Tehtävä taitavalle

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Katsoin eräänä päivänä dokumenttia komeetoista. Siinä kerrottiin, että 1994 Jupiteriin törmäsi Shoemaker-Levy 9-komeetta.
Ennen osumistaan se hajosi 20. kappaleeksi.

jos oletetaan, että yksio kappale oli 3km halkaisiltaan ja pallon muotoinen, nini kuinka suuri itse komeetta oli, jos oletetaan, että sekin oli pallonmuotoinen?

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija
RPG
Pahan pistit, mutta veikataan 8 kilometriä...

tämä ei ollut veikkaustehtävä.

itse ajattelin lähteä liikkeelle siitä, että lasketaan halkaisijaltaan 3km pallon tilavuus. mutta en enää muista, kuinka tilavuus lasketaan.

sitten laskisin tilavuudet yhteen, ja muuttaisin sen takaisin palloksi.

Vierailija

Komeetta on "likainen lumipallo", joka on oikeastaan röykkiö moskaa.
Koon määrittely on epärelevanttia, paitsi törmäysenergin kannalta ja sekin riippuu nopudesta.

Vierailija

RPG arvasi kyllä aika hyvin. Se on noin 8.1 kilometriä.

Opetetaan nyt nerolle miten tämä tehdään.

r2 olet 3km ja r olet se kysytty säde.
(4/3)pii*r^3 = 20*(4/3)pii*r2^3 | jaetaan (4/3)pii
r^3= 20r2^3 | Otetaan kuutiojuuri
r=kuutiojuuri(20r^3) | sitten survotaan laskimeen ja painetaan enter

ja son siinä.

Vierailija
N.E.R.O
RPG
Pahan pistit, mutta veikataan 8 kilometriä...

tämä ei ollut veikkaustehtävä.

itse ajattelin lähteä liikkeelle siitä, että lasketaan halkaisijaltaan 3km pallon tilavuus. mutta en enää muista, kuinka tilavuus lasketaan.

sitten laskisin tilavuudet yhteen, ja muuttaisin sen takaisin palloksi.

No ei tuo 8 kilometriä ollut puhdas veikkaus, vaan nopean päässälaskun tulos. Itse tehtävä on täyttä yläastematikkaa.

Vierailija
N.E.R.O
ja vastaus on?

d=2*(20^[1/3])*1500m=2*(2,7[arvio])*1500=~8100m= 8km <--- lähtöarvon tarkkuus huomioiden riittävän tarkka vastaus.

Vierailija

Jupiteriin törmäsi heinäkuussa 1994 21 jäistä osaa komeetasta Shoemaker -Levy. Komeetta järjestikin tutkijoille mahtavan näytöksen kuuden päivän ajan, jolloin se mahtavien sienipilvien saattelemana räjähti Jupiterin kaasupilvessä.

Kappaleiden läheltä ei löytynyt merkkejä kaasuista, joita yleensä havaitaan komeettojen läheltä. Siltä havaittiin ainoastaan komeetoilta yleensä havaittava pölypyrstö. Komeetta itsessään oli monimuotoinen. Se koostui 21:sta halkaisijaltaan n. 2 km:n palasesta. Palaset olivat kooltaan ja muodoltaan erilaisia, joten tutkijat ovat päätelleen myös emokappaleen olleen epähomogeeninen.

Vierailija
N.E.R.O
jos oletetaan, että yksio kappale oli 3km halkaisiltaan ja pallon muotoinen, nini kuinka suuri itse komeetta oli, jos oletetaan, että sekin oli pallonmuotoinen?

Fyysikko, insinööri ja psykologi kutsuttiin konsulteiksi maatilalle, jonka maidontuotanto oli ollut laskusuunnassa jo kauan ja parannusta piti saada aikaan.

Insinööri antoi ensimmäisen neuvon: ”Lehmien pilttuiden on oltava nykyistä pienempiä, tehokkuus kasvaa, kun lehmät ovat pienemmässä tilassa, kutakin varten on varattava kahdeksan kuutiometriä tilaa. Maidon virtauksen nopeuttamiseksi lypsykoneen letkujen halkaisijaa on suurennettava neljällä prosentilla.”

Psykologi neuvoi näin: ”Navetta on maalattava sisältä vihreällä värillä, tämän pitäisi johtaa suurempaan maidon tuotantoon. Laitumelle pitää istuttaa enemmän puita ja lehmät on opetettava halaamaan niitä ainakin kerran päivässä ja mieluimmin auringonlaskun aikaa ja aina täydenkuun öinä. Myös musiikkia olisi hyvä soittaa naudoille."

Fyysikko antoi oman neuvonsa viimeisenä, piirsi taululle ympyrän ja aloitti: ”Oletetaan, että lehmä on pyöreä..."

Tämä on muuten vielä paljon parempi:
Eräs ökyrikas hevostallin omistaja halusi selvittää, mitkä ominaisuudet tekevät hevosista parhaita kilpahevosia ja onko olemassa mitään kaavaa jolla voittohevonen löytyisi aina ennen veikkausta.
Hän palkkasi alansa parhaan biologin, alansa parhaan tilastotieteilijän ja alansa parhaan fyysikon tekemään aiheesta tutkimukset. Rahaa suunnitelmissa ei säästelty.

Vuoden kattavien tutkimusponnistelujen jälkeen biologi palasi tekemään raportin. "Olen tehnyt kattavan analyysin hevosten fysiologiasta ja aineenvaihdunnasta sekä niiden vaikutuksesta hevosten suorituskykyyn, mutta valitettavasti muuttujia on aivan liikaa jotta voisin helpolla kaavalla sanoa millaiset hevoset ovat parhaita. Valitan."

Sitten raporttia tekemään saapui tilastotieteilijä. "Olen tehnyt kattavan tilastollisen analyysin hevosten juoksutuloksista, sukuhistoriasta ja eri ominaisuuksien esiintyvyyksistä, mutta minun on valittaen todettava että muuttujia on aivan liikaa eikä mitään voittokaavaa voida niiden pohjalta laatia. Valitan."

Fyysikko marssi paikalle. "Olen selvittänyt asiaa monelta kantilta ja onnistuin saamaan aikaiseksi täydellisen kaavan jolla voi ratkaista kilpahevosten paremmuuden. Laskuni on muuten 100.000 €”

Miljonäärin katse kirkastui ja hän kuulosteli korva tarkkana kun fyysikko jatkoi: "Kaava toimii täydellisesti joka tilanteessa. Se edellyttää ainoastaan että A) hevoset ovat ovaalin muotoisia ja B) ne juoksevat tyhjiössä valon nopeudella.”

Molemmat ovat nimim. Tarkkailijan kertomia "fyysikko" -vitsit säikeessä.
Sori, että spämmasin, mutta tulivat välittömästi tuosta aloituksesta mieleen...

Vierailija

Minäkö en tiedä tähtitiedettä harrastavana, että komeetat ovat epäsäännöllisiä?

puhuin "oletuksesta" tuossa ekassa viestissä.

päätelkää, miksen pistänyt tätä tähtitiede ja avaruus-osaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat