Vieteri vs Akku

Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Jälleen tämmöinen ajatusleikki. Hybridiautoissahan on ideana kerätä auton jarrutusenergiaa talteen magneettisilla jarrugeneraattoreilla jotka lataavat akkuja, mutta niiden hyötysuhde on aika kökkö. Niillä tuskin saavutetaan kovin ihmeellistä energianpalautussuhdetta.

Mietinpä vaan, olisiko mahdollista suunnitella vieterimekanismia joka keräisi auton-liike-energiaa talteen ja palauttaisi sitä kiihdytettäessä? Vieterin etuna olisi ainakin se, että se ei vaatisi energian muuntamista toiseen muotoon (liike-energia sähköksi ja sähkö kemialliseksi energiaksi), vaan se varastoisi ja palauttaisi voiman suoraan liike-energiana.

Vieterimekanismi saattaa olla painava, mutta niin ovat akutkin. Vieterisysteemissä ei olisi myöskään haitallisia kemikaaleja. Jousiteräs väsyy ajan mittaan - mutta niin väsyvät akutkin.

Varmaankin kuolleena syntynyt ajatus, mutta.... niinpä, miksei?

Ylipäätään, kuinka suuren osan vieterin jännittämiseen käytetystä työstä vieteri pystyy palauttamaan?

Kommentit (5)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
PeterH
Jälleen tämmöinen ajatusleikki. Hybridiautoissahan on ideana kerätä auton jarrutusenergiaa talteen magneettisilla jarrugeneraattoreilla jotka lataavat akkuja, mutta niiden hyötysuhde on aika kökkö. Niillä tuskin saavutetaan kovin ihmeellistä energianpalautussuhdetta.



Kyllä se puolikkaan paremmalla puolella on.

Mietinpä vaan, olisiko mahdollista suunnitella vieterimekanismia joka keräisi auton-liike-energiaa talteen ja palauttaisi sitä kiihdytettäessä? Vieterin etuna olisi ainakin se, että se ei vaatisi energian muuntamista toiseen muotoon (liike-energia sähköksi ja sähkö kemialliseksi energiaksi), vaan se varastoisi ja palauttaisi voiman suoraan liike-energiana.



Tuo vaatisi hyvin monimutkaista mekaniikkaa. Jarrutettaessa pitäisi kytkeä voima vieterille sopivalla välityksellä. Välitystä pitäisi muuttaa nopeuden mukaan, jotta saataisiin paras jarrutusteho. Ajoa varten pitäisi olla sitten eri välitys. Mekaniikka on aina kalliimpaa ja vika-alttiimpaa kuin elektroniikka. Luulen että käytännössä tuollaisilla virityksillä ei aikaansaada mitään hyvää.

Vieterimekanismi saattaa olla painava, mutta niin ovat akutkin. Vieterisysteemissä ei olisi myöskään haitallisia kemikaaleja. Jousiteräs väsyy ajan mittaan - mutta niin väsyvät akutkin.



Kun jotain nelitahtikoneen venttiilinjousia ajattelee, ei se väsyminen ihan heti vastaan tule. Tai riippuu tietysti paljonko terästä kuormittaa. Pitkäikäisillä venttiilinjousilla ei varmaan ole paras energia/paino-suhde.

Jousi on myös potentiaalinen vaara onnettomuudessa. Mieluummin sitä ottaa vaikka happokylvyn akuista kun vapautuvan jousen naamalleen.

Ylipäätään, kuinka suuren osan vieterin jännittämiseen käytetystä työstä vieteri pystyy palauttamaan?

Tämän minäkin haluaisin tietää. Osuus lienee perstuntumalta aika iso, jos ei venytetä lähelle pysyvää muodonmuutosta. Mekaniikka joka muuttaa jousen puristustilan muutokset pyörimisliikeeksi ja päinvastoin on paljon vaikeampi tehdä hyvähyötysuhteiseksi.

Vierailija
PeterH
Jälleen tämmöinen ajatusleikki. Hybridiautoissahan on ideana kerätä auton jarrutusenergiaa talteen magneettisilla jarrugeneraattoreilla jotka lataavat akkuja, mutta niiden hyötysuhde on aika kökkö. Niillä tuskin saavutetaan kovin ihmeellistä energianpalautussuhdetta.

Mietinpä vaan, olisiko mahdollista suunnitella vieterimekanismia joka keräisi auton-liike-energiaa talteen ja palauttaisi sitä kiihdytettäessä? Vieterin etuna olisi ainakin se, että se ei vaatisi energian muuntamista toiseen muotoon (liike-energia sähköksi ja sähkö kemialliseksi energiaksi), vaan se varastoisi ja palauttaisi voiman suoraan liike-energiana.

Vieterimekanismi saattaa olla painava, mutta niin ovat akutkin. Vieterisysteemissä ei olisi myöskään haitallisia kemikaaleja. Jousiteräs väsyy ajan mittaan - mutta niin väsyvät akutkin.

Varmaankin kuolleena syntynyt ajatus, mutta.... niinpä, miksei?

Ylipäätään, kuinka suuren osan vieterin jännittämiseen käytetystä työstä vieteri pystyy palauttamaan?

Olet oikeassa.

Kuolleena syntynyt siis.

Katso tästä taulukosta energioita.

http://en.wikipedia.org/wiki/Energy_density

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005
Norppa
Katso tästä taulukosta energioita.

Aaa. Eli suurin ongelma käytännön tasolla onkin näköjään se että vaikka jousella olisikin hyvä hyötysuhde, sellaiseen ei voida varastoida kovinkaan suurta energiamäärää. Se on vähän kuin vertaisi akkua kondensaattoriin.

Vierailija
PeterH
Norppa
Katso tästä taulukosta energioita.

Aaa. Eli suurin ongelma käytännön tasolla onkin näköjään se että vaikka jousella olisikin hyvä hyötysuhde, sellaiseen ei voida varastoida kovinkaan suurta energiamäärää. Se on vähän kuin vertaisi akkua kondensaattoriin.

Painoa tulisi liikaa

Vierailija
Norppa
PeterH
Norppa
Katso tästä taulukosta energioita.

Aaa. Eli suurin ongelma käytännön tasolla onkin näköjään se että vaikka jousella olisikin hyvä hyötysuhde, sellaiseen ei voida varastoida kovinkaan suurta energiamäärää. Se on vähän kuin vertaisi akkua kondensaattoriin.


Painoa tulisi liikaa

Sen sijaan voitaisiin tehdä vauhtipyörä jonka energia riittäisi nostamaan nopeuden 0-> 100 km/h.

Sillä hoidettaisiin kaikki kiihdytykset ja siitä saataisiin paljon tehoja. Moottoriksi riittäisi joku 20 hp isoonkin autoon.

Uusimmat

Suosituimmat