Erilainen hybridi?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Sain yksi päivä mielenkiintoisen ajatuksen päähäni. Idea voi olla kömpelö, kun en tunne kaikkia osatekijöitä mutta siis

Ajatelkaa autoa, joka saa virtansa 3 lähteestä. Perinteisin tavoin jarrulämmöstä sekä polttomoottorista mutta tämän lisäksi auton katolla olisi 2 - 4 tuuliturbiinia, jotka pyörisivät ilmanvastuksen ansiosta. Ajatus on mielestäni kiehtova, koska tällaisen kulkupelin akkuja pystyisi teoriassa lataamaan myös levossa. Tosin minua epäilyttää, että turbiinien luoma ilmanvastus vähentää hyötysuhdetta rankasti mutta joku aerodynamiikkaa paremmin tunteva osaisi varmaan vastata tähän?

En osaa myöskään arvioida näiden turbiinien nimellistehoja mutta kierroksia per minute tulisi varmasti kohtalaisesti.

Kommentit (6)

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Tuulen nopeudet lähellä maanpintaa ovat kovin vaatimattomia - varsinkin autotallissa

Ajon aikana taas tuosta propellista tulisi vastusta. Toki sen voisi ajon ajaksi laskea sisään, mutta siitä tulee silti lisää painoa, joka lisää energiankulutusta.

Vierailija
Volitans
Tuulen nopeudet lähellä maanpintaa ovat kovin vaatimattomia - varsinkin autotallissa



Tästä syystä siis nimenomaan "teoriassa"


Ajon aikana taas tuosta propellista tulisi vastusta. Toki sen voisi ajon ajaksi laskea sisään, mutta siitä tulee silti lisää painoa, joka lisää energiankulutusta.

Mielenkiintoisin kysymys on se, että onko tällä menetelmällä mahdollista synnyttää edes pientä hyötysuhdetta vai tappaako ilmanvastus kaiken hyödyn.

Vierailija

Se tuuliturbiini kannattaisi asentaa sinne autotallin katolle. Sen lisäksi katon etelän puoleisen lappeen voisi kattaa aurinkokennolla.

Vierailija
Ertsu
Se tuuliturbiini kannattaisi asentaa sinne autotallin katolle. Sen lisäksi katon etelän puoleisen lappeen voisi kattaa aurinkokennolla.

Laitetaan se tuuliturbiini pakoputken eteen. Siinä käy pöhinä ajon aikana

Vierailija

Risat kirjoitti:

Ertsu kirjoitti:

Se tuuliturbiini kannattaisi asentaa sinne autotallin katolle. Sen lisäksi katon etelän puoleisen lappeen voisi kattaa aurinkokennolla.

Laitetaan se tuuliturbiini pakoputken eteen. Siinä käy pöhinä ajon aikana


Hyvä idea, paitsi että minun autossani on jo sellainen. Jotkut haukkuvat sitä turboksi.

Vierailija

Tuota, tässä on klassinen virhepäätelmä siitä että liike-energiaa muutettaisiin jälleen käyttöenergiaksi.

Se, että yleensä tarvitaan jotain energiaa liikkeen tuottamiseen se keston aikana johtuu vastuksesta. Kaikki siis menee vastusten voittamiseen.
Joko kappaleen nopeutta muutetaan tai ilman massaa siirrellään. Lisäksi on kitkavastuksia eri puolella, kuten renkaissa ja laakereissa.

Vain jarruttaessa ja moottorin häviöistä vapautuu energiaa, jota periaatteessa voisi kerätä ja käyttää häviöt vähentäen uudelleen.

Uusimmat

Suosituimmat