Oletko vieraantunut luonnosta?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mielestäni nykyajan ihminen on liian vieraantunut luonnosta, ja suhtautuu toisiin eliölajeihin jopa natsimaisesti. Varsinkin sellaisiin, jotka eroavat mukavista/söpöistä eläimistä, ovat liian outoja, vieraita tai omaavat liian monta jalkaa
Olen huomannut itse, harrastaessani kaikenlaisia ötököitä, eksoottisia sammakkoeläimiä terraariossa sekä perhoskeräilyä, että ihmiset joko inhoavat lemmikkejäni
http://www.batraciens-reptiles.com/Bufo_regularis4.jpg
http://www.floridagardener.com/critters/BufoM.jpg
tai kyselevät, että onko se laillista. Ja kun kerron, että on, sanovat ettei tuon saisi olla. Samoin tuomitsevat perhostelun. Mutta monetkaan kaupunki-ihmiset eivät enää osaa suhtautua myönteisesti kuin koiriin/kissoihin tai normaaleihin kaupukipuluihin tai oraviin.
Kun muutamat citytutut tulevat mökille kylään, niitä ei saa kalaan, tai jos saa, ne eivät suostu helpolla mm. kalastelemaan (hyvää huvia maalla) laittamaan toukkaa/matoa koukkuun tai irrottamaan haukea tai ahventa koukusta. Nössöt!
Pelkäävät myös kauheasti kun kerron että alueella on nähty karhu tai jos hirviä kolkkii iltasella tien yli. Urbaani-ihmiset ovat luonnon suhteen kertakaikkiaan out. Inhoa/vihaa suorastaan? osa pelkää isoja eläimiä joita metsissä luonnostaan on, osa pelkää kaikkea oravaa pienempää mahdollista sammakosta kovakuoriaiseen...
Ja osa on taas natsityyliin tuomitsemassa luontoharrastuksen, mutta samat ihmiset itse eivät edes viitsi metsäpolulle tai muulle vastaavalle menemään. Miksikä näin? kaupunkiympäristö rappeuttaa mieltä, ja tekee ihmisestä jotenkin aggressiivisemman?
Minulla ainakin on vaisto ja voimakas tarve päästä kesäisin ainakin silloin tällöin viikonloppuisin maalle keräämään ja pyydystelemään, palaan akut latautuneena takas Stadin villipetojen seuraan

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija
taiteilijatyyppi
Mielestäni nykyajan ihminen on liian vieraantunut luonnosta, ja suhtautuu toisiin eliölajeihin jopa natsimaisesti.

What a hell?

olet todellakin oikeassa.
natseja on lintulautakin täynnä.

Vierailija

Minusta on vain hyvä, ettei suuri enemmistö juuri luonnossa liiku. Se antaa minulle enemmän elintilaa. Ja nekin, jotka liikkuvat, pysyvät onneksi isoimmilla poluilla.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Otin pakastimesta hirven keuhkoja. Nimittäin ajattelin tehdä mäyrikselle makupaloja. Se tapahtuu niin, että nyrkin kokoisia paloja paistetaan uunissa kypsäksi ja noista leikataan saman tien sentin siivuja, jotka taasen sijoitetaan kuivuriin yöksi.

No totesin siinä vaimoparalle verisiä keuhkoja leikellessä, että jos tänne tulisi nyt sosiaalihenkilö, niin juttu olisi perin juurin kiusallinen ja alaikäinen otettaisiin huostaan. Sen lisäksi että temusin sen keuhkon kanssa oli mäyriksellä aika hyviä hirven reisiluita (kolmeen osaan katkottuja) hujan hajan ympäri huushollia.

Mitä mieltä raati on moisesta Kiviset ja Soraset meiningistä? Olenko vieraantunut järjestyneestä yhteiskunnasta, kun teen noita kuivattuja keuhkoviipaleita ynnä myös ruokatorviviipaleita keuhkotorviviipaleista puhumattakaan sekä mäyrikselle että tuttavien rakeille. Nuo ruokatorviviipaleet ja keuhkotorviviipaleet ovat liian rasvaisia pienelle koiralle, mutta kälyn kultaiselle noutajalle ne ovat aivan sopivia makupaloja. Kuivat keuhkoviipaleet ovat sopivia tuolle näyttelypiskille.

Pitäisikö pitäytyä kaupan kuivamuonassa ja lopettaa kohellus? Voin kyllä valottaa että vaikeaa se on. Mäyriksen riemu on sen verran ylitsepursuavaa kun se saa noita omatekemiä. Ja kun tuon tietää on kertakaikkisen vaikeaa jättää keuhkot ja torvet supeille ja ketuille.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

Hyvä teille!

Samoilkaa te luonnossa ja halatkaa hirviä, oravia ja muita metsän eläimiä. Olen itse luonnon puolesta. On hyvä että on olemassa moninaista eliöstöä. On väärin, että kun luonto kehtaa pukata ihmisen reviitrille (kuten tässä pari viikkoa sitten uutisoitiin sudesta Hämeenlinnassa), ihminen päättää, että luonto pitää ajaa takaisin (susi pitää teloittaa).

Mutta kun me luonnon ystävät, jotka emme ehdi hillua metsikössä säännöllisesti, haluamme elää elämäämme kaupungissa, toivomme ettette te viherpiipertäjät tule sotkemaan meidän elämäämme.

Eli me annamme teidän halata kasveja ja eliöstöänne ja toivomme samalla että te annatte meidän myös elää omaa elämäämme, johon olemme kaupunkilaisina tottuneet.

Miten olisi?

Kaikella kunnioituksella piipertäjiä kohtaan.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Tämän päivän Turun Sanomissa oli neljä (4!!!!) uutista kauheista susista. Olisko pientä liioittelua?

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
ilesoft

Mutta kun me luonnon ystävät, jotka emme ehdi hillua metsikössä säännöllisesti, haluamme elää elämäämme kaupungissa, toivomme ettette te viherpiipertäjät tule sotkemaan meidän elämäämme.

Eli me annamme teidän halata kasveja ja eliöstöänne ja toivomme samalla että te annatte meidän myös elää omaa elämäämme, johon olemme kaupunkilaisina tottuneet.

Miten olisi?

Ok. Mikäli se teidän kaupungissa asuvien luonnon ystävien elämä ei horjuta sitä meidän halailemaamme luontoa.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Vierailija

Kuten olen aiemmin todennut, olen Aweb kanssasi samaa mieltä useistakin eri asioista.

Sinulla tuntuu olevan samanlainen lähtökohtainen näkemys eri asioista.

Eli kunnioitan kaikkien luonnonystävien halua liikkua luonnossa. Minusta on aivan ok, mitä ihmiset tekevät saadakseen tyydytystä, kunhan se on lain puitteissa sallittua.

Nyt tämä ilmastonmuutoshässäkkä on vaalian alla tuntunut paisuvan vaan sellaisiin sfääreihin (kuulin toissapäivänä vasemmistolaisten lupaavan torjua koko ilmastonmuutoksen vaaliohjelmassaan), että paras vaan kaikkien laittaa jäitä hattuun.

Ilmasto muuttuu, ja ihmisellä ei ole osaa eikä arpaa sen pysäyttämiseen / muuttamiseen. Jokainen joka aikoo jeesustella asiasta, saa mennä itseensä ja hieman miettiä millä laitteella ja mitä sen kehityksessä on takana, ennekuin tulee kertomaan, että se ja se toiminta on väärin. Koska se tuhoaa luontoa jne.

Jokatapauksessa tarkoitukseni ei ollut kääntää tätä keskustelua samaan aiheeseen kuin lukuisat muute ketjut. Haluan vain ilmaista sen, että en ole yhtään sitä vastaaan, että luonnon ystävät nauttivat luonnosta. Antakaa te myös muiden nauttia omasta elämästään.

EDIT: toivottavasti vähennetty kielioppivirheitä.

Vierailija
Paul M
Otin pakastimesta hirven keuhkoja. Nimittäin ajattelin tehdä mäyrikselle makupaloja. Se tapahtuu niin, että nyrkin kokoisia paloja paistetaan uunissa kypsäksi ja noista leikataan saman tien sentin siivuja, jotka taasen sijoitetaan kuivuriin yöksi.

No totesin siinä vaimoparalle verisiä keuhkoja leikellessä, että jos tänne tulisi nyt sosiaalihenkilö, niin juttu olisi perin juurin kiusallinen ja alaikäinen otettaisiin huostaan. Sen lisäksi että temusin sen keuhkon kanssa oli mäyriksellä aika hyviä hirven reisiluita (kolmeen osaan katkottuja) hujan hajan ympäri huushollia.

Mitä mieltä raati on moisesta Kiviset ja Soraset meiningistä? Olenko vieraantunut järjestyneestä yhteiskunnasta, kun teen noita kuivattuja keuhkoviipaleita ynnä myös ruokatorviviipaleita keuhkotorviviipaleista puhumattakaan sekä mäyrikselle että tuttavien rakeille. Nuo ruokatorviviipaleet ja keuhkotorviviipaleet ovat liian rasvaisia pienelle koiralle, mutta kälyn kultaiselle noutajalle ne ovat aivan sopivia makupaloja. Kuivat keuhkoviipaleet ovat sopivia tuolle näyttelypiskille.

Pitäisikö pitäytyä kaupan kuivamuonassa ja lopettaa kohellus? Voin kyllä valottaa että vaikeaa se on. Mäyriksen riemu on sen verran ylitsepursuavaa kun se saa noita omatekemiä. Ja kun tuon tietää on kertakaikkisen vaikeaa jättää keuhkot ja torvet supeille ja ketuille.

Vähintään tuon verran nyt täytyy ollakin "vieraantunut" järjestyneestä yhteiskunnasta. Hyvä, että koirasi saa ehtaa muonaa, eikä vain niitä kuivia kaupan papanoita.

Itse olen enemmänkin kiviset ja soraset -linjalla. Kaikkea ei kehtaa kertoakaan. Mutta jos pysytään tässä lemmikki-linjalla, niin minulla on kissa, jolle tein oveen omat luukut, jotta katti voi liikkua reissuillaan juuri halunsa mukaan. Tämähän on kaupungin järjestyssääntöjen vastaista ja vaimo suhtautui epäillen. Minusta kissan kuuluu olla vapaa tappaja ja rambo, enkä antanut periksi vaimon aitaus-vaatimuksille. Kissa kantaa sisään hiiriä ja myyriä sekä pistelee niitä poskeensa hyvällä ruokahalulla. Painaa jo yli 5 kg, vaikka on vasta 1,5-vuotias.

Vierailija
taiteilijatyyppi
Mielestäni nykyajan ihminen on liian vieraantunut luonnosta,
ja suhtautuu toisiin eliölajeihin jopa natsimaisesti. Varsinkin sellaisiin, jotka eroavat mukavista/söpöistä eläimistä, ovat liian outoja, vieraita tai omaavat liian monta jalkaa
Olen huomannut itse, harrastaessani kaikenlaisia ötököitä, eksoottisia sammakkoeläimiä terraariossa sekä perhoskeräilyä, että ihmiset joko inhoavat lemmikkejäni
http://www.batraciens-reptiles.com/Bufo_regularis4.jpg
http://www.floridagardener.com/critters/BufoM.jpg
tai kyselevät, että onko se laillista. Ja kun kerron, että on, sanovat ettei tuon saisi olla. Samoin tuomitsevat perhostelun. Mutta monetkaan kaupunki-ihmiset eivät enää osaa suhtautua myönteisesti kuin koiriin/kissoihin tai normaaleihin kaupukipuluihin tai oraviin.
Kun muutamat citytutut tulevat mökille kylään, niitä ei saa kalaan, tai jos saa, ne eivät suostu helpolla mm. kalastelemaan (hyvää huvia maalla) laittamaan toukkaa/matoa koukkuun tai irrottamaan haukea tai ahventa koukusta. Nössöt!
Pelkäävät myös kauheasti kun kerron että alueella on nähty karhu tai jos hirviä kolkkii iltasella tien yli. Urbaani-ihmiset ovat luonnon suhteen kertakaikkiaan out. Inhoa/vihaa suorastaan? osa pelkää isoja eläimiä joita metsissä luonnostaan on, osa pelkää kaikkea oravaa pienempää mahdollista sammakosta kovakuoriaiseen...
Ja osa on taas natsityyliin tuomitsemassa luontoharrastuksen, mutta samat ihmiset itse eivät edes viitsi metsäpolulle tai muulle vastaavalle menemään. Miksikä näin? kaupunkiympäristö rappeuttaa mieltä, ja tekee ihmisestä jotenkin aggressiivisemman?
Minulla ainakin on vaisto ja voimakas tarve päästä kesäisin ainakin silloin tällöin viikonloppuisin maalle keräämään ja pyydystelemään, palaan akut latautuneena takas Stadin villipetojen seuraan

------------------
En ole vieraantunut luonnosta ollenkaan. En ole tappanut kuin yhden talitiaisen 1960-luvulla.
Sensijaan lokit paskantelevat otsaani ja taloni seiniin.
Oravat, karhut,ketut jänikset ja rusakot juoksentelevat pihallani.
Siis olen kuin jotakuinkin elukoiden piirittämänä. mökilläni ja lintuja on vaikka mitä.
Vaalin luontoa ja syön luonnon antimia . No kaikki eivät ole niinkuin minä Susia en pelkää , enkä karhuja, mutta suuri uroshirvi hyökkäsi kimppuuni ja jouduin peräytymään kuuseen. joo tosi on.

Vierailija

Jees, kaupunkilaiset vastaan Oikeat Suomalaiset -keskustelu. Aihe on tuttu jo Iltasanomien kylähullujen keskustelupalstalta.

Vierailija

Vastauksena alkuperäiseen kysymykseen: en suinkaan. Heti kun avaan oven ja astun ulos niin luonto pukkaa päälle. On räntäsadettä ja viimaa ja vastenmielisen raikasta ilmaa. Tätä tapahtuu lähes päivittäin. Kotona on aina niin mukavan tunkkaista.

Vierailija
re
Jees, kaupunkilaiset vastaan Oikeat Suomalaiset -keskustelu. Aihe on tuttu jo Iltasanomien kylähullujen keskustelupalstalta.

Sielläkös olet kirjoitellut?

Luonto on oven ulkopuolella.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005
ilesoft
Hyvä teille!

Samoilkaa te luonnossa ja halatkaa hirviä, oravia ja muita metsän eläimiä. Olen itse luonnon puolesta. On hyvä että on olemassa moninaista eliöstöä. On väärin, että kun luonto kehtaa pukata ihmisen reviitrille (kuten tässä pari viikkoa sitten uutisoitiin sudesta Hämeenlinnassa), ihminen päättää, että luonto pitää ajaa takaisin (susi pitää teloittaa).

Miten olisi?

Teillä kaupunkilaisilla ovat ne omat rampot. Ampuvat siirtolapuutarhasta jäniksiä piekkarilla jollain luvalla ja Aamulehden toimittaja tekee vielä jutun. Kertalaakilla päähän kuulemma pitää rusakon kaatua keskellä yötä. En tajua teidän kaupunkilaisten touhuista mitään.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

Woody Allenin sanoin: Suojelen luontoa pysymällä pois sieltä. Luonnonsuojelu ja luontoharrastukset ovat ihan jees, mutta eivät tälle Mummolle.

Minä pelkään maalla. Metsässä eksyn kolmen metrin päässä autosta. En selviäisi kesämökillä yksin viikkoakaan. Kaupungissa rakastan puistoja ja istutuksia enkä varsinkaan kesällä haluaisi lähteä Stadista mihinkään. Umpiurbaani.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat