Kärpäsen kuolema

Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Haluaisin nähdä kärpäsen kuolevan nälkään tai vanhuuteensa, jotta voisin itse todeta miksi ne raadot ikkunan välissä lepäävät lähes poikkeuksetta selällään.

Sivut

Kommentit (55)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26835
Liittynyt16.3.2005
CE-hyväksytty
Haluaisin nähdä kärpäsen kuolevan nälkään tai vanhuuteensa, jotta voisin itse todeta miksi ne raadot ikkunan välissä lepäävät lähes poikkeuksetta selällään.

Jos olet luonteeltasi epäeettinen, pistä kärpänen purkkiin ja jää katsomaan. Ei se montaa päivää kuivassa ilmassa juomatta elä. Jos jaksat loppuun asti katsoa, eiköhän oma kärsimyksesi riitä korvaamaan kärpäsen kuoleman.

Luonto hakeutuu energiaminimiin. Selinmakuu taitaa olla matalin tila jossa kärpäsen painopiste voi olla. Jalkojen varassa se on korkeammalla.

Vierailija

Yleensä ne kärpäset käsittääkseni kiipii siellä ikkunan takana, loppuun asti yrittävät selvitä. Tältä pohjin "epäakateeminen arvaukseni" on, että tällöin ne kärpäset melkein aina ovat kiipimässä ennen kuin viimeisen kerran putoavat(kuolemaansa). Ja kun pudottaa kappaleen, jossa on jalan tapaisia juttuja, niin suuntaavat ne putoamista. '

Harrastukseni, veitsenheitto, on ainakin sellainen jossa olen huomannut että veitsen perän tupsuttaminen muuttaa aerodynaamisia ominaisuuksia ja terä menee silloin helpommin ensin - siksi tupsut ovatkin "kusetusta", joilla huonot heittäjät imartelevat itseään ja tyylitajuttomuuttaan!

PS: Minulla ei kyllä riittäisi sydäntä kärpäsen hitaaseen tappamiseen, vaikka lätkin niitä kyllä hengiltä ilman mitään sen kummempia tunnontuskia. Ehkä hieman erikoista tämä...

Vierailija

Elättelin kerran kärpästä syksystä talveen syöttämällä sille sokerivettä,
mehua ym. Se eleli vapaana ympäri huoneistoa ja tuli aina keittiöön
syömään. Oli hauska seurata sen ikääntymistä; pikkuhiljaa se harmaantui
ja siivet alkoivat halkeilemaan eikä se loppujenlopuksi kyennyt enää
lentämäänkään. Siinä vaiheessa se muutti ikkunalaudalle, missä sitä
syöttelin edelleen. Kuinka ollakaan, eräänä päivänä huomasin hämähäkin
ilmestyneen vaanimaan kärpästä. (aistikohan hämppi helpon saaliin)
Yhtenä aamuna sitten kärpänen ja hämähäkki olivat kadonneet.
Olisikohan joutunut saaliiksi?

Kärpänen oli elättinäni n. joulusta maaliskuun alkuun.

Vierailija

Itse olen joskus bongannu mökillä ikkunalaudalta kuolemaa tekevän kärpäsen. Vaikuttaa siltä, että ötököillä menee ennen kuolemista "tietokone" sekaisin, motoriikka nähkääs.
Tämä kärpänen yritti välillä kävellä muutaman askeleen normaalilla hyönteistyylillä -mutta jalat kouristelivat ja vääntelehtivät välillä miten sattui. Otus kierähti tämän tästä selälleen ja alkoi väännellä raajojaan mitä oudoimmalla tavalla... yhteen sykkyräksi ja sinne tänne vinks vonks.
Tuntuu siltä, että juur ennen kuolemaa hyönteisten aivot ja hermot pettää ja hermosignaalit menee miten sattuu. Se ei pysy pystyssä kun koivet eivät tottele synkronisoidusti... Välillä päristeli siivillään ja lähti kerran lentoonki, tömähti seinään ja takas lattialle vääntelehtimään. Vilkasin taas muutaman tunnin kuluttua, oli jo kuollut.
Ja olettehan huomanneet, että kuolleilla ötököillä on järjestään jalat yhdessä kouristuneessa vyyhdessä -siinä asennossa ei vaan pysy pystyssä. Sanoisin että motoriikka se pettää.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26835
Liittynyt16.3.2005
taiteilijatyyppi
Tuntuu siltä, että juur ennen kuolemaa hyönteisten aivot ja hermot pettää ja hermosignaalit menee miten sattuu.

Huoneissa näkee aika usein lentokyvyttömiä huonekärpäsiä. Ilmeisesti niillä lentokyky heikkene vanhemmiten ja kärpänen joutuu jalkautumaan. Luonnossa varmaan noutaja tulee jo paljon ennen sitä.

Joskus olen törmännyt myös viimeisiään veteleviin kärpäsiin, jotka mennä suristelevat siivillään lattiaa pitkin selällään. Monet hyönteiset tekevät tuota myös myrkytettyinä.

Ja olettehan huomanneet, että kuolleilla ötököillä on järjestään jalat yhdessä kouristuneessa vyyhdessä -siinä asennossa ei vaan pysy pystyssä. Sanoisin että motoriikka se pettää.

On tullut huomattua. Tuo lienee kärpäsen tai pikkuperhosen viimeinen kosto keräilijälle. Neulaaminen on hankalaa ja jalkoja saa sitten pinsettien kanssa oikoa hiki hatussa.

Vierailija
CE-hyväksytty
Kuminauhoilla niitä on kiva ammuskella.

aika tarkkaa saa olla.

itse ammuin kerran lattiassa kieppuvan vaaksiaisen kuminauhalla.

siipiä ja jalkoja irtosi.

kesällä otin paarman kinni ja työnsin kuivan havuneulasen sen niskaan.
yksi paarma vährmmän.

Olbe
Seuraa 
Viestejä1447
Liittynyt16.3.2005

Miksei ole kärpästyttöjä vastustamassa moisia julmia aikeita? Missä menee raja, mitä eliöitä saa surutta tappaa ilman syytä? Onko se eliön koko? Tuntoaistin kehittyneisys? Aivotoiminta? Ikä? Taloudellinen potentiaali, tai tämän puute? Alalaji (nisäkäs, hyönteinen, kala...)? Vai oma arvaukseni: söpöys?

Eläintensuojelu nykymuodossaan on maailman tekopyhyyden huipentuma.

Vierailija

Jostain syystä mulle tuli nälkä kun luin tätä keskustelua, vaikka ei tee mieleni syödä kärpäsiä. Ei sitten ollenkaan.

Vierailija

Kersana laitoin tollaseen 30 cm viivoittimeen muutaman sopivan mittaisen kuminauhan silleen "hilkulle". Sillä sitten tähtäilin ja peukalolla nostin kuminauhan toisesta päästä irti ja lätsähti kärpäseen aika mojovasti.

Kerran kesällä näin kuumalla seinällä kärpäsparin parittelemassa...niitä en hennonnut lätsäyttää...

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18367
Liittynyt16.3.2005

Tampesterissa on melko kummia harrastuksia
Vai käydäänkö tässä taas jotain hyvin syväluotaavaa sisäistä keskustelua tyyliin minä ja pääni sisäiset?

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Vierailija
Neutroni
CE-hyväksytty

Jos olet luonteeltasi epäeettinen, pistä kärpänen purkkiin ja jää katsomaan. Ei se montaa päivää kuivassa ilmassa juomatta elä. Jos jaksat loppuun asti katsoa, eiköhän oma kärsimyksesi riitä korvaamaan kärpäsen kuoleman.

Luonto hakeutuu energiaminimiin. Selinmakuu taitaa olla matalin tila jossa kärpäsen painopiste voi olla. Jalkojen varassa se on korkeammalla.

Joskus lapsena kostin paarmoille kesäiset häiriöt, ja keräilin puoliksi litsaamiani paarmoja filmipurkkiin ja jätin sinne kitumaan. Vielä parin viikon päästä, kun tyhjensin purkin, osa oli elossa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat