Automiehille vannekysymys, adapterivanne?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Siis mikä on adapterivanne? Kylmää yksiosasen ja moniosasen vanteen juurikin tajuan, mutta hämäränpeittoon on jääny että mikä on adapterivanne ja mitä iloa ja hyötyä siitä on?

Kommentit (9)

Vierailija
SAMAEL
Vai tarkoitatko vanne adapteria?

No niinnonii... tarkottaakohan sitte samaa? Ei kai se adapteri siis spaceria tarkota?

Vierailija

Muistaakseni katukäytössä laiton. Eli jos puhutaan sellaisesta levystä, joka laitetaan vanteen ja jarrulevyn/rummun väliin lisäämään offsettia.

Köpseli
Seuraa 
Viestejä155
Liittynyt29.4.2005
ilesoft
Muistaakseni katukäytössä laiton. Eli jos puhutaan sellaisesta levystä, joka laitetaan vanteen ja jarrulevyn/rummun väliin lisäämään offsettia.

Vähentämään.

Adapterivanne näyttää tältä:
http://rh-alurad.de/adaptersystem.gif
Adapterscheibe on se levy joita on eri paksuisia ja tätä paksuutta muuttamalla (eli adapterilevyä vaihtamalla) saadaan muutettua ET sopivaksi. Laillinen tieliikenteessä, koska kyseinen osa (kuvassa siis adapterscheibe) on osa vannetta. Adapterivannetta ei käsittääkseni edes voi saada paikalleen ilman asianmukaista adapteria koska ET ilman adapteria on useissa adapterivanteissa 60 paikkeilla.

Vierailija

Jep, tosiaankin. En tullut ajatelleeksikaan positiivista offsettia. Negatiivisen offsetin vannetta tuollainen pala lisäisi, eli pienentäisi arvoa.

Katselin vähän autoiluaiheisia foorumeita, ja näyttäisi siltä että ne levityspalat pitäisi olla E-hyväksyttyjä ja samalta valmistajalta kuin vannekin. Itsetehdyt ovat laittomia.

Jos ei mitään älyttömiä väsäyksiä laita, niin tuskin katsastusinssi huomaa.

Kannattaa varmistaa että pulttien pituus riittää.

Vierailija
ilesoft

Kannattaa varmistaa että pulttien pituus riittää.

Kannattaa varmistaa, että pyörän laakerointi / tuenta kestää. Tulee nimittäin aikaslailla paljon lisää rasitusta, kun pyörää siirretään ulommas.

Köpseli
Seuraa 
Viestejä155
Liittynyt29.4.2005
beever

Kannattaa varmistaa, että pyörän laakerointi / tuenta kestää. Tulee nimittäin aikaslailla paljon lisää rasitusta, kun pyörää siirretään ulommas.

Normaalissa tilanteessahan rasitus on ihan sama kuin normaalissa vanteessa, koska adaperilla säädetään ET juuri sellaseksi kuin vaikkapa alkuperäisessäkin/adapterittomassa vanteessakin. Mutta tottakai adapterivanne mahdollistaa suuremman "ET-alueen" jolloin pystyy ET:n muuttamaan myös rasittavampaan suuntaan.

Vierailija

Jos niin paljon menee muuttamaan offsettia, että laakerit alkavat tykätä kyttyrää, ottaa rengaskin todennäköisesti kiinni jonnekin lokasuojaan.

Enemmän kannattaa olla tarkkana madallussarjojen kanssa. Yleensähän renkaan pystykallistus (camber) muuttuu, kun ripustukset joustavat. Roimat madallukset laittavat renkaat linttaan / \ ja laakerit kuluvat nopeasti.

Ainakin näin on omassa autossa, jossa ei edes ole madallussarjaa. Ihan luonnostaan lowrider.

EDIT: Ja renkaatkin kuluvat epätasaisesti.

Pokasaha
Seuraa 
Viestejä1466
Liittynyt16.3.2005

Minkähän takia näitä adapterivanteita heput asentavat autoihinsa, onko niistä jotakin hyötyä?

Kansakunta joka kieltää historiansa, häviää maailmankartalta.
Pokasaha

Uusimmat

Suosituimmat