Ylikunto

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Usein huippu-urheilun yhteydessä puhutaan ylikunnosta.
Mitä ihmisen keholle tapahtuu silloin kun sen keho on ylikunnossa?

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Perussääntö on ettei alle 130 sykkeillä päädy ylikuntoon.
Jokainen raatamaan innostunut tietää miltä ylikunto juuri itsestä tuntuu. Se on uupumuksen ja pakonomaisen suorittamisen kompinaatio.
Harmillisin piirre siinä on että siihen turtuu ja tuloksena on lopulta jopa puupalttoo.

Vierailija
markent
Usein huippu-urheilun yhteydessä puhutaan ylikunnosta.
Mitä ihmisen keholle tapahtuu silloin kun sen keho on ylikunnossa?

Tuo markentin esittämä kysymys kiinnostaisi minuakin kovasti. Tässä edellä on mainittu perusasioita ylikunnon oireista ja välttämisestä, ihan hyviä sinällään. Mutta mitä ylikunnossa kehossa tapahtuu? Olisiko jollakulla hyvää faktaa tarjota aiheesta?

Vierailija

-Kehon anabolisten ja katabolisten hormonien suhde huonontuu
(miehillä esim. vapaa testosteroni/kortisoli)
-tulehdusta aiheuttavat aineet, kuten erilaiset sytokiinit ja prostaglandiinit lisääntyvät (prostaglandiineja myös anabolisia)
-hormonitoimintoihin liittyvät itsesäätelyjärjestelmät ovat sekaisin -->esim. plasman testosteronimäärä on matala niin aivolisäkkeestä ei eritykään LH:ta korjaamaan tilannetta

Vierailija
vanos
-Kehon anabolisten ja katabolisten hormonien suhde huonontuu
(miehillä esim. vapaa testosteroni/kortisoli)
-tulehdusta aiheuttavat aineet, kuten erilaiset sytokiinit ja prostaglandiinit lisääntyvät (prostaglandiineja myös anabolisia)
-hormonitoimintoihin liittyvät itsesäätelyjärjestelmät ovat sekaisin -->esim. plasman testosteronimäärä on matala niin aivolisäkkeestä ei eritykään LH:ta korjaamaan tilannetta

Kiitos vanos. Tuli siinä jonnin verran outojakin ainehia tietoon, täytyypi opiskella. Eli "hormonaalinen epätasapaiono" (?)

Vierailija

tietää kirjoitti:
”Jokainen raatamaan innostunut tietää miltä ylikunto juuri itsestä tuntuu. Se on uupumuksen ja pakonomaisen suorittamisen kompinaatio.
Harmillisin piirre siinä on että siihen turtuu ja tuloksena on lopulta jopa puupalttoo.”

Kun ajattelee työn raskaan raatajia, hehän ovat jatkuvasti ruumillisessa rääkissä ja kestävät.
Heillä varmaan on hyvä peruskunto ja sen vuoksi kestävät pitkällistäkin kovaa ruumiillista rääkkiä.
Onko hyvä peruskunto oltava kun alkaa kuntoa huippukuntoon kehittämään?
Usein aletaan rapakuntoisena kovasti kuntoilemaan ja tulos onkin ylikunto.
Mitä tarkoitetaankaan hyvällä peruskunnolla?

DominusEtDeus kiitos hyvästä vinkistä. Ei tule aina katottua ensin internettiä.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Ahaa siksi olen niin uupunut, olen runkannut liikaa ja siksi minulla on ylikunto, sehän on rankkaa puuhaa se meinaan...

くそっ!

Vierailija
Ronron
Ahaa siksi olen niin uupunut, olen runkannut liikaa ja siksi minulla on ylikunto, sehän on rankkaa puuhaa se meinaan...

masturboimalla ei voi saavuttaa ylikuntoa.

se todella on rankkaa ja kuluttaa paljon energiaa. siksi masturbointi on suositeltavaa jokaiselle, joka kärsii ylipainosta. se on myös mukavaa ajanvietettä silloin, kun on tylsää.

Vierailija

Sanokaapa nappulat koulussa muille tuppikullilaisille, että jos onanoi liikaa, kasvaa kämmenpulelle karvoja.
Monikohan heistä alkaa tutkimaan kännyjään.

Vierailija

Entä voiko ihminen kehittää psyykkisen ylikunnon? Siltä ainakin vaikuttaisi joidenkin henkilöiden osalta tällä foorumilla...

Ilmeisesti aikaisemmin käyttämättömiä aivoja on jouduttu rasittamaan niin kovasti että seurauksena on henkinen ylikunto, ja entistä surkeampi kognitiivinen suorituskyky.

Vierailija
markent
Sanokaapa nappulat koulussa muille tuppikullilaisille, että jos onanoi liikaa, kasvaa kämmenpulelle karvoja.
ei pidä paikkaansa.

Vierailija
markent

sietäisit saada banskua alaikäisten halventamisesta.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
markent

Tuo on oikeasti ilkeä temppu! täytyy kokeilla, haha.. itse olisin mennyt lankaan..

くそっ!

Vierailija

Ylikunnosta ole kysellyt sen takia, että hankin viime syksynä kuntopyörän.
Minulle on tehty oikeaan polveen tähystysleikkaus ja sen ja jälkeenkin sieltä on poistettu ylimääräisiä roippeita.
Kesää odotellessa haluan, että jalkojen lihakset eivät ihan rapistu, varsinkin kun en oikein voi kuntokävelyä harrastaa, hankin tuon kapistuksen. Pyörällä ajoa ei polven operoinnit ole haitanneet.
Ylikunnosta ei huolta!

Kysyisin tietäjiltä, minkälaiset ovat aikuisiän diabeteksen ensioireet. Miten ne ilmenevät ja miten koko sairautta voi parhaiten vältellä. Minulla ei ole omasta mielestä sairautta ole
Ei tietääkseni suvussanikaan.
Ikää sairauden puhkeamiseen on ihan tarpeeksi.

Vierailija
markent

Kysyisin tietäjiltä, minkälaiset ovat aikuisiän diabeteksen ensioireet. Miten ne ilmenevät ja miten koko sairautta voi parhaiten vältellä. Minulla ei ole omasta mielestä sairautta ole
Ei tietääkseni suvussanikaan.
Ikää sairauden puhkeamiseen on ihan tarpeeksi.

Janottaa, väsyttää ja kusettaa, ovat klassiset oireet.

Liikunta (lisää insuliiniherkkyyttä), painon hallinta ja kovien rasvojen välttäminen.

Verensokeri kannattaa käydä mittauttamassa. Jos on yli 5.6 mmol/l suositellaan sokerirasituksen tekemistä.

Paastoarvo yli 7.0 mml/l, täyttää Kelan diabeteskriteerit kokonaan korvattavia lääkkeitä varten 1.2.2007 lähtien, sitä ennen raja oli 8.0 mmol/l.

Heikentynyt sokeriaineenvaihdunta on kyseessä, jos 2 t arvo on yli 7.8 mmol/l. 1 t arvoa ei suositella mitattavaksi, koska siinä on paljon yksilöllisiä vaihteluita, eikä siis ole luotettava. Siitä ei voida mitään johtopäätöksiä tehdä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat