Suolaton sairaalaruoka

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tällä foorumilla kirjoittelee sairaala-alan asiantuntijoita ja toivoisin heidän ottavan kantaa suolattomaan sairaalaruokaan.
Tämä esille tuoma ongelma on tosi paha ongelma siitä kärsiville.
Olen kohta siinä iässä, että minulla on suuri mahdollisuus joutua sairaalahoitoon potemaan suolattomuutta.
Kammoksun sitä.

Olen käynyt vuodeosastolla tuttavia katsomassa. Kaikki laidasta lukien oikealta vasemmalle, valittavat sitä, että sairaalaruoka ei maistu millekään. Niissä ei ole suolaa.
Ikänsä ruoassaan suolaa käyttäneiden vanhusten pakotetaan syömään suolatonta ruokaa.
Näin viedään heiltä viimeinenkin elämässä olon nautinto.
Yhdelle tuttavalle vein salaa suolasirottimen. Tunnustan rikokseni.
Älkää terveysintoilijat kiduttako vanhuksiamme suolattomilla ruuilla!

Sivut

Kommentit (41)

Vierailija

Omat suolat mukaan. Sen syöntiä ei voi kieltää. Jos se on hoitoa, siitä voi kieltäytyäkin.

Se on hyvinkin suuri ongelma etteivät vanhuset syö hyvin. Heikko makuaisti ja ummetus on paha yhdisstelmä

Vierailija

tietää kirjoitti:
"Se on hyvinkin suuri ongelma etteivät vanhuset syö hyvin. Heikko makuaisti ja ..."

Suolaton ruoka ei maistu sellaisen suussa, joka on tottunut suolaa käyttämään.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14029
Liittynyt23.6.2005

Olin parisen vuotta sitten 10 päivän keikalla. Olen tottunut vähäsuolaiseen ruokaan, vaikka sipipurkki voikin tyhjetä tuosta vain.

Voisivat tarjota siellä sairaaloissa enemmän mausteita, se korvaisi turhan suolan helposti ja taas safka maistuu!

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vierailija

Neonomide kirjoitti:
"Voisivat tarjota siellä sairaaloissa enemmän mausteita, se korvaisi turhan suolan helposti ja taas safka maistuu!"

Mausteet tekevät ruuasta maittavamman, mutta silti
suola ja nälkä ovat parhaimmat mausteet.

Suolatonta ruokaa tarjottaessa pitäisi olla valinnaisesti myös mausteita (suola) tarjolla.

Vierailija

Minä olen useasti kuljettanut lentokoneissa jaettavia suolapusseja mennessäni osastolle. Oon jopa diilannu niitä naapureille. Noin, nyt terveyspoliisi jo särkee ov......

Vierailija

Eikä sitä suolaa paljoa tarvi lisätä, jotta ruoka maistuu paremmalle. Täytyy alkaa keräilemään vanhuuden varalle mäkkärin suolapussukoita jääkiekkokassiin

Vierailija

Mummo kirjoitti:
"Minä olen useasti kuljettanut lentokoneissa jaettavia suolapusseja mennessäni osastolle. Oon jopa diilannu niitä naapureille. Noin, nyt terveyspoliisi jo särkee ov......"

Olen kehitellyt suolattomalle sairaalan vuodeosastolle joutuneille naisille suolasirotintamponin. Se hetki kun tulee, että joudun tuonne, sujautan sen mukaani.
Olisi terveyspoliiseilla ihmettelemistä kun mulle yksin sairaalapöperöt maittaisivat.

-----------------
Vakavassakin tilanteessa pieni pierukin naurattaa

Vierailija

Olen ollut sairaalassa, mutta reissuni ovat olleet vain vuorokauden mittaisia.
Ruokaa tarjottiin ja usein, mutta koska sain sellaista hoitoa, joka vie ruokahalun , ruoka lähinnä inhotti. Oksentelin muutenkin. Yritin selittää henkilökunnalle, että eivät tuputtaisi minulle ruokaa koko ajan, mutta kaipa se kuului heidän töihinsä.

Viimeksi olin tänä talvena erään pikkuleikauksen takia päiväkirurgiaosastolla puoli päivää. Sain yhden aterian. Se sisälsi pienen askin salaattia. Pääruokana oli vedellä höystetty muusi ja soosi, jossa kellui lauantaimakkaran palasia. Ei todellakaan houkutellut.

Yritän itse tehdä maistuvaa ja terveellistä ruokaa. En yhtään ihmettele, vaikka pitkäaikkaispotilaat voivat huonosti.

Vierailija

Fiisas kirjoitti:
"Jokaisen terveyshän on jokaisen omalla vastuulla. Ei kukaan teiltä suolapurkkia tule pois ottamaan, mutta typeryyttähän se on jos on esim. hypernatremia, korkea verenpaine.."

Eihän lääkkeitäkään holtittomasti jaeta.
Niille joille suola ei terveydellisistä syistä sovi, niille ei, muuta sallittakoon silti niille suolapurkki tarjottimelle niille, joille ei siitä ole terveydellistä vaaraa.
Lisäksi tarjoileva henkilö voisi kysyä, laitetaanko ruokaan suolaa. Moni vanhus voi olla siinä tilanteessa, että ei jostain syystä voi sitä itse laitaa tai pyytää toista laittamaan

Vierailija

Olin eläkeläisryhmän mukana viikonloppulomalla eräässä Lomakeskuksessa.
Aamupalan yhteydessä oli Kaurapuuroa. Se paksua oli suolatonta. Koitin sekoittaa suolaa puuroon, mutta ei se oikein onnistunut. Ympärilläni huhuiltiin suola-astioita. Kaikissa pöydissä ei niitä ollut.
Muistan kun viereisessä pöydässä eräs naisihminen kovalla äänellä koilotti:
- Älkää mekakko siinä siitä suolasta!

Siis meillä vanhemmilla on ihmisillä kova suolantarve, ei me olla suolaa korvaaviin mausteisiin totuttu

Vierailija

Ihminen ei tarvitse yhtään suolaa, tarpeellinen määrä natriumia tulee voittomasta palasta leipää. Suolattomaan ruokaan tottuu viikossa tai parissa, kuten tupakantuskastakin. Minulla kun epäilivät joskus Menieren tautia niin piti jättää suola kokonaan pois. Hankalaa se oli mutta kyllä siihen nopeasti tottuu, siihen suolan"puutteeseen". Nykyisinkään en paljon suolaa laita mihinkään, vaimo kummeksuu kun syön keitetyn kananmunankin ilman suolaa. Mitä vanhempi ihminen, sitä epäterveellisemmin hän syö. Rasvaa ja suolaa mätetään niin että suonet tursuu. Tuo on yleistys, poikkeus koettelee sääntöä.

Laitetaanko siellä Lapissa vieläkin suolaa kahviin?

Vierailija

Mummoni oli sairaalassa useaankin otteeseen ysikymppisenä ja kertaakaan ei kielletty suolan lisäämistä ruokaan. Meille sanottiin, että jos haluamme, voimme tuoda mummolle oman suolapurkin ja he laittavat siitä merkinnän papereihin, että muistavat kysyä, lisätäänkö suolaa maistamisen jälkeen. Purkki nökötti hänen yöpöydällään odottamassa käyttöä...

Hänelle annettiin myös "unihömpsy" iltaisin ennen nukkumaanmenoa tuomastamme konjakkipullosta, jota säilytettiin hoitajien huoneessa. Pulloon teipattuun lappuun oli kirjoitettu, kenen se on ja minkälainen annos tarjotaan.

Sairaaloissa on eroja...

Vierailija
Asimov
Ihminen ei tarvitse yhtään suolaa, tarpeellinen määrä natriumia tulee voittomasta palasta leipää.

Mutta eihän sillä pelkällä natriumilla mitään tee. Yksinään se onkin haitalllista hyvin helposti...
"Suurin yksittäinen ”piilosuolainen” elintarvike on leipä. Ruokaleivästä saammekin 16 % päivän suola-annoksesta."

Ongelma onkin, kun siinä (suolassa) on sitä kaliumia ja muita aineita liian vähän.

Vierailija

Vanhukset syövät eri tavalla.
Syy on perinteet ja se että makuaisti, muiden aistien kanssa heikkenee. Ehkä suolaa on muutoinkin totuttu käyttämään runsaammin kuin nuoremman ikäpolven parissa, jolle asiaa on paasattu.

Ehkä ratkaisu on suolaa muistuttavat mausteet ja mineraalisuola, jossa on natriumia vähemmän. Mummu ei ehkä asiaa itse osaa järjestää, joten helppimään.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat