Sivarin päiväkirja

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Astuin tänään siviilipalvelukseen ja ajattelin aloittaa aiheesta oman ketjun. Pyrin pohtimaan siviilipalveluksen merkitystä ja koulutuksen luonnetta yleisesti. Ensi vaikutelmani johti pettymyksen tunteeseen, odotin kohtaavani fiksuja ja aatteellisia ihmisiä joille siviilipalvelus olisi vakaumuksellinen teko - ei keino livistää armeijasta. Tapaamani henkilöt eivät kuitenkaan vahvista tätä käsitystä. Enemmän tuntuu siltä, että tänne on hakeutunut lähinnä saamattomia ihmisiä.

Porukat eivät jaksa kävellä kahta kilometriä vaan taksi pitäisi tilata. Kahvia ei saatu juoduksi kun eräs kaveri ei osannut tiskata mukeja. Johdantoluennolla käsiteltiin yleistä ongelmaa: muut kämppikset haisevat ***** pahalle kun eivät käy suihkussa. Siis näin luki sanasta sanaan luentomonisteessa. En voinut olla nauramatta ääneen. Seuraavaksi neuvottiin, että avotulen sytyttäminen on väärin sisätiloissa. Tämä on ihan naurettava mesta joka on täynnä haisevia ääliöhippejä, ja minä kun luulin että äärioikeistolaiset ovat typeriä. Varsinaiset luennot alkavat vasta huomenna, tarkasteltuani luentomateriaalia en ole juurikaan vakuuttunut. Todennäköisesti lukiotasoista lässytystä on tiedossa. Toivotaan parasta.

Miestutkija Arto Jokinen tuntuu olevan kanssani samaa mieltä:

”Oletin kohtaavani paljon sodan ja rauhan kysymyksistä kiinnostuneita nuoria, mutta siellä oli paljon ihmisiä, joista en voinut ymmärtää, että miten vitussa ne oli päässyt sivariin. Kerran meillä oli yhdet läksiäisbileet. Se ilta päätty siihen, että pari jätkää nyrkkitappeli pihalla. Kyllä mä vähän olin pettynyt. Lisäksi ymmärsin, että siviilipalvelus on vain osa tätä järjestelmää. Olisi pitänyt mennä vankilaan.”

http://www.ylioppilaslehti.fi/2001/11/3 ... hekkaasti/

Sivut

Kommentit (794)

Vierailija

Totaali on tosimies.

Echi
Ensi vaikutelmani sivarista oli melkoinen pettymys, odotin kohtaavani fiksuja ja aatteellisia ihmisiä joille siviilipalvelus olisi vakaumuksellinen teko - ei keino livistää armeijasta.

Miksi toisaalta pakkoyhteisön harjoittamaa sukupuolisortoa pitäisi vastustaa erityisen vakaumuksellisesti? Ei meistä kukaan ole mitään velkaa yhdellekään valtiolle, livistämisestä ei siis ole kyse missään tapauksessa.

Vierailija

Samael on vain katkera, kun hänet on pakotettu ilmaiseen koululaitokseen ja muihin yhteiskunnan etuuksiin. Ihmiset ovat valtio. Ei mikään maapläntti tai eduskunta. Naapurillesi olet velkaa siitä, ettet suostu yhteistä yhteiskuntaanne ja sen itsemääräämisoikeutta puolustamaan. Taidatkin olla pelkkä nihilisti, etkä anarkisti ollenkaan.

Sikäli kun armeijassa aikaisemmin tulleet kouluttavat myöhemmin tulleita, jotka kouluttavat heidän jälkeensä tulleita, ei armeija oikeastaan voi heijastaa muuta kuin yhteiskunnan yleisiä asenteita.

Tämän päivän alokkaat ovat huomisen alikersantteja ja kokelaita. Heidän asenteensa siirtyvät seuraaville alokkaille, mutta myös alokkaiden kesken toimiva ryhmäkuri jalostaa vallitsevan yhteiskunnallisen mentaliteetin tuossa kulttuurillisessa umpiossa jota armeijaksi kutsutaan.

Ero sivariin on tosiaan se, että ne jotka eivät kykene käymään armeijaa henkisistä syistä, siirretään sivariin tai vapautetaan riippuen pään vian laadusta. Jokainen selväjärkinen ihminen kyllä kykenee armeijan suorittamaan, vaikka se ei olisikaan mukavaa.

Näkisin asian niin, että sivariin lähteminen ei toimi protestina sen kummemmin kuin vankilaan meneminenkään. On turha tapella systeemiä vastaan ja kuluttaa omaa energiaansa keräämällä vitutusta asioista joihin ei voi suoraan vaikuttaa.

Henkilökohtaisesti pidän vakaumuksellisia sivareita tietyllä tavalla naiveina ja toisinaan hieman yksinkertaisina. Samaan tapaan kuin lähes kaikkia jotka menevät jossain asiassa tai mielipiteessä äärimmäisyyksiin.

Vierailija

Armeijan käyneenä, kykeneminen ja haluaminen ovat kaksi eri asiaa. Armeija lienee kuitenkin "helpompi tie", koska se on sen verran lyhyt. Työtuntimäärä siellä on tosin jotain ihan muuta kuin siviilipalvelusmiehillä.

Minusta on aivan sama käykö ihminen siviilipalveluksen vai armeijan vai meneekö peräti linnaan kasvattamaan RAP -levyjensä myyntiä. Armeijassa motivaatio painaa minusta aika paljon; Huonokuntoinen voi olla tiukoilla(ainakin minä olin aika kovilla) mutta motivoitumaton mörssäri on vain kaikkien tiellä, haittaamassa muitakin. (Armeijan käymätönkin lienee joskus ollut ehkä koululäksyryhmässä/työpaikassa jossa on se "mr(s). negatiivinen asenne", joka osaa viedä (sen vähänkin) työinnon ja motivaation.. Vaikuttaa näetsen aika tavalla.) Vitutus tarttuu. (Armeijan voisi kenties tuhota soluttamalla sinne tarpeeksi kettuuntuneita hyttytyttöjä...)

Joten eiköhän ole kaikille parasta, että ne toiset nuoret menevät sinne armeijaan haisemaan hielle ja mudalle ja toiset sinne sivariin haisemaan vähän vähemmän(tai ainakin erille.)

PS:
Miten muuten on, olemmeko me "velkaa" keille, ovatko saksalaiset velassa isiensä tekojen vuoksi? Minä ainakin henkilökohtaisesti katson olevani velassa sotaveteraaneille, jotka konkreettisesti asettivat ahterinsa riskiin valtion käskystä. Heitä minä kunnioitan. En naapuriani(joka pentele kävi pyykkituvasta varastamassa minun vaatteet -ja tämä tarina on Tosi!) En katso olevani velkaa armeijalle ja suomen valtiolle, vaan niille yksilöille, jotka sen alaisuudessa toimivat. Ehkä olen individualisti, ehkä en.

Vierailija
Veikko
Samael on vain katkera, kun hänet on pakotettu ilmaiseen koululaitokseen ja muihin yhteiskunnan etuuksiin.

Älä nyt ole noin järjettömän naiivi. Mikään yhteiskunnan tarjoama ei ole ilmaista. Et ole ilmeisesti koskaan kuullut veroista? Ehkä et ole vielä joutunut niitä maksamaan. Kyseessä on järjestelmä jossa pakkoyhteisö riistää osan rahoistasi, ja käyttää ne mm. turhanaikaisten byrokraattien elättämiseen.

Veikko
Ihmiset ovat valtio.

Roskaa. Valtio on abstraktio, pakkoyhteisö johon ihmiset huijataan ja/tai pakotetaan mukaan. Vähän kuten uskonnollinen kultti, mutta hieman vähemmillä transsendenttisilla perusteluilla.

Veikko
Naapurillesi olet velkaa siitä, ettet suostu yhteistä yhteiskuntaanne ja sen itsemääräämisoikeutta puolustamaan.

Minulla on oma itsemääräämisoikeuteni, ja naapurilleni en ole velkaa mitään, ellen satu jotain itse häneltä lainaamaan.

Veikko
Sikäli kun armeijassa aikaisemmin tulleet kouluttavat myöhemmin tulleita, jotka kouluttavat heidän jälkeensä tulleita, ei armeija oikeastaan voi heijastaa muuta kuin yhteiskunnan yleisiä asenteita.

Yleiset asenteet eivät oikeuta mitään, varsinkin kun ne ovat pakotettuja ja indoktrinaation kautta istutettuja asenteita.

Veikko
Ero sivariin on tosiaan se, että ne jotka eivät kykene käymään armeijaa henkisistä syistä, siirretään sivariin tai vapautetaan riippuen pään vian laadusta. Jokainen selväjärkinen ihminen kyllä kykenee armeijan suorittamaan, vaikka se ei olisikaan mukavaa.

Selväjärkinen ja itsenäinen ihminen ei suostu pakkoon, järjestelmä toimii ainoastaan sosiaalisen painostuksen ja jo lapsiin suunnatun asenteisiin vaikuttamisen kautta.

Veikko
Näkisin asian niin, että sivariin lähteminen ei toimi protestina sen kummemmin kuin vankilaan meneminenkään. On turha tapella systeemiä vastaan ja kuluttaa omaa energiaansa keräämällä vitutusta asioista joihin ei voi suoraan vaikuttaa.

Turhaa on lillua virran vietävänä, protesti kyllä toimii, ja aina sitä paremmin mitä useampi kieltäytyy.

Veikko
Henkilökohtaisesti pidän vakaumuksellisia sivareita tietyllä tavalla naiveina ja toisinaan hieman yksinkertaisina.

Minä taas pidän isänmaallisia ja auktoriteeteille kuuliaisia ihmisiä naiiveina idealisteina, typerinä myötäilijöina tai yksinkertaisesti surkeina raukkoina.

slam
Seuraa 
Viestejä2127
Liittynyt11.5.2006

Armeija. Kaikkee ne keksii. Eiköhän täsä jo muutenkin ihan tarpeeksi valmiiseen maailmaan synny, että tuskin ihan jokaisen poikkeavan ääreisteologian perään kannattaa juosta, vaikka sitten kuolisikin?

- Miettikää oikeesti joskus jotain järkevääkin. Ei tälle foorumille perussontaa, kiitos

Hyvin polkee.

Petu
Seuraa 
Viestejä2287
Liittynyt17.3.2005

Älä huoli ,tykin ruoaksi me päästään kaikki ,kun tiukka paikka tulee . Et ole menettänyt mitään clamouuria . En itse ilennyt aikananaan kieltäytyä ,silloin olisi kuolio tullut . Ei vaistekaan . Jokainen tehköön oman periaatteen mukaan . Ei nykyään tarvitse mennä armeijaan. Naiset sinne pitäisi päästä myös ,kaikki ! . Se olisi kaikille mieleen ja ennen kaikkea, tasa-arvoa . Siitä meidän mammat tykkää . Tuottavat miehet takaisin työelämään ja tuottamattomat naiset tilalle armeijaan . Ehkä ei armeija olisi yhtä nopea toimimaan ,koska ; missä mun sitä ja täta, kuinka mun tukka on ,ja voi ei mulla on ne päivät, onko joku nähnyt minun huulipunaa ? -tämä sota täytyy nyt sitten perua . Aina kuitenkin voidaan koklata

Vierailija
SAMAEL
Veikko
Samael on vain katkera, kun hänet on pakotettu ilmaiseen koululaitokseen ja muihin yhteiskunnan etuuksiin.

Älä nyt ole noin järjettömän naiivi. Mikään yhteiskunnan tarjoama ei ole ilmaista. Et ole ilmeisesti koskaan kuullut veroista? Ehkä et ole vielä joutunut niitä maksamaan. Kyseessä on järjestelmä jossa pakkoyhteisö riistää osan rahoistasi, ja käyttää ne mm. turhanaikaisten byrokraattien elättämiseen.

Veikko
Ihmiset ovat valtio.

Roskaa. Valtio on abstraktio, pakkoyhteisö johon ihmiset huijataan ja/tai pakotetaan mukaan. Vähän kuten uskonnollinen kultti, mutta hieman vähemmillä transsendenttisilla perusteluilla.

Veikko
Naapurillesi olet velkaa siitä, ettet suostu yhteistä yhteiskuntaanne ja sen itsemääräämisoikeutta puolustamaan.

Minulla on oma itsemääräämisoikeuteni, ja naapurilleni en ole velkaa mitään, ellen satu jotain itse häneltä lainaamaan.

Veikko

Yleiset asenteet eivät oikeuta mitään, varsinkin kun ne ovat pakotettuja ja indoktrinaation kautta istutettuja asenteita.

Veikko

Selväjärkinen ja itsenäinen ihminen ei suostu pakkoon, järjestelmä toimii ainoastaan sosiaalisen painostuksen ja jo lapsiin suunnatun asenteisiin vaikuttamisen kautta.

Veikko

Turhaa on lillua virran vietävänä, protesti kyllä toimii, ja aina sitä paremmin mitä useampi kieltäytyy.

Veikko
Henkilökohtaisesti pidän vakaumuksellisia sivareita tietyllä tavalla naiveina ja toisinaan hieman yksinkertaisina.

Minä taas pidän isänmaallisia ja auktoriteeteille kuuliaisia ihmisiä naiiveina idealisteina, typerinä myötäilijöina tai yksinkertaisesti surkeina raukkoina.

Uuh, ei tuommosta jaksa kuunnella, jos olisit trolli niin tuota jaksais lukea, mutta kun olet ihan oikeasti tuota mieltä. Kuka sen sinun itsemääräämisoikeutesi takaa? Ei ainakaan anarkiaa vaativat ekoterroristit. Eihän kukaan pakota sinua asumaan Suomessa? Mikset muuttaisi pois? Olisihan se parempi kun ei maksettaisi veroja niin et olisi sinäkään oppinut lukemaan ja kirjoittamaan. Ajattelemaan et nähtävästi ole oppinut.

Vierailija
Veikko

Voin kertoa sinulle luottamuksellisena tietona, että kyllä täällä silti majailee valinnan tehneitä ihmisiä. Luulin heitä vain olevan enemmän. Kyllä monista saataisiin loistavaa tykinruokaa sinne armeijaan jos tarpeen tulisi, ehkä tietyt henkilöt soveltuisivatkin sinne paremmin. Olisin suurella todennäköisyydellä kyennyt käymään armeijan, päätökseni syntyi kuitenkin pitkän pohdinnan jälkeen.

Veikko

Henkilökohtaisesti pidän vakaumuksellisia sivareita tietyllä tavalla naiveina ja toisinaan hieman yksinkertaisina. Samaan tapaan kuin lähes kaikkia jotka menevät jossain asiassa tai mielipiteessä äärimmäisyyksiin.

Sinulla on tietysti vapaus subjektiiviseen näkemykseesi, kunhan muistat että sen perusteella et voi tuomita muiden ihmisten tekoja. Sivariin lähteminen voi toimia protestina ihmisen elämässä vallitsevia auktoriteetteja vastaan, jolloin merkitys on konkreettinen itse valinnan tehneelle henkilölle. Itse arvostan niitä ihmisiä jotka miettivät tosissaan tekemänsä valinnan merkitystä. Kuitenkin, ihmisen täytyy pystyä argumentoimaan kantansa riittävän hyvin. Ei riitä, että valitsee omalta kohdaltaan helpoimmalta tuntuvan ratkaisun.

Sinun näkemyksesi jonka mukaan systeemiä vastaan ei kannata taistella on mielestäni naivimpi kuin sivareiden pilvilinnaideologia. Sen perusteella voitaisiin oikeuttaa mielivaltaisia yhteiskuntajärjestelmiä. Vaikka Suomi ei tälläinen diktatuuri olisikaan, ei kansalaisaktivismissa ole mitään vikaa. Asioita voi ja pitää kyseenalaistaa, kunhan perustelut ovat kunnossa. En todellakaan ymmärrä miten siviilipalvelus on äärimmäisyyksiin menemistä, ei tämä nyt niin järisyttävä asia ole.

Vierailija
Echi
Ensi vaikutelmani johti pettymyksen tunteeseen, odotin kohtaavani fiksuja ja aatteellisia ihmisiä joille siviilipalvelus olisi vakaumuksellinen teko - ei keino livistää armeijasta. Tapaamani henkilöt eivät kuitenkaan vahvista tätä käsitystä. Enemmän tuntuu siltä, että tänne on hakeutunut lähinnä saamattomia ihmisiä.
...
Tämä on ihan naurettava mesta joka on täynnä haisevia ääliöhippejä, ja minä kun luulin että äärioikeistolaiset ovat typeriä.

"Mitäs minä sanoin..."

Eiköhän tuota ole sinulle yritetty kertoa jo moneen kertaan: sivarit eivät ole mitään ylväitä idealisteja, vaan joko selkärangattomia nahjuksia tai asennevammaisia anarkistikusipäitä.

On kuitenkin nostettava sinulle hattua siitä, että uskallat myöntää itse havainneesi asian ja vieläpä kirjoitat siitä tänne. Moni idealisti roikkuu karun totuuden kohdattuaankin sitkeästi kiinni propagandassaan, koska väärässä olemisen myöntäminen itselleenkin on kova pala. Ehkäpä sinulla on vielä toivoa.

Edit: No jaa... vastauksestasi päätellen ei ehkä sittenkään. Ehkäpä teini-iän ehdottomuus hieman karisee sitten iän myötä. Toivon vain, että et sitä ennen pääse mihinkään sellaiseen asemaan, jossa pääsisit sössimään asioita idealismisi ajamana.

Vierailija

Olkoon voima ja valkoiva kuurous kanssasi, Echi

Olet ilmeisesi Lapinjärvellä? Toivottavasti olet löytänyt järjellisen palveluspaikan alkujakson jälkeen.

Vierailija
googeli
Uuh, ei tuommosta jaksa kuunnella, jos olisit trolli niin tuota jaksais lukea, mutta kun olet ihan oikeasti tuota mieltä.

No en minäkään oikeastaan jaksa isommin markeerata laistesi selkärangattomien lampaiden määkynöitä.

googeli
Kuka sen sinun itsemääräämisoikeutesi takaa?

Ei ainakaan mikään valtio. Valtio kyllä alistaa ja pakottaa, sekä ylläpitää epätasa-arvoistavia rakenteita.

googeli
Ei ainakaan anarkiaa vaativat ekoterroristit.

Mistä hemmetistä sinä tiedät mitä jotkut "ekoterroristit" vaativat? Oletko yksi niistä?

googeli
Eihän kukaan pakota sinua asumaan Suomessa?

Ei pakota, enkä toisaalta pyydä kenenkään lupaakaan.

googeli
Mikset muuttaisi pois?

Muutan jos muutan, asia ei kuulu sinulle. Mikset itse muuttaisi jos sananvapaus on lampaanpäällesi liian vaikeaa kestää?

googeli
Olisihan se parempi kun ei maksettaisi veroja niin et olisi sinäkään oppinut lukemaan ja kirjoittamaan.

Maksamillaan verorahoilla vanhempani olisivat helposti pystyneet ostamaan minulle kotiopetusta. Opin muuten lukemaan ja kirjoittamaan ennen kouluun menoa.

googeli
Ajattelemaan et nähtävästi ole oppinut.

Onneksi sinä olet varsinainen ajatusten tonava. Säälittävä aivopesty nulikka sinä olet.

Vierailija
Fëanor

"Mitä minä sanoin..."

Eiköhän tuota ole sinulle yritetty kertoa jo moneen kertaan: sivarit eivät ole mitään ylväitä idealisteja, vaan joko selkärangattomia nahjuksia tai asennevammaisia anarkistikusipäitä.

Ylireagoin ehkä hiukan liikaa... Armeijasta olisin todennäköisesti kirjoittanut vieläkin kriittisemmin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat