Seuraa 
Viestejä45973

Oliko typerää juosta tänä aamuna n. puoli tuntia syömättä kunnon aamupalaa, jos haluaa päästä kehon rasvasta eroon? Nautin ainoastaan pienen proteiinijuoman ennen lähtöäni. Ottiko elimistöni siis tuon juoksemiseen kuluneen energian rasvavarastoista, lihasten proteiinista, vai proteiinijuomasta?

Kommentit (20)

Ensin juomasta ja kaikista muista pienistä sokerin rippeistä, jotka ei ainakaan minulla puolen tunnin juoksuun riitä.
Sen jälkeen lihasten maitohapoista.
Sen jälkeen vasta rasvasta, joka on korkeaenergistä ja palaa siksi hitaasti pois.

Veikkaan, että polttelit glukoosia, et rasvaa. Muistaakseni keho varastoi maksaan sitä polttoaineeksi. Vähän pidempikestoinen lenkki olisi parempi rasvan käryyttämiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Välitön energianlähde on ATP, jonka varannot riittävät kehossa pariksi sekunniksi, eli yhteen ponnistukseen. ATP muodostuu kreatiinista, jota on varastossa noin 10s tarpeiksi. Kreatiinia muodostuu hiilihydraateista (mm. glukoosi), joita on lihaksissa ja maksassa joidenkin tuntien energiantuottoon. Glukoosia muodostuu sitten joko ruuasta suoraan tai rasvavarannoista, joissa on energiaa jopa viikoiksi.

Laihtumisen kannalta on oleellista käytännössä vain kulutettu energia. Vaikka et kuluttaisi yhtään rasvaa kovan mutta lyhyen suorituksen aikana, pitää hiilihydraattivarannot täydentää ja jos et syö yhtä paljon kuin olet niitä kuluttanut, täydentyy loppu rasvavarannoista -> laihdut.

Lihakset käyttävät rasvaa jatkuvasti energiaksi. Mitä alhaisempi rasitustaso, sitä enemmän. Ei ole olemassa mitään aikarajaa, jonka jälkeen elimistö vasta alkaisi polttaa rasvaa, se on näitä ihmeellisiä myyttejä joilla ei ole mitään perustaa urheilulääketieteessä.

Juostessasi käytit kehosi rasvaa ja glukoosia, jota on varastoitunut glykogeeniksi lihaksiin ja maksaan. Rasvan osuus oli suhteessa sitä suurempi, mitä hitaammin juoksit, sillä kovaa juostessa tarvitaan energiaa nopeasti, jolloin glukoosia käytetään enemmän.

Kaikki käytetty energia siirtyy lihassolun käyttöön ATP:n välityksellä. ATP ei ole mikään energiaravintoaine rasvan, sokerin ja proteiinin tavoin, vaan eräänlainen akku, johon rasvasta ja sokerista purettu energia varastoidaan ennen käyttöä. Se muodostuu adeniinista, riboosista ja kolmesta fosfaattiosasta. Fosfaattiosien liittyminen adenosiiniin sitoo runsaasti energiaa, ja niiden irtoaminen vapauttaa sitä.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14249

Good. Rasvaa muuten kuluu kuulemma tehokkaasti myös rankan suorituksen jälkeen, ei pelkästään suorituksen aikana ja tietyllä sykerajalla. Siksikin rankempi mutta lyhempi treeni puolustaa paikkaansa kunnon nostattamisen lisäksi myös laihduttajana, if I'm correct?

Mutta näitä rasvapolttojuttuja on vähän paha mittailla muuten kuin sykkeellä suhteessa ikään. Löysä peruslenkki yhdelle voi olla liikuntaa harrastamattomalle helvetti, joka kipeyttää paikat soosiksi, mikä ei taas edistä oikein mitään.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Neonomide
Siksikin rankempi mutta lyhempi treeni puolustaa paikkaansa kunnon nostattamisen lisäksi myös laihduttajana, if I'm correct?.

Laihduttajana ehkä (vaikka valtavasti enemmän sitä energiaa silti kuluu, kun juoksee 10 km + jälkipoltto, kuin 1 km + jälkipoltto), mutta kunnon kohottajana ei niinkään. Kunnon kohottamisen peruspilari on peruskestävyysharjoittelu, joka on kaikkea muuta kuin lyhyttä kovaa spurttailua. Peruskestävyyttä harjoitetaan matalalla sykkeellä pitkiä aikoja, ja se on juuri se harjoittelun muoto, joka aiheuttaa pidemmällä aikavälillä rasva-aineenvaihdunnan tehostumista, hiusverisuoniston lisääntymistä, sydänlihaksen vahvistumista ym. rakenteellisia muutoksia.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14249

Tähän saumaan voisi myös keskustella intervalliharjoittelusta, mäkijuoksusta, painoliivien käytöstä jne, jotka kaikki tehostavat lyhemmän aikavälin harjoitusta. Totta tietenkin on, että pidemmillä lenkillä tulokset tulevat varmimmin, ja tämä myös valmistaa loistavasti intensiivisempiin harjoituksiin kun lihakset, nivelet, nivelsiteet ja jänteet saavat norjuutta.

Maastojuoksun harrastajana kehun itse kestävyysjuoksua maasta taivaisiin, ei siinä mitään. Tosin maastojuoksua en kaikille suosittele, vammariski on suuri, etenkin jos ei omaa tervettä alakroppaa ja kehittynyttä koordinaatiota. Pururata on turvallisin vaihtoehto monessa mielessä. Itse juoksen metsässä jo vauhdintunteen ja haastavuuden vuoksi.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

tiäremiäs
Jos mää juoksen 1/2 tuntia ilman ravintoa, mulle tulee migreeni.

Kokeileppa joskus paastota. Ne migreenit häipyy aika nopsaan.

Sitä kun on jonkun aikaa syömättä, niin näläntunne katoaa ja olotila muuttuu normaaliksi. Kun on tottunut syömään, niin sitähän syö kun keho odottaa että sitä uutta ravintoa on aina tarjolla.

Sitten kun paastoaa, niin aluksi ongelmana on vaan se tottuminen tilanteeseen. Pitää pitää mahassa jotain tavaraa, vaikka vettä tai jotain muuta ruokaa jossa ei ole paljoa ravintoa. Sitten kun on tottunut syömään vähemmän, niin ei ole enää nälkäkään. Sitä alkaa pärjätä vähemmällä sapuskalla ja pitemmän päälle jos siitä pitää kiinni, niin saa mahansa täyteen hyvin pienemmälläkin aterialla.

Täysin syömättä ei kannata olla, ettei kuihdu pois. Proteineista tulee helpommin kylläinen olo ja siihen vetelee päälle paljon vihreätä ruokaa, niin ei saa mahdottomia määriä energiaa. Perunaa ja muuta hiilihydraattia vetämällä saa helposti paljon energiaa.

Sitten kun on tottunut vähemmälle ruoalle, niin voi syödä vähän kaikkea, eikä liho. Jos laihdutuksen aloittaa pelkästään vähentämällä ruoan määrää, niin eihän se onnistu, eikä onnistu silloinkaan jos alkaa syömään pelkkiä proteineita, tai pelkkiä hiilihydraatteja.

Siinä on vain se ongelma, että sitä mielellään söisi enemmän kuin on tarvis, kun se maistuu niin hyvältä.

tupakka
Ensin juomasta ja kaikista muista pienistä sokerin rippeistä, jotka ei ainakaan minulla puolen tunnin juoksuun riitä.
Sen jälkeen lihasten maitohapoista.
Sen jälkeen vasta rasvasta, joka on korkeaenergistä ja palaa siksi hitaasti pois.

Lihakset katoavat pois, jos jatkat 30-60 min. lenkkejä pari kuukautta. Usko pois rasva jää, vain lihakset katoavat. Jos et ole lihaksikas tyyppi, niin ei mitään vahinkoa pääse sattumaan, mutta minä en voisi edes ajatella noita ilman ravintoa tehtäviä lenkkejä, koska minulla on paljon lihasmassaa.

Pitkänmatkanjuoksijan nyt on vaikea ylläpitää kovin mahtavia muskeleita, veti sitä lisäenergiaa lenkillä tai ei. Hontelot kukkakepit ovat niitä, jotka kovia aikoja pitkillä matkoilla juoksevat, eivät satakiloiset bodarit. En tosin väittäisi, että aamulenkki ilman aamiaista aiheuttaisi lihasten häviämistä muttei rasvan: kyllä elimistö mieluummin rasvavarastojaan käyttää kuin alkaa tuhota lihasten proteiineja energiaksi, ainakin silloin kun teho on riittävän alhainen. Lihaskataboliaa on kyllä mahdotonta kokonaan välttää, jos treenaa juoksua tosissaan.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14249

Treenaan juoksua "melko" tosissani, enkä ole havainnut suurimman lihaskertymäni(reidet) kohdalla suuria muutoksia. Eli veikkaan että aka kovaa saa rääkätä itseään. Ja syödä ihan väärin.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Scylla
Pitkänmatkanjuoksijan nyt on vaikea ylläpitää kovin mahtavia muskeleita, veti sitä lisäenergiaa lenkillä tai ei. Hontelot kukkakepit ovat niitä, jotka kovia aikoja pitkillä matkoilla juoksevat, eivät satakiloiset bodarit. En tosin väittäisi, että aamulenkki ilman aamiaista aiheuttaisi lihasten häviämistä muttei rasvan: kyllä elimistö mieluummin rasvavarastojaan käyttää kuin alkaa tuhota lihasten proteiineja energiaksi, ainakin silloin kun teho on riittävän alhainen. Lihaskataboliaa on kyllä mahdotonta kokonaan välttää, jos treenaa juoksua tosissaan.

Päinvastoin energia tulee ensin lihaksista ja sitten vasta läskistä. Joten lenkin jälkeen täytyykin nauttia paljon hiilareita ja proteiinia, jotta lihakset palautuisivat.

Gideon
Päinvastoin energia tulee ensin lihaksista ja sitten vasta läskistä. Joten lenkin jälkeen täytyykin nauttia paljon hiilareita ja proteiinia, jotta lihakset palautuisivat.

Öh, lähde? Ikinä en ole tuollaisia hölmöyksiä kuullut, vaikka kaikenlaisia harhaluuloja liikkuukin. Ensisijaiset energianlähteet lihaksille ovat rasva ja glukoosi, jota saadaan pilkkomalla maksaan ja lihaksiin varastoitunutta glykogeeniä. Aminohappojen muuttaminen energiaksi tulee kuvaan vasta siinä vaiheessa, kun glukoosi on vähissä, ja se ei hevillä lopu. Lihasten olisi täysin järjetöntä käyttää itsensä energiaksi liikkuessa, jos muitakin vaihtoehtoja on tarjolla.

Lenkin jälkeen täytyy nauttia hiilihydraatteja, jotta glykogeenivarastojen tyhjeneminen lakkaisi ja proteiinia, jotta lihaksiin kovassa lihastyössä syntyneet mikrovauriot alkaisivat parantua.

Ihmisellä on olemassa ihonalainen rasvakerros juuri sen vuoksi, että se on tehokas tapa varastoida suuria määriä energiaa vararavinnoksi. Siksi ihminen käyttää liikkuessaan energiaksi sitä, eikä koko liikkumisen mahdollistavia lihaksia, paitsi viimeisenä keinona korvaamaan loppuneen glykogeenin.

Scylla
Gideon
Päinvastoin energia tulee ensin lihaksista ja sitten vasta läskistä. Joten lenkin jälkeen täytyykin nauttia paljon hiilareita ja proteiinia, jotta lihakset palautuisivat.



Öh, lähde? Ikinä en ole tuollaisia hölmöyksiä kuullut, Lenkin jälkeen täytyy nauttia hiilihydraatteja, jotta glykogeenivarastojen tyhjeneminen lakkaisi ja proteiinia, jotta lihaksiin kovassa lihastyössä syntyneet mikrovauriot alkaisivat parantua.

Ihmisellä on olemassa ihonalainen rasvakerros juuri sen vuoksi, että se on tehokas tapa varastoida suuria määriä energiaa vararavinnoksi. Siksi ihminen käyttää liikkuessaan energiaksi sitä, eikä koko liikkumisen mahdollistavia lihaksia, paitsi viimeisenä keinona korvaamaan loppuneen glykogeenin.


Kirjoitit kanssani yhtenevästi hiilihydraattien ja proteiinien tankkauksesta suorituksen jälkeen, mutta pidit idioottimaisena sitä, että suorituksessa lihaksista otettaisiin energiaa suoritukseen, ennen kuin rasvakerros alkaisi kulumaan?
Luin joskus artikkelin asiasta, mutta en nyt kyennyt löytämään sitä. Tuo proteiini ja hiilihydraatti tankkaus ehkäisee juuri tuota lihaskatoa. Jos tankkaus jätetään väliin, niin massiiviset lihakset yksinkertaisesti katoavat pitkällä tähtäimellä aeorobisen liikunnan yhteydessä.

Gideon
Kirjoitit kanssani yhtenevästi hiilihydraattien ja proteiinien tankkauksesta suorituksen jälkeen, mutta pidit idioottimaisena sitä, että suorituksessa lihaksista otettaisiin energiaa suoritukseen, ennen kuin rasvakerros alkaisi kulumaan?



On eri asia väittää lihasten varastoimaa glykogeeniä käytettävän energiaksi, kuin että itse proteiineja, joista koko lihas koostuu, hajotettaisiin liikunnassa ennen kuin helpoiten ja halvimmalla saatavaa energianlähdettä eli rasvaa käytettäisiin. Mitenköhän kuvittelit liikkumisen jatkuvan rasvan avulla siinä vaiheessa, kun ei enää ole jäljellä lihaksia, joilla liikkua?

Gideon
Luin joskus artikkelin asiasta, mutta en nyt kyennyt löytämään sitä.



Vakuuttavaa. Itse olen lukenut lukemattomia artikkeleita aiheesta mm. Juoksija-lehdestä, joka on kestävyysurheilun erikoislehti. Hommahan menee niin, että liikunnassa pääasialliset energianlähteet lihaksille ovat rasva ja glukoosi. Vasta kovatehoisessa/pitkässä harjoituksessa, jossa gluukosia ei saada riittävästi, alkaa elimistö hajottaa lihasten aminohappoja. Levossa ja kevyessä rasituksessa lihakset käyttävät melkein pelkkää rasvaa.

Gideon
Tuo proteiini ja hiilihydraatti tankkaus ehkäisee juuri tuota lihaskatoa. Jos tankkaus jätetään väliin, niin massiiviset lihakset yksinkertaisesti katoavat pitkällä tähtäimellä aeorobisen liikunnan yhteydessä.

Rankan harjoituksen lopussa iskee tosiaan lihaskatabolia, jossa lihasten proteiineja aletaan hajottaa energianpuutteen vuoksi, mutta se ei liity siihen faktaan, että rasvaa ja glukoosia käytetään ensisijaisesti aina kun se on mahdollista. Kestävyysurheilijan lihasten pienuuteen vaikuttaa myös stressihormonit: pitkissä suorituksissa alkaa erittyä kortisolia, joka estää lihasten kasvua.

Scylla
Rankan harjoituksen lopussa iskee tosiaan lihaskatabolia, jossa lihasten proteiineja aletaan hajottaa energianpuutteen vuoksi, mutta se ei liity siihen faktaan, että rasvaa ja glukoosia käytetään ensisijaisesti aina kun se on mahdollista. Kestävyysurheilijan lihasten pienuuteen vaikuttaa myös stressihormonit: pitkissä suorituksissa alkaa erittyä kortisolia, joka estää lihasten kasvua.

Kuinkahan se nyt mahtaa sitten olla, kun itselleni ovat ainakin himolaihduttajat väittäneet että hiilihydraatteja ei käytännössä tarvitse vaan sen voi korvata proteiineilla. Nämä laihduttajat kuitenkin liikkuvat paljon ja käyvät jossakin "hikijumpparenkutuksissa" jossa todella riuhdotaan heidän mukaansa. Onko tämä nyt sitä Atkinsonin diettiä vai mitä? Voisiko se olla niin että hiilihydraatteja tarvitsisi vasta sitten kun on laihtunut kun ei sitä rasvaa enää siinä määrin ole?

Itse olen ajatellut ( ) aloittaa kuntoliikunnan ihan vaan tuon kertyneen metabolisen oireyhtymän erään osa-alueen pienentämisen vuoksi ja toisalta huonon kunnon vuoksi, mutta neuvojia tuntuu olevan melko paljon ja tiedot ristiriitaisia. Täytyy siksi odottaa oikeaa oppia ettei tee väärin

Hebokatti
Kuinkahan se nyt mahtaa sitten olla, kun itselleni ovat ainakin himolaihduttajat väittäneet että hiilihydraatteja ei käytännössä tarvitse vaan sen voi korvata proteiineilla.

Aminohappoja siis muutetaan glukoosiksi ja käytetään sitä kautta. Jos saa tarpeeksi proteiinia ruuasta, ei hiilareita tarvitse, kun ylimääräiset proteiinit elimistö kuitenkin vääntää sokeriksi. Tosin se on hidasta, joten paljon liikkuvan ihmisen on käytännössä pakko syödä hiilihydraatteja pystyäkseen koviin tuloksiin. Ravinnosta glukoosia ei siis ole pakko saada, mutta ymmärtääkseni jotain hiilihydraatteja, sillä suolisto ei toimi ilman kuituja. Täysin selluloosattomalla ruokavaliolla olevalla taitaa siis olla maha vähintäänkin kuralla.

On eri asia väittää lihasten varastoimaa glykogeeniä käytettävän energiaksi, kuin että itse proteiineja, joista koko lihas koostuu, hajotettaisiin liikunnassa ennen kuin helpoiten ja halvimmalla saatavaa energianlähdettä eli rasvaa käytettäisiin. Mitenköhän kuvittelit liikkumisen jatkuvan rasvan avulla siinä vaiheessa, kun ei enää ole jäljellä lihaksia, joilla liikkua?

No nyt sinä kyllä laitat uusia ulottuvuuksia kirjoituksiini, ei millään pahalla.
Tarkoitin tietenkin aluksi otetaan energia lihaksista ja sitten vasta rasva alkaa kulumaan. Tulkitsit asiani niin, että kaikki lihakset kuluvat pois ja sitten vasta rasvaa alkaa kulumaan.
Eli lihaksista lähtee ensiksi energia(en tarkoita että lihakset liihottelevat pois) ja sitten alkaa energiaa tulemaan rasvasta.

Gideon
No nyt sinä kyllä laitat uusia ulottuvuuksia kirjoituksiini, ei millään pahalla.
Tarkoitin tietenkin aluksi otetaan energia lihaksista ja sitten vasta rasva alkaa kulumaan.

Tarkoitatko nyt siis, että se energia saadaan alussa hajoittamalla lihasten proteiineja vai lihasten varastoimaa glykogeeniä? Olen koko ajan ymmärtänyt sinun väittäneen ensimmäistä. Tosin myös jälkimmäinen on väärin, jos väität, että ensin liikutaan vain hiilihydraattien avulla ja sitten hypätään rasvan käyttöön. Rasvaa käytetään jatkuvasti, ennen harjoitusta levossa, harjoituksen aikana, harjoituksen jälkeen. Aina. Rasvan hapettaminen on lihasten ensisijainen keino saada energiaa. Tosin rasvan suhteellinen osuus kasvaa harjoituksen aikana tehon pysyessä samana. Silläkin on ilmeisesti tekemistä kehon harjoituksessa erittämien hormonien kanssa.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat