alkoholin imeytyminen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tuli tuossa kaverin tupaantuliaisissa esille puheenaihe, johon ei löydetty ratkaisua.

Eli ajatellaan kaksi kaverusta, sanotaan vaikka Arska ja Reiska. Molemmat juovat iltaa istuessaan pullon Koskenkorvan viinaa. Arska särpii juomaansa mehuun sekoitettuna tasaista tahtia. Reiska taas tempaisee kerran tunnissa kunnon kulauksen raakaa viinaa naamaansa.

Onko humaltumisessa eroa, kun molemmat kumminkin nauttivat saman määrän alkoholia samassa ajassa?

Sivut

Kommentit (24)

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
Bomt Kneder
Tuli tuossa kaverin tupaantuliaisissa esille puheenaihe, johon ei löydetty ratkaisua.

Eli ajatellaan kaksi kaverusta, sanotaan vaikka Arska ja Reiska. Molemmat juovat iltaa istuessaan pullon Koskenkorvan viinaa. Arska särpii juomaansa mehuun sekoitettuna tasaista tahtia. Reiska taas tempaisee kerran tunnissa kunnon kulauksen raakaa viinaa naamaansa.

Onko humaltumisessa eroa, kun molemmat kumminkin nauttivat saman määrän alkoholia samassa ajassa?

Huomattava ero on. Jos juo alkoholia nopeammin, tulee nopeammin känniin.

Myöskin vahvempi tila, jos juo vahvaa tavaraa.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Jostain olen kuullut sellaisen väitteen, että vahva alkoholi ei pystyisi imeytymään yhtä helposti, kuin hieman lantrattu. Tiedä sitten.

Toinen väite liittyy hiilidioksidiin, jonka väitetään nopeuttavan alkoholin imeytymistä - eli jos mehun sijalla olisi limpparia, niin tilanne voisi olla toinen.

Erot ovat varmasti kuitenkin hyvin pieniä, jos niitä edes on.

Vierailija
Bomt Kneder

Hauskasti esitetty kysymys!

Humaltumisessa on varmasti eroja, mutta lopputuloksessa ei niitä mielestäni ole.

Molemmat juovat saman määrän kossua samassa ajassa ja polttavat sitä myös saman määrän samassa ajassa (lisäoletus). Molempien veikkojen veren alkoholipitoisuus on vaikkapa 2 tuntia nauttimisen lopettamisen jälkeen sama. Kaiken järjen mukaan.
Tässä on oletuksena vielä se, että kavereista tiukkoja napantereja ottava ei ehdi näiden napaterien välillä selvitä kokonaan. Maksalla täytyy koko ajan olla hommia!

Tiukkoja paukkuja ottava humaltuu aika kummallisesti. Joka paukun jälkeen humala-aste nousee hypähdyksenomaisesti, mutta lopputulokseen sen ei pitäisi vaikuttaa.

Vierailija
Volitans
Jostain olen kuullut sellaisen väitteen, että vahva alkoholi ei pystyisi imeytymään yhtä helposti, kuin hieman lantrattu. Tiedä sitten.

Ainakin minä tuota joskus palstalla esitin, mutta silloin minut vakuuttavasti kumottiin. (Esitin, että alkoholi imeytyisi vasta saavuttaessaan alle 5-8% prosentin väkevyyden vatsassa)

Katsotaan jos keskustelu vielä löytyy!

Vierailija
Volitans
Asiaahan pitää luonnollisesti testata

Juu, tehdään semmonen kaksoistesti. Ensin minä juon laimeita paukkuja yhden illan ja sinä tiukkoja saman ajan.

Koko ajan kirjoittelemme palstalle.

Viikon päästä toistamme testin, mutta toisin päin sinä tissuttelet ja minä vetelen raakoja.

Taas kirjoitellaan.

Palstan muu väki toimii havainnoitsijoina.

En tiedä, onko tämä mitenkään tieteellistä, mutta olisipa kaikilla ainakin kaksi viikonloppua hauskaa!

Vierailija

On eroa.
Vaikka määrä olisi sama niin psyyke reagoi eritavoin "nousuihin/laskuihin". Imeytyminen on monista asioista kiinni.

Vierailija

Tämä voisi olla enemmänkin käyttäytymistieteellinen koe. Ajatelkaa nyt, Arska (vai oliko se Reiska) huitaisee lievästi irvistäen, sanotaan nyt vaikka tuollaisen vähän reilun yhden ravintola-annoksen kokoisen paukun nieluunsa ja tuntee autuaan nousevan humaltumisen tunteen kihoavan päähänsä.

Tämän jälkeen hän katselee tunnin jos ehkä toisenkin suu kuivuen ja kuivuen (ja kuivuen ....) kun Reiska (vai oliko se Arska) seimailee sivistyneesti lasistaan ja yrittää saada aikaiseksi henkevää keskustelua tieteen viimeisimmistä ilmiöistä.

Siinä voi keskustelu äityä lähes samoihin sfääreihin, kun tällä pastalla parhaimmillaan.

Vierailija
tiäremiäs
Volitans
Asiaahan pitää luonnollisesti testata

olen testennut, olin 2 päivää kännissä.

Eiköhän tuota ole jokainen aikuinen suomalainen mies joskus tullut testanneeksi? Ei suositeltavaa, eikä kehumisen arvoista. Eikä pidä jäädä tavaksi.

Vierailija

Hei, mä tunnen ton Reiskan! Aika vitumainen kaveri kännipäissään sanoisin. Arska taas on aika veitikka ja huumormies, ihan kuin Kake siitä kolmikosta joka tosin vetää kossun sijasta vain olutta. Reiska ei yleensä pääsekkään sisään kapakoihin meidän mukana....

Vierailija

Reiska ja Arskako ne kaverukset olivat?

Kun Arska vetäsee reiluja kulauksia, nousee veripitoisuus nopeasti ja seuraa kunnon känni.

Reiska taas lipittelee hitaasti, nautiskellen, ei kenties saa känniä ollenkaan. Maksa polttaa samaan tahtiin kuin juo.

Imeytymiseen vaikuttavat monet tekijät, samalla henkilölläkin. Joskus vatsa voi tehdä stopin, eikä neste mene mahalaukusta lainkaan ohutsuoleen ja siten ei imeydy. Tilaa kutsutaan retentiomahaksi.

Rasvaisen ravinnon nauttiminen samanaikaisesti hidastaa alkoholin imeytymistä. Minä nuorena juhlimaan lähtiessäni kulautin parin desin kermatölkin, kun en halunnut tulla huppeliin.

Itselläni tuo retentiomaha on aina välillä yllättänyt olutta litkiessä. Saattaa loppua juominen lyhyeen. Ööli ei menekään eteenpäin vatsalaukusta, vaan vatsa tekee stopin. Silloin yleensä juoma tulee ylöspäin, vaikka ei olisi edes vielä humalassa.

Miksi ja milloin tuo vatsa tekee stopin, en tiedä. Joskus vaan ei viuna mene alas.

Päätin vuoden alussa tehdä Seppäset ja kuinka ollakaan, taisi vaikutus olla psykologinen. Ei tee yhtään mieli viinaa. Edes ilmaista viinaa en saa alas.

Viimeksi Aulangolla sain yhden lasin kuohuviiniä juuri ja juuri nieltyä, mutta ruoan kanssa tajottu viini ei mennyt millään, lasiin jäi. Eikä koknakkia voinut edes ajatella. Seurassakaan ei ollut vikaa.

PS. Meniväthän Reiska ja Arska sittenkin sekaisin. (ei juomasta, vaan minun päässäni)

Vierailija
Nukkumatti
Volitans

Ainakin minä tuota joskus palstalla esitin, mutta silloin minut vakuuttavasti kumottiin. (Esitin, että alkoholi imeytyisi vasta saavuttaessaan alle 5-8% prosentin väkevyyden vatsassa)

Katsotaan jos keskustelu vielä löytyy!

Minulla olisi sellainen käsitys että ohutsuoli ottaa vastaan noin 16-19% (ei muista tarkaa prosenttia) nestettä ja että valtaosa alkoholista imeytyisi ohutsuolessa. Eli jos juo tiukkaa viinaa ilman että on juonut muita nesteitä, niin se tavara menisi kunnolla verenkiertoon vasta kun se laimenee vatsassa.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14021
Liittynyt23.6.2005

Jepjep, itse neste imeytyy kunnolla vasta paksusuolessa, mutta alkoholi paljon ennemmin.

Volitans

Pikkulinnut laulaa, että noin 21% viuna olisi hyötysuhteeltaan parasta. En ole kokeillut.

Volitans
Toinen väite liittyy hiilidioksidiin, jonka väitetään nopeuttavan alkoholin imeytymistä - eli jos mehun sijalla olisi limpparia, niin tilanne voisi olla toinen.

Ainakin sillä on pirusti väliä, juoko tyhjään vatsaan. Mutta tuon tietänee jokainen alkoholia koskaan maistanut.

EDIT: Ahaa, rasvainen ruoka hidastaa imeytymistä. Kiitos MD.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005
MD

Itselläni tuo retentiomaha on aina välillä yllättänyt olutta litkiessä. Saattaa loppua juominen lyhyeen. Ööli ei menekään eteenpäin vatsalaukusta, vaan vatsa tekee stopin. Silloin yleensä juoma tulee ylöspäin, vaikka ei olisi edes vielä humalassa.

Onkohan tuo syy siihen, että varsinkin nuorempana joskus alkoi oksentamaan aivan selittämättömästi pienekin juomisen jälkeen. Kyllä se ohi meni, kun hieman aikaa odotti ja alkoi sitten taas juoda varovasti. Ihmeellinen ilmiö, ja sikäli ikävä että siitäkös kaverit suuta soittavat kun joku oksentaa kuuden kaljan jälkeen. No, toisaalta sattui tuota muillekin.

Päätin vuoden alussa tehdä Seppäset ja kuinka ollakaan, taisi vaikutus olla psykologinen. Ei tee yhtään mieli viinaa. Edes ilmaista viinaa en saa alas.

Eihän se psykologia noin toimi. Ilmaista ei kukaan arvosta, mutta maksapa kuukausipalkkasi koknakkilekasta, niin luulisi maittavan.

Eikä koknakkia voinut edes ajatella. Seurassakaan ei ollut vikaa.

Juu, ei silloin seurasta vikaa kannata etsiä jos konjamiini jää lasiin. Viallinen seura panee kiskomaan kovalla innolla, koska oma humala patansaa muiden koettua tasoa. No, se on sellaista ainetta, että aika helposti löytää jonkun joka vaihtaa täyden lasin tyhjään.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat