Haussa bussiin mahtuva ja energiatehokas menopeli.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Minulla on ongelma. Minulla on kilometri matkaa bussille ja 2km matkaa bussin päätepysäkiltä työpaikalle. Päätepysäkillä täytyisi joka aamu odotella 15-20 min toista bussia. bussimatkat kestää yhteensä noin 40min

Mitkä ovat vaihtoehtoni, jos en halua kuluttaa tarpeettoman paljon aikaa työmatkoihin? Onko olemassa ratkaisu vai täytyykö keksiä uutta?

-En halua vaihtaa työpaikkaa.
-En halua ostaa autoa enkä muutakaan moottorikulkuneuvoa, koska haluan tukea julkistaliikennettä ja olen muutenkin puidenhalailija- tyyppiä.
-Pidän asuinpaikastani?

Olen miettinyt potkulaudan tyyppistä ratkaisua, mutta ylös alas pomppiminen on energian tuhlausta ja turhan raskasta varsinkin ylämäessä.

Ratkaisu voisi olla moottoroitu eikä pelkästään lihaskäyttöinen.

Jos joku keksii tälläisen ihmeellisen menopelin ja ei halua jakaa sitä täällä foorumilla, niin patentoi se äkkiä ja ilmoittele vaikka yksityisesti, että semmoinen on tulossa. Ratkaisu voisi olla myös busseihin integroitava teline johon mahdollisesti pyörä tai muu menopeli kiinnitetään matkustuksen ajaksi.

En keksinyt muutakaan paikkaa laittaa tämän tyyppistä idea pyyntöä.
Auttakaa edes siinä, että missä on parempi aivoriihi tällaisiin probleemoihin.

Sivut

Kommentit (33)

Vierailija

Käytä lihasvoimaa niin paljon kuin voit.
Polkupyörä on hieman liiankin helppo noille siirtymille, jos aika ei ole kriittinen Sillä siirryt kävelyyn verraten 1/2-1/4* aika. Säilytys tuottaa ongelmia, paitsi jos käytät kokoontaittuvaa, jonka saat ottaa bussiin mukaan.
Lue bussimatkalla jotain hyödyllistä, ehkä työhösi liittyvää. Siten se ei ole hukka-aikaa.

"Jos joku muu keksii..."
Hmmm. Tuo on maailman yleisin keino heivata muutoksen taakka muiden harteille. Muuta asennettasi, niin olet parempi ihminen ja elät aidommin.

Vierailija
AltaVati
Minulla on ongelma. Minulla on kilometri matkaa bussille ja 2km matkaa bussin päätepysäkiltä työpaikalle. Päätepysäkillä täytyisi joka aamu odotella 15-20 min toista bussia. bussimatkat kestää yhteensä noin 40min

Mitkä ovat vaihtoehtoni, jos en halua kuluttaa tarpeettoman paljon aikaa työmatkoihin? Onko olemassa ratkaisu vai täytyykö keksiä uutta?

-En halua vaihtaa työpaikkaa.
-En halua ostaa autoa enkä muutakaan moottorikulkuneuvoa, koska haluan tukea julkistaliikennettä ja olen muutenkin puidenhalailija- tyyppiä.
-Pidän asuinpaikastani?

Olen miettinyt potkulaudan tyyppistä ratkaisua, mutta ylös alas pomppiminen on energian tuhlausta ja turhan raskasta varsinkin ylämäessä.

Jos joku keksii tälläisen ihmeellisen menopelin ja ei halua jakaa sitä täällä foorumilla, niin patentoi se äkkiä ja ilmoittele vaikka yksityisesti, että semmoinen on tulossa. Ratkaisu voisi olla myös busseihin integroitava teline johon mahdollisesti pyörä tai muu menopeli kiinnitetään matkustuksen ajaksi.

En keksinyt muutakaan paikkaa laittaa tämän tyyppistä idea pyyntöä.
Auttakaa edes siinä, että missä on parempi aivoriihi tällaisiin probleemoihin.

Lukko ja konkeli bussipysäkin ja työpaikan välille. Ja jos kilsan kävely tuntuu liialta, niin myös kodin ja bussipysäkin välille. Poljet bussipysäkille, jätät fillarin lähistölle, ja päättäriltä poljet toisella pyörällä töihin ja takaisin.

Halpoja konkeleita saat vaikka kierrätyskeskuksesta. Ja hyvä lukko niin kukaan ei vaivaudu pöllimään. Pumppu ja paikkaustarvikkeet reppuun mukaan.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26853
Liittynyt16.3.2005
AltaVati

...

Mitä tähänkin sitten sanoisi, moottoroitu ajoneuvo joka ei ole moottoriajoneuvo.

Polkupyörää tuossa ehdoteltiin. Helsingissä sillä päihittää helposti bussit ruuhka-aikaan ja kunnon kohottua pienellä vaivannöllä milloin vain. Polkupyöriä on myös sähköavusteisia. Niissä on akkukäyttöinen sähkömoottori, joka toimii poljettaessa pienillä nopeuksilla. Kallis sähköfillari vaatii kuitenkin lukitun ja vartioidun säilytystilan. Se varastetaan pyörätelineiltä ja pyöräkellareista.

Vierailija
tietää

"Jos joku muu keksii..."
Hmmm. Tuo on maailman yleisin keino heivata muutoksen taakka muiden harteille. Muuta asennettasi, niin olet parempi ihminen ja elät aidommin.

Olen miettinyt ja pohtinut asiaa tässä monen kuukauden ajan, mutta en ole keksinyt mitään järkevää ratkaisua. Kuitenkin olen miettinyt voidaanko teknisesti kyvykkäämpiä tai muuten vain luovempia ihmisiä motivoida miettimään yhdessä ratkaisua johonkin triviaaliin(ei ehkä minulle) ongelmaan näillä foorumeilla. Siis onko olemassa tarvetta ja halua luoda tälläisiä Internetin ideapajoja. Ehkä tiede foorumi on väärä paikka ja ongelmakin on väärä, mutta eikö keksimisessä ole tärkeintä itse ongelman löytäminen? Minä yritin luoda ongelman

Kokoontaitettava pyörä on vähän turhan iso. Ehkä on vaatimukset turhan korkealla.

Neutroni
AltaVati

...

Mitä tähänkin sitten sanoisi, moottoroitu ajoneuvo joka ei ole moottoriajoneuvo.

Sano vaikka, että ymmärrän hänen poisulkeneen sellaiset skootteri- tyyppiset ehdotukset jotka, eivät mahdu bussiin.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26853
Liittynyt16.3.2005
AltaVati

Sano vaikka, että ymmärrän hänen poisulkeneen sellaiset skootteri- tyyppiset ehdotukset jotka, eivät mahdu bussiin.

Vaikeaksi menee kyllä. En minä tiedä tuollaisia kaupallisia sovelluksia, joitakin rikkaiden näyttelyleluja lukuunottamatta.

Ehkä noin kovilla vaatimuksilla kannattaa hommata metallityön oppikirja ja tehdä asiat itse. Tai tyytyä fillariin ja unohtaa bussit.

Olbe
Seuraa 
Viestejä1447
Liittynyt16.3.2005

Mikä siinä Segwayssa nyt oli vikana? Kulkee sähköllä, mahtuu bussiin. Juuri sitä mitä ketjun aloittaja toivoi. Jos ei ns. epänormaali ratkaisu kelpaa, niin miksi edes aloitit ketjun aiheesta, johon tiesit ettet tule saamaan haluamaasi vastausta?

Vierailija

Tuo kahden fillarin ratkaisu vaikuttaisi ainoalta järkevältä vaihtoehdolta noilla ehdoilla.
Jos haluat kulkupelisi välttämättä bussiin mukaan, niin rullaluistimet ovat varmaan suurimmat mahdolliset.

Jos minun työmatkani olisi yhtä hankala, pitäisin henkilöautoa ainoana vaihtoehtona.

Ratkaisu voisi olla myös busseihin integroitava teline johon mahdollisesti pyörä tai muu menopeli kiinnitetään matkustuksen ajaksi.

Niinhän vielä-50-luvulla tehtiin. Ajettiin polkupyörällä bussipysäkille ja nostettiin fillari linja-auton takatelineeseen. Pois jäädessä sanottiin kuskille, että odotatko sen aikaa, että saan pyöräni pois. Kaikissa busseissa oli tuolloin polkupyörätelineet.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26853
Liittynyt16.3.2005
Olbe
Mikä siinä Segwayssa nyt oli vikana?

Hinta nyt ainakin. Kohtuullisen auton hinta tuollaisesta lelusta, joka tuskin kestää ensimmäistäkään talvea tosikäytössä on pöyristyttävä. 300 tuollaisesta voisi maksaa, jos se kestäisi muutaman vuoden.

Kulkee sähköllä, mahtuu bussiin. Juuri sitä mitä ketjun aloittaja toivoi.

Onko noista yhtään kokemusta ympärivuotisessa käytössä Suomessa? Mutta kyllähän se tosiaan nuo vaatimukset täyttää, jos se vain pelaa.

Juro Vonkaaja
Seuraa 
Viestejä274
Liittynyt8.9.2006
AltaVati

Ratkaisu on olemassa: kävele.

Kokemuksesta tiedän (juuri samanlaiset työmatkakävelyt molemmissa päissä), että kolmen kilometrin kävely työmatkalla mennen tullen ylläpitää peruskuntoa hämmmästyttävän hyvin. Ajan tuhlautuminenkin on näennäistä, sillä sinun ei ole tarvis lähteä töiden jälkeen erikseen lenkille ja saat työmatkakävelyyn "tuhlatun" ajan takaisin. Lisäkuntoiluksi riittää lyhyt intervallityyppinen lenkkeily pari kertaa viikossa kun peruskunto on hyvä.

Vierailija

Juro vonkaaja kirjoitti:

Kokemuksesta tiedän (juuri samanlaiset työmatkakävelyt molemmissa päissä), että kolmen kilometrin kävely työmatkalla mennen tullen ylläpitää peruskuntoa hämmmästyttävän hyvin. Ajan tuhlautuminenkin on näennäistä, sillä sinun ei ole tarvis lähteä töiden jälkeen erikseen lenkille ja saat työmatkakävelyyn "tuhlatun" ajan takaisin.

Kyllähän työ itsessään kuntoilusta käy. Siis työ.

Olbe
Seuraa 
Viestejä1447
Liittynyt16.3.2005
Neutroni
Olbe
Mikä siinä Segwayssa nyt oli vikana?

Hinta nyt ainakin. Kohtuullisen auton hinta tuollaisesta lelusta, joka tuskin kestää ensimmäistäkään talvea tosikäytössä on pöyristyttävä. 300 tuollaisesta voisi maksaa, jos se kestäisi muutaman vuoden.

Äläpäs tule vastaamaan ketjun aloittajan puolesta. Kaverihan käy töissä, vieläpä julkisilla -> rahamiehiä siis. Lisäksi itsensä puunhalaajksi määrittelevä heppu pitää työpaikastaan sekä asunnostaan, joten luulisi ettei hyvän liikkumisratkaisun hinta tulisi olemaan ongelma moiselle idealistille.

Neutroni
Kulkee sähköllä, mahtuu bussiin. Juuri sitä mitä ketjun aloittaja toivoi.

Onko noista yhtään kokemusta ympärivuotisessa käytössä Suomessa? Mutta kyllähän se tosiaan nuo vaatimukset täyttää, jos se vain pelaa.

Suomessa kuluttajansuojalaki edellyttää tuotteen toimimaan odotetulla tavalla, tahi muuten kuluttajalla on oikeus täysimittaiseen hyvitykseen. Eiköhän noihinkin ole nastarenkaat helppo asentaa.

Vierailija
Juro Vonkaaja
AltaVati

Kokemuksesta tiedän (juuri samanlaiset työmatkakävelyt molemmissa päissä), että kolmen kilometrin kävely työmatkalla mennen tullen ylläpitää peruskuntoa hämmmästyttävän hyvin. Ajan tuhlautuminenkin on näennäistä, sillä sinun ei ole tarvis lähteä töiden jälkeen erikseen lenkille ja saat työmatkakävelyyn "tuhlatun" ajan takaisin. Lisäkuntoiluksi riittää lyhyt intervallityyppinen lenkkeily pari kertaa viikossa kun peruskunto on hyvä.

Tähän mennessä olen monesti juossut ne muutamat kilsat, jos en ole jaksanut odotella bussia ja on ollut kylmä aamu. Olen perillä samaan aikaan kuin se bussi, mutta onhan se hikoileminen hyödyllisempää kuin norkoilu. Kävely on liian hidasta kaltaiselleni rauhattomalle pierulle ja muutenkin tulee päivittäin liikuttua ylenmäärin.

Onhan se naivia lähettää haaveileva viesti ja toivoa että joku tosissaan etsisi ratkaisua ongelmaasi. Olen vain turhautunut kun en itse keksinyt mitään järkevää.

Ehkä minä odotin jotain "Hei minulla on täällä piirustuspöydällä tälläinen polkupyörän, gyropyörän, potkulaudan ja rullaluistimien yhdistelmä. Siitä on hyötyä sinulle, ihmiskunnalle ja koko maapallolle" -tyyppistä vastausta

Ehkä minä investoin vähät rahani tuohon gyropyörään tai lukko/konkelisysteemiin. Kumpikohan on fiksumpi?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat