Windows XP Pro x64 Edition

Seuraa 
Viestejä475
Liittynyt21.8.2006

Ajattelin vaan, että onko tuo x64 versio kokeilemisen arvoinen? Kun sen trial versionhan saa imuroida ilmaiseksi.
Onko kokemuksia kyseisestä käyttiksestä?

http://www.microsoft.com/windowsxp/64bi ... trial.mspx

Olisi paljon parempi roikkua puussa ja syödä banaania.

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Oma käsitykseni on, että tuo x64-versio on jäämässä väliversioksi 32-bittisen XP:n ja Vistan välissä. Eli ajureita voi olla vaikea löytää jos käytät tuota.

Vierailija

Varmasti xp:n 64 bittinen versio on kokeilemisen arvoinen. Mutta miksi ihmeessä panostaa käyttikseen, jonka seuraaja on markkinoilla?
Itse tutustuisin mielummin vistaan ja opettelisin sen kunnolla kuin tuhlaisin aikaa xp:n eri versioihin. Tai sitten jos vista ei innosta, niin sitten käyttäisin rajalliset resurssini johonkin linux versioon.

Vierailija
tapani
Itse tutustuisin mielummin vistaan ja opettelisin sen kunnolla kuin tuhlaisin aikaa xp:n eri versioihin.

Tai miksi tuhlata aikaa Vistaan, kun sen seuraaja on tulossa jo parin vuoden päästä ja markkinoilta on kuulunut paljon huhuja että yrityksiä ei Vista kiinnosta. Veikkaan, että Vista jää harvojen kotikoneiden kauhuksi ja sen edessä tullaan tekemään ristinmerkkejä (vampyyrileffoja katsoneiden inside joke), samoin kuin kävin Windows ME:n kanssa.
http://slashdot.org/article.pl?sid=07/02/10/0826248

Tuosta 64-bit versiosta olen samaa mieltä. Ongelmat voivat olla suuria ja hyöty 64-bittisyydestä ilman erikoistarvetta on lähes olematon. Eli ei ole järkeä tuhlata aikaa siihen.

Vierailija
Gravity
Tai miksi tuhlata aikaa Vistaan, kun sen seuraaja on tulossa jo parin vuoden päästä ja markkinoilta on kuulunut paljon huhuja että yrityksiä ei Vista kiinnosta. Veikkaan, että Vista jää harvojen kotikoneiden kauhuksi ja sen edessä tullaan tekemään ristinmerkkejä (vampyyrileffoja katsoneiden inside joke), samoin kuin kävin Windows ME:n kanssa.
http://slashdot.org/article.pl?sid=07/02/10/0826248

No tietenkin ms:llä on jo työnalla vistan seuraaja. Mutta kun katsoo miten ms:n aikataulut ovat pitäneet, niin tuskinpa vistan seuraaja tulee markkinolle alle 4:n vuoden. Ja vaikka se vastoin odotuksia tulisi markkinoille 2½:ssa vuodessa. Niin Vistaan kannattaa siitä huolimatta panostaa.

Se mitä olen nähnyt ja kuullut, niin olisi aikamoinen ihme, jos vistalle jäisi ME:n rooli väliversiona. Eikä se vista ole loppujen lopuksi yhtään hassumpi käyttää. No joo toiminnot ovat eri paikoissa ja käyttöliittymä on pantu uuteen malliin ja käyttis on paljon vaativampi laiteohjainten suhteen kuin xp on. Mutta ohjelmat(lue: office, explorer, fsecure) toimivat ja sehän se on tärkeintä yritysasiakkaille. Eikä käyttiksessä itsessään vaikuttaisi lyhyen käyttökokemuksen perusteella olevan isompia bugeja.

Vierailija

Tietotekniikka-alalla ei kannata ostaa koskaan mitään, koska tietyin väliajoin saa saman puoleen hintaan tai puolta tehokkaamman samaan hintaan.
Niin ja muut kärsivät bugit pois.
Koskaan ei myöskään tiedä mitä nyt kehitettäviä herkkuja tuleva kausi tuo markkinoille.

Vierailija
Gravity

Tuosta 64-bit versiosta olen samaa mieltä. Ongelmat voivat olla suuria ja hyöty 64-bittisyydestä ilman erikoistarvetta on lähes olematon. Eli ei ole järkeä tuhlata aikaa siihen.

Riippuu mitä aikoo tehdä. x64:ssä on IIS6, 32-bittisessä IIS5. Ja muitakin eroavaisuuksia on, ei ole suora käännös.

Ajureiden osalta tosiaan tilanne voi olla vaihteleva, laite/piirivalmistajat kun ovat kovin laiskoja. Mutta kohta on pakko siirtyä 64-bittisiäkin tekemään kun kansalle ei oikein muuta tarjota.

anklebone
Seuraa 
Viestejä475
Liittynyt21.8.2006

Päätin sitten olla kokeilematta tuota x64:ää, yleisön pyynnöstä. Kyllä Vista tässä koneessa pyörisi, mutta keskusmuistia se taitaa viedä tuhottomasti?

Tällähetkellä itsellä koneessa 512Mt DDR2:sta, mutta kai se 1 Gt Vistaa varten tarvis ilmeisesti vähintään olla? Vai riittääkö se ainoastaan käyttiksen pyörittämiseen, pelejä ja hyötyohjelmia varten sitten tarvitseekin toisen Gigan?

Vierailija
anklebone
Päätin sitten olla kokeilematta tuota x64:ää, yleisön pyynnöstä. Kyllä Vista tässä koneessa pyörisi, mutta keskusmuistia se taitaa viedä tuhottomasti?
Tällähetkellä itsellä koneessa 512Mt DDR2:sta, mutta kai se 1 Gt Vistaa varten tarvis ilmeisesti vähintään olla? Vai riittääkö se ainoastaan käyttiksen pyörittämiseen, pelejä ja hyötyohjelmia varten sitten tarvitseekin toisen Gigan?

Aivan oikea ratkaisu. Oikeastaan miksi ylipäätään pitää olla uusinta uutta. Minä pärjään vielä ihan hyvin Win98SE:llä. Ja aivan varmast kaikki mun työ-ohjelmat tällä toimivat. Ja ne ei muuten ole mitään pikkuisia.
Yleensähän käyttöjärjestelmät kompastelevat sen vuoksi, että ei huolla kiintolevyä sekä ohjelmistoja. No mulle töitä se tekee
Tosin ei mulla olekaan muita pelejä, kuin vanha RedAlert 2, jolla puran turhautumisia. Kuvittelen ne viholliset ilkeiksi asiakkaiksi.

Pari Linux -palvelinta tuolla hyrrää jo toista vuotta kaatumatta, mutta olatkin Server asennettuttu. Jos haluat kokeilla jotain niin imuta ja polta vaikkapa Linux Ubuntu distro. Sitä ei tarvitse asentaa, mutta pääseepähän kokeilemaan. Kannattaa. Samoin on Linuxin SUSE version kanssa.

Vistan minimi on 1 Gt, ja todella minimi. Useat ainakin ammattipalstoilla eivät vielä asenna Vistaa, vaan tyytyvät XP tai Linux juttuihin.

Tässä linkki http://www.tietokone.fi keskusteluun http://lyhytlinkki.net/?7ks2t66e

anklebone
Seuraa 
Viestejä475
Liittynyt21.8.2006
Lassi

Jos haluat kokeilla jotain niin imuta ja polta vaikkapa Linux Ubuntu distro. Sitä ei tarvitse asentaa, mutta pääseepähän kokeilemaan. Kannattaa. Samoin on Linuxin SUSE version kanssa.

Ubuntu on kyllä koneessa asennettuna, kahdessakin. Se on varmaan vaan se uutuudenviehätys joka saa kokeileen?

Vierailija

Taitaa olla niin että enempiä Windowsseja en enää ostele, alkaa ollaa Linux distrot enimmäkseen riittävän valmiita. Se vähä pelaaminenkin onnaa Linuxilla.

Vierailija
SAMAEL
Taitaa olla niin että enempiä Windowsseja en enää ostele, alkaa ollaa Linux distrot enimmäkseen riittävän valmiita. Se vähä pelaaminenkin onnaa Linuxilla.

Tämä meikäläisen fima on 100% Linux maailmassa jo.

Milloinkohan alkavat tietokonekauppiaat kokeilemaan "esiasennettuja" linukoita?

Itse olen totaalisen kyllästynyt siihen, että kun ostaa konen, niin wintoosa tulee pakolla mukaan. Jotenkuten sen vielä ymmärrän, että käyttis on siinä mukana, mutta sitä en, että minulle myydään pakolla espanjankielinen (tai suomenkielinen wintoosa) jonka sitten joudun heittämään romukoppaan ja asentamaan englanninkielisen piraattiversion tilalle. Tälle pakkomyynnille pitäisi saada EU:ssa loppu ja ainakin sellainen ukaasi gatesille, että pitää pystyä päivittämään koneen mukana tuleva pakkowintoosa sille kielelle minkä haluaa!
Pillugates ei näköjään voi ymärtää että joku haluaa esimerkiksi käyttää englanninkielistä käyttöjärjestelmää espanjassa suomalaisella näppäimistöllä. Ei meinaan onnistu. (em syyt) ja sen lisäksi se, että winukka alkaa arpomaan kombinatioita kaikista em kielistä eri ohjelmille. Parhaimmillaa popupit ovat 3-kielisiä!!!

Siis Linux ja ongelmat ovat pois!

Vierailija
odyseus

Kyllä pienemmät kaupat yleensä asentaa ihan minkä käyttiksen asiakas haluaa. Ja muistaakseni HP tai joku muu iso valmistaja ainakin kokeili jossain vaiheessa myydä koneitaan esiasennetulla linukalla.

odyseus
Itse olen totaalisen kyllästynyt siihen, että kun ostaa konen, niin wintoosa tulee pakolla mukaan.

Useat kaupat kyllä tarjoavat koneen kasausta komponenteista, ja tällöin voi myös olla ottamatta mitään käyttistä mukaan. Oman kokemuksen perusteella komponenteista kasattu on paras ja luotettavin vaihtoehto. Lisäksi siitä tulee just sellainen kuin tarvitsetkin.

EDIT: Koskee muuten kannettaviakin.

Vierailija
SAMAEL
odyseus

Kyllä pienemmät kaupat yleensä asentaa ihan minkä käyttiksen asiakas haluaa. Ja muistaakseni HP tai joku muu iso valmistaja ainakin kokeili jossain vaiheessa myydä koneitaan esiasennetulla linukalla.

Kyllä saa ensiasennettuna:

""HP on ensimmäinen merkittävä laitetoimittaja, joka tuo markkinoille esiasennetun Linux-työaseman, joka on myös virallisesti tuettu ja siihen on saatavissa kattavat palvelut", kertoo markkinointipäällikkö Tero Eskolin HP:lta."

Lehristötiedote: http://lyhytlinkki.net/?eb9d3jgb

Valtaosa tietokonemyynnistä suuntautuu aikuisväestölle ja firmoihin, joten siellä ei juurikaan välitetä, mikä siellä taustalla hyrrää. Näissä tapauksissa on tärkeintä, että homma ja työohjelmat toimivat, ja Linuxissa toimii.
Paitsi ei ole vielä loytynyt suomenkielistä laskutusohjelmaa. Uudempi Passelikin on koodattu niin, että ei toimi edes emulaattorin kautta.

Jälkiasennukset eivät tahdo onnistua läheskään kaikilta, enkä suosittele yrittämäänkään, jos ei varmasti tiedä, mitä tekee. Saattaa käydä niin, että menettääkin tärkeitä tiedostoja. Taas tulee mulle hommia

Mitä tuossa olen jutellut Vista-testaajien kanssa, niin taitaakin olla sillain kierosti tehty koodi, että sinne on aika vaikeaa saada kaveriksi samalle kiintolevylle Linuxia.

Tuon Windowsin ensiasennus ei juurikaan maksa tietokonevalmistajille kymmentä euroa enempää. Jos sitäkään, eli loppujen lopuksi kuluttajalle noin 30 euroa koneen hinnassa. Eli eipä noilla koneen hintaan ole suurtakaan merkitystä.

Microsoft on tunnustanut Linuxin aseman, ja onkin alkanut yhteistyöhön Linux-jakelija Novelin kanssa. Hyi hel***

Vierailija
tietää
"Liittoudu, jos et voi voittaa"
Näinhän se homma menee. Ihan terve kehitys, mutta ei kuluttajille, koska kyllähän Linuxin ympärille on kehittynyt kymmenien miljardien kaupallinen ympäristö. Tässä Wikipediaan lyhytlinkki http://lyhytlinkki.net/?w6snfdwr
Kun Linus Torvalds aikoinaan kehitteli UNIX koodiin osittain perustuvan ytimen, niin sen kehittyminen on ollut aluksi täysin harrastelijoitten varassa. Tuhansia harrastajia alkoivat protestina kehittämään sitä.
No nyt jos ja kun tulee käymään niin, että Microsoft on ujuttanu sormensa ovenrakoon, niin satojen miljardien dollareitten voimien kyllä vie voiton.

Useimmiten korostetaan "avointa kehitysympäristöä", mutta ollaan menossa samaan suuntaan, kuten aikaisemmin Unixin kanssa. Eri versiot eivät olekkaan sitten loppujen lopuksi yhteensopivia.

Korostan edelleen sitä toimivuutta. Ei tavallista peruskäyttäjää kiinnosta käyttöjärjestelmä kuin ei auton omistajaakaan, että miten auton moottori toimii. Kunhan toimii.

Usein kororstetaan sitäkin, että Linuxiin eivät virukset iske. Ei pidä paikkaansa. Tässäpä F-Securen sivu asiasta

Entä sitten virukset? Lähes kaikki suuret virustapaukset tuntuvat olevan Windows-pohjaisia. Näin onkin, mutta se on vain osa totuutta. Voidaan toki sanoa, että virustartunnan riski on pienempi Linux-työasemassa kuin vastaavassa Windows-järjestelmässä. Tähän on syynä se, että suurin osa olemassa olevista viruksista on kirjoitettu Windowsille. Yleisimmät liikkeellä olevat virukset ovat lähes poikkeuksetta Windows-viruksia.
Lyhytlinkki artikkeliin: http://lyhytlinkki.net/?rn8jbpu9

Että sillain

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat