Kysymys Aslakille

Seuraa 
Viestejä1906
Liittynyt16.3.2005

Kuuntelin eilenehtoona autossa radiosta jotakin ohjelmaa, jossa kuuntelijat esittivät kysymyksiä asiantuntijoille. Yhtenä asiantuntijana oli puhelinlinjan päässä Oula Näkkäläjärvi. Viimeinen kysymys tuli niin myöhään, ja oli niin lavertelevainen mies se kysyjä, ettei vastausta ehditty kunnolla antaa, ja se jäi nyt vaivaamaan.

Oli joskus 40 vuotta takaperin joku porukka viettänyt kesäaikaa Lapissa, (en edes muista missä päin, ja olivatko ne jossain hommissa siellä vai miten) . Kortteeritalon (?) poika oli kerran pyytänyt porukkaan kuuluvaa tyttöä kävelylle. Olivat kymmenisen kilometriä taivaltaneet tunturissa, ja ainoa mitä poika sinä aikana sanoi, oli : seitsemän poroa. Eikä muuta tapahtunut. Kysyjä ei kertonut miten tyttö siihen reagoi, kai se oli vain odottanut ja odottanut jotain jatkoa ja jatkanut kulkemista.

Ohjelmassa kysyjä tahtoi tietää, ja minäkin nyt, että mitä se saattoi tarkoittaa? Oliko jonkinlainen kosinta tai sen tapainen? Että olen minä aika poika kuitenkin! Yleensähän porojen lukumäärästä ei ole soveliasta puhua, eikö niin? Eikä seitsemän poroa ole paljon, paitsi ehkä jos on kovin nuori poika kyseessä? Sekin jäi selvittämättä minkä ikäisiä olivat.

Tyhmyydelle minä olen vihainen kuin rakkikoira; mutta viisaus ei ole kaikille suotu.

Kommentit (10)

kytoann
Seuraa 
Viestejä1906
Liittynyt16.3.2005
Aslak
Niin tai vasthan tuli tuhannen poron tokka jossa oli 7 muitten
merkissä ollutta kisuraa.
Nuin sen luulisin olhen.

Saattaapa olla. Jos vastaan jolkotti sata tai tuhat poroa, niiden täytyi mennä läheltä jos korvamerkit näkyi, ja sitten poika hetken päästä toteaa: "seitsemän poroa" , niin onhan siinä etelän tyttö huuli pyöreenä.

Kun ei tiedä tarinasta sen enempää niin vaikea sanoa. On sillä pojalla kuiten jotain muutakin mielessä ollut kun on lannan riukua kävelylle pyytänyt.

Se voi olla niin vaikeaa tuo kommunikointi ihmisten välillä.

Tyhmyydelle minä olen vihainen kuin rakkikoira; mutta viisaus ei ole kaikille suotu.

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

Oikeja poromies tuntee korvamerkit jo muutaman saan metrin päähän.
Sitä son etelän miehet monesti ihmetelhet.

Entä sitte se etelästä tullu etelänalju, joka ensisaatolla tyttären kans ei ollu saanu muuta suustan ulos ko sen , että son pitkä pino halokoja jonka se mies päivässä hakkaa.

kytoann
Seuraa 
Viestejä1906
Liittynyt16.3.2005
Aslak
Oikeja poromies tuntee korvamerkit jo muutaman saan metrin päähän.
Sitä son etelän miehet monesti ihmetelhet.

Onko noin? No, sitten voi olla, että se tyttö ei ole edes huomannut niitä poroja, jos on juuri silloin katsellut riekonmarjoja tai vastakkaisia tuntureita.

Entä sitte se etelästä tullu etelänalju, joka ensisaatolla tyttären kans ei ollu saanu muuta suustan ulos ko sen , että son pitkä pino halokoja jonka se mies päivässä hakkaa.

Niin. Vaikeata on. Yleensä kai voi ajatella, että jos ei toinen yhtään tule vastaan, niin ei se ole kiinnostunut, eikä siitä sitten sen enempää. Mutta jos toinen on yhtä ujo tai muuten tottumaton puhumaan, ja/tai puhutaan niin eri kielillä kuin näissä, niin voi olla, että siinä meni elämän tilaisuus.
Sitten voi loppuelämänsä istua sitä suremassa.
Miten murheellista!

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

Elämä se vain on semmosta, son raakaa pelijä.
Elukakki tappelevat naarhaista , porokki ja hirvet.
Mettokki tappelevat , joskus son laulupaikalta löytyny
kuolheitaki mettoja. Hakanhet toisens hengiltä.
Niin ja ihmisekki tappelevat , ja tappavat toisijhans.
Mutta sivistynhet ei tappele, ne kehuvat halkopinoja ja poroja.

Jos vastapuoli ei ole kyllin sivistyny se ei ees hoksaa käytettyä jujua.
No jovain semmonen joutaaki mennä.

Löytyy se joskus joku joka " romanttisesti huokaa " niinkö.
Ja siittä se sitte lähtee kehkejämhän ethempäin, ku lankakerä.
Niin että eiku ansalla jänestä pyytämhän vain.

Son semmonen ikivanha tapa viijjä papille joku lahja, varsinki sillon ku se
parin vihkii.
Köyhemmillä ei ollu antaa poroja , tai pytyllistä voita pyttynhens.
Mutta köyhälläki oli varraa ansalankhan, niimpä se pyyvethin ansalla jänes "vihkilahjaksi papille."

Rikhat vei mitä vei, Aslakin anshan tarttu vanaha kissa.

Pokasaha
Seuraa 
Viestejä1466
Liittynyt16.3.2005

Aslak, oletko lukenut Juhani Ahon kirjoittaman kirjan nimeltä Panu?
Siinä karjalaisnoita Panu vei Kontojärven kirkkoherralle lahjaksi jäniksen, ei kuitenkaan kelvannut hänelle. Tähän vastasi Panu muistaakseni näin: "Jos ei paistiksi papille, keitä keitto Kiesukselle, uhrirokka ruotukselle, makia Maarian pojalle". Joten paremman perään ne papit aina ja iäti ovat, pieni on ristiturpa jänis lahjana kirkon miehelle.

Sille Panulle kävi sitten köpelösti kun kävi lapin noidalta neuvoa kysymässä, tämä nosti Panun oman veren häntä vastaan. Joutui Turkuun tuomittavaksi ja roviolla poltettavaksi, sinne hänet passitti tuo kirkkoherra.

Kansakunta joka kieltää historiansa, häviää maailmankartalta.
Pokasaha

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

En mie muista että olsin tuota kirjaa lukenu.
Ehkä joskus 50 vuotta sitte,..ei ,,ei se tule mielhen.

Mutta semmonen son ollu tapa meilläpäin , että papille son
jotaki aina viety lahjaksi ku son parin vihkiny.

Muuten semmonenki hauska ilmasu son meilläpäin jos uistimhen tarttu
roskaa , kaisloja tai muuta,, niin sanothin nyt tuli papinkala.

Papillekko joskus on pitäny kymmennykset saatusta saalhista luovuttaa.

Pokasaha
Seuraa 
Viestejä1466
Liittynyt16.3.2005

Panu kirja löytyy netistä seuraavasta osoitteesta, voi ladata sen omalle koneelle vaikkapa pdf muodossa:
http://manybooks.net/titles/ahojuhan138 ... 850-8.html

Panu näytelmä taas täältä, josta tuo edellä mainitsema Panun kommentti löytyy:
http://www.gutenberg.org/files/13849/13849-8.txt

Tästä osoitteesta löytyy siis aika paljon mielenkiintoista kirjallisuutta kunhan vain viitsii selata:
http://manybooks.net/

Kansakunta joka kieltää historiansa, häviää maailmankartalta.
Pokasaha

Uusimmat

Suosituimmat