D-vitamiini ehkäisee syöpätauteja

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

D-vitamiinin nykyistä runsaampi päivittäinen saanti (25-40 µg/vrk) vähentää paksusuoli- ja peräsuolisyövän riskiä merkittävästi, ilmenee uudesta tutkimuksesta
http://tinyurl.com/2n3ob9

Kansanterveyslaitos ja Valtion ravitsemusneuvottelukunta ovat tehnyt valtavan karhunpalveluksen kansanterveydelle säätämällä vitamiinien saantisuositukset liian pieniksi. Esimerkiksi D-vitamiinin raja oli 5 µg/vrk (200 IU) vuoteen 2005 asti, jolloin sitä nostettiin vain 50 %, 7,5 µg:aan, kun tarve olisi ollut 5-kertainen.

Kanadassa viranomaissuositus on 15 µg/vrk, jota sitäkin arvostellaan liian pieneksi. Ikääntyvile suositellaan 20-25 µg/vrk, koska se ehkäisee luukatoa ja niistä aiheutuvia murtumia. Liian pieni D-vitamiinin saanti lisää lasten ja aikuisten riskiä sairastua diabetekseen.

Turvallinen vuorokausiannoksen yläraja aikuiselle on 250 µg, kirjoittavat amerikkalaiset ja kanadalaiset asiantuntijat johtavassa ravitsemuslääketieteen lehdessä (Am J Clin Nutr 2007). Viranomaiset ovat siis johtaneet vuosikausia suomalaisia harhaan pelottelemalla D-vitamiinin yliannostuksen vaaroilla. Tämä osoittaa, kuinka vähän viranomaiset tuntevat ravitsemuslääketiedettä.

Tarvittavaa D-vitamiinimäärää ei saa ravinnosta, vaan vitamiinia tarvitaan ravintolisänä, etenkin pimeänä vuodenaikana. D-vitamiinia on luonnostaan kalanmaksaöljyissä ja sitä lisätään moniin kalan luurankolihaksesta valmistettuihin kalaöljyvalmisteisiin

Sivut

Kommentit (36)

LK
Seuraa 
Viestejä138
Liittynyt28.3.2006

Tietääkö herra tolonen, miten D-vitamiini vaikuttaa solusyklin säätelyyn? Liiallinen D-vitamiinin saanti häiritsee solusyklin säätelyä, ja siten lisää syöpäriskiä.

Vierailija
LK
Vastaus onkin kultainen keskitie. Se missä se menee, ei ole ainakaan mun tiedossa

Kyseinen keskitie on kuin nykyhetki menneisyyden ja tulevaisuuden välissä..
-sitä ei ole olemassakaan.

Vierailija

Keskitie kulkee tässä:
Amerikkalainen Food and Nutriton Board (FNB) arvioi vuonna 1997 D-vitamiinin turvalliseksi ylärajaksi aikuisille 50 µg/vrk, mikä oli 10 kertaa suurempi kuin tuolloin Suomessa voimassa ollut suositus. Nyt asiantuntijoiden mukaan turvallinen yläraja aikuiselle on vähintään 250 µg/vrk.

Asiantuntijat edustavat Mount Sinai Hospitalia (Toronto, Kanada), amerikkalaista Creighton-yliopistoa Nebraskassa ja amerikkalaista Council for Responsible Nutrition -järjestöä (Washington, DC). He korostavat, että D-vitamiinista saadaan kaiken aikaa uutta tutkimustietoa, jonka mukaan tällä vitamiinilla – suurempina päiväannoksina kuin nykyisin virallisesti suositellaan – on merkittävä osuus muidenkin tautien kuin riisitaudin ja luukadon ehkäisyssä. He ovat sitä mieltä, ettei FNB:n ehdottama 50 µg:n (2000 ky) yläraja perustu tieteelliseen näyttöön ja että tämä raja-arvo on liian pieni ja se rajoittaa tutkimustoimintaa, tuotekehitystä ja asianmukaista terveyspolitiikkaa. Tieteelliset tutkimukset puoltavat huomattavasti korkeampaa raja-arvoa, joksi asiantuntijat esittävät nyt vähintään 250 µg/vrk (eli 10 000 ky D3-vitamiinia).

Hathcock JN, Shao A, Vieth R, Heaney R: Risk assessment for vitamin D Am J Clin Nutr 2007 85: 6-18.
http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/85/1/6

Vierailija

Jep jep ja omenan syöminen parillisina päivinä on epäterveellistä
ja parittomina päivinä hyvinkin terveellistä.

..ja vettä tulee juoda päivää kohden erittäin paljon riittävästi,
mutta ei kuitenkaan liikaa.

suositus: noin 250 µgrammasta - seitsemään litraan.

Vierailija

Katso aikaisempaa keskustelua Tiede-foorumissa:

D-vitamiini ehkäisee syövän?

http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtop ... ini#114956

Onhan tällä ollut puhetta ”D-vitamiinista” usean kerran aikaisemmin, esim. otsonin yhteydessä. Uusia tutkimuksia D-vitamiinien (hormonien) vaikutuksesta käynnistetään juuri Suomessakin. Äsken kirjoitin toiseen foorumiin seuraavan jutun:

U-kirjasta:
“Jos toisaalta tämä otsonikerros
olisi hiukankin paksumpi, jäisitte vaille niitä erittäin tärkeitä ja
terveellisiä ultraviolettisäteitä, jotka nyt pääsevät maan pinnalle
asti ja ovat erään välttämättömimmän vitamiininne esivaihe.”

Tässä viitataan ilmeisesti D-vitamiiniin, jota nykyään lähinnä pidetään hormonina. Joka tapauksessa tiedämme nykyään, että ns D-vitamiinin muotoja syntyy ihmisessä auringon UV-säteilyn johdosta.

Vierailija

Mikä on toht. Tolosen tämänpäivän käsitys C-vitamiinin "yliannostelusta"?
Kansanterveyslaitoksen suositus päiväannokseksi on muistaakseni 65 mg. Itse olen syönyt jo 15 vuotta "varmuuden vuoksi" 1500 mg/vrk. Koska kysymyksessä on vesiliukoinen vitamiini, ylimäärän pitäisi poistua virtsan mukana ilman haittoja. Onko näin?
Nobel-palkittu Linus Pauling väitti parikymmentä vuotta sitten (samoin kuin T.Tolonen nyt täällä D-vitamiinista), että yliannokset C-vitamiinia vähentää syöpäriskiä.

Vierailija

C-vitamiini on enemmän kuin tehokas vesiliukoinen antioksidantti, sen on myös antikarsinogeeni (eli ehkäisee syöpää). Viranomaisten esittämä C-vitamiinin saantisuositus on liian pieni (kuten D-vitamiininkin).

Professori Linus Pauling esitti 1970-luvulla, että C-vitamiini ehkäisee syöpää ja parantaa syöpäpotilaan ennustetta. Syöpälääkärit eivät häntä uskoneet, koska ei ollut osoitettu sellaista biologista mekanismia, joka selittäisi, miten C-vitamiini toimii syövässä. Amerikkalaiset ja korealaiset tiedemiehet selvittävät mekanismin Lancetissa (2002; 359, 9301:172) .

Yritän selittää sitä mahdollisimman yksinkertaisesti. Ennestään tiedetään, että C-vitamiini on biologisesti aktiivinen yhdiste, tehokas solunsisäinen antioksidantti, joka sieppaa ja tuhoaa vapaita radikaaleja ja suojaa siten tuman DNA-molekyylejä hapetusvaurioilta. C-vitamiini estää myös vetyperoksidin (H2O2) aiheuttamia haittoja solunsisäisessä tiedonsiirrossa eli ns. gap-junction intercellular communication (GJIC). GJIC:n avulla jakautuva ja erilaistuva solu säilyttää homeostaattisen tasapainonsa. GJIC:n esto liittyyy syövän syntyprosessiin, esityisesti kasvaimen promootiovaiheeseen. Vetyperoksidi on syöpäkasvaimen promoottori (eli kasvua edistävä tekijä), joka estää GJIC:a ja erään proteiininin (connexin43 protein, Cx43) hyperfosforylaatiota. Varsin vähäinen pitoisuus (100 µmol/L) C-vitamiinia riitti estämään vetyperoksidin vaikutuksen. Sitä vastoin eräät muut antioksidantit eivät saaneet aikaan samaan vaikutusta kuin C-vitamiini.

Tutkijat päättelivät, että C-vitamiinin syöpää ehkäisevä vaikutus perustuu sen muihin kuin antioksidatiivisiin ominaisuuksiin eli sen vaikutukseen GJIC:hen. Samanlaisia vaikutuksia tutkijat havaitsivat eräällä omenan sisältämällä fenoliyhdisteellä, kversetiinillä. Nyt ei enää pitäisi olla aihetta epäillä C-vitamiinin syöpää ehkäisevää vaikutusta.

Ki Won Lee, Hyong Joo Lee, Kyung-Sun Kang, Chang Yong Lee Preventive effects of vitamin C on carcinogenesis. The Lancet 2002; 359, 9301:172

C-vitamiini tunkeutuu mitokondrioihin ja estää siellä hapetusstressiä ja samalla solun muuttumista syöpäsoluksi.

FASEB J. 2005 Oct;19(12):1657-67

Syöpätaudit ovat "mitokondriotauteja". Lue lisää tästä:
http://tinyurl.com/f82o7

Vierailija

Kiitos Toloselle perusteellisesta vastauksesta. Tämä todisti (ainakin minulle), että olet alan asiantuntija ja vaivaudut vastaamaan yksityisiinkin kysymyksiin tällä palstalla.

Mutta vielä yksi lisäkysymys D-vitamiiniin liittyen:
Saako säännöllisestä kalan syömisestä (esim. kaksi-kolme kala-ateriaa viikossa) riittävästi D-vitamiinia, vai onko sen lisäksi hyvä ottaa vielä D-vitamiinikapseleita? Ja onko eri kalalajeilla (hauki-made-kuha-turska-lohi jne) merkitystä D-vitamiinin kannalta?

Itse olen syönyt kalaa seisovasta pöydästä (vaihtoehtona lihalle) jo 15 vuoden ajan.

Vierailija

Miksi herra Tolonen vetoaa suuriin auktoriteetteihin niin mieluusti? Ihan kuin ufouskovaiset

Milloin oikea Tohtori Tolonen esiintyy TV:ssä ajankohtaisohjelmissa?

Jos kaikki Tolosen lainaukset eri lähteistä pitäisivät todellisessa elämässä paikkansa, ihmisen elinikä pitäisi hänen lääkityksellään noin 200 vuotta.

Sekaruoka kunniaan!

Vierailija

Tarkkailijalle:
Suositus, että meidän tulisi syödä vähintään kaksi rasvaista kala-ateriaa viikossa perustuu nimenomaan siihen, että siten saisimme D-vitamiinia (suositusta ei ole annettu riittävän omega-3-rasvahappojen saannin vuoksi, kuten monet virheellisesti yhä luulevat). Nykytiedon valossa se ei kuitenkaan riitä – etenkään syöpätautien ehkäisyyn –, sillä ihmisen D-vitamiinin tarve on todennäköisesti noin 30 kertaa suurempi kuin Pekka Puskan johtama Kansanterveyslaitos ja Valtion ravitsemusneuvottelukunta suosittavat. Suositukset on annettu sillä perusteella, että niiden mainitsemat määrät on mahdollista jotenkuten saada ravinnosta (jos tuntee ravintosuositukset), eikä ravintolisiä tarvittaisi. Koska viranomaissuositukset ovat harhaisia, eivätkä läheskään kaikki ymmärrä ottaa ravintolisiä, monet sairastuvat tarpeettomasti vakaviin kroonisiin sairauksiin ja ikäihmiset joutuvat turhanpäiten laitoshoitoon, kuten hollantilainen tutkimus juuri osoitti:
http://tinyurl.com/3dyu8h

Vierailija

Turha pähkäillä saako jotakin vitamiinia, hiven- tai kivennäisianetta rittävästi ruoasta, kun asian kerran voi selvittää yksinkertaisella verikokeella, aivan kuten rutiinisti menetellään esim. kaliumin, natriumin, raudan yms. suhteen. Veren rasvahapotkin saa nyt selville 77 eurolla (16 rasvahappoa) ja niiden suhteet. Verikoe kertoo asian tarkemmin kuin erilaiset laitasmallit. Eri asia on, että esim. D-vitamiinin ja suhteen laboratorioiden viitearvot ovat ilmeisesti liian pienet ja homokysteiinin suhteen liian suuret. Homokysteiini nousee, jos ihminen syö liian vähän foolihappoa (ja B6- ja B12-vitamiineja).

Vierailija

Tohtori Tolonen kirjoitti m.m: "Eri asia on, että esim. D-vitamiinin suhteen laboratorioiden viitearvot ovat ilmeisesti liian pienet ja homokysteiinin suhteen liian suuret."
Huomio kiinnittyy sanaan "ilmeisesti"; ei siis ehdottoman varmasti.

Seitsemänkymmenenseitsemän euron veritestejä voidaan harkita ja tehdä yksilötasolla, mutta "populaatiotasolla" eli koko kansan ravitsemuksesta puheenollen tarvitaan ruokailu- ja ravitsemussuosituksia, joita määrätyt viranomaiset perustellusti antavat.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat