on pöytäkone, mutta nyt olen ajatellut vaihtaa sen kannettavaan koneeseen.

Mitä eroja käytännössä kotikäytön kannalta näillä on?
Voiko kannettava täysin korvata pöytäkoneen?

Sivut

Kommentit (84)

Vierailija
markent
Minulla on pöytäkone, mutta nyt olen ajatellut vaihtaa sen kannettavaan koneeseen.

Mielestäni voi, hyvinkin.
Tehoa riittää ja näppiksen ja hiiren saa kiinni halutessaan kannettavaan. Etuna edelleen pieni koko ja yleensä vähäinen virrankulutus.

Vierailija

Älä nyt vistan takia uutta konetta hommaa, laita vanhaan koneeseen linux niin on vielä monta vuotta käyttöikää jäljellä.

Jos pelaat pelejä, niin hommaa pelikonsoli.

Vierailija

Vistaa ei vielä kannata hankkia. Varsinkin jos olet hankkimassa uutta konetta. Kaikille laitteille ei ole vielä laiteajureita/tukea, joten ongelmia voi tulla.

Lisäksi uutta konetta (missä vista käyttiksenä) laittaessa kannattaa satsata keskusmuistiin. (1024 minimi ).

Linuxia itsekkin suosittelen lämpimästi, mutta jos tekninen valveutuminen puuttuu voi windows kuitenkin olla parempi vaihtoehto.

---
Seuraa 
Viestejä3395
Liittynyt6.9.2006
Eerik III
Vistaa ei vielä kannata hankkia. Varsinkin jos olet hankkimassa uutta konetta. Kaikille laitteille ei ole vielä laiteajureita/tukea, joten ongelmia voi tulla.

Merkkikoneissa(kannettavissa) tätä ongelmaa ei ole.

Lisäksi uutta konetta (missä vista käyttiksenä) laittaessa kannattaa satsata keskusmuistiin. (1024 minimi ).

Ennen joulua myynnissä olleissa XP läppäreissä oli monessa vakiona tuo giga.

Linuxia itsekkin suosittelen lämpimästi, mutta jos tekninen valveutuminen puuttuu voi windows kuitenkin olla parempi vaihtoehto.

Linux miehet vaiti! Täällä vertailtiin läppärin ja pöytäkoneen eroja....

DerMack
Seuraa 
Viestejä1839
Liittynyt16.3.2005

IMHO Vistaa ei kannata hankkia ennenkuin ensinmäinen service packki on julkaistu, uusissa windowsseissa on takuuvarmasti vielä tsiljoona bugia ynnä muuta reikää jäljellä julkaisuhetkellä

Vierailija

Riippuu ihan siitä, mitä koneella aiotaan tehdä. Tekstinkäsittelyyn, netin selailuun ja muuhun sellaiseen riittää kyllä läppäri aivan mainiosti. Peleihin ja esmes musiikin tekoon on sitten parempi hankkia tehokkaampi kone ja pöytäkone on siinä sitten mun mielestä järkevämpi ratkaisu, tahtovat nuo teholäppärit olla vähän kalliita.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
DerMack
IMHO Vistaa ei kannata hankkia ennenkuin ensinmäinen service packki on julkaistu, uusissa windowsseissa on takuuvarmasti vielä tsiljoona bugia ynnä muuta reikää jäljellä julkaisuhetkellä

Täsmälleen samaa mieltä.

Eri asia on, jos haluaa olla koekaniina ja ottaa tietoisen riskin. Jos kyse on pelialustasta eikä koneesta, jolla tehdään töitä, niin hanki toki.

Vierailija

Itse päädyin siihen kannettavan kun edellinen pöytäkone sano itsensä irti mahdollisimman epäsopivana hetkenä viime viikolla. Uusi kannettava makso 1000€ ja esiasennettu käyttöjärjestelmänä oli Vista. Se kannettava on ainakin viikon kokemuksella minulle tavalliseen kotikäyttöön riittävä. Pelaamiseen mulla on sitten se pelikonsoli. Ajattelin katsella että kuinka kauan tolla pärjää, koska kannettava olis ollu mulle tarpeellinen jo aikaseemin.

Ongelma noissa kannettavissa on se että jos tarvitsee jotain komponentteja/osia lisää niin se on mahdollista että se ei onnistu tai se osa maksaa kaks kertaa enemmän kuin pöytäkoneelle.

Jos aikoo ostaa koneen missä käyttöjärjestelmänä Vista, niin kannattaa odottaa että edes osa bugeista toivottavasti korjaantuu ja että tulee saataville ajureita. Havaitsin ainakin ongelmia sen palomuurin kanssa (Vistan mielestä sen piti olla pois päältä), ajureita en edes yrittänyt asentaa/löytää.

Vierailija
markent

Tämä keskustelu käytiin jo 10 vuotta sitten. Markkinoiden vastaus oli että kyllä, kannettavia myydään nykyään enemmän kuin pöytäkoneita.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Hommasin 20" kannettavan. Acerin multimediakeskuksen. Hommasin siihen myös 3G/GPRS/Edge-yhteyden. Työkoneisiin on VPN-yhteys. Tarkoitus on päästä asuntovaunulla vaikka silakoita pilkkimään vaikka olisikin työkiireitä.

Tietääkö kukaan raatilainen mistä siihen saisi laukun?

Siis silakoita pilkkimään. Niille tehdään litka koukuista. Siimassa muutama koukku ja pikkupaino alinna. Nostellaan ämpärillinen silakoita jostain Vaasan saariin menevältä sillalta toukokuussa. Niitä sitten paistetaan sätkivänä ja mutustellaan samalla pikku snapsien kera kun kirjoitetaan työselitystä. Voiko työnteko tuosta enää muuttua kummallisemmaksi?

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26853
Liittynyt16.3.2005
markent

Miksi ihmeessä? Itse päivitin 98SE:stä XP:hen vasta noin vuosi sitten. No, kysymys on typerä, tarvitaanhan uusien lelujen ostoon tekosyitä.

Kannettavien laskentanopeus on heikompi. Laskentaintensiivisiin töihin saa samalla hinnalla tehokkaamman pöytäkoneen. Pelaaminen, kuvien käsittely ja videoiden käsittely taitavat olla yleisimmät raskasta laskentaa vaativat toimet kotikäyttäjillä. Muut syyt ovat yleensä sellaisia, että niiden tekijät tietävät puuhiensa vaatimukset ja osaavat valita koneet sen mukaan. Ellet harrasta noita, kannettava on luultavasti käytännöllisempi.

Vierailija

Pöytäkoneen osia voi lisäksi päivittää suhteellisen helposti, jos tarvitsee lisää muistia ym. Kannettavassa taitaa päivittäminen olla hankalaa.

anklebone
Seuraa 
Viestejä475
Liittynyt21.8.2006
markent

Jos pelkän Vistan takia olet vaihtamassa kannettavaan,
älä vaivaudu. Mutta mikäli todella tarvitset tietokonetta,
joka kulkee "kätevästi" mukana joka paikassa, niin silloin
suosittelen kannettavan hankkimista. Onhan kannettava
ainakin yleisesti vähemmän sähköä kuluttava laite kuin
pöytäköne. Lisäksi pöytäkone vie tuhottomasti tilaa ja
on aivan mahdoton pölynkerääjä ja sitten on myös se
ainainen johtojen sekasotku.

Ns. peruskannettava voi lähes täysin korvata pöytäkoneen,
mikäli käytät sitä muuhun kuin tehoa kuluttaviin raskaisiin
peleihin, kuten monet räiskintäpelit.

Onhan sitten tietysti näitä kannettavia, jotka pyörittävät
uusimpia pelejäkin ja näyttöjen vasteajat ovat riittävän pienet,
mutta niistä saa sitten kyllä maksaakin.

Eli osta ihmeessä kannettava mikäli tarpeesi on todellinen.
edit.

Olisi paljon parempi roikkua puussa ja syödä banaania.

Vierailija
markent
Jos et välttämättä tarvitse Vistaa, niin ei kannata vielä hankkia. Kannattaa antaa muiden hoitaa lastentautien etsiminen ja korjaus, ja nauttia sitten myöhemmin hieman valmiimmasta tuotteesta.

Itse testasin tuota Vistaa tasan yhden käynnistyksen verran. Pelkkien verkkoasetusten löytämiseen meni minulta noin 5min, ja en ole mitenkään aivan n00b näiden koneiden kanssa.

markent

Suosittelen panostamaan telakkaan tai langattomaan näppikseen tai hiireen. Kannettavalla töiden tekeminen tai kirjoitus on raskasta pitkän päälle. Varsinkin jos kyseessä on pienikokoinen näppäimistö.

Telakalla voit jatkaa vanhan pöytäkoneesi näytön, näppäimistön ja hiiren käyttämistä.

wizard
Pöytäkoneen osia voi lisäksi päivittää suhteellisen helposti, jos tarvitsee lisää muistia ym. Kannettavassa taitaa päivittäminen olla hankalaa.
Ja kallista.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat